Sunday, May 1, 2016

1963 Chevrolet II/Nova 400 SS Sport Coupe (Compact 2-Door Hardtop) 2003 Hot Rod Magazine (Cover Cars - September 1994) - Real Wheels Series 1/4 Diecast Scale 1:65 by Johnny Lightning


"Volver a lo básico", para algunas personas suena como el camino a seguir en la mayoría de situaciones, sin importar la época o las circunstancias; es una declaración que no carece de lógica y tan "simplista" como podría ser, es un principio sabio para resolver casi cualquier clase de problema... 

Sin embargo, hay un largo camino entre la teoría y la práctica; algunas veces, no es solo asunto de lógica, más bien es asunto de mentalidad y no podemos negar que esta última es más susceptible a la influencia de la cultura... 

Cuando el mercado automotriz de los Estados Unidos, fue agitado por el lanzamiento del Ford Falcon, los otros gigantes de dicha industria (General Motors y Chrysler) fueron obligados a crear un producto para atender el incipiente segmento de los autos compactos. 

A la oleada de coches importados compactos y subcompactos que arribó en los 60s, General Motors debió agregar la amezana local del Falcon y no había tiempo para desarrollos meticulosos así que, su respuesta al reto no se hizo esperar. 

El primer intento en ese sentido fue el Chevrolet Corvair, un carro que era completamente diferente a la oferta local, con una influencia innegable de autos europeos, especialmente notoria en la configuración del motor trasero refrigerado por aire (vista en modelos de Volkswagen y Porsche, por ejemplo). 

El Corvair fue revolucionario en muchas formas, tal vez demasiado y después de solo dos generaciones, debió ser retirado, en medio de una controversia y considerado, aparentemente no sin una razón, un vehículo "inseguro a cualquier velocidad"

En vista de tales circunstancias, las divisiones de Diseño e Ingeniería de GM estaban conscientes de la urgente necesidad de un "nuevo" contendor en su portafolio y fue entonces, cuando la filosofía de "volver a lo básico" cobró sentido. 

Aunque el Corvair y el Chevy II Nova (después conocido simplemente como Nova) fueron contemporáneos en términos de producción, el primero involucró un desarrollo más largo y ambos representan enfoques diametralmente opuestos. 

El Nova fue una solución extremadamente convencional para el mercado compacto en Estados Unidos, donde a diferencia de otros países, los autos compactos eran "el segundo vehículo para una familia", no la opción principal y esto ha sido parte de la mentalidad americana por mucho tiempo; en mi opinión como diseñador, luce como una "copia al carbón" del Falcon. 

Eso no es malo en sí mismo, quiero decir, es racional copiar una buena idea, aunque es mejor crear algo original, por tí mismo. 

A pesar que el Chevy II nunca tuvo la intención de ser un coche innovador, eso es tácito, no podemos negar que tiene algunos méritos y uno de ellos fue particularmente crítico para construir su reputación entre los entusiastas de los carros. 

Esta vez estoy introduciendo una muestra de la primera generación de este modelo: el Chevrolet II/Nova 400 SS Sport Coupe (Compacto 2 Puertas Techo Duro) de 1963, un modelo que inició la leyenda del Nova. 

Si hubo un año especial para este modelo, ese año fue 1963, porque a diferencia de los años anteriores (1961-1962), el Nova estuvo disponible con una opción que, debido a algunas restricciones internas en GM, no fue ofrecida oficialmente a través de la red completa de concesionarios. 

Semejante opción especial no fue la parrilla frontal en aluminio reestilizada, tampoco el paquete Super Sport (que añadía US$161 al costo final), ni los emblemas especiales o las molduras laterales o los asientos de cubo delanteros o la palanca de cambios al piso, NO... 

¡Era la opción del motor V8 de bloque pequeño debajo del capó, combinado con su peso liviano, lo que hizo este compacto un coche serio para las pistas de drag!... 

Más datos interesante sobre este "dormilón" en una publicación futura, si DIOS permite, para tu información =PPPPP... 

Johnny Lightning está de nuevo en mi blog, pero lo que me hace incluso más feliz, es que Johnny Lightning es parte otra vez del salón de la fama de los más grandes fabricantes de diecast en escala pequeña, ¡no como una vieja leyenda extinta, sino como un miembro activo!... 

He estado observando cuidadosamente el desenvolvimiento de esta marca en su nueva etapa, como parte de las licencias que Thomas (Tom) Lowe está administrando, así como los primeros lotes lanzados a principio de este año y los modelos que serán ofrecidos pronto. 

