Sunday, December 13, 2015

1976 Mercedes-Benz UNIMOG U 1300 (435/425 Short Wheelbase) - Multipurpose High Mobility Four-Wheel Drive Medium Duty Tool Carrier Truck (Mercedes-Benz UNIMOG) Collector 239 1992 Hot Wheels Regular Series Scale 1:96 plus 1976 Mercedes-Benz UNIMOG U 1300 (435/425 Short Wheelbase) - Multipurpose High Mobility Four-Wheel Drive Medium Duty Tool Carrier Truck (Mercedes-Benz UNIMOG) 2001 Final Run Series 1/12 Scale 1:96 by Hot Wheels


En los años previos a la II Guerra Mundial, Alemania era claramente una potencia mundial, una nación industrializada, con un desarrollo sobresaliente en varios campos de la ciencia y la tecnología... 

Tenía también el potencial de convertirse en una amenaza seria, en las manos de un líder megalomaníaco, con una obsesión implacable por la pureza racial y la dominación mundial (quizás avivada pero no justificada por años de menosprecio y resentimiento), lo cual sucedió eventualmente, como la historia lo atestigua... 

En cuestión de unos pocos años, el futuro prometedor de un país desarrollado fue truncado, por causa de una política de odio, promovida desde las altas esferas del poder y alimentada por los mismos intereses mezquinos que puedes ver en varios conflictos alrededor del mundo. 

La otrora poderosa Alemania, fue reducida a cenizas; todas las instalaciones industriales fueron destruidas o transferidas a naciones aliadas y los alemanes tuvieron que enfrentar un duro proceso de reconstrucción, donde incluso opciones impensables hasta ese momento, fueron consideradas. 

Hubo un plan para transformar la Alemania de la posguerra, en un estado agrario (t.c.c. Plan Morgenthau), una iniciativa agresiva para "sofocar" cualquier desarrollo industrial, evitando una nueva carrera armamentista en este país. 

Dicha iniciativa fue más tarde "atenuada", ya que las principales naciones aliadas concluyeron, que el papel de Alemania en la economía europea era crucial; por lo tanto, si estaba destinada a ser industrialmente débil, entonces sería más una carga que una ayuda. 

Una decisión complicada de tomar, teniendo en mente las atrocidades cometidas durante la II Guerra Mundial, en las cuales Alemania como nación estuvo involucrada, aunque no todos los alemanes estuvieron de acuerdo con semejante orgía de sangre. 

Con todo, ¿quién imaginaría, que un plan "algo" coercitivo generaría de alguna manera un desarrollo positivo industrial y más precisamente, automotriz?... 

Bueno, agricultura e industria no tienen que ser opuestos, eso es lo que Albert Friedrich (un ex-ingeniero en jefe de la división de investigación para motores de aviación de Daimler Benz) pensó, cuando decidió crear un vehículo altamente especializado para el trabajo en el campo, en 1946. 

Quizás para algunas personas, el nombre UNIMOG podría ser familiar, eso espero; en cuanto a mí, mientras estaba investigando para esta publicación, el significado del acrónimo en alemán ya mencionado surgió: UNIversal-MOtorGerät, que significa literalmente "Máquina / Dispositivo-Motor-Universal", pero más propiamente: "Unidad-de Poder-Universal"

Este vehículo tiene varias particularidades y me gustaría mencionar unas pocas de ellas: por ejemplo, el UNIMOG permaneció como un "desarrollo independiente" por algunos años y solo hasta 1953, recibió la famosa estrella de tres puntas de Mercedes-Benz. 

Además, la compañía que creó el UNIMOG, no tenía experiencia previa construyendo vehículos o tractores, y cambió dos veces la locación de su planta de producción, antes de ser transladada de nuevo a Gaggenau, donde permanece hasta el día de hoy. 

El vehículo en sí es único en su tipo, ya que estaba destinado a ser un tractor, pero luce como un camión; sin embargo, conceptualmente y en la práctica, no es ni una cosa, ni la otra. 

El UNIMOG Mercedes-Benz U 1300 (435/425 De Distancia Corta Entre Ejes) de 1976, que en la complicada nomenclatura del modelo, representa la segunda generación, es un Camión Transporte de Herramientas Multipropósito de Alta Mobilidad, con Tracción en las Cuatro Ruedas, de Trabajo Mediano (solo una descripción tan larga, puede explicar lo que este vehículo es en efecto). 

Un UNIMOG, es un vehículo que puede ser utilizado en varias tareas especializadas (incluyendo trabajo en el campo, pero también en labores de rescate, expedición, sector forestal, construcción, ingeniería, comunicación, mantenimiento, como una ambulancia todo terreno y ha sido ampliamente usado para aplicaciones militares). 

