Sunday, July 10, 2016

2006 Lamborghini Miura Concept - 2-Door Coupe Sports Car / Super Car 2010 Lamborghini Collection Series Release 3 Diecast Scale 1:64 by Kyosho


"Estaba allí, corriendo salvajemente a través de los viñedos, mientras los días de otoño abrazaban la campiña italiana; con sus formas agresivas y descomunales, solo igualadas por la masividad de la cosechadora enganchada en la parte trasera... 

La forma del poder, la elegancia y la distinción, jactándose de su poderoso motor V12, a más de 350 km/h (¡toda una hazaña, con sus 8.100 kg!), en la cara de la concurrencia, en la pista del Gran Prix de Nürburgring

Una bestia luciendo glamurosa, casi elusiva, a pesar que un día antes estaba arando surcos, cubierta de lodo, después de un duro día de trabajo"... 

Uhmmm, quizás hayas notado algo "ligeramente" fuera de lugar en la descripción anterior, algo que no relacionarías con la tipología de vehículos implícita en esas palabras... 

Tractores, bestias de trabajo, nunca fueron parte de los anales del diseño automovilístico, nunca hicieron delirar a nadie, nunca fueron el epítome de la velocidad o un símbolo de prestigio y exclusividad. 

No esperas semejante descripción para un vehículo utilitario, dedicado a los humildes y a menudo subestimados deberes de una granja; más bien luce como algo apropiado para un auto super deportivo exótico. 

En una forma similar, no esperas que un aparentemente "desaliñado y tosco" constructor de tractores, se convirtiera en uno de los nombres más grandes en la historia de los autos deportivos a nivel mundial... 

Pero esto sucedió, en efecto, por eso es que estoy absolutamente convencido que la realidad sobrepasa de lejos a la fantasía y que no puedes subestimar a alguien con una firme convicción, no importa cuán alto o lejos puedas estar. 

Ferruccio Lamborghini, hijo de viticultores, formado en un ambiente rural, donde la sofisticación o el refinamiento eran cosas superfluas, era no obstante un hombre enfocado y decidido. 

Él era el tipo de persona que no dejaba que nadie le dijera que puede hacer o no y cuando era ya fundador y dueño de una fábrica de tractores: Lamborghini Trattori y otras compañías, alguien se atrevió a poner su competencia en cuestión... 

Así es como Lamborghini Automobili S.p.A. nació y el resto es historia; definitivamente, no puedes juzgar un libro por su portada, ¿lo harías?... 

Ferrucio era apasionado por los coches veloces, por los toros de lidia, incluso por los vinos, él nunca olvidó sus raíces; pero nunca fue conocido por su sutileza y decidió construir una fábrica de carros con tecnología de punta, para crear los mejores gran turismos (más tarde, autos deportivos también) disponibles, y demostró ampliamente lo que podía hacer. 

Una de sus más (sino la más) preciadas joyas automotrices, el Lamborghini Miura P400 de 1966, curiosamente fue desarrollado en contra de su voluntad, en el tiempo libre del equipo de ingeniería de Lamborghini Automobili y es considerado uno de los Lambos y autos deportivos más exquisitos jamás creado. 

Precisamente, celebrando el 40° Aniversario del lanzamiento de este ícono, la nueva administración en cabeza del Grupo Volkswagen y más específicamente en las manos de su división Audi AG, dió luz verde al proyecto para revivir este nombre derivado de las corridas de toros. 

Estoy introduciendo nada más ni nada menos que al etéreo Coupé Deportivo 2 Puertas / Super Auto - Lamborghini Miura Concept de 2006, un vehículo único en su tipo que permanece como un prometedor y al mismo tiempo frustrante ejercicio de diseño. 

Prometedor, porque muestra el talento del actual Jefe de Diseño de la marca del toro furioso: Walter D’Silva, quien le dió una piel rejuvenecida y super pulcra al mítico Miura (quizás demasiado pulcra en mi humilde opinión), respetando la esencia de su diseño original (creado por Marcello Gandini, quien estaba trabajando para Nuccio Bertone en aquella época), pero llevándolo al siglo XXI. 

