Sunday, July 12, 2015

1996 Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (R170) Compact Luxury Roadster (Mercedes Benz SLK) Collector 225 2001 Regular Series Diecast Scale 1:62 by Hot Wheels


Es razonable afirmar que, con pocas excepciones, cualquier gran nombre en la industria automotriz ha concebido, diseñado y producido al menos un auto pequeño, en algún punto de su existencia... 

También es sensato decir que este tipo de vehículos, ha tenido más o menos éxito, dependiendo de muchos factores; los cuales no están necesariamente relacionados con el coche mismo, sino con la caprichosa percepción de la gente a la que está dirigido... 

Definitivamente, no es lo mismo crear un vehículo pequeño para las masas, que para la gente adinerada; los estereotipos cambian bastante en ambos casos, con todo, es algo irónico que las personas en cuestión son en términos generales las mismas así que, la diferencia es hecha básicamente por el dinero (!?)... 

Mientras la mayoría de gente consideraría un carro pequeño muy bueno, simplemente porque es práctico, económico y eficiente; gente con ingresos muy por encima de lo necesario, consideraría un auto pequeño casi un insulto, simplemente porque es incómodo, exiguo y aburrido. 

Algunas marcas de coches reconocidas, han hecho experimentos interesantes con autos compactos, a pesar que están acostumbradas a producir vehículos más en sintonía con el mercado de lujo, donde los coches más grandes son la norma, como Mercedes Benz. 

Ya que este fabricante de autos tiene un amplio portafolio de vehículos, que incluye desde hatchbacks compactos hasta tractomulas, no es absolutamente inesperado ver un auto deportivo compacto hecho por la marca de la estrella de tres puntas. 

Por ejemplo, en 1955, comenzó la producción de un singular roadster de lujo, compacto para los estándares de dicha era, pero con la mayor parte del encanto de su primo elusivo y más costoso: el Mercedes Benz 300SL; estoy hablando del Mercedes Benz 190SL. 

Siguiendo el legado de la joya mencionada justo antes y creado para un segmento debajo del Mercedes Benz R129 (SL 280 a 600), está el modelo que estoy publicando hoy: el Roadster Compacto de Lujo Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (R170) de 1996

Comparar al 190SL con el SLK, en términos de diseño automotriz, sería claramente injusto, incluso el R129 (SL) luce pálido al lado de semejante clásico de los gloriosos cincuentas; sin embargo, el SLK no le falta refinamiento y el Vario-Roof hizo a este roadster de bolsillo, una opción distintiva y asequible para los fanáticos de Mercedes Benz. 

En mi humilde pero franca opinión, los noventas fueron una especie de "edad media" o "era del oscurantismo" en la industria automotriz; no porque estuviera estancada en términos de producción, sino porque fue soporífera en términos de diseño, con algunas ilustres excepciones, por supuesto. 

El Mercedes Benz SLK del 96 fue un modelo agradable, pero también estuvo lejos de ser brillante, a diferencia de su "ancestro" más viejo; Murat Gunak y Michael Mauer estuvieron detrás del diseño de la primera generación del SLK... 

Los felicitaría por crear un compacto confiable y disfrutable, cuyo diseño exterior es apropiado, manteniendo el "estilo corporativo" de otros modelos de la compañía en ese tiempo; pero no por un diseño exterior memorable y emocionante. 

El Vario-Roof que ya mencioné, es una característica que permite a este auto ser un coupé deportivo y un roadster al mismo tiempo (también conocido como techo duro retráctil); algo innovador para un vehículo en este segmento, pero no era una idea original, ya que Peugeot desarrolló este concepto en la decada de los 30s y lo relanzó para el modelo 206 CC (puedes ver al sucesor de este último, el 207 CC, en esta publicación). 

El R170 obviamente, no estaba dirigido a la gente asquerosamente rica; en ese caso, hubiera sido un completo fracaso en ventas, simplemente porque es también un vehículo "compacto" y no hubiera tenido ninguna oportunidad contra los Roadsters de Lujo en este segmento; más bien, fue desarrollado como un "coche aspiracional", para gente joven con algún dinero extra y, en ese sentido, es una opción racional a considerar. 

El SLK del 96 no fue una ráfaga con respecto a su desempeño, con todo, su motor de 139 pulgadas cúbicas, 2.3 L, 4 Cilíndros en Línea a Gasolina, clasificado en 190 hp, con supercargador y acoplado a una transmisión manual de 5 velocidades, junto con sus 1.325 kg, movían este modelo más que decentemente y, al final, fue muy bien recibido por el público en general, con 55.000 unidades puestas en el mercado... 

