Sunday, January 14, 2018

1973 Nissan Skyline H / T 2000 GT-R (KPGC110) Compact 2-Door Fastback Coupe Japanese Specs 2014 HW City - Night Burnerz Series 23/250 Diecast Scale 1:60 plus 1973 Nissan Skyline H / T 2000 GT-R (KPGC110) Compact 2-Door Fastback Coupe Japanese Specs 2016 Japan Historics Series 1 - 2/5 Diecast Scale 1:60 by Hot Wheels


La designación Skyline ha estado asociada con alto desempeño y deportividad, en un paquete compacto, por un buen tiempo y hoy en día entusiastas de los autos alrededor del mundo reconocen su contribución al patrimonio automotriz global... 

Pero no siempre fue así, hubo un largo camino para que este modelo se convirtiera en un ícono de los coches deportivos japoneses y mientras que la mayoría de personas relaciona al Skyline con Nissan, en realidad, fue primeramente parte del portafolio de Prince Motor Company... 

También vale la pena mencionar, que el Prince Skyline comenzó como un carro orientado al lujo más bien que al desempeño y curiosamente, su primer modelo de la Serie ALSI presentaba algunas reminiscencias, en términos del estilo general, del Chevrolet Bel Air de 1957 (estos vehículos fueron en efecto contemporáneos). 

Como prácticamente cualquier modelo de esta tipología, el Skyline GT-R estuvo construyendo una reputación en el segmento del alto desempeño a través de su participación en deportes a motor, tan tempranamente como en 1964, con el Prince S54 Skyline 2000 GT, el cual es considerado su precursor. 

La prominencia que este modelo ha logrado es algo notable, considerando que fue un JDM (Mercado Doméstico Japonés, por sus siglas en inglés) de tiempo completo durante varios años y, de hecho, fue solo desde principios de los 90s que el Skyline GT-R dejó de ser un automóvil deportivo japonés subterráneo y llegó a ser parte de la cultura popular de los coches. 

Hoy estoy introduciendo un representante de la segunda generación del GT-R, por aquel tiempo, ya parte de la oferta de Nissan Motor Company Limited: el Coupé 2 Puertas Compacto Fastback Nissan Skyline H/T 2000 GT-R (KPGC110), una estrella fugaz en la Serie Skyline. 

Este carro podría haber tenido un destino mucho mejor, no solo por causa de su distintivo, audaz y despampanante diseño, es más o menos la encarnación japonesa de los Muscle Cars americanos, sino también por causa de su grandioso tren de potencia, un motor de 121.4 pulgadas cúbicas, 2.0 L, 6 En Línea Nissan S20 (derivado de aquellos usados para competición), con carburador de 2 barriles triple Mikuni-Solex, clasificado en 158 hp (lo cual está bien para un carro deportivo compacto) y acoplado a una transmisión manual de 5 velocidades. 

Muy para mi sorpresa, el KPGC110, también conocido como "Kenmeri" (debido a la singular campaña de mercadeo creada para este modelo, de la cual incluí un video con todas las 6 versiones de comerciales para TV), fue otra víctima de la crisis petrolera de los 70s así que, solo 197 unidades fueron vendidas (haciéndolo el GT-R más raro hecho jamás) y aún más, la placa GT-R desapareció con él hasta 1989... 

En realidad, no estoy sorprendido en lo absoluto en cuanto al descarado incremento en los precios de artículos hechos por Hot Wheels, en especial para series de modelos lanzados desde 2010 en adelante... 

Desafortunadamente, las marcas populares son un blanco común de gente codiciosa e infame que toma ventaja de compradores ineptos, que se dejan llevar por la ansiedad de conseguir ciertos modelos y/o series... 

Sin embargo, lo que no deja de sorprenderme, es cuán fácilmente estos mismos compradores están dispuestos a pagar precios ridículamente altos, sin reparo alguno, ya sea por causa de su ignorancia o porque les gusta desperdiciar miserablemente el dinero... 

