Sunday, July 30, 2017

1990 Ford Mustang GT 5.0 Convertible (Foxbody) Pony Car (Switchblade) 2004 Monster Garage Series Item #81111 Diecast Scale 1:62 by Muscle Machines/Funline Merchandise Co., Inc.


Hasta donde sé, los medios televisivos a nivel mundial fueron un ambiente estéril para cualquier programa de TV de autos, hasta principios del 2000 y cuando digo programa de coches, no quiero dar a entender producciones donde los carros fueran parte del escenario o incluso personajes de reparto (como digamos Automan o el Auto Fantástico), NO, sino sobre programas donde los coches son LAS estrellas... 

Por supuesto, hay una excepción ilustre con el programa británico Top Gear, que comenzó en 1978, sigue en vigor y aparentemente es el más famoso en estos asuntos pero: 1. No he visto un solo episodio en su largo tiempo al aire y 2. estoy más familiarizado con programas de TV norteamericanos luego, eso no cuenta para mí =PPPPP... 

Ahora, en el mercado americano de medios televisivos, hay redes comerciales / privadas que han estado produciendo programas de TV en varios formatos: documentales / históricos, cubrimiento de deportes a motor, concursos, reparación, restauración y personalización de carros, reseñas periodísticas de autos, realities, etc. 

Uno de esos programas de televisión es una combinación de concurso, reality, personalización de autos, demencia, malos modales y un montón de creatividad: Monster Garage, una producción creada originalmente para Discovery Channel, parte de los productos de Discovery Communications, Inc. 

El hombre detrás de la idea para este programa fue Thom Beers (Productor Ejecutivo y Narrador), quien recibió ayuda de Hugh King (Productor de la Serie y Escritor) y mucho de su personalidad fue provisto por su anfitrión: Jesse James y los narradores adicionales: Brett "The Big Schwag" Wagner y Frankie Whiteside. 

La esencia del programa era transformar un vehículo en algo más, una máquina monstruo, usualmente una especie de herramienta especial o básicamente cambiar su utilidad específica por otra completamente diferente y tres reglas gobernaban este concurso: 1. el auto debía lucir de concesionario al final (esta regla fue ignorada para algunos episodios); 2. el proyecto debía estar listo para usar en 7 días y 3. el presupuesto era US$3.000 (después aumentado a US$5.000). 

Para la temporada 1, Episodio 4, el cual es el motivo de esta publicación, el reto era transformar un Ford Mustang GT 5.0 Convertible de 1990, en la podadora más veloz (Podadora-Mustang) o en las palabras de los narradores: un cohete de acero triturador de tierra y cortador de césped, que fue apodado en consecuencia "Switchblade"

El equipo a cargo de este reto estaba conformado por: Jesse James (Personalizador y Constructor de Motos), Mike Desmond (Diseñador Automotriz), Bob Cleveland (Ingeniero en Jefe en una Empresa de Podadoras de Césped), George Beers (Especialista en el Mercado de Autopartes), Billy Lane (Diseñador de Motos), Mike Contreras (Trabajador en Bases Petroleras), Carol Hodge (Soldadora Maestra), Bill Dodge (Mecánico Maestro especializado en Motos), Jana Speaker y Daniel Torres. 

Primeramente, se volvieron locos, con modificaciones salvajes, incluyendo orugas para reemplazar las ruedas traseras para este proyecto, pero Mike Desmond recordó "hey, el auto debe lucir de concesionario" y después de al menos 11 bocetos, empezaron a plantear ideas más aterrizadas, "escondiendo" una cubierta Delta con tres podadoras, que puede ser subida y bajada con la ayuda de un cabrestante, localizada debajo del baúl (donde el tanque de gasolina solía estar así que, este último fue movido al lugar donde solían estar los asientos traseros) y algunas podadoras de rodillo más que se deslizarían hacia el suelo, desde la parte inferior de las puertas. 

La logística involucrada en conseguir las partes y dispositivos necesitados para este monstruo, fue más o menos un dolor de cabeza y considerando que Estados Unidos está muy avanzado en este sentido, resulta ser un "poquitín" desconcertante. 

Rimes dorados Wire Spoke (de Radios) de la vieja escuela, fueron parte de los regalos, provistos por LA Wire y el trabajo de pintura en Verde Manzana Candy con base de escarcha metálica dorada, fue provisto por Tom Prewitt de Damon’s House of Paint House of Kolor, (que no fue incluido en el presupuesto para el proyecto tampoco). 

¡Lo creas o no, el reto fue cumplido y la máquina monstruo resultante fue ofrecida después en subasta luego, ahora está en manos de un dueño privado!... 