Mi veredicto hasta aquí es: Tom está tomando las decisiones correctas. 

El lanzamiento de una versión toda en diecast de la Jeep Wagoneer de 1981 o el VW Super Beetle Convertible de 1975, por ejemplo, fueron éxitos instantáneos. 

El retorno de los clamshells o las tarjetas grandes y gruesas, impresos a todo color, en vez de esas tarjetas pequeñas y baratas, tratando de replicar aquellas usadas para las líneas regulares en Hot Wheels (que están bien para HW, pero no para JL), son también pasos en la dirección correcta. 

El resto de modelos disponibles representan un surtido bueno y balanceado, tienen una ejecución bonita, excelentes acabados, nuevos tipos de ruedas, las tarjetas de coleccion adicionales están de vuelta... 

Bueno, ¡eso es lo que quiero dar a entender con decisiones correctas!... 

Trataré de conseguir unos pocos de esos maravillosos modelos, siempre y cuando mi presupuesto me lo permita y mientras eso sucede, permítanme introducir este modelo de la era Playing Mantis. 

Este no es cualquier Chevy II / Nova SS de 1963, NO, es una hermosa réplica de un carro real presentado en la carátula de la Revista Hot Rod, más específicamente el número de Septiembre de 1999, cuando tuvo lugar el primer Power Fest. 

La Serie Hot Rod Magazine comprende más de 24 modelos, presentados en diferentes portadas, muy realistas y fieles a los coches originales, usualmente acompañados por tarjetas de colección (aunque, no en este caso). 

Este es un artículo para coleccionistas serios, tiene carrocería y chasis en diecast, ambos agradablemente detallados; el trabajo de pintura fue hecho en rojo brillante e incluye los bómperes frontal y trasero, justo como la cosa real y es complementado por finos tampos para las luces delanteras, parrilla frontal, molduras de las ventanas, manijas de las puertas, tapa de combustible, luces y molduras de cola. 

Este modelo tiene un enorme motor descubierto (sin capó) cromado y pulido, el vanomotor recibió pintura plateada; las ventanas son transparentes, los interiores fueron trabajados en gris claro, con el nivel de detalle esperado para esta marca; las ruedas son multiparte presentando rimes cromados con diseño Cragar, llantas labradas en caucho y fue hecho en China... 

Lev 19:1-4 "Habló JEHOVÁ a Moisés, diciendo: habla a toda la congregación de los hijos de Israel, y diles: santos seréis, porque Santo Soy YO JEHOVÁ vuestro DIOS. Cada uno temerá a su madre y a su padre, y mis días de reposo guardaréis. Yo JEHOVÁ vuestro DIOS. No os volveréis a los ídolos ni haréis para vosotros dioses de fundición. Yo JEHOVÁ vuestro DIOS."

ENGLISH 
"Return to the basics", for some people it sounds like the way to go in most situations, regardless the time, place and other circumstances; it’s a statement that doesn’t lack of logic and as "simplistic" as it could be, it’s a wise principle to solve almost any kind of problem... 


However, there is a long way between theory and practice; sometimes, it’s not just a matter of logic, rather it’s a matter of mindset and we can’t deny that the latter is more susceptible to the influence of culture... 

When the automotive market of the United States, was shaken by the release of the Ford Falcon, the other giants of such industry (General Motors and Chrysler) were compelled to create a product to cater the incipient segment of compact cars. 

To the surge of imported compact and subcompact cars that arrived in the 60s, General Motors should add the local threat of the Falcon and there was no time for thorough developments so, its response to the challenge did not wait. 

The first attempt in that sense was the Chevrolet Corvair, a car that was completely different to the local offer, with an undeniable influence of european cars, specially noticeable in the rear-mounted air-cooled engine configuration (seen in models by Volkswagen and Porsche, for instance). 

The Corvair was revolutionary in many ways, maybe too much and after only two generations, it should be retired, in the middle of a controversy and considered, seemingly not without a reason, a vehicle "unsafe at any speed"

In view of such circumstances, GM’s Design and Engineering divisions were aware of the urgent need for a "new" contender in its portfolio and it was then, when the "return to the basics" philosophy made sense. 

Albeit the Corvair and the Chevy II Nova (later known simply as Nova) were contemporaries in terms of production, the first one involved a longer development and both represent approaches diametrically opposed. 