La mayoría de personas relacionadas con esta afición reclaman que este incremento abusivo en los precios es una "tendencia natural del mercado", parte de las "leyes de oferta y demanda" luego, para ellos, "no hay nada de malo con eso"

No obstante, esta percepción general está basada en una comprensión errónea del mercado alrededor de los coleccionables, el cual esta compuesto por: fabricantes, distribuidores, vendedores y coleccionistas. 

El incremento descarado que ya mencioné, por otro lado, es promovido por acaparadores y especuladores, quienes NO son y NUNCA serán parte del mercado alrededor de los coleccionables, no importa que muchos en esta afición quieran incluirlos en nuestro gremio, difundiendo una idea que es abiertamente estúpida. 

Un ejemplo perfecto de este fenómeno es lo que sucede con la Serie Japan Historics, Lanzamiento 1, un set de 5 piezas que estuvo disponible en los Estados Unidos a finales del primer trimestre de 2016, por un precio entre US$ 18 y US$ 25 y hoy en día es ofrecido por un extravagante precio de entre US$ 140 y US$ 250, sin envío y/o impuestos (!?)... 

Tendrías que estar mal de la cabeza para pretender que esto es una "tendencia natural del mercado", un incremento de prácticamente 1.000% en menos de 2 años es imposible en condiciones normales; es sucia especulación. 

Además, no necesitas tener un doctorado en matemáticas o estadística para analizar las tendencias promedio del incremento en precios para modelos de Hot Wheels, durante los últimos 25 años, simplemente ser más observador.

Por ejemplo: una tendencia más realista o natural del mercado sería un incremento en precio de 20% por año, durante los primeros 3 o 5 años y quizás 50% en los casos más optimistas de artículos con muy alta demanda (entre 5% y 10% en modelos con menor demanda), con respecto al precio del lanzamiento original; luego una estabilización del precio, que puede ser seguida por una tendencia a la baja y luego un incremento de a lo sumo 5% anual.

Todo esto depende de las particularidades de cada modelo y por particularidades, no quiero dar a entender la caprichosa opinión de un vendedor al que le gusta especular con los precios, por si acaso. 

Hay modelos en diecast que mantienen su precio estable durante varios años y otros incluso, en los que el precio baja así que, de hecho, es falso decir que los precios "siempre" deben subir, simplemente porque sí...

Este asunto de la ola especulativa es como un cuento de nunca acabar, cada vez más descarado y va a ser un tema frecuente en mi blog, es inevitable; estoy consciente que hablar sobre esto está prohibido en grupos de coleccionistas, especialmente aquellos de ventas / subastas, supuestamente porque crea un "mal ambiente", cuando en realidad la razón es porque varios miembros de esos grupos son acaparadores / especuladores (incluyendo los administradores, en muchos casos) y no quieren ser puestos en evidencia... 

Por ahora, enfoquémonos en mis invitados para esta reseña, un par de Skyline H / T 2000 GT-R, una muy buena interpretación diseñada por Rob Matthes, no de concesionario sino ligeramente personalizada; este hecho debe ser sorprendente para muchos, que esperarían el trabajo de Ryu Asada o Jun Imai para esta clase de modelos, pero los diseñadores en Hot Wheels suelen ser muy versátiles. 

Fue lanzado en 2011 para la Serie New Models y hasta ahora solo 5 iteraciones han sido hechas para líneas Regulares y Adultas; conseguí uno de ellos (línea Regular) a través de una tienda por departamentos y el otro (línea Adulta) con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, en un lapso de más o menos 2 años. 

El primero pertenece a la Serie HW City - Night Burnerz de 2014, parte de la Línea Principal; tiene carrocería en diecast y chasis plástico en verde azulado metalizado, el color del chasis combina perfectamente con el trabajo de pintura para la carrocería, el cual fue hecho en verde azulado con acabado Metalflake también. 

