Sunday, November 12, 2017

1965 Volkswagen Beetle 1200 (Type 1) 2-Door Subcompact Saloon / Sedan (1965 Drag Beetle) 2003 Volkswagen Series 2/4 Diecast Scale 1:64 plus 1965 Volkswagen Beetle 1200 (Type 1) 2-Door Subcompact Saloon / Sedan (1965 Hippie Beetle) 2003 Volkswagen Series 3/4 Diecast Scale 1:64 plus 1965 Volkswagen Beetle 1200 (Type 1) 2-Door Subcompact Saloon / Sedan (’65 VW Beetle) 2004 Street Freaks - Mooneyes Series 5/8 Diecast Scale 1:64 by Johnny Lightning


¿Qué es lo que los vehículos de producción en masa dicen sobre los países o regiones donde fueron fabricados y más precisamente, sobre la mentalidad e idiosincracia de la gente donde estas maravillas mecánicas fueron desarrolladas?... 

Mucho, de muchas maneras y si bien la globalización actual ha hecho de las singularidades de la procedencia poco menos que un eufemismo, en los 60s, cuando la internacionalización de la economía estaba apenas tomando fuerza, los autos eran todavía bastante idiosincráticos... 

El Volkswagen Escarabajo es un vehículo que, de alguna forma, desafía cualquier clase de definición con respecto a su simbolismo de la cultura y forma de vida alemanas, por eso es que es un producto fascinante y desconcertante al mismo tiempo... 

A diferencia de otros automóviles icónicos del siglo XX, el Escarabajo fue concebido como una especie de coche "institucional", es decir, no estaba destinado a representar una marca o fabricante de carros, sino una ideología política que creó, entre otros bienes de consumo, un auto para el pueblo. 

Entonces, decir que representó la sociedad alemana de aquella época en conjunto, no sería correcto históricamente hablando, porque fue parte de una política de estado y el gobierno de turno era la dictadura Nazi luego, en ese sentido, fue algo impuesto y no todo el pueblo alemán estaba de acuerdo con este régimen totalitario de cualquier modo. 

Por otro lado, el Escarabajo era también un desarrollo industrial y de ingeniería, que tenía que cumplir ciertos requerimientos, los cuales considerados como un todo serían un gran reto para cualquier experto en este campo y el diseñador automotriz a cargo de este proyecto fue Ferdinand Porsche. 

Estos requerimientos incluyeron: tenía que ser asequible para el ciudadano promedio, fácil y barato de producir, mantener y reparar, capaz de transportar 2 adultos y 3 niños, con una velocidad máxima de 100 km/h y una economía de combustible de 7 L por cada 100 km. 

Es comúnmente aceptado que Adolfo Hitler fue quien propuso estos parámetros a Porsche en 1934, pero debido a su especificidad, estos implican un conocimiento avanzado en diseño y/o ingeniería automotriz, y es muy improbable que Hitler tuviera alguna clase de formación en dichos campos. 

Ahora, teniendo en mente el trasfondo histórico de su creación, el Escarabajo difícilmente podría ser considerado un desarrollo estilístico, al menos no en el mismo sentido de vehículos hechos en otros países como: Francia, Italia, Inglaterra o Estados Unidos; no fue pensado para ser un coche elegante para la burguesía o la aristrocracia. 

Era y es un carro donde la función prevalecía sobre la forma, un desarrollo racional e industrial donde la estética era la menor de las preocupaciones y, con todo, el producto final se las arregló para ganar el corazón de millones de personas en todo el mundo. 

Es probablemente en este aspecto, que el Escarabajo de alguna manera logra representar la cultura alemana: es racional y emocional, es mesurado y excéntrico, fue parte de la propaganda Nazi y después parte de la revolución Hippie, ¡todo esto al mismo tiempo!... 

El Escarabajo es un carro extraordinario, un símbolo, un ícono cultural, para algunas personas incluso otro miembro de la familia y definitivamente uno de mis favoritos de todos los tiempos; hay varias razones para conseguir algunas muestras de esta belleza particular para mi colección y por eso es que estoy trayendo el Volkswagen Escarabajo 1200 (Tipo 1) Berlina / Sedán Subcompacto 2 Puertas de 1965, en la forma de una réplica Johnny Lightning... 