Y frustrante, porque nunca fue destinado a la producción, no era ni siquiera un "corredor" (el prototipo no es completamente funcional, aunque la factibilidad estaba en mente durante su desarrollo)... 

Ah, y a propósito, ¡Lamborghini todavía construye tractores, probablemente los más vanguardistas del mercado!... 

Me gustaría decir que la disponibilidad de los modelos a escala de Kyosho en Colombia (mi patria) no es un problema; creo que ese es el sentimiento de muchos coleccionistas alrededor del mundo en sus respectivos países, pero eso es algo que solo los coleccionistas japoneses pueden reclamar. 

Que los diecast de Kyosho diecast son hechos para el mercado local (Japón), es algo que puedes concluir fácilmente, mirando al empaque y la tarjeta de colección extra que viene con prácticamente todos los modelos (hay algunas excepciones): la mayor parte de la información está impresa en japonés, con ciertos datos claves en inglés. 

¿No sé por qué los creadores de Kyosho pensarían que SOLO los coleccionistas locales (japoneses), estarían interesados en sus productos o en los modelos altamente detallados, especialmente en escala 1:64 que ellos hacen?... 

Podría decir lo mismo de Tomica Limited Vintage / Neo, la cual está también en el segmento premium; ciertamente, no soy ni siquiera del continente asiático y añoro tener más modelos hechos por estas marcas, así como otros coleccionistas a nivel mundial. 

Pero a diferencia de otros países, donde hay distribuidores directos de estas marcas, en mi país, están disponibles únicamente a través del mercado secundario (con colegas coleccionistas que resultan ser importadores también, y no necesitas todos los dedos de una sola mano para contarlos) así que, las posibilidades de conseguir uno de sus modelos son muy pocas, la demanda y los precios son algunas veces más altos de lo que esperas y cada vendedor tiene sus condiciones y restricciones, haciendo esta tarea algo decepcionante últimamente... 

Fui afortunado de conseguir el modelo introducido en esta publicación, cuando las condiciones del mercado local eran menos restrictivas y los vendedores eran menos complicados (hace 3 años o algo así), pero hoy en día estoy pensando en renunciar a conseguir más de ellos... 

Este modelo pertenece a la Serie Lamborghini Collection de 2010, Lanzamiento 3, consistente en 10 modelos, con tres variantes cada uno; el Miura Concept está disponible también en amarillo claro brillante y verde medio brillante. 

Comparado con otros modelos en esta serie, la réplica luce menos detallada, aunque la proporción es correcta y los acabados son de primera categoría. 

Este modelo tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, este último es demasiado simple para mi gusto; el trabajo de pintura es inmaculado, rojo brillante policromado en la parte superior de la carrocería y plateado con acabado de escarcha metálica para los paneles inferiores; los tampos son muy pocos, pero muy bien aplicados. 

Hay insertos plásticos para las luces delanteras y traseras, los espejos retrovisores laterales, también para la parrilla trasera y la persiana que funciona como una cubierta del motor, pintada en plateado. 

Aparentemente, no hay interiores y las ventanas negras son una señal en ese sentido (¡un serio inconveniente en un modelo de esta categoría!), las ruedas son multiparte con rimes realistas en cromado y llantas en caucho labradas. 

Finalmente, incluye una base de exhibición en negro, con el nombre del modelo impreso, una tarjeta de colección presentando algunas especificaciones en japonés y fue hecho China... 

Deu 10:12-15 "Ahora, pues, Israel, ¿qué pide JEHOVÁ tu DIOS de tí, sino que temas a JEHOVÁ tu DIOS, que andes en todos SUS Caminos, y que lo ames, y sirvas a JEHOVÁ tu Dios con todo tu corazón y con toda tu alma; que guardes los Mandamientos de JEHOVÁ y SUS Estatutos, que yo te prescribo hoy, para que tengas prosperidad? He aquí, de JEHOVÁ tu DIOS son los cielos, y los cielos de los cielos, la tierra, y todas las cosas que hay en ella. Solamente de tus padres se agradó JEHOVÁ para amarlos, y escogió su descendencia después de ellos, a vosotros, de entre todos los pueblos, como en este día."