La decoración en dorado fue inspirada por un modelo que debutó en el Tokyo Motor Show de 1972, el cual fue un auto conceptual y también un custom (con un Estilo Bozosoku moderado, aunque suene contradictorio, lo sé) para competición (no funcional), curiosamente el #73 del coche real fue reemplazado por un #68, tal vez en alusión al año de introducción de la marca Hot Wheels. 

Las ventanas para este modelo son ahumadas, los interiores fueron trabajados en negro y las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Muscle Car 5 Spoke en dorado cromado. 

El segundo pertenece a la Serie Japan Historics 1, parte de las líneas Adultas; a propósito, NO, no pagué los precios obscenos mencionados en esta publicación, no he desconectado mi sentido común para cometer idioteces como esa... 

Este modelo tiene construcción completa en diecast, la carrocería recibió trabajo de pintura en blanco perlado, complementado por una decoración inspirada en los carros de policía japoneses (aunque irónicamente el Skyline H / T 2000 GT-R nunca fue usado como patrulla), con tampos y/o calcomanías sobre los paneles laterales y uno más en el capó, en blanco y rojo; pero, como es usual, tiene algunas irregularidades, desajustes y grumos, incluso más que la versión de las líneas Regulares, lo que es una pifia, en otras palabras: buen diseño, mala ejecución. 

Hice un detallado adicional para las luces delanteras y de cola, que mejoró la apariencia general en ambos modelos; tiene la misma configuración de color de la muestra anterior para ventanas e interiores, las ruedas son Real Riders multiparte presentando diseño de rimes Classic Japanese 4 Spoke en gris oscuro metálico con contorno cromado y ambos modelos fueron hechos en Malasia... 

Hch 5:12-16 "Y por la mano de los apóstoles se hacían muchas señales y prodigios en el pueblo; y estaban todos unánimes en el pórtico de Salomón. De los demás, ninguno se atrevía a juntarse con ellos; más el pueblo los alababa grandemente. Y los que creían en el SEÑOR aumentaban más, gran número así de hombres como de mujeres; tanto que sacaban los enfermos a las calles, y los ponían en camas y lechos, para que al pasar Pedro, a lo menos su sombra cayese sobre alguno de ellos. Y aún de las ciudades vecinas muchos venían a Jerusalén, trayendo enfermos y atormentados de espíritus inmundos; y todos eran sanados."

ENGLISH 
The Skyline designation has been associated with high performance and sportiness, in a compact package, for quite some time and nowadays car enthusiasts around the world acknowledge its contribution to the global automotive heritage... 


But it was not always like that, there was a long way for this model to become an icon of the Japanese sports cars and while most people relate the Skyline with Nissan, actually, it was part firstly of the Prince Motor Company portfolio... 

It’s worth mentioning too, that the Prince Skyline began as a car oriented to luxury rather than to performance and that curiously, its first model of the ALSI Series featured some reminiscences, in terms of the overall style, of the 1957 Chevrolet Bel Air (these vehicles were contemporaries indeed). 

As virtually any model of this typology, the Skyline GT-R was building a reputation in the high performance segment through its participation in motorsports, as early as in 1964, with the Prince S54 Skyline 2000 GT, which is considered its forerunner. 

The prominence that this model has achieved is something remarkable, considering that it was a full time JDM for several years and, in fact, it was only from the early 90s that the Skyline GT-R stopped being an underground Japanese sports automobile and became part of the popular car culture. 

Today I’m introducing a representative of the second generation of the GT-R, by that time, already part of the offer of Nissan Motor Company Limited: the 1973 Nissan Skyline H / T 2000 GT-R (KPGC110) Compact 2-Door Fastback Coupe, a fleeting star in the Skyline Series. 