Para mí, el retorno de esta marca a la arena del diecast, luego de su extinción temporal, es genuinamente una de las mejores noticias que he escuchado y ahora que ha pasado poco más de año desde su reactivación, puedo ver que algunos cambios sensatos y oportunos han sido introducidos así que, Johnny Lightning luce no solo revitalizada, sino que se está volviendo más fuerte que antes. 

Tengo que halagar a Round 2 Corporation por el buen manejo de las tres marcas bajo su sombrilla: Johnny Ligthning, Racing Champions y Auto World, todas ellas revividas; creo que mucho del éxito de esta nueva (y vieja, en un sentido) administración, yace en una segmentación adecuada de cada marca. 

Están pisando un terreno difícil, porque es "más fácil" tomar decisiones equivocadas que establecerán el entorno para una canibalización entre marcas, pero hasta aquí, Round 2 ha entendido el panorama del mercado, diría que más claramente con Johnny Lightning y Auto World. 

Hablaré un poco más sobre mi percepción sobre estos asuntos en reseñas futuras luego, por ahora, revisemos los invitados para esta publicación... 

Fui capaz de conseguir tres muestras de este Escarabajo del 65, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 5 años; pertenecen a la era pre-extinción, cuando Playing Mantis estaba a cargo, a propósito. 

A diferencia de algunos artículos de mi colección que fueron encargados específicamente, estos eran parte de las golosinas que él trajo y terminaron en mi manos (¡como debería ser! =PPPPP)... 

Los primeros dos pertenecen a la Serie Volkswagen, un set en caja x 4 que tuvo varios lanzamientos, con diferentes combinaciones de modelos y decoraciones estupendas, lo cual los hizo muy deseables para coleccionistas familiarizados con Johnny Lightning y con el Escarabajo. 

Todos ellos presentan construcción completa en diecast (carrocería y chasis), ventanas transparentes e interiores negros, también el nivel de detalle y acabados son lo que esperas de un diecast Premium, pero tienen un enfoque diferente con respecto a la apariencia general y decoración. 

El primero recibió el tratamiento Drag y luce impresionante; el trabajo de pintura en blanco fue profusamente complementado por tampos y/o calcomanías sobre todos los paneles, incluyendo logos de Goodyear, Edelbrock, Holley, Auto Meter, Hurst, Bosch y epítetos "inspiradores" como Bug Off, Gettin’ Buggy! y Air is Cool, con  tampos adicionales para las luces frontales y de señal, molduras de las ventanas, parrilla y luces traseras; tiene ruedas multiparte con diseño de rimes realista 5 Spoke Cragar en cromado, con llantas lisas plásticas, más grandes atrás. 

El segundo recibió el tratamiento Hippie y luce estrafalario; la base para el trabajo de pintura fue un naranja con acabado mate, mientras que los tampos y/o calcomanías acompañantes introducen un diseño abigarrado pero encantador a todo color, hay tampos adicionales similares a los descritos anteriormente; las ruedas tiene las mismas características del modelo previo, pero los rimes fueron trabajados en colores diferentes cada uno y las ruedas lisas plásticas tienen el mismo tamaño atrás y adelante. 

El último pertenece a la Serie Street Freaks - Mooneyes de 2004; venía dentro de la tarjeta grande y gruesa usual, que me encanta, impresa a todo color; el trabajo de pintura exhibe los colores "corporativos" de Mooneyes: amarillo y negro, y hay tampos y/o calcomanías para el logosímbolo de Mooneyes sobre el maletero delantero, paneles laterales y el capó trasero, también para las luces frontales y de señal, molduras de las ventanas, placa y luces traseras; las ruedas multiparte presentan diseño de rimes Cragar Moon Disk en cromado, tiene una fantástica tarjeta de colección como bonus, impresa al frente con una ilustración del modelo y todos ellos fueron hechos en China... 

