Sunday, December 20, 2015

2002 - 2003 Nissan 350Z (Fairlady Z33) 3-Door Fastback Coupe - Compact Grand Touring Sports Car 2003 SS Tuner Series Release E T03-29 Diecast Scale 1:61 by Muscle Machines / Funline Merchandise Co., Inc.


¿No es insólito o al menos curioso, cómo vas de ser un detractor vehemente de los autos del Mercado Doméstico Japonés (JDM por sus siglas en inglés), incluyendo también otros productos automotrices asiáticos, a ser paulatinamente un abogado más entusiasta de estos vehículos ampliamente subestimados?... 

Aquellos que han estado siguiendo o al menos visitando en forma regular mi blog, sabrán que solía despotricar de los coches asiáticos, sin importar su linaje, historia o popularidad en ciertos círculos de amantes de los carros... 

No me culpes, en el garaje de mi corazón, solo había lugar principalmente para los autos norteamericanos y algunos parqueaderos fueron ocupados por automóviles europeos ilustres; pero aparentemente, había lugares disponibles esperando algo inusual... 

Dado que seguir tendencias sin ton ni son, no es mi estilo, a través de mi afición empecé a explorar la cultura asiática y poco a poco, mi amor por estas cosas fue creciendo. 

Un dicho común afirma que "el amor es ciego", pero el amor verdadero involucra conocimiento y perseverancia, con el fin de llegar a ser algo honesto y de larga duración; por eso es que mi admiración por los autos asiáticos tomó tiempo... 

Dicha admiración, me llevó al modelo que estoy presentando en esta publicación: el Coupé Fastback 3 Puertas Nissan 350Z (Fairlady Z33) de 2002 - 2003, descendiente de un coche deportivo japonés, que puso el nombre de Datsun/Nissan muy alto en la lista de clásicos de culto japoneses de los 70s: el S30 t.c.c. Fairlady Z o 240Z. 

Con un ancestro como ese, el 350Z tenía un gran reto en frente; los seguidores del Fairlady (una designación que fue descartada fuera del mercado japones, a causa de algunas connotaciones indeseables) tenían enormes expectativas. 

Pero lo anterior estaba lejos de ser el único reto para este modelo, ya que otras circunstancias estaban presionando a las personas involucradas en su creación, a dar lo mejor de sí. 

Por ejemplo, el mercado mundial para los carros deportivos compactos estaba ya bastante atestado; más aún, "instituciones" japonesas del calibre del Mitsubishi Lancer EVO VIII, el Subaru Impresa WRX STI o el Mazda RX8, estaban haciendo de las suyas como competidores locales (sin mencionar internacionalmente). 

En esa época, Nissan no tenía un modelo para el segmento atendido por el Z, especialmente en el valioso mercado de los Estados Unidos, debido a un cambio progresivo en la naturaleza del vehículo. 

Originalmente, el Z estaba enfocado en el rendimiento y eso fue lo que lo hizo un clásico; pero cuando el Nissan 300ZX fue retirado, el foco estaba más en el lujo, descuidando el desempeño. 

Si eso no fuera suficiente, la misma Nissan Motors Company Ltd., estaba ya enfrentando dificultades financieras severas y necesitaba desesperadamente un buen producto, para ayudar a recuperar su prestigio como marca de autos, luego de la exitosa alianza con Renault, que conjuró la crisis. 

Después de un vacio de 6 años en el mercado americano/internacional y 2 años en el mercado japonés, el Nissan 350Z fue lanzado, siguiendo un agridulce y, con todo, auspicioso debút del Nissan 240Z Concept en el North American International Motor Show de 1999. 

Afortunadamente, el diseño final de la carrocería fue revisado y refinado, ya que los extremos frontal y posterior, no eran precisamente sus fortalezas; pero el coche conceptual no falló en generar suficiente atención, para asegurar su futura producción. 

El 350Z (Fairlady Z33 para el mercado japonés) fue diseñado en Nissan Design America (San Diego, California), por Ajay Panchal, con el mercado norteamericano en mente, pero el modelo resultó ser un éxito consistente en otros mercados internacionales y obviamente en Japón. 