ENGLISH 
"It was there, running wildly through the vineyards, while the autumn days were embracing the italian countryside; with its aggressive and humongous shapes, only matched by the massiveness of the combined harvester hooked on the back... 


The shape of power, elegance and distinction, boasting of its powerful V12 engine, at more than 350 km/h (quite a feat, with its 8,100 kg!), in the face of the concurrence, at the Grand Prix track of Nürburgring. 

A beast looking glamorous, almost elusive, despite a day before it was plowing furrows, muddy, after a hard day of work"... 

Uhmmm, perhaps you have noticed something "slightly" out of place in the previous description, something you would not relate with the typology of vehicles implicit in those words... 

Tractors, workhorses, never were part of the annals of automotive design, never made anyone rave, never were the epitome of speed or a symbol of prestige and exclusivity. 

You don’t expect such a description for an utilitarian vehicle, dedicated to the humble and often underestimated duties of a farm; rather it looks like something appropriate for an exotic super sports car. 

In a similar way, you don’t expect that a seemingly "unkept and uncouth" builder of tractors, would become one of the greatest names in the history of sports cars worldwide... 

But it happened, indeed, that’s why I’m absolutely convinced that reality far surpasses fantasy and that you cannot underestimate someone with a firm conviction, no matter how high or far you can be. 

Ferruccio Lamborghini, son of winegrowers, raised in a rural environment, where sophistication or refinement were superfluous things, was nonetheless a focused and determined man. 

He was the type of person who doesn’t let anyone tell him what he can or cannot do and when he was already the successful founder and owner of a tractor factory: Lamborghini Trattori and other companies, someone dared to put his proficiency in question... 

That’s how Lamborghini Automobili S.p.A. was born and the rest is history; definitely, you cannot judge a book by its cover, would you?... 

Ferrucio was passionate about fast cars, about fighting bulls, even about wines, he never forgot his roots; but he was never known by his subtlety and he decided to build a car factory with a state-of-the-art technology, to create the best grand tourers (later, sports cars also) available, and he amply demonstrated what he could do. 

One of his most (if not the most) valued automotive gems, the 1966 Lamborghini Miura P400, curiously was developed against his will, in the spare time of the engineering team of Lamborghini Automobili and it’s considered one of the most exquisite Lambos and sports cars ever created. 

Precisely, celebrating the 40th Anniversary of the release of this icon, the brand new administration in head of the Volkswagen Group and more specifically in the hands of its Audi AG division, gave green light to the project to revive this name derived from bullfights. 

I’m introducing nothing more, nothing less than the ethereal 2006 Lamborghini Miura Concept - 2-Door Coupe Sports Car / Super Car, a one of a kind vehicle that remains as a promising and at the same time frustrating design exercise. 

Promising, because it shows the talent of the current Head Designer of the brand of the raging bull: Walter D’Silva, who gave a rejuvenated and super sleek skin to the mythical Miura (perhaps too sleek in my humble opinion), respecting the essence of its original design (created by Marcello Gandini, who was working for Nuccio Bertone at that time), but taking it to the twenty-first century. 

And frustrating, because it was never intended for production, it was not even a "runner" (the prototype is not fully functional, albeit feasibility was in mind during its development)... 

Oh, and by the way, Lamborghini still builds tractors, probably the most avant-garde of the market!... 

I would like to say that the availability of Kyosho scale models in Colombia (my homeland) is not an issue; I think that’s the feeling of many collectors of diecast around the world in their respective countries, but that’s something only japanese collectors can claim. 

That the Kyosho diecast are made for the local market (Japan), is something you can conclude easily, looking at the packaging and the extra trading card that comes with virtually all the models (there are some exceptions): most of the information is printed in japanese, with certain key data in english. 

I don’t know why the creators of Kyosho would think that ONLY local (japanese) collectors, would be interested in their products or in the highly detailed models, specially in 1:64 scale that they make?... 

