Sunday, July 17, 2016

2010 Scorcher - Hot Wheels Concept Car (Scorcher) 2011 HW Video Game Heroes Series 18/22 - 240/244 Diecast No Scale plus 2010 Scorcher - Hot Wheels Concept Car (Scorcher) 2012 McDonald’s Happy Meal Team Hot Wheels - Blue Team Series Duo Diecast No Scale by Hot Wheels


Cuando se trata de estereotipos, la gente común encontrará bastante normal escuchar a un coleccionista hablando con mucho entusiasmo sobre su colección y no puedo estar más de acuerdo con ellos, con respecto a la normalidad de dicho comportamiento... 

Hay, sin embargo, al menos un par de paradojas en la consideración anterior:  

1. Aunque es un estereotipo escuchar a un coleccionista hablando sobre su colección (¿no es así?), deja de ser un estereotipo cuando tienes en mente que...

2. Aquel que está proponiendo dicha consideración es una coleccionista: el suscrito, alias yo...

¿No te encanta cuando alguien te muestra las arbitrariedades de nuestro lenguaje y además las paradojas de lo que solemos llamar "normal", con el fin de entender mejor cosas que das por hecho?... 

¡Porque yo sí =PPPPP!... 

Y eso fue otra paradoja, cortesía del dueño de este blog... 

¿Confundido?... 

No te preocupes, tendrá sentido en algún punto de la presente reseña, eso espero... 

Yendo directo al punto, nosotros, los coleccionistas, somos propensos a hablar sobre nuestras colecciones, como... Demasiado; eso esta bien, pero hablamos muy poco sobre nosotros mismos, nuestras peculiaridades y absurdos... 

Bueno, esta vez voy a señalar una peculiaridad que no es parte de mi comportamiento como coleccionista (afortunadamente), pero es algo que he visto, no sin extrañeza, en otros "coleccionistas adultos", algo que encuentro reprochable, por decir lo menos. 

Está relacionado más específicamente con la reacción de algunos coleccionistas, con respecto a cierta clase de modelos en diecast pero, hasta cierto punto, puedes encontrar un equivalente de dicha reacción, en coleccionistas de otros tipos de artículos. 

Los diecast en cuestión, son los modelos de diseñador o modelos conceptuales (aquellos mal llamados "genéricos" o "no licenciados"; a propósito, puedes saber mi posición sobre este asunto en esta publicación), los cuales son usualmente despreciados por muchos "coleccionistas expertos", quienes reclaman que solo los modelos basados en vehículos reales, merecen ser coleccionados... 

Como coleccionista adulto, aprecio la excelencia en detalles y realismo en un modelo a escala basado en un auto real, no tengo reparo sobre eso; pero también aprecio un buen diseño en un coche conceptual, sin importar si está basado en un carro real o no. 


Por otro lado, es presuntuosidad imponer a otros lo que debería o no debería ser coleccionado, no importa cuán vasto pienses que es tu conocimiento... 

Parte de la adultez, es estar consciente de tus elecciones y mantenerte firme en ellas; la volubilidad es asunto de niños... 

No obstante, he visto muchos "coleccionistas adultos" aquí en mi país (Colombia), deshaciéndose de sus modelos de diseñador / conceptuales nuevos y viejos, vendiéndolos o regalándolos, simplemente porque otros "coleccionistas experimentados" les dijeron que: "no es -apropiado- mantener esa clase de modelos en una colección -respetable-" e idioteces como esa... 

Si coleccionas de acuerdo con lo que otros te dicen, entonces necesitas volver a la escuela primaria, porque no tienes suficiente criterio para defender tu punto de vista sobre lo que coleccionas. 

Si hoy estás coleccionando modelos en diecast de diseñador / conceptuales y mañana dejas de coleccionarlos, simplemente porque otros dicen que es "infantil" o que tales modelos fueron creados solo para niños, entonces ¿por qué no tratas de ser coherente con tu motivación inicial para conseguirlos (incluso si dicha motivación es traer de vuelta buenos recuerdos de tu infancia), EH?... 

Simplemente deja de tratar de complacer a otros, como si ese fuera el objetivo último de tu afición (lo que es verdaderamente pueril y ridículo); ser coherente es precisamente lo que esperas de un adulto, ¿correcto?... 

¿No es paradójico encontrar esta clase de comportamiento en "coleccionistas adultos"?... 

