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Crecí admirando los autos americanos viejos y enormes de los 40s, 50s y 60s, a pesar que coches más pequeños, provenientes de países europeos o incluso de Japón, han tenido mayor éxito en ventas en mi país: Colombia, hasta donde recuerdo...
La razón para dicha admiración fue la buena reputación que los precedía, como vehículos fuertes, durables, confiables y espaciosos, aunque etiquetados como consumidores "voraces" de combustible...
En mis años mozos escuché esos comentarios de orgullosos propietarios de estos carros y estaba claro en mi mente que sus rasgos principales eran: su calidad y su gran tamaño.
Luego, como coleccionista adulto, empecé a preguntarme ¿por qué hay una especie de antipatía por los compactos y/o subcompactos entre los entusiastas de los autos en los Estados Unidos?...
Bueno, con el conjunto de conocimientos que he estado adquiriendo a través de mi afición, puedo plantear un par de respuestas posibles a esta pregunta...
Por ejemplo, creo que los coches compactos y/o subcompactos son un recordatorio de los tiempos duros durante la crisis petrolera de los 70s...
Estados Unidos ha sido uno de los consumidores de combustible más ávidos a nivel mundial, desde el comienzo de la Revolución Industrial y no es de extrañar que la crisis petrolera de los 70s los haya tomado con la guardia baja.
Esto hecho cambió el estilo de vida americano en casi cada aspecto imaginable y una de las consecuencias fue que los viejos, grandes y confiables carros americanos, que fueron tan populares y asequibles en el pasado, tenían que ser reemplazados por algo más "frugal", algo extranjero para ser más preciso.
Este último hecho está intimamente relacionado con otra posible razón del desdén por los autos compactos y/o subcompactos en Estados Unidos: no había una oferta consistente de este tipo de vehículos en el mercado local, excepto por muy pocos ejemplos ilustres.
El triunvirato americano (Ford, General Motors y Chrysler), simplemente no tenía la experiencia más amplia de los fabricantes de coches europeos y asiáticos en ese campo así que, tuvieron que reinventarse a sí mismos.
Esto estuvo lejos de ser una transición lenta, los fabricantes de carros americanos tuvieron que crear vehículos para competir con la oleada extranjera, tuvieron que tomar decisiones apresuradamente y cometieron muchos errores en el proceso.
Esta vez, estoy introduciendo un ejemplo de autos compactos y/o subcompactos hechos durante aquella era, un automóvil que es la antítesis de los viejos fierros americanos, pero es americano después de todo: el Coupé 2 Puertas Hatchback Subcompacto Chevrolet Chevette de 1978.
El Chevette fue desarrollado como sucesor del Chevrolet Vega y fue reemplazado por el Chevrolet Sprint en 1987; honestamente, ninguno de ellos será recordado como un prodigio de la industria automotriz, pero en contexto, estos fueron coches necesarios.
Fue construido en la plataforma T y estaba destinado a ser un vehículo para diferentes mercados en todo el mundo; en ese sentido, fue comercializado como Pontiac T1000 / 1000 también en los Estados Unidos, Pontiac Acadian en Canadá; Vauxhall Chevette en Reino Unido, Francia y Suecia, Opel Kadett en Alemania; Isuzu Gemini en Japón, Holden Gemini en Australia, Vauxhall Chevette / Isuzu Gemini en Nueva Zelanda; Opel K-180 / GMC Chevette / Chevrolet Chevette en Argentina, Chevrolet Chevette en Uruguay, Ecuador, Brasil y en Colombia, arribó en los 80s como Chevrolet Chevette, siendo bastante popular después como taxi, en su versión sedán, hasta los 90s.
El Chevrolet Chevette, justo como los otros carros subcompactos hechos en Estados Unidos en esa época, nunca disfrutó de una aceptación unánime y para la gente acostumbrada a los autos asequibles con buen desempeño, estilo, durabilidad y confiabilidad, fue meramente un pedazo de chatarra.
Con un tren de potencia exiguo, un motor de 97.7 pulgadas cúbicas, 1.6 L, G161Z 4 En Línea, produciendo entre 53 y 70 hp, una dirección esponjosa, una conducción insegura en condiciones de lluvia o nieve, un precio no muy barato comparado con otras opciones en el mercado, difícilmente podría ser un coche memorable.