Muscle Machines es una de esas marcas de diecast que, a pesar de su más bien fugaz presencia en este mercado, se las arregló para transformar el panorama del mercado del diecast no solo cuando estaba en pleno apogeo, sino incluso más después de su extinción temporal... 

No he mencionado la historia detrás de esta marca en reseñas anteriores y es tiempo de abordar este asunto, sin embargo, ha sido una tarea difícil recopilar información confiable sobre esto, porque hay muy poca, justo como sucede con otras marcas de diecast relativamente recientes. 

Comenzaré estableciendo que Muscle Machines es una marca que perteneció a Funline Merchandise Co., Inc., una empresa fundada en 1993 y curiosamente, la primera línea introducida por Funline fue una incluyendo camionetas 4x4 en diecast, tipo juguete, las cuales mantuvieron a la compañía en movimiento hasta 1998. 

Por esa fecha, los fundadores de Funline: Chris y Ken Leong, se las arreglaron para conseguir licencias externas de los tres fabricantes norteamericanos más grandes de autos y esto les permitió introducir su marca Muscle Machines, que llegó a ser una división separada en 1999. 

Esta división comenzó ofreciendo versiones caricaturizadas de muscle cars, hot rods y camionetas pickup americanas, por las cuales es ampliamente conocida, con una buena cantidad de detalle y esto se convirtió en un gran factor diferencial para esta marca, porque ninguna empresa de diecast estaba trabajando con esta clase de modelos en esa época... 

Más sobre la historia de Funline y Muscle Machines en publicaciones futuras; por ahora, revisemos el modelo que estoy introduciendo para la presente reseña... 

Es cualquier cosa menos fácil conseguir modelos de Muscle Machines de la era pre-Maisto en el mercado local; los canales regulares de distribución, a saber, tiendas minoristas de cadena, no saben nada sobre esta marca e incluso si ese no fuera el caso, sus modelos están cotizados a precios que difícilmente serían rentables para ellas así que, la única opción de consegirlos es a través del mercado secundario. 

No estoy interesado en los modelos actuales de Muscle Machines, hechos por May Cheong Group y su división Maisto, principalmente por causa del pobre control de calidad de esa compañía, pero también porque, con muy pocas excepciones, los modelos caricaturizados (los únicos disponibles) no son demasiado atrayentes para mí. 

Conseguí el invitado para esta publicación en una tienda local de juguetes y coleccionables, hace más de 3 años; en serio, no estaba esperando conseguirlo luego, cuando lo vi exhibido, lo agarre inmmediatamente y supe que estaba en el lugar correcto, en el momento correcto, porque había solo uno disponible y no he visto otro ofrecido hasta ahora. 

Pertenece a la Serie Monster Garage de 2004 y venía dentro de una caja con ventana, impresa a todo color, con un agradable diseño que incluye unas pocas fotografías de programa de TV y todo el licenciamiento involucrado; el modelo tiene un gran nivel de detalle y acabados excelentes, sin mencionar la cantidad de partes, características que fácilmente lo ubican en la categoría De Lujo (a propósito, aunque el empaque reclama que es un modelo 1:64, la escala verdadera aquí es 1:62). 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, puedes ver que hubo un montón de trabajo en lograr realismo y eso es algo que aprecio realmente en esta marca; el trabajo de pintura para la carrocería fue hecho en verde manzana con acabado de escarcha metálica y complementado por tampos y/o calcomanías de llamas para los paneles laterales frontales y las puertas, luces frontales, de señal, de niebla y de cola, además el techo, que fue moldeado con la carrocería, recibió pintura beige y en la cara interna de las puertas, las podadoras de rodillo fueron pintadas en plateado; el chasis, por otro lado, recibió toques de pintura para el sistema de escape en plateado, el cardán en azul y algunos detalles en la podadora Delta en la parte trasera. 

Los interiores son absolutamente asombrosos y extremadamente detallados, el piso fue pintado en rojo, mientras que el cabrestante (que en el vehículo real ayuda a subir y bajar la podadora Delta en la parte de atrás) recibió pintura plateada, el tablero de instrumentos junto con la consola central son una pieza independiente, presentando acentos de pintura plateada, el asiento del conductor es otra pieza pintada en verde y dorado, hay insertos plásticos adicionales para el tanque de gasolina, su cubierta trasera y el motor de la podadora Delta, todos pintados en plateado. 

Las ruedas son multiparte, con diseño de rimes Wire Spoke en dorado (me hubiera gustado ver un contorno cromado, como en los rimes reales, pero no es un problema grave), llantas de bajo perfil labradas en caucho, la apertura de puertas y baúl son extras muy bienvenidos y fue hecho en China... 

