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La percepción de una marca de autos, su prestigio y reputación en un país determinado, depende de muchos factores; una parte importante de la ecuación, es seguramente los vehículos en sí que dicha compañía produce...
Un producto bien hecho, representa al menos el 50% (sino es que más) del éxito de un negocio, pero tú no creas productos o servicios para tí mismo así que, el impacto positivo de estos bienes en la vida de las personas, es crítico para la supervivencia de una marca...
En ese sentido, la historia de una marca de coches en un lugar particular, juega un rol esencial en cómo la gente la percibe y creo que es hora de hablar un poquitín sobre la historia de Nissan en mi patria: Colombia...
Para empezar, debo decir que la historia de Nissan está prácticamente hermanada con aquella de Toyota en mi país (algo que desarrollaré en una publicación futura) y tal vez esa es una particularidad del mercado local, porque supongo que en otros países las circunstancias debieron ser diferentes.
La situación geográfica de Colombia, en el extremo noroccidental de América del Sur, por la cual tenemos costas en los océanos Atlántico y Pacífico, hace a nuestro país un punto crítico para el paso de mercancías a la parte sureña de nuestro continente.
Probablemente, no hemos aprovechado nuestra posición privilegiada como deberíamos, pero el hecho anterior explica la presencia temprana de ciertos productos internacionales y marcas en Colombia, años antes que en otros países alrededor.
La primera importación de vehículos hechos por Nissan (que en este lado del mundo era conocida como Datsun) arribó en 1960 y de acuerdo con mi conocimiento sobre dicha época en mi país, estoy bastante seguro que debió ser una empresa titánica.
En la década de los 50s, Colombia era un país involucrado en una cruda guerra interna, alimentada por la violencia política, una lucha absurda entre facciones liberales y conservadoras, que más tarde dió origen a uno de los conflictos guerrilleros más largos a nivel mundial (parece que estamos ad portas del final de dicho conflicto, si DIOS permite)...
En aquella época, nuestro país estaba en medio de una dictadura, la infraestructura disponible era pobre, nuestra economía era rural, fuertemente basada en las exportaciones de café y el desarrollo de nuestra industria era muy incipiente, por decir lo menos.
Por eso es que dije que las importaciones de productos extranjeros y especialmente vehículos, debió requerir un esfuerzo colosal...
Quizás semejante situación adversa fue el aliciente para proyectos industriales y comerciales ambiciosos, y el automóvil era un mercado inexplorado, con todo el potencial.
Sin embargo, el camino para los visionarios detrás de la importaciones de carros a Colombia estuvo lejos de ser fácil, la evidente escasez de divisas extranjeras fue suplida con ingenio, empeño y tenacidad.
Como anécdota curiosa, podría mencionar que el pago de los vehículos Nissan/Datsun, fue hecho a través de una cuenta de compensación entre el gobierno nacional y Japón (en el cual los importadores privados fueron la pieza clave para las negociaciones), ¡financiada por el trueque por café!...
Te puedes preguntar ¿qué clase de vehículos fueron importados y cuántos de ellos?...
Bien, debido a las condiciones específicas de nuestro país en los 60s, con una economía eminentemente rural y más precisamente, por causa de una orden gubernamental local, el primer lote de vehículos Nissan / Datsun fueron jeeps camperos 4x4 carpados (Nissan Patrol Serie 60) y la cantidad de unidades fue 130; toda una osadía, ya que la previsión de ventas de los funcionarios en Nissan /Datsun estaba en el orden de 35 vehículos por año...
Más sobre este tópico en publicaciones futuras luego, la invitación está sobre la mesa =PPPPP...
En esta reseña, estoy introduciendo un modelo creado por Nissan que, debido a las singularidades del mercado automotor en Colombia, no fue ofrecido como parte del portafolio local: el Auto Deportivo Compacto Nissan Fairlady Z33 (350Z) Coupé Fastback Coupé de 2003.
Si resultas ver uno de ellos en nuestras carreteras, es simplemente porque un puñado de clientes privados los ordenaron directamente; hasta ahora, no he visto uno de ellos en persona y en tal caso, sería probablemente uno de especificaciones americanas; una versión japonesa (como el publicado hoy) sería prácticamente imposible de encontrar.
Aquí tenemos un modelo que claramente fue personalizado y es parte de la Serie Dropstars de Hot Wheels, una línea presentando básicamente vehículos de la nueva escuela (y un par de la vieja guardia), en los cuales los "personajes principales" son los juegos de ruedas exclusivas, hechos por el fabricante de rimes personalizados mencionado anteriormente, especialmente para coches deportivos, VDUs y vehículos off-Road.