Con todo, su economía de combustible fue notable y fue el primer carro para miles de personas alrededor del mundo luego, junto con los detractores, también hay grupos de fanáticos de este enano particular hecho por Chevrolet...
Gracias a mi afición, estoy aprendiendo a apreciar modelos que, de otra forma, serían simplemente pasados por alto; los autos compactos y/o subcompactos no eran parte de las opciones a considerar para mi colección.
Sin embargo, como mencioné en una publicación reciente, los artículos que publico aquí, traen de vuelta recuerdos y créanlo o no, un vecino fue dueño de un Coupé 2 Puertas Hatchback Chevrolet Chevette, muy similar al modelo que estoy presentando en esta reseña.
Como es usual, lo conseguí a través de un amigo, colega coleccionista e importador, hace más de 4 años y fue un gran hallazgo, hecho por una marca de la cual nunca oí hasta ese entonces.
Motormax Toy Factory Limited, es parte de un conglomerado asiático de seis compañías, con casas matrices en China y Hong Kong; fue fundada en 1997 y fabrica modelos en diecast licenciados oficialmente en escalas 1:12, 1:18, 1:24, 1:48 y 1:64, así como réplicas plásticas y model kits de vehículos.
En estos casos, Motormax ofrece modelos bajo su propia marca y también produce modelos para otras companías de diecast o fabricantes de coches; líneas adicionales de productos incluyen: sets de juego plásticos y juegos de rol para niños.
Esta marca es ampliamente reconocida por sus modelos económicos y la línea principal de 1:64 es algo básica, aunque con un nivel de calidad por encima del promedio, pero esta compañía también ofrece coleccionables adultos como mi invitado para hoy.
Pertenece a la Serie American Graffiti y no es la primera vez que introduzco un modelo de dicha Serie; un Mercury Club Coupé de 1949, incluido en la sesión de fotos y ya reseñado aquí, es la otra muestra en mi colección, la cual conseguí después, de hecho.
Curiosamente, el Chevette del 78 jamás apareció en American Graffiti, ya que, obviamente, no pertenece a la época de los 50s, en la que se ambienta dicha película.
Aunque el empaque es un clamshell, la presentación es diferente a la del modelo anterior; la tarjeta interna tiene un diseño más simple y con todo agradable, incluyendo un odómetro, un patrón a cuadros, algunas llamas y el logo de American Graffiti en alto relieve.
El trabajo en el modelo es de nuevo bastante satisfactorio, con una buena cantidad de detalle y proporción correcta, es encantador en efecto; tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, el trabajo de pintura tiene una clara inspiración Hot Rod y para mí es sorprendente, teniendo en mente el tipo de modelo que estamos considerando.
El verde manzana metalizado fue complementado por tampos de llamas pinza de cangrejo, en amarillo y negro, sobre el capó y los paneles laterales, con logos diminutos de Chevette, American Graffiti, en plateado, sobre los paneles del lado derecho y uno más de Chevrolet en la tapa del baúl, así como las luces direccionales frontales y traseras.
Hay insertos plásticos independientes para los bómperes delantero / trasero, engastes de las luces delanteras, con acabado cromado, las luces delanteras en sí son hechas de botones en plástico transparente adicionales, así como las luces de cola en rojo.
Los interiores en negro fueron trabajados finamente, las ruedas son multiparte con llantas en caucho labradas y rimes cromados deportivos (que le dan una pinta más desafiante), fue hecho en China e incluso una tarjeta de colección, impresa a todo color, con una fotografía del modelo en diecast al frente y una breve descripción del Chevette del 78 en la parte de atrás, fue incluida como un placentero bonus...
¡Todas estas características ponen a este modelo muy alto en mis preferencias!...