Jer 6:13-17 "Porque desde el más chico de ellos hasta el más grande, cada uno sigue la avaricia; y desde el profeta hasta el sacerdote, todos son engañadores. Y curan la herida de mi pueblo con liviandad, diciendo: paz, paz; y no hay paz. ¿Se han avergonzado de haber hecho abominación? Ciertamente no se han avergonzado, ni aún saben tener vergüenza; por tanto, caerán entre los que caigan; cuando los castigue caerán, dice JEHOVÁ. Así dijo JEHOVÁ: paraos en los caminos, y mirad, y preguntad por las sendas antiguas, cuál sea el buen camino, y andad por él, y hallaréis descanso para vuestra alma. Más dijeron: no andaremos. Puse también sobre vosotros atalayas, que dijesen: escuchad al sonido de la trompeta. Y dijeron ellos: no escucharemos."

ENGLISH 
As far as I know, the television media worldwide was a sterile environment for any car show, until early 2000s and when I say car show, I don’t mean productions where cars were part of the setting or even cast characters (like let’s say Automan or Knight Rider), NO, but about shows where cars were THE stars... 


Of course, there is an illustrious exception with the british show Top Gear, that began in 1978, it’s still in force and seemingly it’s the most famous in these matters but: 1. I have not seen a single episode in its long time in the air and 2. I’m more familiar with american TV shows so, it’s doesn’t count for me =PPPPP... 

Now, in the american market of television media, there are commercial / private networks that has been producing TV shows in several formats: documentaries / historical, motorsports coverage, contests, car repair, restoration and/or customization, journalistic reviews of cars, realities, etc. 

One of these TV shows is a combination of contest, reality, car customization, insanity, bad manners and a lot of creativity: Monster Garage, a production created originally for Discovery Channel, part of the products of Discovery Communications, Inc. 

The man behind the idea for this show was Thom Beers (Executive Producer and Narrator), who used some help of Hugh King (Series Producer and Writer) and much of its personality was provided by the Host: Jesse James and the additional Narrators: Brett "The Big Schwag" Wagner and Frankie Whiteside. 

The essence of the show was to transform a vehicle into something else, a monster machine, usually a sort of special tool or basically change its specific utility for another completely different and three rules governed this contest: 1. the car should look stock at the end (this rule was ignored for some episodes); 2. the project should be ready to use in 7 days and 3. the budget was US$3,000 (later increased to US$5,000). 

For the Season 1, Episode 4, which is the reason of this publication, the challenge was to transform a 1990 Ford Mustang GT 5.0 Convertible, into the fastest mower (Mustang-Mower) or in the words of narrators: a ground-pounding, lawn-slashing steel rocket, that was nicknamed accordingly "Switchblade"

The team in charge of this challenge was formed by: Jesse James (Motorcycle Builder/Customizer), Mike Desmond (Automotive Designer), Bob Cleveland (Head Engineer at a Lawn Mower Company), George Beers (Specialist in the Auto-Parts Market), Billy Lane (Motorcycle Designer), Mike Contreras (Worker in Oil Rigs), Carol Hodge (Master Welder), Bill Dodge (Master Mechanic specialized in Motorcycles), Jana Speaker and Daniel Torres. 

Firstly, they got crazy, with wild modifications, including caterpillars replacing rear wheels for this project, but Mike Desmond recalled "hey, the car must look stock" and after at least 11 sketches, they began to pose more grounded ideas, "hiding" a Delta deck with three mowers, that could be pulled up and dropped with the help of a winch, located below the trunk (were the gas tank used to be so, the latter was moved to the place were the rear seats used to be) and some more reel mowers that will pop down to the ground, from the bottom of the doors. 

The logistics involved into get the parts and devices needed for this monster, was pretty much a headache and considering that United States is very advanced in this sense, it happens to be a "tad" baffling. 

Old school Wire Spoke golden rims, were part of the freebies, provided by LA Wire and the paint job in Candy Apple Green with a golden metal flake base, was provided by Tom Prewitt of Damon’s House of Paint House of Kolor, (which was not included in the budget for the project either). 

Believe or not, the challenge was fulfilled and the resulting monster machine was later offered in auction so, now it’s in the hands of a private owner!... 

Muscle Machines is one of those diecast brands that, despite its rather fleeting presence in this market, it managed to transform the panorama of the diecast market not only when it was in full swing, but even more after its temporary extinction... 

I have not mentioned the history behind this brand in previous reviews and it’s time to address this matter, however, it has been a hard task to collect reliable information about it, because there is very little, just like it happens with other relatively recent diecast brands. 

I will begin stating that Muscle Machines is a brand that belonged to Funline Merchandise Co., Inc., a company founded in 1993 and curiously, the first line introduced by Funline was one including 4x4 diecast trucks, toy type, which kept the company in motion until 1998. 

