Sunday, April 23, 2017

1954 Renault 4 CV Type R1063 Sport Subcompact 4-Door Saloon - Winner Class T750 (Turismo Serie Speciale 750) Mille Miglia Racing Car # 2206 (J. Rédélé - L. Pons) 2009 The Renault 4CV Collection Series Code G1153009 Diecast Scale 1:43 by Eligor


Pensando en competiciones de la talla de la Mille Miglia, un recorrido ida y vuelta Brescia-Roma-Brescia que fue parte del Campeonato Mundial de Autos Deportivos (de 1927 a 1957), tú imaginas una carrera llena de coches exóticos y encopetados, que difícilmente ves en tu vida cotidiana... 

Tal vez es el hecho que el negocio de los deportes a motor hoy en día, ha impuesto la idea de competiciones con vehículos altamente modificados, pero la Mille Miglia pertenece a una categoría diferente: una que tiene lugar en carreteras abiertas y que permitía la participación de carros deportivos, gran turismo y autos de turismo. 

Si bien esta carrera no es tan "sofisticada" como digamos las 24 Horas de Le Mans, otra competición de resistencia, ciertamente disfrutaba de una enorme popularidad. 

Probablemente, la notoriedad de la Mille Miglia estaba basada en gran medida en dos hechos:  

1. Ya que tenía lugar en vías abiertas, cualquiera cerca del recorrido podía experimentar la carrera de primera mano y...  

2. Junto con los coches deportivos exóticos, habían varios autos compitiendo que consideraríamos mucho más terrenales y reconocibles por la persona promedio. 

Uno de estos ilustres plebeyos fue el vehículo introducido en esta publicación: el Sedán 4 Puertas Subcompacto Renault 4 CV Tipo R1063 Sport de 1954 y no cualquier 4 CV, sino el ganador en la clase Turismo de Serie Especial 750, conducido por Jean Rédélé y Louis Pons. 

Un vehículo que fácilmente podría ser el compañero de cualquier Kei Car japonés y en la misma liga del Morris Minor, es algo que describirías como un carro lindo, no como un auto de carreras; con todo, consiguió un puñado de victorias en la Mille Miglia y eso habla muy bien del 4 CV. 

Este modelo de Renault fue desarrollado secretamente durante la ocupación germana de Francia, en la II Guerra Mundial y fue concebido como un vehículo para el tiempo de la posguerra. 

¿Has visto gente del común gastando grandes sumas de dinero en coches, luego de una guerra cruel y devastadora?... 

Por eso es que el Renault 4 CV tenía un perfil que difería claramente de los carros que esta marca francesa había estado produciendo, tenía sentido en las épocas de austeridad vividas por Europa en la mitad de los 40s. 

Si por casualidad puedes ver un parecido lejano con el "auto para la gente", también conocido como Volkswagen Escarabajo, hay una razón para eso: Ferdinand Porsche estuvo visitando las instalaciones de Renault en Boulogne-Billancourt, para brindar asesoría técnica y mirando las fotografías del prototipo No. 1 de 1942, simplemente no puedes negar la influencia. 

El modelo de producción final, presentado al público y a los medios en 1946 en el Paris Motor Show, fue no obstante revisado, creando un diseño más distintivo que yo encuentro atractivo, incluso considerando que es un vehículo subcompacto y económico. 

Ofrecía 4 puertas en vez de las 2 del primer prototipo y curiosamente presentaba puertas suicidas al frente; tenía una buena dosis de cromo que le daba una apariencia más lujosa y una postura más baja que le daba alguna deportividad. 

El 4 CV fue muy exitoso, poniendo más de un millón de unidades en el mercado durante su periodo de producción (1946-1961), en varios países alrededor del mundo, incluyendo Japón donde fue comercializado como Hino Renault 4CV y algunas veces te preguntas cómo un vehículo con un motor de 45,7 pulgadas cúbicas, 0,747 L, 4 en Línea, clasificado en 21 hp y acoplado a una transmisión manual de 3 velocidades, podía ser usado como coche de carreras, ¡pero allí lo tienes!... 