Num 14:17-23 "Ahora, pues, yo te ruego que sea magnificado el poder del SEÑOR, como lo hablaste, diciendo: JEHOVÁ, tardo para la ira y grande en misericordia, que perdona la iniquidad y la rebelión, aunque de ningún modo tendrá por inocente al culpable; que visita la maldad de los padres sobre los hijos hasta los terceros y hasta los cuartos. Perdona ahora la iniquidad de este pueblo según la grandeza de Tu Misericordia, y como has perdonado a este pueblo desde Egipto hasta aquí. Entonces JEHOVÁ dijo: Yo lo he perdonado conforme a tu dicho. Mas tan ciertamente como Vivo YO, y Mi Gloria llena toda la tierra, todos los que vieron Mi Gloria y Mis Señales que he hecho en Egipto y en el desierto, y me han tentado ya diez veces, y no han oído Mi Voz, no verán la tierra de la cual juré a sus padres; no, ninguno de los que me han irritado la verá."
ENGLISH
I grew admiring the old and huge american cars from the 40s, 50s and 60s, despite smaller cars coming from european countries or even from Japan, have had a greater success in sales in my country: Colombia, as far as I remember...
The reason for such admiration was the good reputation that preceded them, as strong, durable, reliable and roomy vehicles, albeit labeled as "ravenous" fuel consumers...
In my younger years I heard those comments from proud owners of these cars and it was clear in my mind that their main traits were: their quality and their big size.
Then, as adult collector, I began to wonder why there is a sort of antipathy for the compacts and/or subcompacts among the car enthusiasts in the United States?...
Well, with the body of knowledge that I have been acquiring through my hobby, I can pose a pair of possible answers to this question...
For instance, I think that the compact and/or subcompact cars are a reminder of the tough times during the oil crisis of the 70s...
United States has been one of the most avid fuel consumers globally, since the beginning of the Industrial Revolution and it’s no wonder that the 70’s oil crisis has taken them off guard.
This fact changed the american way of life in almost every devisable aspect and one of the consequences was that the old, big and reliable american cars, that were so popular and affordable in the past, had to be replaced by something more "frugal", something foreign to be precise.
The last fact is closely related with other possible reason of the disdain for compact and/or subcompact cars in United States: there was not a consistent supply of this kind of vehicles in the local market, except by very few illustrious examples.
The American triumvirate (Ford, General Motors and Chrysler), just didn’t have the wider experience of the European and asian carmakers in that field so, they had to reinvent themselves.
It was far from being a slow transition, the American carmakers had to create vehicles to compete with the foreign surge, they had to make decisions hastily and they made many mistakes in the process.
This time, I’m introducing a sample of the compact and/or subcompact cars made during that era, an automobile that is the antithesis of the old American irons, but it’s American after all: the 1978 Chevrolet Chevette Subcompact 2-Door Coupe Hatchback.
The Chevette was developed as successor of the Chevrolet Vega and it was replaced by the Chevrolet Sprint in 1987; honestly, none of them will be remembered as a prodigy of the automotive industry, but in context, these were necessary cars.
It was build on the T-platform and it was meant to be a vehicle for different markets worldwide; in that sense, it was commercialized as Pontiac T1000 / 1000 also in the United States, Pontiac Acadian in Canada; Vauxhall Chevette in United Kingdom, France and Sweden, Opel Kadett in Germany; Isuzu Gemini in Japan, Holden Gemini in Australia, Vauxhall Chevette / Isuzu Gemini in New Zealand; Opel K-180 / GMC Chevette / Chevrolet Chevette in Argentina, Chevrolet Chevette in Uruguay, Ecuador, Brazil and in Colombia, it arrived in the 80s as Chevrolet Chevette, being quite popular later as taxi, in its sedan version, until the 90s.
The Chevrolet Chevette, just like the other subcompact cars made in United States at that time, never enjoyed an unanimous acceptance and for people used to affordable cars with good performance, style, durability and reliability, it was merely a piece of junk.
With a meager powertrain, a 97.7 cu in, 1.6 L, G161Z Inline 4 engine, producing between 53 and 70 hp, a spongy steering, an unsafe driving in rain or snow conditions, a not so cheap price compared with other options in the market, it hardly could be a memorable car.
Yet, its fuel economy was remarkable and it was the first car for thousands of people around the world so, along with the detractors, there are also groups of fanatics of this particular midget made by Chevrolet...
Thanks to my hobby, I’m learning to appreciate models and collectibles that otherwise, would be simply overlooked; the compact and/or subcompact cars were not part of the options to consider for my collection.