Ose 14:1-5 "Vuelve, oh Israel, a JEHOVÁ tu DIOS; porque por tu pecado has caído. Llevad con vosotros palabras de súplica, y volved a JEHOVÁ, y decidle: quita toda iniquidad, y acepta el bien, y te ofreceremos la ofrenda de nuestros labios. No nos librará el asirio; no montaremos en caballos, ni nunca más diremos a la obra de nuestras manos: dioses nuestros; porque en ti el huérfano alcanzará misericordia. Yo sanaré su rebelión, los amaré de pura gracia; porque mi ira se apartó de ellos. Yo seré a Israel como rocío; él florecerá como lirio, y extenderá sus raíces como el Líbano."

ENGLISH 
What the mass production vehicles say about the countries or regions where they were manufactured and more precisely, about the mindset and idiosyncrasy of people where these mechanical marvels were developed?... 


A lot, in many ways and while the current globalization has made the singularities of provenance little less than an euphemism, in the 60s, when the internationalization of economy was barely taking strength, cars were still very idiosyncratic... 

The Volkswagen Beetle is a vehicle that somehow defies any kind of definition regarding its symbolism of the german culture and way of life, that’s why it’s a fascinating and baffling product at the same time... 

Unlike other iconic automobiles of the 20th century, the Beetle was conceived as a sort of "institutional" car, that is to say, it was not meant to represent a car brand or manufacturer, but a political ideology that created, among other consumer goods, a car for the people. 

Then, to say that it represented the german society of that time as a whole wouldn’t be correct historically speaking, because it was part of a state policy and the government of the day was the Nazi dictatorship so, in that sense, it was something imposed and not all the german people were in agreement with this totalitarian regime anyway. 

On the other hand, the Beetle was also an industrial and engineering development, that had to meet certain requirements, which considered altogether would be a great challenge for any expert in this field and the automotive designer in charge of this project was Ferdinand Porsche. 

These requirements included: it has to be affordable for the average citizen, easy and inexpensive to produce, maintain and repair, able to transport 2 adult and 3 children, with a top speed of 100 km/h and a fuel economy of 7 L per each 100 km. 

It’s commonly accepted that Adolf Hitler was the one who proposed these parameters to Porsche in 1934, but due to their specificity, these imply an advance knowledge in automotive design and/or engineering, and it’s very unlikely that Hitler had any kind of training on such fields. 

Now, bearing in mind the historical background of its creation, the Beetle hardly could be considered a stylistic development, at least not in the same sense of vehicles made in other countries like France, Italy, England or United States; it was not intended to be a fancy car for the bourgeoisie or the aristocracy. 

It was and it’s a car where the function prevails over the form, a rational and industrial development where aesthetics was the least of the concerns and yet, the final product managed to win the heart of millions of people worldwide. 

It’s probably in this aspect, that the Beetle somehow manages to represent the german culture: it’s rational and emotional, it’s practical and idealistic, it’s measured and eccentric, it was part of the Nazi propaganda and later part of the Hippie revolution, all of this at the same time!... 

The Beetle is an extraordinary car, a symbol, a cultural icon, for some people even another member of the family and definitely one of my all time favorites; there are several reasons for getting some samples of this particular beauty for my collection and that’s why I’m bringing the 1965 Volkswagen Beetle 1200 (Type 1) 2-Door Subcompact Saloon / Sedan, in the form of a Johnny Lightning replica... 

For me, the return of this brand to the diecast arena, after its temporary extinction, is genuinely one of the best news I have heard and now that a little over a year has passed since its reactivation, I can see that some sensible and timely changes have been introduced so, Johnny Lightning looks not only reinvigorated, but also getting stronger than before. 

I have to compliment Round 2 Corporation for the sound management of the three brands under its umbrella: Johnny Ligthning, Racing Champions and Auto World, all of them revived; I think much of the success of this new (and old, in a sense) administration, lies in the proper segmentation of each brand. 

They are stepping on a difficult terrain, because it’s "easier" to make wrong decisions that will establish the environment for a cannibalization between brands, but so far, Round 2 has understood the panorama of the market, I would say more clearly with Johnny Lightning and Auto World. 

I will talk a bit more about my perception on these matters in future reviews so, by now, let’s check over the guests for this publication... 

I was able to get three samples of this ’65 Beetle, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 5 years ago; they belong to the pre-extinction era, when Playing Mantis was in charge, by the way. 