Luce como un camión encajado, alto y corto, con capacidades excepcionales para carretera y fuera de carretera, gracias a su despeje del piso sin paralelo, diferenciales auto-blocantes, suspensión extremadamente flexible con ejes de portal rígidos, puede cargar equipamiento y/o suministros pesados, enfrentando los ambientes más adversos. 

¡Sin embargo, el UNIMOG es más que eso: tiene dispositivos PTO (Toma de Potencia, por sus siglas en inglés) frontales y/o traseros así que, puedes "enchufar" un surtido de maquinaria para trabajo pesado, como: sopladores de nieve grandes, retroexcavadoras, cargadores frontales, montacargas, grúas, cultivadores, cortadores de cerdas y la lista continua!... 

Desde luego, todas esas duras tareas exigen una planta de poder singular y eso es lo que el UNIMOG ofrece, con un motor de 350 pulgadas cúbicas, 5.7 L, Diesel 6 cilindros OM352 Mercedes-Benz, clasificado en 130 hp, acoplado a una transmisión sincronizada de 8 velocidades adelante y 8 hacia atrás, además caja de transferencia interna con sistema de "cambios sobre la marcha"... 

Una confiable, pero extremadamente voraz planta de potencia, ¡la cual es legendaria por consumir entre 18.5 y 60 litros por cada 100 km!... 

Y la gente estaba "cortando sus venas", por causa del consumo de combustible de los comparativamente "frugales" Muscle Cars de los 70s (!?)... 

¡Ay por favor, dénme un respiro! =PPPPP... 

En mi búsqueda sistemática de ejemplos de camiones y vehículos especializados, en el universo del diecast, encontré un par de curiosidades que llamaron poderosamente mi atención no hace mucho. 

Desde hace algún tiempo, conocía los UNIMOG y sé que en algunos concesionarios de Mercedes-Benz mi ciudad natal, es ofrecido el modelo más reciente, aunque no estoy bastante seguro de las opciones o equipamiento adicional disponible.

A través de los canales regulares de distribución, habría sido imposible conseguirlos, puesto que el molde fue producido hasta 2001 y en esa época, en mi país, las ventas de Mattel estaban fuertemente basadas en la línea Barbie, mientras los productos de Hot Wheels estaban apenas explorando el mercado local. 

Incluso en el gremio local de coleccionistas, esta clase de modelos son o pasados por alto o muy buscados y por lo tanto, difíciles de encontrar; con todo, dadas mis circunstancias, esta era la única opción de poner mi manos en ellos luego, gracias de nuevo a mis amigos, colegas coleccionistas e importadores. 

Su debút fue en la línea regular, para 1991 y ha aparecido intermitentemente 10 veces, incluyendo 2 veces como parte de líneas para coleccionistas o Adultas; este es otro trabajo del admirado diseñador Larry Wood (un favorito mío) y es brillante, con finos detalles y buena proporción, como puedes esperar de él. 

Conseguí dos muestras de este multifacético camión / tractor, una de ellas pertenece a la Línea Principal y presenta la clásica tarjeta azul, mientras el otro pertenece a la Serie Final Run, el último modelo de producción, que venía en un clamshell, más como un protecto-pak, con una tarjeta exclusiva a todo color, la cual afirma que todas las herramientas / moldes fueron destruidos luego, el modelo no volverá a estar disponible, a menos que nuevas herramientas / moldes sean construidos. 

Ambos tienen carrocería y chasis en diecast, con un chasis superior en plástico, que incluye los interiores de la cabina, en una configuración más bien poco común en productos de Hot Wheels; ambos presentan techo removible (emulando un techo en lona) para el área de carga, verde oliva para la primera muestra y negro con un tampo blanco de "U" para la segunda muestra. 

El trabajo de pintura para el modelo de Serie Regular es beige con camuflaje en negro, café y naranja claro, presentando chasis sin pintura; mientras en el otro es verde oscuro, con acabado Metalflake, complementado por varios tampos / calcomanías presentando emblemas de Hot Wheels, UNIMOG y Final Run, así como otros detalles en colores varios y el chasis fue pintado en negro brillante. 

Uno de ellos tiene ventanas transparentes, mientras el otro tiene ventanas tintadas en naranja; ambos tienen ruedas plásticas, presentando en la primera muestra diseño de rimes Construction Type en blanco y diseño de rimes Saw Blade en cromado, con tampos blancos Final Run® para la segunda muestra; finalmente, ambos modelos fueron hechos en Malasia... 