However, as I mentioned in a recent publication, the items I publish here, bring back memories and believe it or not, a neighbour was owner of a Chevrolet Chevette 2-Door Coupe Hatchback, very similar to the model that I’m featuring in this review.
As usual, I got it through a friend, fellow collector and importer, more than 4 years ago and it was a great find, made by a brand of which I never heard until then.
Motormax Toy Factory Limited, is part of an asian conglomerate of six companies, with headquarters in China and Hong Kong; it was founded in 1997 and manufactures officially licensed diecast models in 1:12, 1:18, 1:24, 1:48 and 1:64 scales, as well as plastic replicas and model kits of vehicles.
In these cases, Motormax offers models under its own brand and also produces models for other diecast companies or for carmakers; additional lines of products include: plastic playsets and role playing games for children.
This brand is widely recognized by its affordable models and the main 1:64 line is kinda basic, although with an above average level of quality, but this company also offers adult collectibles like my guest for today.
It belongs to the American Graffiti Series and it’s not the first time I introduce a model from such Series; a 1949 Mercury Club Coupe, included in the photo shoot and already reviewed here, is the other sample in my collection, which I got later in fact.
Curiously, the ’78 Chevrolet Chevette never appeared in American Graffiti, since, obviously, it doesn’t belong to the 50’s era, where the movie is set.
Albeit the packaging is a clamshell, the presentation is different to that of the previous model; the inner card has a simpler and yet nice design, including an odometer, a checkered pattern, some flames and the American Graffiti logo in high relief.
The work on the model is again quite satisfying, with a good deal of detail and correct proportion, it’s lovely indeed; it has diecast body and black plastic chassis, the paint job has a clear Hot Rod inspiration and for me is surprising, bearing in mind the kind of model we are considering.
The metallic apple green was complemented by tampos of crab claw flames, in yellow and black, on the hood and the side panels, with tiny Chevette, American Graffiti logos, in silver, on the right side panels and one more of Chevrolet on the trunk lid, as well as front and rear directional lights.
There are independent plastic inserts for the front / rear bumpers, head lights bezels, with chrome finishing, the head lights themselves are made of additional clear plastic buttons, as well as the tails lights in red.
The interiors in black were finely worked, the wheels are multipart with styled rubber tires and sporty chrome rims (that give it a more defiant look), it was made in China and even a trading card, printed in full color, with a picture of the diecast model in front and a brief description of the ’78 Chevette in the back, was included as a pleasant bonus...
All these features put this model very high in my preferences!...
Num 14:17-23 "And now, I beseech Thee, let the power of my LORD be great, according as Thou hast spoken, saying: the LORD is longsuffering, and of great mercy, forgiving iniquity and transgression, and by no means clearing the guilty, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation. Pardon, I beseech Thee, the iniquity of this people according unto the greatness of Thy Mercy, and as Thou hast forgiven this people, from Egypt even until now. And the LORD said: I have pardoned according to thy word: but as truly as I live, all the earth shall be filled with the Glory of the LORD. Because all those men which have seen My Glory, and My Miracles, which I did in Egypt and in the wilderness, and have tempted ME now these ten times, and have not hearkened to My Voice; surely they shall not see the land which I swore unto their fathers, neither shall any of them that provoked ME see it."
2 comments:
That's a cute Chervvy it Hulk in rage ^_^ well made collectible which I always like the interior black. Personal preference I guess. Nice freebie like the card and stand as well. Now that we are in the suggestion of fuel. I watched a documentary recently that fuel used to be leaded and was highly poisonous.
The Chevette somehow manage to arouse certain cuteness in the form of diecast model, precisely because of the compact size of the actual vehicle... As you, I find quite evocative and nice this diecast (albeit I doubt the greenish Hulk can get into this dwarfish car, unless he were in SD form =P LOL)... Uhmmm, now that you mentioned it, yeah, the fuel used to have Tetraethyl lead, in order to obtain a better performance in lower or cheaper grade fuels (a great deal for fuel producers) as well as in pipelines for water, paints and other products/industries, until it was too evident that it was a poisonous choice (as well as the gamma radiation LOLOLOLOLOLOL !!!)... =D
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