Con todo, estoy bastante seguro que semejante comportamiento no es exclusivo del gremio local de coleccionistas, más bien es algo que puedes ver por todos lados, en distintos grados... 

Esta afición global está llena de "niños", tratando de ajustarse al molde y alardeando de sus "costosos juguetes" que siguen la tendencia en boga y no de adultos, que no se avergüenzan de sus gustos, incluso si estos gustos están fuera de la "corriente principal"... 

Cuando se trata de "corriente principal", trato de estar lo más lejos posible de semejantes imposiciones arbitrarias, porque me importa muy poco lo que otros piensen que es "genial" para coleccionar y ¡estoy completamente consciente que no necesito disculparme si mis gustos no coinciden con los tuyos! =PPPPP... 

Por eso es que estoy complacido de introducir uno de esos injustamente subestimados modelos de diseñador / conceptuales: el Scorcher, todo un nombre para un auto como este, aunque un poco altisonante, pienso que es apropiado en este caso. 

Este coche fue creado por Dwayne Vance, un diseñador que fue parte de la nueva escuela en Hot Wheels, de quien probablemente hayas escuchado muy poco, pero él tiene un grado en Diseño Automotriz del Art Center College de Pasadena, California (solo en caso que todavía pienses que esta clase de modelos son diseñados por niños y para niños =PPPPP)... 

El Scorcher fue lanzado originalmente en 2010, como parte de las líneas Regulares (más precisamente, la Serie New Models); ha tenido al menos 10 iteraciones, incluyendo variaciones y hasta ahora, no ha sido introducido en ninguna línea Adulta o De Lujo

No está basado en un coche real, pero puedes sentir los rasgos del trabajo de un diseñador profesional en sus líneas pulcras y audaces, las proporciones agradables, incluso en el techo extremadamente bajo, el muy buen nivel de detalle que le da al modelo un toque de realismo refrescante (paradójicamente mejor que en otros modelos basados en carros reales), además una buena dosis de futurismo y con todo, puedes ver alguna factibilidad para un modelo de producción, que luciría como un atrevido auto de drifting japonés o algo así, ¡grandioso diseño en efecto!... 

Conseguí tres muestras de este modelo, que describiré inmediatamente... 

La primera muestra pertenece a la Serie HW Video Game Heroes Series, parte de las líneas Regulares y como bonus, la tarjeta incluye un código que podías ingresar en el juego en línea Hot Wheels Racing Circuit, creado por esta marca, para jugar con una versión virtual de este modelo, aunque el juego estuvo disponible solo temporalmente en 2012. 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico plateado; el trabajo de pintura fue hecho en verde medio con acabado Metalflake, luce fantástico en este color y fue complementado por tampos de carreras realistas (aunque los logos de patrocinadores son ficticios) en negro, blanco, rojo y naranja, sobre los paneles laterales y el capó; añadí un toque de pintura en las luces delanteras; las ventanas son ahumadas mientras los interiores fueron trabajados en gris oscuro, con un nivel de detalle decente; las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes Japanese 5 Spoke (J5) en cromado y fue hecho en Malasia. 

Las otras dos muestras, fueron regalos de un apreciado amigo mío de Singapur (¡más están en camino de ser publicadas!) y pertenecen a la Serie Team Hot Wheels - Blue Team, ofrecidos como parte de la Cajita Feliz de McDonald’s; ya que ambos son el mismo modelo, decidí dejar uno de ellos prácticamente intacto como referencia; aunque el modelo es el mismo Scorcher, para esta edición fue modificado en algunos aspectos. 

Los modelos tienen carrocería en diecast y chasis en plástico gris claro, como en los otros modelos de esta serie publicados anteriormente, el plástico usado para el chasis es más robusto que en la versión comercial / en tarjeta; la nariz del auto fue trabajada de una manera diferente y presenta una área mayor de plástico; originalmente el trabajo de pintura fue hecho en blanco con acabado brillante (como en el modelo no decorado), pero cada uno incluye un juego de autoadhesivos como decoración, que puedes aplicar cuidadosamente para darle más encanto, añadí un toque de pintura para las luces delanteras en el modelo decorado. 

Las ventanas en azul son más gruesas que en la versión comercial / en tarjeta y carece de interiores; las ruedas plásticas presentan un diseño exclusivo, que luce similar al diseño Phil Riehlman 5 Spoke (PR5), deportivcos y bastante modernos, trabajados en azul con acabado cromado y fueron hechos en China... 