Unlike some of the items of my collection that were ordered specifically, these were part of the goodies that he brought and ended up in my hands (as it should be! =PPPPP)... 

The first two belong to the 2003 Volkswagen Series, a 4-car boxset that had several releases, with different combinations of models and stupendous decorations, which made them highly desirable for collectors familiar with Johnny Lightning and with the Beetle. 

All of them feature full diecast construction (body and chassis), clear windows and black interiors, also the level of detail and finishes are what you expect from a Premium diecast, but they had a different approach regarding the general appearance and decoration. 

The first one received the Drag treatment and looks awesome; the paint job in white was profusely complemented by tampos and/or decals over all the panels, including logos of Goodyear, Edelbrock, Holley, Auto Meter, Hurst, Bosch and "inspiring" ephitets like Bug Off, Gettin’ Buggy! and Air is Cool, with additional tampos for the front and signal lights, windows moldings, rear grille and lights; it has multipart wheels featuring realistic 5 Spoke Cragar rims design in chrome, with plastic slick tires, bigger at the rear. 

The second one received the Hippie treatment and looks flamboyant; the base for the paint job was an orange with matte finishing, while a accompanying tampos and/or decals introduce a motley but lovely design in full color, there are additional tampos similar to the ones described previously; the wheels have the same features of the previous model, but the rims were worked in different colors each one and the plastic slick tires have the same size back and forward. 

The last one belongs to the 2004 Street Freaks - Mooneyes Series; it came inside the usual big and thick card, that I love, printed in full color; the paint job displays the "corporate" colors of Mooneyes: yellow and black, and there are tampos and/or decals for the Mooneyes logosymbol on the front trunk, side panels and rear hood, also for the front and signal lights, windows moldings, rear plate and lights; the multipart wheels feature Cragar Moon Disk rims design in chrome, it has as bonus a fantastic trading card, printed in front with an illustration of the model and all of them were made in China... 

Hos 14:1-5 "O Israel, return unto the LORD thy GOD; for thou hast fallen by thine iniquity. Take with you words, and turn to the LORD: say unto him, take away all iniquity, and receive us graciously: so will we render the calves of our lips. Asshur shall not save us; we will not ride upon horses: neither will we say any more to the work of our hands, ye are our gods: for in thee the fatherless findeth mercy. I will heal their backsliding, I will love them freely: for mine anger is turned away from him. I will be as the dew unto Israel: he shall grow as the lily, and cast forth his roots as Lebanon."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Who won't love the vintage and iconic Volkwagen Beetle! Some adorable even as die-cast especially in the good hands of JL. The decals sure are neat and sharp and the second piece with yin-yang and peace logos are nostalgic though a bit cheesy ^_^ Just wondering the metal protruding from the rear which I think if they are exhaust pipes, they seems too long...

chrismandesign said...

HEHE, this Beetle does look great and cute in small scale, HUH !!!... Johnny Lightning hardly disappoint collectors, just because they are committed to bring quality diecast since 1995, when Playing Mantis took the reins... Well, regarding the Hippie Beetle, I would say the deco is very appropriate for the time it represents, the 60s were kind of cheesy in some sense... And the long tail exhaust pipe in the Drag Beetle, it looks rather weird, more like what you would expect from a buggy, but Dragsters never were about modesty or demureness, you know... =D

David John Shewsbury said...

The yellow color with all those hippies "peace" sign is quite pretty actually though if I have that car in real life, I don't think I would use it to send my kids to school... it's just to hippies - pretty but hippies - people might thought you certainly have a little bit of marijuana stashed inside the glove box hahahahaha.....

chrismandesign said...

Uhmmm... You know that the habitat of bugs and beetles is surrounded by all kind of green stuff, including: "Aunt Maria", "Broccoli", "Cheeba", "Dona Juanita", "Ganja", "Weed" and the like... ... ... LOLOLOLOLOLOLOLOLOLOL...

I don’t know how this vehicle went from being a Nazi propaganda item to a Hippie culture icon, with everything that this involves, but I guess that’s how humanity resignify symbols of atrocity into symbols of something else, including: peace, love and weed... Man, that’s crazy !!!... =D