Hace algunos años, no era muy entusiasta sobre los deportes a motor en general y eso es algo que no esperarías de un amante de los autos como yo, pero sucede, ya sabes...
Con todo y gracias a mi afición, he estado descubriendo que el mundo de los deportes a motor es mucho más amplio e interesante de lo que esperaba luego, en consecuencia, estoy un poquitín más versado en el tema y me gusta...
Por ejemplo, solo en el caso de las competiciones de Autos de Turismo alrededor del mundo, han habido fácilmente más de 50 campeonatos, aunque algunos de ellos ya no existen.
Ahora, las competencias de Autos de Turismo disfrutan de una enorme popularidad entre los deportes a motor y me tomó un tiempo entender la razón: estas carreras así como las de Rally están entre las pocas disciplinas del automovilismo donde puedes ver vehículos que se parecen, al menos exteriormente, a coches de producción que puedes usar todos los días.
Hago énfasis en exteriormente, porque las "tripas" de estos vehículos (motor, chasis, estructura interna) son altamente modificadas con el fin de cumplir con las regulaciones de los diferentes organismos sancionatorios y obviamente, ofrecer el desempeño y seguridad extra que esperas de un carro de carreras...
Lo cual me lleva a un concepto novedoso que ha estado en uso desde hace algún tiempo: autos de carreras silhouette, un término para describir vehículos como el reseñado en esta publicación, vehículos que ayudan a crear un vínculo tangible con compradores y entusiastas de los coches, una asociación directa de la respectiva marca de carros con conceptos como: alto rendimiento, resistencia, competitividad, etc.
Esta vez estoy introduciendo el Auto de Carreras Silhouette BMW M3 DTM de 2012, perteneciente al Equipo BMW RMG, con Samsung como patrocinador principal y presentando el # 2; fue parte de los competidores para la décima y última válida de la temporada DTM del mismo año, que tuvo lugar en el circuito de Hockenheim, Alemania, el 21 de octubre.
Este vehículo fue conducido por Joey Hand, un piloto profesional de los Estados Unidos y terminó la carrera en 8º lugar; no luce como un gran logro, pero para 2012, BMW estuvo a la cabeza de la clasificación de pilotos, equipos y fabricantes, lo que pone las cosas en perspectiva, ¿correcto?...
La primera vez que vi esta designación "silhouette", fue aplicada a vehículos de carreras basados en autos de turismo, llamados Super Silhouette, los cuales fueron también enormemente populares en los 80s (más precisamente entre 1979 y 1983); estos carros fueron corridos durante la Serie Fuji Grand Championship (FGC, Gran Campeonato Fuji) y pensé que era simplemente un asunto japonés.
Bueno, estaba equivocado, este aplica a diferentes clases de carreras y esta bestia desarrollada por BMW desde 2010, fue usada en la Serie DTM (donde DTM significa: Deutsche Tourenwagen Meisterschaft o Maestros Alemanes de los Autos de Turismo).
En la creación de este coche participaron BMW Motorsport, BMW M GmbH y desarrollo de producción BMW, claramente muestra las serias intenciones de la marca de Münich de regresar a la Serie DTM avasallando, qué más podrías decir cuando tienes este feroz carro presentando monocasco de fibra de carbono, carrocería en material compuesto de alta tecnología, divisores, tomas de aire, alerones y un amenazante motor de 244 pulgadas cúbicas, 4.0 L, P66 V8 aspirado naturalmente, clasificado en 480 hp y acoplado a una transmisión secuencial de 6 velocidades (0-100 km/h en 3 segundos y velocidad máxima de 300 km/h), EH (?!)...
Cuanto más colecciono réplicas a escala, más conozco sobre sus contrapartes a escala real y hay una sinergia particular entre estos dos elementos, que crea fuertes lazos para mí con esta parte de mi colección...
Sin embargo, ésta es solo una de las líneas de coleccionables que me encantan, hay otras que se han apoderado de mi atención mucho antes y esa es probablemente la razón de porque no tengo mucho en común con la gran mayoría de coleccionistas de diecast.