Jua 9:32-38 "Desde el principio no se ha oído decir que alguno abriese los ojos a uno que nació ciego. Si Éste no viniera de DIOS, nada podría hacer. Respondieron y le dijeron: tú naciste del todo en pecado, ¿y nos enseñas a nosotros? Y le expulsaron. Oyó JESÚS que le habían expulsado; y hallándole, le dijo:  ¿crees tú en el Hijo de DIOS? Respondió él y dijo: ¿quién es, SEÑOR, para que crea en ÉL? Le dijo JESÚS: pues le has visto, y EL que habla contigo, ÉL es. Y él dijo: creo, SEÑOR; y le adoró."

ENGLISH 
In the years before the World War II, Germany was clearly a world power, an industrialized nation, with an outstanding development in several fields of science and technology... 

It had also the potential to become a serious threat, in the hands of a megalomaniac leader, with a relentless obsession for racial purity and global domination (perhaps fueled but not justified by years of disparagement and resentment), which eventually happened as history testifies... 

In a matter of few years, the promising future of a developed country was truncated, because of a hate policy, promoted from the upper echelons of power and fed by the same petty interests that you can see in several conflicts around the world. 

The former powerful Germany, was reduced to ashes; all the industrial facilities were destroyed or transferred to allied nations and germans had to face a tough process of reconstruction, where even unthinkable options until that moment, were considered. 

There was a plan to transform the postwar Germany, into an agrarian state (a.k.a. Morgenthau Plan), an aggressive initiative to "suffocate" any industrial development, avoiding a new armament race in this country. 

Such initiative was later "toned-down", since the main allied countries concluded, that the role of Germany in the european economy was crucial; hence, if it was meant to be industrially weak, then it would be more a burden than an aid. 

A complicated decision to make, bearing in mind the atrocities committed during World War II, in which Germany as a nation was involved, although not every german was in agreement with such blood orgy. 

Yet, who would imagine, that a "kinda" coercive plan would generate somehow a positive industrial and, more precisely, automotive development?... 

Well, agriculture and industry don’t have to be opposites, that’s what Albert Friedrich (a former chief engineer of Daimler Benz’s aircraft engine research division) thought, when he decided to create a highly specialized vehicle for the farm work, in 1946. 

Perhaps for some people, the name UNIMOG might be familiar, I hope so; speaking for myself, while I was researching for this publication, the meaning of the acronym in german aforementioned arouse: UNIversal-MOtorGerät, which literally means "Universal-Motor-Machine / Device", but more properly: "Universal-Power-Unit"

This vehicle has several particularities and I would like to mention a few of them: for instance, the UNIMOG remained as an "independent development" for some years and only until 1953, received the famous three-pointed star of Mercedes-Benz. 

Also, the company that created the UNIMOG, had no previous experience building vehicles or tractors, and changed two times the location of its production plant, before it was moved again to Gaggenau, where it remains to this day. 

The vehicle itself is one of its kind, since it was meant to be a tractor, but it looks like a truck; however, conceptually and in practice, it’s neither one thing nor the other. 

The 1976 Mercedes-Benz UNIMOG U 1300 (435/425 Short Wheelbase), which in the complicated nomenclature of the model, represents the second generation, is a Multipurpose High Mobility Four-Wheel Drive Medium Duty Tool Carrier Truck (only a description so long, can explain what this vehicle is indeed). 

An UNIMOG, is a vehicle that can be used in several specialized tasks (including farm work, but also in labors of rescue, expedition, forestry, construction, engineering, communication, maintenance, as an all-terrain ambulance and has been widely used for military applications). 

It looks like a boxy, high and short truck, with exceptional on-road and off-road capabilities, thanks to its unparalleled ground clearance, self locking differentials, extremely flexible suspension with rigid portal axles, it can carry heavy equipment and/or supplies, facing the most adverse environments. 

However, the UNIMOG is more than that: it has PTO (Power Take Off) front and/or rear devices so, you can "plug" an assortment of heavy duty machinery, like: large snow blowers, backhoes, front loaders, forklifts, cranes, tillers, brush cutters and the list continues!... 

Of course, all those hard tasks demand a singular powertrain and that’s what an UNIMOG offers, with a 350 cu in, 5.7 L, 6-cylinder Diesel OM352 Mercedes-Benz engine, rated at 130 hp, coupled to a 8 speed forward and 8 speed reverse syncromesh transmission, also internal transfer case with "shift on the fly" system... 

A reliable, but extremely ravenous powerplant, which is legendary by consuming between 18.5 and 60 liters per each 100 km!... 

