Sunday, November 22, 2015

1970 Volkswagen Type 2 T2 Bus / Station Wagon / Microbus / Kombi - Compact Cab Forward Passengers / Camper Van (Volkswagen T2 Bus) 2010 Outdoor Sportsman Series MB734 6/10 - 79/100 Diecast Scale 1:59 by Matchbox


Que la década de los 70s ha tenido un impacto más profundo en la cultura global, de lo que la mayoría de personas se atreve a admitir, es algo que estamos todavía tratando de digerir... 

Admitámoslo, en nuestra mentalidad reductiva, pensamos que la "consciencia ambiental", es el "último grito de la moda" luego, en ese sentido, estamos "bendecidos" por vivir en una época tan "sensata y madura", como la de hoy, que se preocupa un montón por este mundo en que vivimos... 

Pero necesitamos saber que dicha tendencia, empezó a finales de los 60s y se desarrolló en los 70s; sí, una era que solías considerar tan trivial, abigarrada y estridente, que respiras más relajado, sabiendo de su "extinción"... 

Lamento decepcionarte, pero le debemos muchas más cosas a los vilipendiados 70s, que aquellas presentadas en los documentales de TV... 

En realidad, el espíritu de una era más beligerante e intelectualmente más activa que la actual, fue diluido por los medios de comunicación, con el fin de favorecer los intereses de las grandes corporaciones, que fueron tan criticadas en aquella época. 

Las personas estaban presionando consistentemente a los fabricantes de artículos de primera necesidad, para crear productos más amigables con el medio ambiente y no era una pretención de unos pocos revolucionarios, como hoy en día, sino una preocupación de personas normales, como tú y yo... 

Sin embargo, considerando que el automóvil llegó a ser parte de la "canasta familiar" desde mucho antes, y por consiguiente, el blanco de críticas por los consumidores informados en los 70s, la industria automotriz estaba mucho más comprometida a desarrollar vehículos "verdes"

Mientras que los Estados Unidos estaban todavía bastante involucrados con los grandes y "voraces" consumidores de combustible (los cuales, por si acaso, no eran los verdaderos villanos de la historia), en Europa y Japón, los autos pequeños, "de bajo consumo de combustible" y no tan glamurosos, estaban en pleno auge. 

Era el momento correcto para los largamente rechazados vehículos europeos y japoneses, de hacer una gran entrada en el mercado norteamericano y tentar a las personas que fueron fuertemente golpeadas por los altos precios del combustible, un problema importante durante los 70s. 

Parte de esa oleada extranjera, fue el vehículo presentado en esta publicación: la Volkswagen Bus Tipo 2 T2 de 1970, una Vagoneta Compacta de Pasajeros / Camper de Cabina Adelantada, que siguió el gran éxito del modelo anterior T1 en los E.E.U.U.A. 

Ahora, este éxito fue agridulce, puesto que la industria automotriz norteamericana no estaba preparada apropiadamente para esta "invasión" y estuvo "cabildeando" activamente por una política proteccionista. 

Ese fue el origen del infame "Chicken Tax" (Impuesto a los Pollos), una medida del gobierno de los Estados Unidos, para cargar con un altísimo impuesto del 25%, entre otras cosas, a las camionetas livianas europeas (vagonetas comerciales y camionetas pickup) en respuesta a una medida similar de los países europeos. 

Dejando a un lado la política que, como ya sabes, difícilmente busca el bien común, el Bus VW del 70 fue bien recibido por la cultura hippie, fue en efecto uno de sus más grandes emblemas, junto con su contraparte T1. 

Esta es otra prueba irrefutable, de cómo el automóvil está involucrado en nuestra cultura, de cómo un coche puede influenciar a la gente y cómo la gente puede impulsar la popularidad de un vehículo, hacerlo relevante para las siguientes generaciones, en una forma que los fabricantes no pueden siquiera imaginar. 

En mi país, Colombia, vehículos europeos como la VW Bus y otros productos hechos por la marca de carros alemana, eran altamente apreciados y puedes ver actualmente, muchos ejemplos de la Tipo 2 T2 en diferente estado de conservación. 