The Nova was an extremely conventional solution for the compact market in United States, where unlike other countries, the compact cars were "the second vehicle for a family", not the main option and this has been part of the american mindset for a long time; in my opinion as designer, it looks almost like a "carbon copy" of the Falcon. 

That’s not bad in itself, I mean, it’s rational to copy a sound idea, although is better to create something original, by your own. 

Despite the Chevy II never intended to be a groundbreaking car, that’s tacit, we can’t deny that it has some merits and one of them was particularly critical to build its reputation among the car enthusiasts. 

This time I’m introducing a sample of the first generation of this model: the 1963 Chevrolet II/Nova 400 SS Sport Coupe (Compact 2-Door Hardtop), a model that started the Nova legend. 

If there was a special year for this model, that year was 1963, because unlike the previous years (1961-1962), the Nova was available with an option that, due to some internal restrictions at GM, was not officially offered through the whole dealer network. 

Such special option was not the restyled aluminum front grille, neither the Super Sport package (which added US$161 to the final cost), nor the special emblems or side moldings or front bucket seats or floor shifter, NO... 

It was the option of a small-block V8 engine bellow the hood, combined with its light weight, what made this compact a serious ride for the dragstrips!... 

More interesting facts about this "sleeper" in a future publication, if GOD allows, for your information =PPPPP... 

Johnny Lightning is again in my blog, but what makes me even happier, is that Johnny Lightning is again part of the hall of fame of the greatest small scale diecast makers, not as an old extinct legend, but as an active member!... 

I have been watching carefully the unfoldment of this brand in its new stage, as part of the licenses that Thomas (Tom) Lowe is managing, as well as the first batches released earlier this year and the models that will be offered soon. 

My verdict so far is: Tom is making the right decisions. 

The release of a full diecast version of the 1981 Jeep Wagoneer or the 1975 VW Super Beetle Convertible, for instance, were instant hits. 

The return of the clamshells or the big and thick cards, printed in full color, instead of those small and cheap cards, trying to replicate the ones used for the regular lines in Hot Wheels (which are fine for HW, but not for JL), are also steps in the right direction. 

The rest of models available represent a good and balanced assortment, they have a nice execution, excellent finishes, new wheels types, the additional trading cards are back... 

Well, that’s what I mean with right decisions!... 

I will try to get a few of those marvelous models, as long as my budget allows me and while that happens, let me introduce this model from the Playing Mantis era. 

This is not any 1963 Chevy II / Nova SS, NO, it’s a beautiful replica of an actual car featured in the cover of Hot Rod Magazine, more specifically the September 1999 issue, when the first Power Fest took place. 

The Hot Rod Magazine Series comprises more than 24 models, featured in different covers, very realistic and faithful to the original cars, usually accompanied by trading cards (albeit, not in this case). 

This is an item for serious collectors, it has diecast body and chassis, both nicely detailed; the paint job was made in glossy red and includes the front and rear bumpers, just like the real thing and it’s complemented by fine tampos for the head lights, front grille, windows moldings, door handles, fuel cap, tail lights and moldings. 

This model has a huge blown engine (without hood) chrome and polished, the engine bay received silver paint; the windows are clear, the interiors were worked in light gray, with the level of detail expected for this brand; the wheels are multipart featuring chrome rimes with Cragar design, styled rubber tires and it was made in China... 

Lev 19:1-4 "And the LORD spoke unto Moses, saying: speak unto all the congregation of the children of Israel, and say unto them, ye shall be holy: for I the LORD your GOD AM Holy. Ye shall fear every man his mother, and his father, and keep my sabbaths: I AM the LORD your GOD. Turn ye not unto idols, nor make to yourselves molten gods: I AM the LORD your GOD."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Once again, I can't help praising the quality of Johnny Lighting. Neat paint works, realism looking tires and the mass amount of die-cast used. It can be dangerous when driving powerful cars without good control. It would be a hazard to driver and other road users. A moving car is like a mobile projectile.. Hee hee ..

chrismandesign said...

HEHE, good for you, pal !!!... It’s sensible to admire this brand because of its clear focus in collectors; they put that extra effort in their products, that extra quality in molds, materials, finishes, things that we really appreciate !!!... Even the most "harmless" vehicle, could be a weapon in the wrong hands and obviously, cars like this, require professional drivers at the wheel... As far as I’m concerned, I’m pleased just looking at them and a great scale replica doesn’t hurt !!!... =D