No puedes negar que algunos carros lucen mejor en modelos a escala que a tamaño real y pienso que este es el caso aquí. 

El modelo tiene cierta "gracia" que llamó mi atención (las emociones juegan un papel importante en la selección de un artículo para tu colección, ya sea que lo admitas o no), pero hubo otros factores considerados, cuando lo conseguí. 

Este molde tuvo una producción más bien corta, desde 1998 hasta 2001, solo 6 versiones (incluyendo variantes) fueron hechas, luego es un modelo que no verás muy a menudo, fue diseñado por Phil Riehlman; es un Mercedes Benz y eso cuenta para mí, así como su pinta vintage. 

No podía conseguirlo a través de los canales regulares de distribución; ya que es un modelo viejo (2001) y Hot Wheels tenía una disponibilidad baja alrededor de esa época así que, lo conseguí, como es usual, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador. 

Fue siempre parte de las líneas Regulares y no hay indicio del diseñador involucrado en su desarrollo, pero tiene un muy buen nivel de detalle, incluso en el chasis, teniendo presente que es un modelo escala 1:62. 

Este SLK está hecho completamente en diecast (ese fue un "factor crítico" para tomar mi decisión sobre él), el chasis tiene acabado Zamac, mientras la carrocería recibió pintura plateada con acabado Metalflake; los tampos en negro, blanco y amarillo, presentando un diseño abstracto, funcionan realmente bien para este modelo y me encantan. 

Tiene interiores negros agradablemente detallados, las ventanas están tintadas en azul y el molde incluye las luces delanteras, la selección de ruedas fue sabia: 5 Dot, con acabado cromado (aunque un poco pequeñas) y fue hecho en Malasia... 

1 Tim 5:17-20 "Los ancianos que gobiernan bien, sean tenidos por dignos de doble honor, mayormente los que trabajan en predicar y enseñar. Pues la Escritura dice: no pondrás bozal al buey que trilla; y: digno es el obrero de su salario. Contra un anciano no admitas acusación sino con dos o tres testigos. A los que persisten en pecar, repréndelos delante de todos, para que los demás también teman."

ENGLISH 
It’s reasonable to state that, with few exceptions, any big name in the automotive industry has conceived, designed and produced at least one small car, at some point of its existence... 

It’s also sensible to say that this type of vehicles, has had more or less success, depending on many factors; which are not necessarily related with the car itself, but with the whimsical perception of the people to whom is aimed... 

Definitely, it’s not the same to create a small vehicle for the masses, than for the wealthy people; the stereotypes change quite a bit in both cases, yet it’s kinda ironic that the persons in question are in general terms the same so, the difference is made basically by the money (!?)... 

While most of the people would consider a small car pretty fine, just because it’s practical, thrifty and efficient; people with incomes way above than necessary, would consider a small car almost an insult, just because it’s uncomfortable, meager and boring. 

Some renowned car brands, have made interesting experiments with compact cars, despite these are used to produce vehicles more in tune with the luxury market, where bigger cars are the norm, like Mercedes Benz. 

Since this carmaker has a wide portfolio of vehicles, which includes from compact hatchbacks to semi trucks, it’s not absolutely unexpected to see a compact sports car made by the brand of the three-pointed star. 

For instance, in 1955, began the production of a singular luxury roadster, compact for the standards at such era, but with most of the charm of its elusive and more expensive cousin: the Mercedes Benz 300SL; I’m talking about the Mercedes Benz 190SL. 

Following the legacy of the gem mentioned just before and created for a segment below the Mercedes Benz R129 (SL 280 to 600), is the model I’m publishing today: the 1996 Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (R170) Compact Luxury Roadster

To compare the 190SL with the SLK, in terms of automotive design, would be clearly unfair, even the R129 (SL) looks pale beside such classic from the glorious fifties; however, the SLK doesn’t lack refinement and the Vario-Roof made this pocket roadster, a distinctive and affordable option for the fans of Mercedes Benz. 

In my humble but frank opinion, the nineties were a sort of "medieval age" or "obscurantism era" in the automotive industry; not because it were stagnant in terms of production, but because it was kinda soporific in terms of design, with some illustrious exceptions, of course. 