La Volkswagen Bus Tipo 2 T2 Bus de 1970 (también conocida como Station Wagon, Microbus o Kombi, dependiendo del país), pertenece a la segunda generación del modelo (la nomenclatura T[X], fue introducida en los 90s, a propósito) y presenta varios cambios con respecto a la generación anterior. 

El cambio más notable fue el tamaño, que para la T2 fue incrementado, así como los motores disponibles, que llegaron a ser más potentes, con el fin de atender al exigente mercado norteamericano. 

En términos de diseño, obviamente, hubo un gran salto con la silueta en general, que para algunas personas luce más moderna que la T1; pero, en mi humilde opinión, es al contrario, ya que la fascia frontal es más tradicional y con estilo retro, lo cual es completamente coherente con la mezcla de estilos tan en boga durante la era de los 70s. 

Debemos recordar que esta clase de vehículos estaba dirigida a la economía de combustible así que, cuando dije "más potente", lo que quise decir es un motor de 96.6 pulgadas cúbicas, 1.6 L, VW boxer enfriado por aire de 4 cilindros, clasificado en 57 hp (47 bhp), con un solo carburador, acoplado a una transmisión manual de 4 velocidades... 

¿Es lo suficientemente "verde" para ti? =PPPPP... 

Ha pasado algún tiempo, pero estoy muy complacido de presentar otra gran favorita mía en el portafolio VW: La Volkswagen Bus Tipo 2, en la versión T2, que no ha recibido suficiente amor de los fabricantes de diecast, en escalas pequeñas como 1:64 y similares, a pesar de su popularidad... 

Entiendo que la Tipo 2 T1 disfruta de una mayor recordación entre los fanáticos de VW, pero creo que la T2 es una sucesora más que digna. 

Hot Wheels tiene el molde clásico Beach Bomb, lanzado originalmente en 1969 y luego recreada como un modelo de 2002, con un molde completamente nuevo, presentando versiones de carga posterior, carga lateral y pickup, incluyendo tablas de surf, de alguna manera evitando pago de regalías (!?). 

Greenlight recientemente se unió a la fiesta, con al menos tres versiones: 1968, 1973 Westfalia Campmobile y 1977 T2s, opciones muy tentadoras de hecho. 

No obstante, la elección de un coleccionista de bajo perfil como yo, fue una muestra hecha por Matchbox; este molde fue lanzado por primera vez en 2008 para la Serie Outdoor Adventure y ha tenido al menos 14 iteraciones, incluyendo variaciones. 

Este modelo no debe ser confundido con un molde más antiguo de MBX, apodado Volkswagen Camper, producido entre 1970 y 1977, en la era Lesney. 

De nuevo, debo dar crédito a un amigo mío, colega coleccionista e importador, que me ofreció esta linda réplica en escala, que honra la gran reputación de Matchbox, creando reproducciones realistas de vehículos licenciados. 

Este modelo pertenece a la Serie Outdoor Sportsman, parte de la Línea Principal; tiene carrocería en diecast y chasis en plástico blanco (lo que puede ser una desventaja seria, si la expones demasiado a la luz). 

El trabajo de pintura fue hecho en verde (oscuro) cazador, complementado por una decoración a juego, con tampos / calcomanías en negro, verde claro, café y café claro, presentando un camuflaje, el número del molde: 734, un par de alces y un par de cenefas "Sportsman’s Lodge - Camp Sites Available", sobre los paneles laterales, además hice algunos retoques aquí y allá. 

Tiene un inserto plástico para una cubierta extra sobre el techo en blanco, las ventanas son transparentes, los interiores son blancos, representando lo que esperarías de una camper van, en vez de una van de pasajeros (hay un lavaplatos y una mini-mesa redonda, junto con asientos para cuatro personas, aparte del piloto y copiloto), las ruedas son plásticas con diseño de rimes Ringed Disc en plateado y fue hecha en Tailandia... 