En vez de ser desventajoso, como algunas personas podrían pensar (quiero decir: no ajustarme al "molde"), es muy conveniente ya que puedo explorar nuevos segmentos, diferentes marcas o tipos de modelos en diecast e incluso otros coleccionables, cuando quiera que tenga la oportunidad o el presupuesto para hacerlo y soy menos propenso a la frustración cuando no puedo conseguir algo que me gusta; para mí siempre habrán muchas otras opciones.
Mi invitado para esta publicación es el resultado de una de mis, hasta cierto punto, caprichosas elecciones y una que no puedes conseguir individualmente, por causa de las políticas de la red local de concesionarios.
¿Por qué no mencioné una tienda de juguetes o una tienda minorista de cadena en este caso?...
Simple, porque solo puedes conseguir esta clase de modelos a través de la red BMW de concesionarios o el mercado secundario, es más un recuerdo o promocional de marca, que es comisionado directamente por la marca de autos a diferentes fabricantes de diecast, algunos muy bien conocidos, otros más bien desconocidos.
Conseguí el mío con la ayuda de un amigo, colega coleccionista e importador, hace más de 3 años; en esa época, hice algo de investigación sobre la posibilidad de conseguir uno más directamente a través de un concesionario local BMW, pero el representante me dijo que tenía que ordenar una caja incluyendo 12 o más artículos del mismo modelo, por causa de los costos de envío, manejo e impuestos involucrados.
Desafortunadamente, no hay mención del fabricante de diecast de esta pieza, pero luego de una pesquisa reciente descubrí que fue hecha por Hongwell Toys Limited (ellos producen Cararama), su nivel de calidad fácilmente la ubica en la categoría De Lujo; venía dentro de una caja con ventana en blanco, con el nombre del modelo y un logo / identidad visual de BMW al frente, otros lados de la caja incluyen una advertencia sobre la naturaleza del contenido en varios idiomas: "Modelo de colección. No juguete. No es aconsejable para niños menores de 14 años", un código de barras y otros códigos para inventario.
Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, presentando tornillos (no remaches); el trabajo de pintura fue hecho en azul cian y blanco, incluyendo una bonita decoración con tampos y/o calcomanías en prácticamente todos los paneles de la carrocería, el parabrisas y el alerón trasero (que está ligeramente mal colocado), los acabados son muy, muy buenos, aunque no es 100% fiel en cuanto a la decoración de carreras real.
El trabajo en los interiores en negro es sobresaliente, con un realismo prácticamente en el mismo nivel de modelos Premium, la jaula de seguridad fue incluida, no puede ser visto apropiadamente en las fotos, pero créeme, es fabuloso...
Las ruedas plásticas son multiparte, con un gran nivel de realismo y si bien los rimes fueron moldeados junto con las llantas, los discos de freno fueron incluidos y pintados en plateado (no ves este tipo de características en modelos escala 1:64 hechos por Kyosho, por ejemplo), hay tampos blancos Hankook (dos por llanta) y fue hecho en China...
Gen 14:17-23 "Cuando volvía de la derrota de Quedorlaomer y de los reyes que con él estaban, salió el rey de Sodoma a recibirlo al valle de Save, que es el Valle del Rey. Entonces Melquisedec, rey de Salem y sacerdote del DIOS Altísimo, sacó pan y vino; y le bendijo, diciendo: bendito sea Abram del DIOS Altísimo, creador de los cielos y de la tierra; y bendito sea el DIOS Altísimo, que entregó tus enemigos en tu mano. Y le dio Abram los diezmos de todo. Entonces el rey de Sodoma dijo a Abram: dame las personas, y toma para ti los bienes. Y respondió Abram al rey de Sodoma: he alzado mi mano a JEHOVÁ DIOS Altísimo, creador de los cielos y de la tierra, que desde un hilo hasta una correa de calzado, nada tomaré de todo lo que es tuyo, para que no digas: yo enriquecí a Abram..."