Un modelo como este, merece una segunda revisión en mis dominios, porque aún hay algunos hechos interesantes sobre él, que quiero compartir; ¡pero tendrás que esperar pacientemente, hasta que suceda! =PPPPP... 

Cuando se trata de import tuners (como los autos del mercado asiático, más especificamente del Japón, son designados), hoy en día hay una amplia oferta de las marcas de diecast más populares y Hot Wheels, con su poderosa máquina de mercadeo, parece mandar la parada... 

Sin embargo, no siempre fue así y aunque HW tuvo algunos JDMs disponibles en su catálogo, en el pasado, la verdadera locura por estos modelos, comenzó apenas hace unos pocos años. 

Mientras tanto, otras marcas mucho más especializadas e incluso, con una presencia más bien fugaz en el mercado del diecast, redefinieron lo que debías esperar de una réplica a escala para un JDM. 

Una de esas marcas y probablemente la más audaz en este segmento, fue Muscle Machines, producida anteriormente por una compañía de diecast independiente: Funline Merchandise Co., Inc. y ahora propiedad de May Cheong Group, dueña también de Maisto, a la cual fue ligada. 

Mientras que es verdad que la marca Muscle Machines todavía existe, las líneas Import Tuner y SS Tuner fueron completamente descartadas y aún peor, con los pobres estándares de calidad usuales en los productos de Maisto, no puedo ver favorablemente una reintroducción de estas líneas en el futuro cercano. 

Todos los modelos de Muscle Machines en mi colección, pertenecen a la etapa Funline Merchandise Co., Inc.; los conseguí con la ayuda de un par de amigos y colegas coleccionistas, que importaron algunos modelos de más, y ya que tengo buen ojo para estos asuntos, tomé una decisión rápida y sensata por ellos. 

Actualmente, estos artículos se convirtieron en modelos de culto entre los coleccionistas conocedores (como el suscrito =PPPPP) y ahora son difíciles de conseguir, a menos que estés dispuesto a emprender una búsqueda exhaustiva. 

Como puedes atestiguar en las fotos, el nivel de detalle y acabados es estupendo, aunque la proporción tiende a ser un poco exagerada, pero puedo vivir con eso. 

Este Nissan 350Z pertenece a la línea SS Tuner que, como el resto de líneas hechas por la marca de diecast en cuestión, venía dentro de una tarjeta grande y gruesa, impresa a todo color e incluye la respectiva lista de marcas de autos que licencian, así como el crédito de PRIMEDIA Specialty Group, Inc. 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, varias modificaciones fueron hechas en la carrocería, como en los extremos frontal y trasero completamente nuevos, los guardafangos ensanchados, sutiles estribos laterales y un enorme spoiler trasero, más o menos como aquellas que puedes esperar de una conversión de NISMO (Nissan Motorsport International Limited, por sus siglas en inglés). 

Un amarillo brillante con terminado de escarcha metálica fina, fue la elección para el trabajo de pintura, complementado por numerosos tampos / calcomanías, incluyendo logos de patrocinadores como: Muscle Machines, GReddy, Polkaudio, Catz, Top Speed Pro 1 Performance, Hoveracing.com, Savas, Lites Glow y Sasnal, tampos adicionales fueron hechos para las luces delanteras y de cola, las ventanas frontal y trasera, el spoiler trasero; parte de la suspensión y el sistema de escape (que es un inserto plástico separado) recibió también pintura. 

Los interiores en negro, con timón estilo occidental, presentan más toques de pintura para el sistema de sonido, los asientos, el tablero de instrumentos; la apertura del capó te permite ver un trabajo increíble en el motor, con acentos en color geniales. Las ruedas son multiparte, con rimes de carreras en negro mate incluyendo un lindo contorno rojo, llantas labradas en caucho, discos de freno plateados y fue hecho en China... 