Neh 9:6-8 "Tú solo eres JEHOVÁ; Tú hiciste los cielos, y los cielos de los cielos, con todo su ejército, la tierra y todo lo que está en ella, los mares y todo lo que hay en ellos; y Tú vivificas todas estas cosas, y los ejércitos de los cielos te adoran. Tú eres, oh JEHOVÁ, el DIOS que escogiste a Abram, y lo sacaste de Ur de los caldeos, y le pusiste el nombre Abraham; y hallaste fiel su corazón delante de Tí, e hiciste pacto con él para darle la tierra del cananeo, del heteo, del amorreo, del ferezeo, del jebuseo y del gergeseo, para darla a su descendencia; y cumpliste Tu Palabra, porque eres justo."

ENGLISH 
That the 70’s decade has had a deeper impact in the global culture, than what most people dare to admit, is something we are still trying to digest... 

Let’s admit it, in our reductive mindset, we think that the "environmental awareness", is the "latest word in fashion" so, in that sense, we are "blessed" by living in such a "sensible and mature" time, like that of today, which cares a lot about this world in which we live... 

But we need to know that such trend, started out in the late 60s and it developed in the 70s; yeah, an era you used to consider so trivial, motley and strident, that you breathe more relaxed, knowing about its "extinction"... 

Sorry to disappoint you, but we owe much more things to the vilified 70s, than those featured in the TV documentaries... 

Actually, the spirit of a more belligerent and intellectually more active era than the current, was diluted by the mass media, in order to favoring the interests of the big corporations, that were so criticized at that time. 

People were pushing consistently to the manufacturers of household essentials, to create products more environmentally friendly and it was not the claim of a few revolutionaries, like nowadays, but a concern of ordinary people, like you and me... 

However, considering that the automobile became part of the "family basket" since long before, and therefore, the target of criticism by the informed consumers in the 70s, the automotive industry was much more committed to develop "green" vehicles. 

While the United States were still quite involved with the big and "voracious" fuel consumers (which, just in case, were not the true villains of the history), in Europe and Japan, the small, "fuel-efficient" and not so glamorous cars, were in full booming. 

It was the right time for the largely rejected European and Japanese vehicles, to make a big entrance in the American market and entice the people who were heavily struck by the high fuel prices, a major issue during the 70s. 

Part of such foreign surge, was the vehicle introduced in this publication: the 1970 Volkswagen Type 2 T2 Bus, a Compact Cab Forward Passengers / Camper Van, that followed the great success of the previous T1 model in U.S.A. 

Now, this success was bittersweet, inasmuch as the american automotive industry was not appropriately prepared for this "invasion" and was actively lobbying for a protectionist policy. 

That was the origin of the infamous "Chicken Tax", a measure of the government of the United States, to charge with a soaring 25% tax, among other things, to the European light trucks (commercial vans and pickup trucks), in response to a similar measure by european countries. 

Leaving aside politics that, as you already know, hardly seeks the common good, the ’70 VW Bus T2 was well received by the hippie culture, it was indeed one of its greatest emblems, along with its T1 counterpart. 

This is another irrefutable proof, of how the automobile is involved in our culture, of how a car can influence people and how people can boost the popularity of a vehicle, make it relevant for the next generations, in a way that manufacturers cannot even imagine. 

In my country, Colombia, european vehicles like the VW Bus and other products made by the german car brand, were highly appreciated and you can see currently, many examples of the Type 2 T2 in different states of conservation. 

The 1970 Volkswagen Type 2 T2 Bus (also known as Station Wagon, Microbus or Kombi, depending on the country), belongs to the second generation of the model (the T[X] nomenclature, was introduced in the 90s, by the way) and features several changes regarding the previous generation. 

The most noticeable change was the size, that for the T2 was increased, as well as the engines available, that became more powerful, in order to cater the demanding American market. 

In terms of design, obviously, there was a big leap with an overall shape, that for some people looks more modern than the T1; but, in my humble opinion, is the other way around, since the front fascia is more traditional and retro-styled, which is completely coherent with the mix of styles so in vogue during the 70’s era. 

We must remember that this kind of vehicles were aimed to fuel-economy so, when I said "more powerful", what I meant is a 96.6 cu in, 1.6 L, air-cooled 4-cylinder VW boxer engine, rated at 57 hp (47 bhp), with single carburetor and coupled to a 4-speed manual transmission... 

It’s "green" enough for you? =PPPPP... 