Como mencioné en otras publicaciones relacionadas, esta serie ofrece modelos en escala 1:50 y para la sesión de fotos incluí el resto de muestras de esta línea disponibles en mi colección, junto con otra muestra de otra serie pero en la misma escala.
He visto apenas uno o dos modelos de esta serie disponibles en el mercado secundario local y hasta donde sé, estos son más difíciles de conseguir hoy en día, algunos más que otros, conseguí el mío con la ayuda de un amigo, colega coleccionista e importador, hace más de 4 años.
A pesar del hecho que este es un modelo con especificaciones japonesas, fue designado "Nissan 350Z" y no Fairlady Z33 como debería ser, (un capricho de Hot Wheels, supongo) y justo como otros modelos de esta línea, en esta escala (también disponible en escala 1:18), venía dentro de un clamshell con diseño agradable, que incluye interesantes altos relieves con el logo y un rim real impreso de Dropstars.
Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro; el trabajo de pintura fue hecho en verde candy (metalizado), con acabado satinado, el capó incluye tampos para simular fibra de carbono, así como las luces delanteras y de cola, con efecto de reflejos, los paneles laterales presentan tampos negros como tatuajes, complementados por tampos en dorado para los logos de Dropstars, Project µ, B&M, Nissan 350Z, Bride y una placa trasera Dropstars, los exhostos traseros recibieron pintura plateada también.
Tiene un inserto plástico para el alerón trasero, con acabado simulando fibra de carbono (replicando el del capó), las ventanas tienen tampos dorados, con logos de Hot Wheels, Bride, Creative Car Audio and Motorsports y Dropstars, cubiertos por una resina transparente.
Los interiores fueron trabajados en negro, bellamente detallados, con toques de pintura dorada sobre el tablero de instrumentos, la consola central, el sistema de sonido colocado en la parte trasera de los asientos y en los asientos en sí; las ruedas multiparte, con llantas en caucho labradas de perfil ultra bajo y extra anchas, son complementadas por rimes cromados presentando diseño Dropstars con tecnología Phat Lip y fue hecho en China...
Rom 3:19-23 "Pero sabemos que todo lo que la ley dice, lo dice a los que están bajo la ley, para que toda boca se cierre y todo el mundo quede bajo el juicio de DIOS; ya que por las obras de la ley ningún ser humano será justificado delante de ÉL; porque por medio de la ley es el conocimiento del pecado. Pero ahora, aparte de la ley, se ha manifestado la Justicia de DIOS, testificada por la ley y por los profetas; la Justicia de DIOS por medio de la fe en JESUCRISTO, para todos los que creen en ÉL. Porque no hay diferencia, por cuanto todos pecaron, y están destituidos de la gloria de DIOS..."
ENGLISH
The perception of a car brand, its prestige and reputation in a particular country, depends on many factors; an important part of the equation, is surely the vehicles themselves that such company produces...
A product well made, represents at least the 50% (if not more) of the success of a business, but you don’t create products or services for yourself so, the positive impact of these goods in the life of people, is critical for the survival of a brand...
In that sense, the history of a car brand in a particular place, plays an essential role in how people perceive it and I think that it’s time to talk a bit about the history of Nissan in my homeland: Colombia...
To get started, I must say that the history of Nissan is virtually twinned with that of Toyota in my country (something I will develop in a future publication) and maybe that’s a particularity of the local market, because I guess that in other countries the circumstances should be different.
The geographical location of Colombia, in the far northwest of South America, by which we have coasts on both the Atlantic and Pacific Oceans, makes our country a critical point for the passaje of goods to the southern part of our continent.
Probably, we haven’t harnessed our privileged position as we should, but the previous fact explains the early presence of certain international products and brands in Colombia, years before than in other countries around.
The first import of vehicles made by Nissan (which in this side of the world was known as Datsun) arrived in 1960 and according to my knowledge about that era in my country, I’m pretty sure that it should be a titanic undertaking.
In the 50’s decade, Colombia was a country involved in a crude internal war, fueled by political violence, the absurd fight between liberal and conservative factions, which later gave rise to one of the longest guerrilla conflicts worldwide (it looks like we are in the verge of the final of such conflict, if GOD allows)...
At that time, our country was in the middle of a dictatorship, the infrastructure available was poor, our economy was rural, heavily based on the coffee exports and the development of our industry was very incipient, to say the least.
That’s why I said that the imports of foreign products and specially vehicles, should require a colossal effort...
Perhaps such adverse situation was the incentive for ambitious industrial and commercial projects, and the automobile was an untapped market, with full potential.
However, the path for the visionaries behind the import of cars to Colombia was far from being easy, the evident foreign exchange shortage was supplemented with ingenuity, determination and tenacity.
As curious anecdote, I could mention that the payment of the Nissan/Datsun vehicles, was made through a clearing account between our national government and Japan (in which the private importers were the key piece for the negotiations), funded by the barter for coffee!...