The ’96 Mercedes Benz SLK was a nice model, but it was also far from being brilliant, unlike its older "ancestor"; Murat Gunak and Michael Mauer were behind the design of the first generation SLK... 

I would congratulate them for creating a reliable and enjoyable compact, whose exterior design is appropriate, keeping the "corporate style" of other models of the company at that time; but not for a memorable and thrilling exterior design. 

The Vario-Roof that I already mentioned, is a feature which allows this car to be a sport coupe and a roadster at the same time (also known as retractable hardtop); something groundbreaking for a vehicle in this segment, but it was not an original idea, since Peugeot developed this concept in the 30’s decade of the last century and relaunched it for the 206 CC model (you can see the successor of the latter, the 207 CC, in this publication). 

The R170 obviously, was not aimed to people disgustingly rich; in that case, it would have been a complete failure in sales, just because it’s also a "compact" vehicle and it would not have had any chance against the Luxury Roadsters in this segment; rather, it was developed as an "aspirational car", for young people with some extra money and, in that sense, is a rational option to consider. 

The ’96 SLK was not a blast regarding its performance, yet its 139 cu in, 2.3 L, Inline 4 Petrol engine, rated at 190 hp, with supercharger and coupled to a 5-speed manual transmission, along with its 1,325 kg, moved this model more than decently and in the end, it was very well received by the general public, with 55,000 units put in the market... 

You cannot deny that some cars look better in scale models than in life size and I think that’s the case here. 

The model has certain "cuteness" that caught my attention (emotions play an important role in the selection of an item for your collection, either you admit it or not), but there were other factors considered, when I got it. 

This cast had a rather short production, from 1998 to 2001, only 6 versions (including variants) were made so, it’s a model you will not see so often, it was designed by Phil Riehlman; it’s a Mercedes Benz and that counts for me, as well as its vintage look. 

I couldn’t get it through the regular channels of distribution, since it’s an old model (2001) and Hot Wheels had a low availability around that time so, I got it, as usual, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer. 

It was always part of the Regular lines and there is no hint about the designer involved on its development, but it has a very good level of detail, even on the chassis, bearing in mind that it’s a 1:62 scale model. 

This SLK was fully made in diecast (that was the "critical factor" to make my decision on it), the chassis has Zamac finishing, while the body received silver paint with Metalflake finishing; the tampos in black, white and yellow, featuring an abstract design, work really good for this model and I love them. 

It has black interiors nicely detailed, the windows are blue tinted and the mold includes the head lights, the wheels selection was wise: 5 Dot, with chrome finishing (albeit a tad small) and it was made in Malaysia... 

1 Tim 5:17-20 "Let the elders that rule well be counted worthy of double honor, especially they who labor in the word and doctrine. For the Scripture saith: thou shalt not muzzle the ox that treadeth out the corn. And, the laborer is worthy of his reward. Against an elder receive not an accusation, but before two or three witnesses. Them that sin rebuke before all, that others also may fear."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Sorry to say that my perception of Mercedes car is still remains as a luxury cars for rich business or at least for well-to-do people for status reason. I'm not so use to seeing SLK with fancy paintings cos over at my country, Mercedes are usually in single colour tone like white, black, golden or silver. I can understand your liking on this full diecast toy, on the other hand, I find this toy come short in paint details.

chrismandesign said...

HEHE, i have to agree with you, regarding Mercedes Benz as a luxury brand, since in my country the prices even for an entry level model, are above what a middle class guy, like me, can afford =/... however, in Europe and U.S.A., the main markets for this kind of vehicles, the prices are rather lower in comparison, and more people can buy one of them, without going broke...

as you, i would prefer some additional tampos/decals for the tail lights and other details in this model, but i don’t expect too much from the regular lines by Hot Wheels... yet, this model with its full diecast construction and plastic inserts for the head lights, is a singular gem, specially when you consider that nowadays Hot Wheels is more prone to overdue the use of plastic !!!... =D

David John Shewsbury said...

This is one of the least decent Merc SLK scale model I've ever seen... but I guess this suit your taste... I personally feel that it looks plainly silverish and nothing great about it but then again it's a matter of personal taste, again, maybe this suits your taste very well..

chrismandesign said...

i know many collectors would pass on this model and i could understand their reasons, but still this kinda vintage and simplistic diecast, caught my attention somehow, maybe it appealed my nostalgia, but it has some singularities that you hardly find in Hot Wheels models nowadays and well, i liked it !!!... =)