By that time, the founders of Funline: Chris and Ken Leong, managed to get external licenses from the three largest Northamerican car manufacturers and it allowed them to introduce its Muscle Machines brand, that became a separated division in 1999. 

This division began offering tooned versions of american muscle cars, hot rods and pickup trucks, for which it’s widely known, with a good deal of detail and it became a great differential factor for this brand, because no other diecast company was working with this kind of models at that time... 

More on the history of Funline and Muscle Machines in future publications; by now, let’s check the model I’m introducing for the present review... 

It’s anything but easy to get models by Muscle Machines of the pre-Maisto era in the local market; the regular channels of distribution, namely, chain retail stores, don’t know anything about this brand and even if that weren’t the case, its models are quoted at prices that would hardly be profitable for them so, the only option to get them is through the secondary market. 

I’m not interested in the current models of Muscle Machines, made by May Cheong Group and its Maisto division, mainly because of the poor quality control of that company, but also because, with very few exceptions, the tooned models (the only available) are not too enticing for me. 

I got my guest for this publication in a local toys and collectibles store, more than 3 years ago; seriously, I wasn’t expecting to get it so, when I saw it displayed, I grabbed it immediately and I knew that I was in the right place, at the right time, because there was only one available and I have not seen another one offered until now. 

It belongs to the 2004 Monster Garage Series and it came inside a window box, printed in full color, with a nice design that includes a few pictures of the TV show and all the licensing involved; the model has a great level of detail and excellent finishes, not to mention the amount of parts, features that easily place it in the Deluxe category (by the way, albeit the packaging claims it’s a 1:64 model, the true scale here is 1:62). 

It has diecast body and black plastic chassis, you can see that there was a lot of work into achieve realism and that’s something I really appreciate in this brand; the paint job for the body was made in candy apple green with metal flake finishing and complemented by tampos and/or decals of flames for the front side panels and the doors, front, signal, fog and tail lights, also the top, that was molded with the body, received beige paint and in the internal side of the doors, the reel mowers were painted in silver; the chassis, on the other hand, received touches of paint for the exhaust system in silver, the cardan in blue and some details in the Delta lawn-mower at the rear. 

The interiors are absolutely amazing and extremely detailed, the floor was painted in red, while the winch (that in the actual vehicle helps to drop and pull up the Delta mower at the rear) received silver paint, the dashboard along with the central console are an independent piece, featuring silver paint accents, the driver seat is another piece painted in green and gold, there are additional plastic inserts for the gas tank, its rear cover and the engine of the Delta mower, all painted in silver. 

The wheels are multipart, with Wire Spoke rims design in golden (I would have liked to see a chrome contour, like in the actual rims, but it’s not a big deal), styled low profile rubber tires, the openable doors and trunk are very welcome extras and it was made in China... 

Jer 6:13-17 "For from the least of them even unto the greatest of them every one is given to covetousness; and from the prophet even unto the priest every one dealeth falsely. They have healed also the hurt of the daughter of my people slightly, saying: peace, peace; when there is no peace. Were they ashamed when they had committed abomination? Nay, they were not at all ashamed, neither could they blush: therefore they shall fall among them that fall: at the time that I visit them they shall be cast down, saith the LORD. Thus saith the LORD: stand ye in the ways, and see, and ask for the old paths, where, is the good way, and walk therein, and ye shall find rest for your souls. But they said: we will not walk therein. Also I set watchmen over you, saying: hearken to the sound of the trumpet. But they said: we will not hearken."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I think this is more Green Lantern than Night Rider. Heehee. I appreciate the details and that not many die-cast of that size has openable boot integrated in it. The extra effort of even painting the undercarriage. There is a well definition to the canopy and even green finishes with marking adds up to the detailing.

chrismandesign said...

Sometimes I would like to see this kind of models made again by Muscle Machines, but since this brand is now in the hands of May Cheong Group, I think I would rather prefer to find models from the pre-Maisto era, even considering that is a far from easy task... The original owners of this brand (Chris and Ken Leong and their Funline company) were clearly in the right path, creating incredibly detailed diecast at a reasonable price point and they opened market for other brands that today are well known, but at that time were not even projects, something I will explain in future publications... Every time I see a diecast by this brand is a feast for my eyes, they are not as affordable as they used to be, but you feel that the price is well justified and you can notice why I say so... Besides, Monster Garage is one of my all time favorite TV shows based on cars ever created so, this model was a must have !!!... =OOOOO

David John Shewsbury said...

another great scale model with not so great color.... or perhaps I really just don't like green....

chrismandesign said...

HEHE... In this case, the green color has something to do with the functionality of this mechanic monster: it’s a lawn mower, so green fits it just perfectly !!!... Green actually ranks high in my preferences and that’s strange considering that I’m not so "eco-friendly" in terms of cars LOL !!!... =D