And people were "cutting their veins", because of the fuel consumption of the comparatively "frugal" Muscle Cars in the 70s (!?)... 

Oh please, give me a brake! =PPPPP... 

In my systematic search for examples of trucks and specialized vehicles, in the diecast universe, I found a pair of curiosities that caught powerfully my attention not so long ago. 

For some time, I knew about the UNIMOG and I know that in some dealerships of Mercedes-Benz in my hometown, is offered the most recent model, although I’m not pretty sure of the options and additional equipment available.

Through the regular channels of distribution, it would have been impossible to get them, inasmuch as the cast was produced until 2001 and at that time, in my country, Mattel sales were heavily based on the Barbie line, while the Hot Wheels products were barely exploring the local market. 

Even in the local collector’s guild, this kind of models are either overlooked or highly sought and hence, hard to find; yet, given my circumstances, this was the only option to put my hands on them so, thanks again to my friends, fellow collectors and importers. 

Its debut was in the Regular line, for 1991 and has appeared intermittently 10 times, including 2 times as part of collectors or Adult lines; this is another work of the admired designer Larry Wood (a favorite of mine) and it’s brilliant, with fine details and good proportion, as you can expect from him. 

I got two samples of this multi-faceted truck / tractor, one of them belongs to the Mainline and features the classic blue card, while the other belongs to the Final Run Series, the last production model, that came in a clamshell, more like a special protecto-pak, with an exclusive full color card, which claims that all the tools / molds were destroyed so, the model will not be available again, unless new tools / molds are built. 

Both have diecast body and chassis, with an upper chassis in plastic that includes the interiors of the cabin, in a rather uncommon configuration in Hot Wheels products; both feature also removable top (emulating a canvas top) for the cargo area, olive green for the first sample and black with a white "U" tampo for the second sample. 

The paint job for the model of the Regular Series is beige with camouflage in black, brown and light orange, featuring unpainted chassis; while in the other is dark green, with Metalfalke finishing, complemented by several tampos / decals featuring Hot Wheels, UNIMOG and Final Run emblems, as well as other details in various colors and the chassis was painted in glossy black. 

One of them has clear windows, while the other has orange tinted windows; both have plastic wheels, featuring in the first sample Construction Type rims design in white and Saw Blade rims design in chrome, with Final Run® white tampos for the second sample; finally, both models were made in Malaysia... 

Joh 9:32-38 "Since the world began was it not heard that any man opened the eyes of one that was born blind. If this Man were not of GOD, HE could do nothing. They answered and said unto him: thou wast altogether born in sins, and dost thou teach us? And they cast him out. JESUS heard that they had cast him out; and when HE had found him, HE said unto him: dost thou believe on the Son of GOD? He answered and said: who is HE, LORD, that I might believe on HIM? And JESUS said unto him: thou hast both seen HIM, and it is HE that talketh with thee. And he said: LORD, I believe. And he worshiped HIM."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

It looks cute and even cuter with the canopy. Lolz... Apart from Mercedes Benz' bus I have seen before. Truck like this was u heard to me and unexpected from Benz' posh direction. This I believed was the company's early production before they turned their focus to luxurious cars. For a die-cast, it seems bigger and more bulky.

chrismandesign said...

I can’t deny it, even the actual vehicle has some sort of cuteness, probably because of its weird proportion... Well, weird if it were just a truck, but there is nothing like the UNIMOG and that’s why it has that singular look... By the way, Mercedes-Benz cars, before the WWII were way more luxurious than shortly after that; the UNIMOG was a parallel development and, in some sense, is completely different to any other product you could expect from the three-pointed star brand...

I loved this model since the first time i saw it and since the other version i wanted, in a similar scale, from Majorette, is quite harder to get and more expensive, i thought these two Hot Wheels diecast will provide me an excellent substitute !!!... =D

David John Shewsbury said...

I don't fancy monstrous looking military truck... of all 3 models that you have here, I do like the one in white, I think it's some sort of rubbish collecting truck, this one looks more "civilized" and I like it LOL...

chrismandesign said...

I don’t know if you already have seen an UNIMOG from the 70s in the real life, but it looks just like those I introduced in this publication... I know they would look kinda ugly or weird for some people, but since these vehicles combine a truck, a tractor, an off-road and a specialized vehicle for military and engineering applications, it’s quite unlikely that they were made differently...

By the way, yeah, you’re right, the white truck (that I published because it belongs also to the Final Run Series, as one of the UNIMOGs) is a garbage collecting truck, based on a Peterbilt model from the 90s !!!... =D