En mi colección, no tengo muchos modelos en escala 1:43, no porque no puedas encontrar modelos fabulosos disponibles y una amplia variedad de marcas, aún en el mercado local, aunque quizás no tantas como en escalas más pequeñas, sino porque toman más espacio para exhibirlas o almacenarlas apropiadamente. 

Dependiendo de la marca de diecast, los puedes conseguir por precios más bien decentes, considerando su mayor nivel de detalle, mejores acabados, base de exhibición incluida (con o sin cubierta transparente) y el realismo logrado. 

Sin embargo, algunas de estas marcas y/o modelos específicos pueden ser muy costosos, como digamos los casos de Kyosho, Neo, Esval, Minichamps, Premium X, Spark-Bizarre, Automodello, Schuco, Autoart, HPI Racing, BBR, GLM, Bauer, Ebbro, Biante, Ilario, Brooklin, Replicarz, Matrix, True Scale Miniatures, AMR y la lista continua, ya sea que estemos hablando de modelos en diecast o de resina. 

Estoy introduciendo un modelo hecho por Eligor, una marca francesa de diecast fundada en 1976, que actualmente produce sus modelos en Izernore, Francia y fue adquirida por Hobbycar S.A., una marca de Lausanne, Suiza. 

Mientras que el asunto principal de Eligor ha sido la escala 1:43 y modelos basados en marcas francesas de coches (automóviles más que todo), su foco ha venido cambiando a otras escalas como 1:64 (más como 3") ó 1:18, y también hacia camiones, que funcionan mejor como artículos promocionales para otras compañías. 

Este Renault 4 CV es parte de una Serie de 50 modelos para la casa de publicaciones francesa Hachette, llamada "4CV Renault - La grande saga d’une petite voiture populaire" (Renault 4CV - La gran saga de un carro pequeño popular) Número 9, que fue lanzada en 2009. 

Conseguí el modelo, sin el fascículo, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 5 años. 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, una configuración estándar para esta escala; el nivel de detalle, proporción y acabados son muy buenos, de hecho mejor que otras réplicas en diecast hechas por marcas como Ex Mag y Metro. 

Mirando a este modelo, diría que Eligor es equivalente a marcas como Altaya-Ixo, Vitesse o Universal Hobbies, lo que la ubica en el segmento medio de este mercado, con un buen balance entre calidad y precio. 

Me gusta el buen trabajo de pintura en azul prusiano, complementado por varios tampos en plateado simulando la mayoría de molduras cromadas en diferentes paneles de la carrocería, así como en blanco para los números (que indicaban el tiempo de partida, a propósito) pulcramente aplicados. 

Hay insertos plásticos para las luces delanteras y de niebla (que fueron ubicadas debajo del bómper delantero en el vehículo real), los limpiabrisas, una moldura al frente del capó, los bómperes delantero y trasero y las luces de cola; los interiores fueron trabajados en marrón, el tablero de instrumentos es negro, mientras que el volante recibió un acabado cromado, con un toque de pintura naranja. 

Tiene ruedas multiparte con rimes de serie realistas en azul prusiano, presentando solo una tapa de cubo cromada, lo que es exacto con respecto al carro real, ruedas en caucho labradas, incluye una base de exhibición en plástico negro, con el nombre del modelo impreso en plateado y fue hecho en Francia... 

Sal 25:5-10 "Encamíname en tu verdad, y enséñame, porque tú eres el DIOS de mi salvación; en ti he esperado todo el día. Acuérdate, oh JEHOVÁ, de tus piedades y de tus misericordias, que son perpetuas. De los pecados de mi juventud, y de mis rebeliones, no te acuerdes; conforme a tu misericordia acuérdate de mí, por tu bondad, oh JEHOVÁ. Bueno y recto es JEHOVÁ; por tanto, ÉL enseñará a los pecadores el camino. Encaminará a los humildes por el juicio, y enseñará a los mansos su carrera. Todas las sendas de JEHOVÁ son misericordia y verdad, para los que guardan Su Pacto y Sus Testimonios." 