1 Tes 4:9-12 "Pero acerca del amor fraternal no tenéis necesidad de que os escriba, porque vosotros mismos habéis aprendido de DIOS que os améis unos a otros; y también lo hacéis así con todos los hermanos que están por toda Macedonia. Pero os rogamos, hermanos, que abundéis en ello más y más; y que procuréis tener tranquilidad, y ocuparos en vuestros negocios, y trabajar con vuestras manos de la manera que os hemos mandado, a fin de que os conduzcáis honradamente para con los de afuera, y no tengáis necesidad de nada."

ENGLISH 
When it comes to stereotypes, ordinary people will find pretty normal to hear a collector speaking very enthusiastically about his / her collection and I couldn’t agree more with them, regarding the normality of such behavior... 


There is, however, at least a pair of paradoxes in the previous consideration:

 

1. Although it’s a stereotype to hear a collector speaking about his / her collection (isn’t it?), it ceases to be a stereotype when you bear in mind that... 

2. The one who is proposing such consideration, is a collector: the undersigned, alias me...

Don’t you love when someone shows you the arbitrariness of our language and also the paradoxes of what we use to call "normal", in order to understand better some things you take for granted?... 

Because I do =PPPPP!... 

And that was another paradox, courtesy of the owner of this blog... 

Confused?... 

Don’t worry, it will make sense at some point of the present review, I hope so... 

Going straight to the point, we, the collectors, are prone to talk about our collections, like... Too much; that’s fine, but we talk very little about ourselves, our quirks and absurdities... 

Well, this time I’m going to point out a quirk that is not part of my behavior as collector (fortunately), but it’s something I have seen, not without strangeness, in other "adult collectors", something I find objectable, to say the least. 

It’s related more specifically with the reaction of some collectors, regarding certain kind of diecast models but, up to a point, you could find an equivalent of such reaction, in collectors of other kind of items. 

The diecast in question, are the designer models or concept models (those misnamed "generic" or "not licensed"; by the way, you can find out my position on this matter in this publication), which are usually despised by many "knowledgeable collectors", who claim that only the models based on actual vehicles, deserve to be collected... 

As adult collector, I appreciate the excellence in detailing and realism in a scale model based on an actual car, I have no qualms about that; but I also appreciate a good design in a concept car, regardless it was based on an actual car or not. 

On the other hand, it’s presumptuousness to impose on others what should or should not be collected, no matter how vast you think your knowledge is... 

Part of the adulthood, is being aware of your choices and stand firm on them; the volubility is matter of children... 

Nonetheless, I have seen many "adult collectors" here in my country (Colombia), getting rid of their old and new designer / concept models, selling or giving away them, just because other "seasoned collectors" told them that: "it’s not -proper- to keep that kind of models in a -respectable- collection" and idiocies like that... 

If you collect according to what others tell you, then you need to go back to elementary school, because you don’t have enough discretion to defend your point of view about what you collect. 

If today you’re collecting designer / concept diecast models and tomorrow you stop collecting them, just because others say it’s "childish" or that such models were created only for kids, then why don’t you try to be consistent with your initial motivation to get those models (even if such motivation is to bring back good memories of your infancy), HUH?... 

Just stop trying to please others, like it were the ultimate goal of your hobby (which is truly childish and ridicule); being consistent is precisely what you expect from an adult, right?... 

It’s not paradoxical to find this kind of behavior in "adult collectors"?... 

Yet, I’m pretty sure that such behavior is not exclusive of the local guild of collectors, rather it’s something you can see everywhere, in varying degrees... 

This global hobby is full of "kids", trying to fit the mold and bragging about their "expensive toys" that follow the trend in vogue and not of adults, who are not ashamed of their tastes, even if these tastes are out of the "mainstream"... 

When it comes to "mainstream", I try to be as far as I can of such arbitrary impositions, because I care very little about what others think is "cool" to collect and I’m completely aware that I don’t need to apologize if my tastes don’t match yours! =PPPPP... 

That’s why I’m pleased to introduce one of those wrongfully underrated designer / concept models: the Scorcher, quite a name for a car like this, although kinda high-flown, I think it’s appropriate in this case. 

This car was created by Dwayne Vance, a designer that was part of the new school in Hot Wheels, of whom you probably have heard very little, but he has a degree in Automotive Design of the Art Center College from Pasadena, California (just in case you still think that this kind of models are designed by kids and for kids =PPPPP)... 