ENGLISH
Some years ago, I was not so enthusiastic about motorsports in general and that’s something you wouldn’t expect from a car lover like me, but it happens, you know...
Yet and thanks to my hobby, I have been discovering that the world of motorsports is much wider and interesting than I expected so accordingly, I’m a bit more versed in the topic and I like it...
For instance, only in the case of Touring Cars competitions around the world, there have been easily more that 50 championships, albeit some of them no longer exist.
Now, Touring Car competitions enjoy huge popularity among motorsports and it took some time for me to understand the reason: this races as well as those of Rally are among the few motor racing disciplines where you can see vehicles that resemble, at least externally, production cars you can use everyday.
I emphasize on externally, because the "guts" of these vehicles (engine, chassis, inner structure) are heavily modified in order to meet regulations of the different sanctioning bodies and obviously, to offer the extra performance and safety you expect from a racing car...
Which takes me to a novel concept that has been in use for some time: silhouette racing cars, a term to describe vehicles like the one reviewed in this publication, vehicles that help to create a tangible link with car buyers and enthusiast, a direct association of the respective car brand with concepts like: high performance, endurance, competitiveness, etc.
I’m introducing this time the 2012 BMW M3 DTM Silhouette Racing Car, belonging to the BMW Team RMG, with Samsung as main sponsor and featuring # 2; it was part of the competitors for the tenth and last race of the DTM season of that very year, which took place at the circuit of Hockenheim, Germany, on October 21st.
This vehicle was driven by Joey Hand, a professional pilot from the United States and he finished the race in 8th place; it doesn’t look at first sight as a great achievement, but for 2012, BMW was on top of drivers, teams and manufacturers standings, which put things in perspective, right?...
The first time I saw this "silhouette" designation, it was applied to racing vehicles based on touring cars, called Super Silhouette, which were also hugely popular in the 80s (more precisely between 1979 and 1983); these cars were raced during the Fuji Grand Championship Series (FGC) and I thought it was just a japanese matter.
Well, I was wrong, it applies to different racing classes and this beast developed by BMW since 2010, was used in the DTM Series (where DTM stands for: Deutsche Tourenwagen Meisterschaft or German Touring Car Masters).
In the creation of this car participated BMW Motorsport, BMW M GmbH and BMW production development, it clearly shows the serious intentions of the brand from Münich of returning to the DTM Series overwhelmingly, what else you could say when you have this ferocious car featuring carbon-fiber monocoque, high-tech composite body, splitters, intakes, wings and a menacing 244 cu in, 4.0 L, P66 V8 engine naturally aspirated, rated at 480 hp and coupled to a 6-speed sequential transmission (0-100 km/h in 3 seconds and 300 km/h maximum speed), HUH (?!)...
The more I collect scale replicas, the more I know about their life-size counterparts and there is a particular synergy between these elements, that creates strong ties for me with this part of my collection...
However, this is just one of the lines of collectibles I love, there are others that have "taken over" my attention way before and that’s probably the reason why I don’t have much in common with the vast majority of diecast collectors.
Instead of being disadvantageous, as some people might think (I mean: not fitting into the "mold"), it’s very convenient since I can explore new segments, different brands or types of diecast models and even other collectibles, whenever I have the chance or the budget to do so and I’m less prone to frustration when I cannot get something I like; for me there will be always many other options.
My guest for this publication is the result of one of my, up to a point, whimsical choices and one that you can’t get individually, because of the policies of the local network of car dealers.
Why I didn’t mention a toy store or a chain retail store in this case?...
Simple, because you only can get this kind of models through the BMW network of car dealers or the secondary market, it’s more a brand souvenir or promotional, which is commissioned directly by the car brand to different diecast manufacturers, some very well known, others rather underground.
I got mine with the help of a friend, fellow collector and importer, more than 3 years ago; at that time, I made some research about the chance to get one more directly through a local BMW dealer, but the representative told me that I had to order a box including 12 or more items of the same model, because of the shipping, handling and taxes costs involved.