You may ask what kind of vehicles were imported and how many of them?...
Well, due to the specific conditions of our country in the 60s, with an eminently rural economy and more precisely, because of a local governmental order, the first batch of Nissan / Datsun vehicles were soft-top 4x4 camper jeeps (Nissan Patrol Series 60) and the amount of units was 130; a whole boldness, since the sales forecast of the officials in Nissan / Datsun was in the order of 35 vehicles per year...
More on this topic in future publications so, the invitation is on the table =PPPPP...
In this review, I’m introducing a model created by Nissan that, due to the singularities of the automotive market in Colombia, was not offered as part of the local portfolio: the 2003 Nissan Fairlady Z33 (350Z) 3-Door Fastback Coupe - Compact Sports Car.
If you happen to see one of them on our roads, it just because a bunch of private customers ordered them directly; until now, I have not seen one of them in person and in such case, it would be probably one with american specs; a japanese version (like the one published today) would be virtually impossible to find.
Here we have a model that clearly was customized and is part of the Dropstars Series by Hot Wheels, a line featuring basically new school vehicles (and a pair from the old school), in which the "main characters" are the sets of exclusive wheels, made by the previously mentioned manufacturer of custom wheels, specially for sports cars, SUVs and off-road vehicles.
As I mentioned in other publications related, this series offers models in 1:50 scale and for the photo shoot I included the rest of samples of this line available in my collection, along with another sample from other series but in the same scale.
I have seen barely one or two models from this series available in the local secondary market and as far as I know, these are rather difficult to find nowadays, some more than others; I got mine with the help of a friend, fellow collector and importer, more than 4 years ago.
Despite the fact that this is a model with Japanese specs, it was designated "Nissan 350Z" and not Fairlady Z33 as it should be (a whim of Hot Wheels, I guess) and just like other models of this line, in this scale (also available in 1:18 scale), it came inside a clamshell with a nice design, that includes interesting high reliefs with the logo and an actual wheel printed of Dropstars.
It has diecast body and black plastic chassis; the paint job was made in candy green (metallized), with satin finishing, the hood includes tampos to simulate carbon fiber, as well as the head and tail lights, with effect of reflections, the side panels feature black tampos like tattoes, complemented by tampos in golden for Dropstars, Project µ, B&M, Nissan 350Z, Bride logos and a Dropstars rear plate, the rear exhausts received silver paint too.
It has a plastic insert for the rear spoiler, with a finishing simulating carbon fiber (replicating that of the hood), the windows have golden tampos, with Hot Wheels, Bride, Creative Car Audio and Motorsports and Dropstars logos, covered by a clear resin.
The interiors were worked in black, nicely detailed, with touches of golden paint on the dashboard, center console, the sound system set in the tray behind the seats and in the seats themselves; the multipart wheels, with ultra low profile and extra wide styled rubber tires, are complemented by chrome rims featuring Dropstars design, with Phat Lip technology and it was made in China...
Rom 3:19-23 "Now we know that what things soever the law saith, it saith to them who are under the law: that every mouth may be stopped, and all the world may become guilty before GOD. Therefore by the deeds of the law there shall no flesh be justified in HIS sight: for by the law is the knowledge of sin. But now the Righteousness of GOD without the law is manifested, being witnessed by the law and the prophets; even the Righteousness of GOD which is by faith of JESUS CHRIST unto all and upon all them that believe: for there is no difference: for all have sinned, and come short of the Glory of GOD..."
4 comments:
Lotz of Nissan cars here but no often for sport cars like Fairlady ^_^ The greenish chrome on the diecast is so smooth that it seems off realism. The sport rims and tyre treads did catch my eyes as well as the double exhausts. Nice additional spoiler though it seems a bit raw. A coat of paint over it will be nicer.
The market for sports cars has been growing gingerly in my country, mainly from United States and Europe; it’s rather hard to find this kind of vehicles from asian countries, more specifically from Japan...
Now, regarding the diecast itself, I must credit Hot Wheels for "walking the next mile" with these models, since actually the overall finishes in this line are very nice !!!... The rear spoiler does have a special finishing, simulating carbon fiber, in what looks like a decal applied with heat and a thick cover of lacquer... =D
I don't fancy the color and those decals but then again that is just my personal taste, what I do like on this one is that both wheels, front and rear are at the same size which is nice!!!
HEHE... My tastes don’t match the tastes of my fellow collectors so often, but I think that the less uniformity in this hobby, the better it gets !!!... In this line, all the models feature wheels of the same size and that’s fine since it was a limited edition for adult collectors (who are more picky with realism and proportionality), unlike the regular lines where bigger rear wheels are almost the standard... =D
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