The Scorcher was released originally in 2010, as part of the Regular lines (more precisely, the New Models Series); it has had at least 10 iterations, including variations and until now, it has not been introduced in any Adult or Deluxe line. 

It’s not based on an actual car, but you can feel the traits of the work of a professional designer in its neat and bold lines, the nice proportions, even in the extremely low top, the very good level of detail which gives to the model a touch of refreshing realism (paradoxically better than in other models based on actual cars), also a good dose of futurism and yet, you can see some feasibility for a production model, that would look like a daring japanese drifting car or something like that, great design indeed!... 

I got three samples of this model, which I will describe briefly right away... 

The first sample belongs to the HW Video Game Heroes Series, part of the Regular lines and as a bonus, the card includes a code that you could enter in the Hot Wheels Racing Circuit online game, created by this brand, to play with a virtual version of this model, although the game was available only temporarily in 2012. 

It has diecast body and silver plastic chassis; the paint job was made in medium green with Metalflake finishing, it looks fantastic in this color and was complemented by realistic racing tampos (albeit the sponsors logos are fictitious) in black, white, red and orange, on the side panels and the hood; I added a touch of paint for the head lights; the windows are smoked while the interiors were worked in dark gray, with a decent level of detail; the plastic wheels feature the Japanese 5 Spoke (J5) rims design in chrome red and it was made in Malaysia. 

The other two samples, were gifts from an appreciated friend of mine from Singapore (more are in the way of being published!) and they belong to the Team Hot Wheels - Blue Team Series, offered as part of the McDonald’s Happy Meal; since both are the same model, I decided to keep one of them virtually intact as reference; albeit the model is the same Scorcher, for this edition was modified in some aspects. 

The models have diecast body and light gray plastic chassis, like in other models of this series previously published, the plastic used for the chassis is sturdier than in the commercial / carded version; the nose of the car was worked in a different way and features a larger plastic area; originally the paint job was made in white with glossy finishing (as in the undecorated model), but each one includes a set of colorful stickers as decoration, that you can apply carefully to give it more charm; I added a touch of paint for the head lights in the decorated model. 

The windows in blue are thicker than in the commercial / carded version and they lack of interiors; the plastic wheels feature an exclusive design, that looks similar to the Phil Riehlman 5 Spoke (PR5) design, sporty and quite modern, worked in blue with chrome finishing and they were made in China... 

1 The 4:9-12 "But as touching brotherly love ye need not that I write unto you: for ye yourselves are taught of GOD to love one another. And indeed ye do it toward all the brethren which are in all Macedonia: but we beseech you, brethren, that ye increase more and more; and that ye study to be quiet, and to do your own business, and to work with your own hands, as we commanded you; that ye may walk honestly toward them that are without, and that ye may have lack of nothing."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Now I know the origin of the Mac mold from.. Nice cast for Scorcher which is vibrant and full of markings. Reading this post reminded me of a guy who bragged none stop about his collections so much so I had a find an excuse to leave. It's nice to interact with other collectors but surely not one sided.. Lolz.. I strongly agreed toy is determined by its value in the heart of the collector based on fonds and memories and not the price tag!

chrismandesign said...

HEHE... I think that in a future publication, I will talk a bit more about my impediment to get this kind of Happy Meals toys and you will understand also, why these toys you sent me, are very appreciated !!! =D...

Considering you awkward situation with that obsessive collector you mentioned, there are many of them around, much more than what would be convenient and certainly they give us a bad reputation, that doesn’t correspond to reality...

We don’t have anything to brag about, but a lot to share, for sure and definitely, we are not the center of the universe, if you know what I mean, LOLOL...

It’s great to find like-minded friends and fellow collectors, regardless of the place where we live, our collections are a sort of link to share thoughts and our passion, without being so egocentric, like some miscalled "collectors"... =D

David John Shewsbury said...

I'm not a fan for those HW concept cars but then again there are always someone else who prefers something different, which is normal.

chrismandesign said...

A common saying says: "for tastes, there are flavors"... Designer / concept models are not the glove for all hands and you don’t expect it to be otherwise... I really like that kind of models, not all, but some are fantastic and if others don’t like them it’s fine too... What I cannot stand is the big talk of certain "expert collectors" (those you can find almost everywhere), who claim that it’s not worth to collect designer / concept models and virtually veto collectors like me (who sincerely want to collect them), like they were the owners of the whole guild of collectors or things like that... Well, in the end, I will continue to collect this kind of models and explaining why they are worth !!!... =D