I could say the same about Tomica Limited Vintage / Neo, which is also in the premium segment; certainly, I’m not even from the asian continent and I long for getting more models made by these brands, as well as other collectors worldwide. 

But unlike other countries, where there are direct distributors of these brands, in my country, these are only available through the secondary market (with fellow collectors who happen to be also importers, and you don’t need all the fingers of just one hand to count them) so, the chances to get one of their models are very few, the demand and the prices are sometimes higher than what you expect and every seller has his own conditions and restrictions, making this task something disappointing lately... 

I was fortunate to get the model introduced in this publication, when the conditions of the local market were less restrictive and the sellers were less complicated (3 years ago or so), but nowadays I’m thinking into giving up on getting more of them... 

This model belongs to the 2010 Lamborghini Collection Series, Release 3, consisting of 10 models, with three variants each one; the Miura Concept is also available in light yellow glossy and medium green glossy. 

Compared with other models in this series, the replica looks less detailed, albeit the proportion is right and the finishes are top notch. 

This model has diecast body and black plastic chassis, the latter is too simple for my taste; the paint job is spotless, red glossy polychrome on top of the body and silver with metal flake finishing for the rocker panels; the tampos are very few, but very well applied. 

There are plastic inserts for the head and tail lights, the side rearview mirrors, also for the rear grille and the louver that works as an engine cover, painted in silver. 

Seemingly, there are no interiors and the black windows are a signal in that sense (a serious drawback in a model of this category!), the wheels are multipart with realistic rims in chrome and styled rubber tires. 

Finally, it includes a display base in black, with the name of the model printed, a trading card featuring some specifications in japanese and it was made in China... 

Deu 10:12-15 "And now, Israel, what doth the LORD thy GOD require of thee, but to fear the LORD thy GOD, to walk in all HIS Ways, and to love HIM, and to serve the LORD thy GOD with all thy heart and with all thy soul, to keep the Commandments of the LORD, and HIS Statutes, which I command thee this day for thy good? Behold, the heaven and the heaven of heavens is the LORD's thy God, the earth also, with all that therein is. Only the LORD had a delight in thy fathers to love them, and HE chose their seed after them, even you above all people, as it is this day."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

It's typical of Japanese toys or game usually made for domestic market not knowing it potential outside of their country. It should be a toy least available in your continent. The think the diecast still packed a punch as I like Japanese's idea though nowadays these toys were made or assembled in China. The undercarriage looks a bit plain though..

chrismandesign said...

Japanese people, in my humble opinion, are very proud of their culture (a bit too much, maybe) which is not bad in itself, self-centered and up to a point, refractory to the influence of foreign cultures... It’s reflected in the way the manage their market of toys and collectibles, like a sort of microcosm, but in our globally interconnected world, such "localism" is counterproductive and certainly a huge obstacle for fans of the japanese culture and products, from other latitudes or continents, like the undersigned...

The challenge to get those souvenirs could be rewarding, if not for the quirks of some fellow collectors here in my country (not all, fortunately), who import this kind of products, but sometimes they are too complicated, when you try to buy something from them... I guess the situation is similar anywhere, that’s why I prefer to pay a bit more, to more propitious and sensible sellers... =D

David John Shewsbury said...

I think it's another way of Japanese keeping it "Japanese" by using all those Japanese (Hiragana/Katakana/Kanji) characters in their product information so if you want to read it, you need to learn Japanese LOL LOL LOL.... then again, this model is from Kyosho and I'm quite familiar with this brand and thus I believe the quality is very good, much better than those "average Joe" from Hot Wheels or Tomica regular series.

chrismandesign said...

I guess Kyosho has been creating a halo of exclusiveness and cult, precisely making its products more difficult to find for foreign collectors, which is good in some sense... But since I’m not disgustingly rich, I can’t afford to get as much as I want, without neglecting more important economic responsibilities ;(... On the other hand, I have learned to appreciate more the items in my collection, just because they required more effort on my part, in order to get them... =D