Miq 4:1-3 "Acontecerá en los postreros tiempos que el monte de la casa de JEHOVÁ será establecido por cabecera de montes, y más alto que los collados, y correrán a él los pueblos. Vendrán muchas naciones, y dirán: venid, y subamos al monte de JEHOVÁ, y a la casa del DIOS de Jacob; y nos enseñará en SUS Caminos, y andaremos por SUS Veredas; porque de Sion saldrá la Ley, y de Jerusalén la Palabra de JEHOVÁ. Y Él juzgará entre muchos pueblos, y corregirá a naciones poderosas hasta muy lejos; y martillarán sus espadas para azadones, y sus lanzas para hoces; no alzará espada nación contra nación, ni se ensayarán más para la guerra."... =)

P.D. ¡Sinceramente les deseo a todos una Feliz, Feliz Navidad ! =D

ENGLISH 
It’s not offbeat or at least curious, how you go from being a vehement detractor of the Japanese Domestic Market (JDM) cars, including as well other asian automotive products, to be gradually a more enthusiast advocate of these widely underestimated vehicles?... 

Those who have been following or at least visiting on regular basis my blog, will know that I used to rant about asian cars, regardless their lineage, history or popularity in certain circles of car lovers... 

Don’t blame me, in the garage of my heart, there was only room mainly for american cars and some parking lots were filled by illustrious european automobiles; but seemingly, there were places available waiting for something unusual... 

Given that following trends without rhyme or reason, is not my style, through my hobby I began to explore the asian culture and little by little, my love for this stuff was growing. 

A common saying claims that "love is blind", but true love involves knowledge and perseverance, in order to become something honest and longlasting; that’s why my admiration for the Asian rides took time... 

Such admiration, carried me to the model I’m featuring in this publication: the 2002 - 2003 Nissan 350Z (Fairlady Z33) 3-Door Fastback Coupe, descendant of a japanese sports car, that put the Datsun/Nissan name very high in the list of asian cult classics of the 70s: the S30 a.k.a. Fairlady Z or 240Z. 

With an ancestor like that, the 350Z had a great challenge in front; the followers of the Fairlady (a designation that was discarded outside the japanese market, because of some undesirable connotations) had huge expectations. 

But the above was far from being the only challenge for this model, since other circumstances were pushing the people involved in its creation, to do their best. 

For instance, the global market for compact sport cars was already quite crowded; all the more, Japanese "institutions" of the caliber of the Mitsubishi Lancer EVO VIII, the Subaru Impresa WRX STI or the Mazda RX8, were making the rounds as local competitors (not to mention internationally). 

At that time, Nissan didn’t have a model for the segment catered by the Z, specially in the valuable market of the United States, due to a progressive change in the nature of the vehicle. 

Originally, the Z was focused on performance and that was what made it a classic; but when the Nissan 300ZX was withdrawn, the focus was more on luxury, neglecting performance. 

If that weren’t enough, Nissan Motors Company Ltd. itself, was already facing severe financial difficulties and needed desperately a good product, to help to regain its prestige as car brand, after the successful alliance with Renault, that conjured the crisis. 

After a hiatus of 6 years in the american/international market and 2 years in the Japanese market, the Nissan 350Z was released, following a bittersweet and yet auspicious debut of the Nissan 240Z Concept in the 1999 North American International Motor Show. 

Fortunately, the final bodywork design was revised and refined, since the front and rear ends, were not precisely its strengths; but the concept car didn’t fail to generate enough attention, to ensure its future production. 

The 350Z (Fairlady Z33 for the japanese market) was designed in Nissan Design America (San Diego, California), by Ajay Panchal, with the american market in mind, but the model turned out to be a consistent success in other international markets and obviously in Japan. 

A model like this, deserves a second revision in my domains, because there are still some interesting facts about it, that I want to share; but you will have to wait patiently, until that happens! =PPPPP... 

When it comes to import tuners (as the cars from the asian market, more specifically from Japan, are designated), nowadays there is a wide offer made by the most popular diecast brands and Hot Wheels, with its powerful marketing machine, seems to rule the roost... 

However, it wasn’t always this way and albeit HW had some JDMs available in its catalog, in the past, the true craze for these models, began barely a few years ago. 

In the meanwhile, other brands much more specialized and even with a rather fleeting presence in the diecast market, redefined what you should expect from a scale replica for a JDM. 

One of those brands and probably the boldest in this segment, was Muscle Machines, produced previously by an independent diecast company: Funline Merchandise Co., Inc. and now property of May Cheong Group, owner as well of Maisto, to which it was linked. 