ENGLISH
Thinking in competitions of the height of the Mille Miglia, a round trip Brescia-Rome-Brescia that was part of the World Sports Car Championship (from 1927 to 1957), you imagine a race full of exotic and lofty cars, which you hardly see in your dialy life...

Maybe is the fact that the motorsports business nowadays, has imposed the idea of competitions with heavily modified vehicles, but the Mille Miglia belongs to a different category: one that took place in open roads and that allowed participation of sports cars, grand tourer and touring cars. 

While this race was not as "sophisticated" as let’s say the 24 Hours of Le Mans, another endurance competition, it certainly enjoyed a huge popularity. 

Probably, the notoriety of the Mille Miglia was largely based on two facts:  

1. Since it took place in open roads, anyone near the course could experience the race first hand and...  

2. Along with exotic sports cars, there were several cars competing that we would consider much more earthly and recognizable by the average Joe. 

One of these illustrious commoner was the vehicle introduced in this publication: the 1954 Renault 4 CV Type R1063 Sport Subcompact 4-Door Saloon and not any 4 CV, but the winner in the Turismo Serie Speciale 750 Class, driven by Jean Rédélé and Louis Pons. 

A vehicle that easily could be partner of any japanese Kei Car and in the same league of the Morris Minor, it’s something you would describe as a cute car, not as a racing car; yet, it got a handful of wins in the Mille Miglia and that speaks very well of the 4 CV. 

This model of Renault was secretly developed during the german occupation of France, in the World War II and it was conceived as a vehicle for the postwar period. 

Have you seen common people spending large sums of money in cars, after a cruel and devastating war?... 

That’s why the Renault 4 CV had a profile that clearly differed from the cars that this french brand had been producing, it made sense in the austerity times lived by Europe in the mid-40s. 

If by chance you can see a far resemblance with the "car for the people", also known as the Volkswagen Beetle, there is a reason for that: Ferdinand Porsche was visiting the Renault facility in Boulogne-Billancourt, to provide technical advice and looking at pictures of the 1942 prototype #1, you just cannot deny the influence. 

The final production model, presented to the public and media in 1946 at the Paris Motor Show, was nonetheless revised, creating a more distinctive design that I find appealing, even considering that it’s a subcompact and economic vehicle. 

It offered 4 doors instead of the 2 of the first prototype and curiously it featured suicide doors in front; it had a good dose of chrome which gave it a more luxurious appearance and a low stance that gave it some sportiness. 

The 4 CV was very successful, putting more than one million units in the market during its production period (1946-1961), in several countries around the world, including Japan where it was marketed as Hino Renault 4CV and sometimes you wonder how a vehicle with a 45.7 cu in, 0.747 L, Inline 4 engine, rated at 21 hp and coupled to a 3-speed manual transmission, could be used as a racing car, but there you have it!... 

In my collection, I don’t have many models in scale 1:43, not because you cannot find great models available and a wide variety of brands, even in the local market, although perhaps not as much as in smaller scales, but because they take more room to display or store them properly. 

Depending on the diecast brand, you can get them for rather decent prices, considering their greater level of detail, better finishes, display base included (with or without clear cover) and the realism achieved. 

However, some of these brands and/or some specific models can be very expensive, like let’s say the cases of Kyosho, Neo, Esval, Minichamps, Premium X, Spark-Bizarre, Automodello, Schuco, Autoart, HPI Racing, BBR, GLM, Bauer, Ebbro, Biante, Ilario, Brooklin, Replicarz, Matrix, True Scale Miniatures, AMR and the list continues, either we are talking of diecast or resing models. 

I’m introducing a model made by Eligor, a french brand of diecast founded in 1976, that currently produces its models in Izernore, France and it was acquired by Hobbycar S.A., a brand from Lausanne, Switzerland. 