Unfortunately, there is no mention of the diecast manufacturer of this piece, but after a recent research I discovered that it was made by Hongwell Toys Limited (they produce Cararama), its the level of quality easily places it in the De Luxe category; it came inside a window box in white, with the name of the model and a BMW logo / visual identity in front, other sides of the box include a warning about the nature of the content in several languages: "Collector’s model. Not a toy. Not suitable for children under 14 years", a barcode and other codes for inventory.
It has diecast body and black plastic chassis, featuring screws (not rivets); the paint job was made in cyan blue and white, including a nice decoration with tampos and/or decals on virtually all the panels of the body, the windshield and the rear wing (which is slightly misplaced), the finishes are very, very good, albeit it’s not 100% faithful as to the actual racing livery.
The work on the interiors in black is outstanding, with a realism virtually in the same level of Premium models, the safety cage was included, it can’t be seen properly in the pictures, but believe me, it’s great...
The plastic wheels are multipart, with a great level of realism and while the rims were molded along with the tires, the disk brakes were included and painted in silver (you don’t see this kind of features in 1:64 scale models made by Kyosho, for instance), there are white Hankook tampos (two per tire) and it was made in China...
Gen 14:17-23 "And the king of Sodom went out to meet him after his return from the slaughter of Chedorlaomer, and of the kings that were with him, at the valley of Shaveh, which is the king's dale. And Melchizedek king of Salem brought forth bread and wine: and he was the priest of the Most High GOD. And he blessed him, and said: blessed be Abram of the Most High GOD, possessor of heaven and earth: and blessed be the Most High GOD, which hath delivered thine enemies into thy hand. And he gave him tithes of all. And the king of Sodom said unto Abram: give me the persons, and take the goods to thyself. And Abram said to the king of Sodom: I have lifted up mine hand unto the LORD, the Most High GOD, the possessor of heaven and earth, that I will not take from a thread even to a shoelatchet, and that I will not take any thing that is thine, lest thou shouldest say: I have made Abram rich..."
6 comments:
The decal and paint look quite professional. I think even better than Hotwheels. Licensing is a pain.
I have to say that this is another favorite of mine from your collection, the color scheme of this BMW is phenomenal, not much to say, it's BMW and it comes in white and blue color scheme with Samsung logo somewhere there - I really love it!!!!
to LEon:
Yeah, you’re absolutely right, the quality achieved in this model is far superior than that of Hot Wheels from the regular or adult lines and it’s even more realistic than models from Deluxe lines by the blue brand of Mattel... I admire people who have to deal with the licensing process of racing models, it must be cumbersome !!!... =D
to David:
So BMW models are one of your weaknesses, HUH ???!!!... Well, I have to say that I’m falling in love with racing models, like really; I’m trying to stretch my budget in order to add some more to my collection, since they can be very expensive, precisely because of the licensing process involved... This BMW is delicious, I don’t have many brand souvenirs in my collection and the unusual racing livery, as well as the quality of the model, made way easier my decision of get it !!!... =OOOOO
This unknown brand such zoom passed the finishing lane with great performance! Best for an unknown company to spend the money on the quality instead of paying most of the cost on copyright and licensing. Well, I don't encourage piracy too.. Seriously the diecast is well made and those decals are amazing. The tires are cool too! The down side would maybe be the tilted spoiler and the plain underside.
A model like this requires licensing, even when the whole racing livery is not reproduced faithfully, but I think there is a good balance here and the result is quite satisfying !!!... Probably there was an agreement between BMW and some sponsors in order to keep production costs relatively down, with its unknown provider of diecast brand souvenirs; a similar model from premium brands like Kyosho and the like, made independently, is more expensive, due precisely to the licensing involved... For me, there is no downside regarding the flat chassis, pal, since these vehicles (the actual ones), have covers below the chassis to improve aerodynamics so, I can live with that, but the tilted spoiler/wing is noticeable, specially from certain angle, yet it’s rather forgivable when I consider the model as a whole !!!... =D
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