While it’s true that the Muscle Machines brand still exists, the Import Tuner and SS Tuner lines were completely discarded and even worse, with the poor quality standards usual in Maisto products, I can’t see favorably a reintroduction of these lines in the near future. 

All the Muscle Machines models in my collection, belong to the Funline Merchandise Co., Inc. stage; I got them with the help of a pair of friends and fellow collectors, who imported some spare models and since I have a keen eye for these matters, I made a quick and sound decision for them. 

Currently, these items became cult models among knowledgeable collectors (as the undersigned =PPPPP) and now they are hard to come by, unless you’re willing to undertake a thorough search. 

As you can witness in the pictures, the level of detail and finishes are terrific, albeit the proportion tends to be kinda exaggerated, but I can live with it. 

This Nissan 350Z belongs to the SS Tuner line that, as the rest of lines made by the diecast brand in question, came inside a big and thick card, printed in full color and includes the respective list of licensing car brands, as well as the PRIMEDIA Specialty Group, Inc. credit. 

It has diecast body and black plastic chassis, several modifications were made in the bodywork, like in the completely new front and rear ends, flared fenders, subtle running boards and a huge rear spoiler, pretty much like those you can expect from a NISMO (Nissan Motorsport International Limited) conversion. 

A brilliant yellow, with fine metal-flake finishing was the choice for the paint job, complemented by numerous tampos / decals, including sponsors logos like: Muscle Machines, GReddy, Polkaudio, Catz, Top Speed Pro 1 Performance, Hoveracing.com, Savas, Lites Glow and Sasnal, additional tampos were made for the head and tail lights, the front and rear windows, the rear spoiler; part of the suspension and the exhaust system (which is a separate plastic insert) received paint too. 

The interiors in black, with western style steering wheel, feature more paint touches for the sound system, the seats, the dashboard; the openable hood lets you see an incredible work in the engine, with cool color accents. The wheels are multipart, with racing rims in flat black including a nice red contour, styled rubber tires, silver disk brakes and it was made in China... 

Mic 4:1-3 "But in the last days it shall come to pass, that the mountain of the house of the LORD shall be established in the top of the mountains, and it shall be exalted above the hills; and people shall flow unto it. And many nations shall come, and say: come, and let us go up to the mountain of the LORD, and to the house of the GOD of Jacob; and HE will teach us of HIS Ways, and we will walk in HIS Paths: for the Law shall go forth of Zion, and the Word of the LORD from Jerusalem. And HE shall judge among many people, and rebuke strong nations afar off; and they shall beat their swords into plowshares, and their spears into pruning hooks: nation shall not lift up a sword against nation, neither shall they learn war any more."

P.D. I sincerely wish you all a Merry, Merry CHRISTmas! =D

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Even though I know a few renowned Japanese touring cars, my knowledge is far from what u know. Nissan Fairlady is known to me but IMHO not as popular as compared to Subaru or Mitsubishi. Still, the design is really nice and looks cool in this striking yellow with awesome decals. Impressive detail 360 degrees around the die-cast from top to bottom (undercarriage) and inside out! Great haul there pal ^_^

chrismandesign said...

Well my friend, now that you mentioned it, the Subaru and Mitsubishi models from the same time this Fairlady Z33 was released, enjoyed more acceptance, due to their more powerful engines and better performance, but most of all, because they were more affordable than the Nissan itself... I think that maybe I will explain more of this subject in a future publication...

As for the diecast itself, i’m really pleased with this one and the rest of the models made by Funline Merchandise Co., they were all nicely made, with attention to details and brilliant decorations !!!... I guess that’s why they are hard to come by nowadays !!!... =D

David John Shewsbury said...

I prefer the Nissan 350Z over the 370Z, not sure why but that's the way I like it and your model of 350Z in yellow color is absolutely lovely, if I were to buy the real car, I would want it in yellow color exactly like what you have here.

chrismandesign said...

HEHE, the Import Tuners (or should I say the asian Hot Rods ???) have also a daring character, that makes them look great in these strident colors !!!... I would say that I like both the 350Z as the 370Z, but somehow the 350Z resembles more the classic bodywork design of the 240Z... I think that the design of the head and tail lights in the latest 370Z was a risky bet in that sense... =D