While the main subject of Eligor has been the 1:43 scale and models based on french car brands (automobiles more than anything), its focus has been changing to other scales like 1:64 (more like 3") or 1:18 scales, and also to trucks, which work better as promotional items for other companies. 

This Renault 4 CV is part of a Series of 50 models for the french publishing house Hachette, called "4CV Renault - La grande saga d’une petite voiture populaire" (4CV Renault - The great saga of a popular small car) Issue # 9, that was released in 2009. 

I got the model, without the fascicle, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 5 years ago. 

It has a diecast body and black plastic chassis, a standard configuration for this scale; the level of detail, proportion and finishes are very good, in fact better than in other diecast replicas made by brands like Ex Mag and Metro. 

Looking at this model, I would say that Eligor is equivalent to brands like Altaya-Ixo, Vitesse or Universal Hobbies, which places it in the middle segment of this market, with a good balance between quality and price. 

I like the good paint job made in prussian blue, complemented by several tampos in silver simulating most chrome moldings on different panels of the body, as well as in white for the numbers (that indicated the time of departure, by the way), neatly applied. 

There are plastic inserts for the head and fog lights (that were placed below the front bumper in the actual vehicle), the wipers, a molding in front of the hood, the front and rear bumpers and the tail lights; the interiors were worked in brown, the dashboard is black, while the steering wheel received a chrome finishing, with a touch of orange paint. 

It has multipart wheels with realistic stock rims in prussian blue, featuring only one chrome hub cap, which is accurate regarding the actual car, styled rubber tires, it includes a display base in black plastic, with the name of the model printed in silver and it was made in France... 

Psa 25:5-10 "Lead me in thy truth, and teach me: for thou art the GOD of my salvation; on thee do I wait all the day. Remember, O LORD, thy tender mercies and thy lovingkindnesses; for they have been ever of old. Remember not the sins of my youth, nor my transgressions: according to thy mercy remember thou me for thy goodness' sake, O LORD. Good and upright is the LORD: therefore will HE teach sinners in the way. The meek will HE guide in judgment: and the meek will HE teach His Way. All the paths of the LORD are mercy and truth unto such as keep His Covenant and His Testimonies."

4 comments:

David John Shewsbury said...

At first I thought it was a Volks... but when I read the title and the article further, then I get it... This brand Eligor, its something new for me, I never had the chance to see them in this part of the world but I personally think the quality is very good and I like what I see from your pictures.

chrismandesign said...

The Renault 4 CV actually was heavily based on the Beetle, specially during its first stages of development and they are almost contemporaries... But, this car is french, as well as the diecast brand that produced this model: Eligor... It’s one of the very few companies that still produce its models in its country of origin: France... You know that nowadays most diecast companies outsource their production to China, Thailand, Malaysia and other asian countries so, I guess that’s the reason why this brand is virtually unknown in the east side of the world... And yeah, they produce quality diecast with moderate prices, but these models are kind of hard to find in the west side of the world (where I live) too... =D

Dennis aka Katsuden said...

Such a cutie car and the numbering makes it even more cartoonized! I can't imagine this to be a sports car hmm ... and yeah it's similar looking to the Volks Beetle! Eligor has been around very long, at least older than I am. Slightly older lolzzzzxxx... it's a shame I just get to know the company through you.. guess it's never too late. I'm impressed with the quality and details.

chrismandesign said...

As hard to believe as it could be, this Renault 4 CV was winner in its category/class and while it’s not match for the sports car of that time which are ranked higher due to their better performance, it defeated vehicles with similar specs... No one would consider the Morris Mini a race car, but history has proven otherwise !!!... Eligor is one of those diecast brands hard to come by, but once you get one of its products you notice the commitment to quality and affordability, it was a great finding and in this particular model there is a huge dose of cuteness that I appreciate a lot, LOLOLOL !!!... =D