It’s been a while, but I’m very pleased to introduce another great favorite of mine in the VW portfolio: the Volkswagen Type 2 Bus, in the T2 version, which has not received enough love from diecast makers, in small scales as 1:64 and the like, despite its popularity... 

I do understand that the Type 2 T1 enjoys a greater remembrance among the VW fans, but I think that the T2 is a more than worthy successor. 

Hot Wheels has the classic Beach Bomb cast, released originally in 1969 and then recreated as a 2002 model, with a completely new mold, featuring rear loading, side loading and pickup versions, including surf boards, somehow avoiding royalty payments (!?). 

Greenlight recently joined the party, with at least 3 versions: 1968, 1973 Westfalia Campmobile and 1977 T2s, very tempting options in fact. 

Nonetheless, the choice for a low profile collector like me, was a sample made by Matchbox; this cast was released for the first time in 2008 for the Outdoor Adventure Series and has had at least 14 iterations, including variations. 

This model should not be mistaken with an older MBX mold, dubbed Volkswagen Camper, produced between 1970 and 1977, in the Lesney era. 

Again, I must credit a friend of mine, fellow collector and importer, who offered me this nice scale replica, that honors the great reputation of Matchbox, creating realistic reproductions of licensed vehicles. 

This model belongs to the Outdoor Sportsman Series, part of the Mainline; it has diecast body and white plastic chassis (which could be a serious drawback, is you expose it too much to light). 

The paint job was made in hunter (dark) green, complemented by matching decoration, with tampos / decals in black, light green, brown and light brown, featuring a camouflage, the number of the cast: 734, a pair of elks and a pair of edgings "Sportsman’s Lodge - Camp Sites Available", on the side panels, also I made some touch ups here and there. 

It has a plastic insert for an extra cover on the roof in white, the windows are clear, the interiors are white, representing what you would expect from a camper van, instead of a passengers van (there are a dishwasher and a rounded mini-table, along with seats for four people, apart from pilot and co-pilot), the wheels are plastic with Ringed Disc rims design in silver and it was made in Thailand... 

Neh 9:6-8 "Thou, even Thou, art LORD alone; Thou hast made heaven, the heaven of heavens, with all their host, the earth, and all things that are therein, the seas, and all that is therein, and Thou preservest them all; and the host of heaven worshipeth Thee. Thou art the LORD the GOD, who didst choose Abram, and broughtest him forth out of Ur of the Chaldees, and gavest him the name of Abraham; and foundest his heart faithful before Thee, and madest a covenant with him to give the land of the Canaanites, the Hittites, the Amorites, and the Perizzites, and the Jebusites, and the Girgashites, to give it, I say, to his seed, and hast performed Thy Words; for Thou art righteous..."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

What a real vintage! The thing that strike my mind when seeing green van were scooby doo van or ninja turtles' van. Yeah! It's a nice VW and the white roofing took on the design of the old MIni Cooper. Cool of Matchbox to add in the green camouflage to the side of the van. Great collection piece...

chrismandesign said...

for some reason, Volkswagen products manage to bring back a lot of nostalgia and recognition, in virtually any place around the world... most people admire the cars made by this brand, but ignore the background, which is "kinda" convulsed...

i love this very well done scale replica, it’s wonderful to find something so affordable (at least, when it was released, because nowadays this model is highly sought and hence, its price is rising) and yet so detailed and accurate, regarding the actual model...

by the way, the original "Scooby-Doo, Where are you!" animated cartoon, was aired in 1969-70 so, it’s contemporary with this VW Bus Type 2 T2 !!!... i cannot say the same about the Teenage Mutant Ninja Turtles. though... =P

as you, i find the decoration quite appropriate, even the white plastic is forgivable (but i keep it far from sun light, for its own sake)... =D

David John Shewsbury said...

Volks Van - typical favorite van of choice around the Americas - from the north and all the way to the south... this is really the "people's van"...

chrismandesign said...

Being built in the same platform of the Beetle, the "people’s van" is definitely a quite appropriate motto for the Type 2 T2 !!!... And now that you mentioned it, well, one of the lessees of the complex of apartments where i live, has a beautiful sample of this very model, in a slightly more recent version for passengers, restored not so long ago and painted in cream and burgundy, that makes me love even more this model !!!... =D