This car could have had a much better fate, not only because of its distinctive, bold and stunning design, it’s pretty much the japanese incarnation of american Muscle Cars, but also because of its great powertrain, a 121.4 cu in, 2.0 L, Inline 6 S20 Nissan engine (derived from those used for competition), with triple 2-barrel Mikuni-Solex carburetor, rated at 158 hp (which is fine for a compact sports car) and coupled to a 5-speed manual transmission. 

Much to my surprise, the KPGC110, also known as "Kenmeri" (due to the singular marketing campaign created for this model, of which I included a video with all 6 versions of TV commercials), was another victim of the oil crisis of the 70s so, only 197 units were sold (making it the rarest GT-R ever made) and even more, the GT-R nameplate disappeared with it until 1989... 

Actually, I’m not surprised at all about the brazen increase in prices of items made by Hot Wheels, especially for series of models released since 2010 onwards... 

Unfortunately, popular brands are a common target for covetous and infamous people who take advantage of inept buyers, who get carried away by the anxiety of getting certain models and/or series... 

However, what still doesn’t stop surprising me, is how easily these same buyers are willing to pay ludicrously high prices, without any qualms, either because of their ignorance or because they like to waste money miserably... 

Most people related with this hobby claim that this abusive increase in prices is a "natural market trend", part of the "laws of supply and demand" so, for them, "there is nothing wrong with it"

Nevertheless, this general perception is based on a wrong understanding of the market around collectibles, which is composed by: manufacturers, distributors, sellers and collectors. 

The brazen increase in prices I already mentioned, on the other hand, is promoted by hoarders and scalpers, who are NOT and will NEVER be part of the market around collectibles, no matter that many in this hobby want to include them in our guild, spreading an idea that is openly stupid. 

A perfect example of this phenomenon is what happens with the Japan Historics Series, Release 1, a set of 5 pieces that was available in the United States at the end of the first quarter of 2016, for a price between US$ 18 and US$ 25 and nowadays is offered for an extravagant price between US$ 140 and US$ 250, without shipping and/or taxes (!?)... 

You would have to be sick in the head to pretend that this is a "natural market trend", an increase of virtually 1,000% in less than 2 years is impossible in normal conditions, it’s dirty speculation. 

Besides, you don’t need a PhD in maths or statistics to analize the average trends of increase in prices for Hot Wheels models, during the last 25 years, just be more observant.

For instance: a more realistic or natural market trend would be an increase in price of 20% per year, during the first 3 or 5 years and perhaps 50% in the most optimistic cases of items with very high demand (between 5% and 10% in models with lower demand), regarding the price of the original release; then a price stabilization, which can be followed by a downward trend and then an increase of 5% per year at most.

All of this depends on the particularities of each model and by particularities, I don’t mean the whimsical opinion of a seller who likes to speculate with prices, just in case. 

There are diecast models that keep their price stable during several years and others even, in which the price goes down so, in fact, it’s false to say that prices must "always" go up, just because...

This matter of the speculative wave is like a never ending story, increasingly more brazen and it’s gonna be a frequent topic in my blog, it’s unavoidable; I’m aware that talking about it is forbidden in groups of collectors, specially in those of sales / auctions, allegedly because it creates a "bad atmosphere", when actually the reason is because several members of those groups are hoarders / scalpers (including administrators, in many cases) and they don’t want to be exposed... 

By now, let’s focus on my guests for this review, a pair of Skyline H / T 2000 GT-R, a very good rendition designed by Rob Matthes, not stock but slightly customized; this fact must be surprising for many, who would expect the work of Ryu Asada or Jun Imai for this kind of models, but designers in Hot Wheels use to be very versatile. 

It was released in 2011 for the New Models Series and until now only 5 iterations have been made for Regular and Adult lines; I got one of them (Regular line) through a department store and the other (Adult line) with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, in a span of pretty much 2 years. 

The first one belongs to the 2014 HW City - Night Burnerz Series, part of the Mainline; it has diecast body and metallic teal plastic chassis, the color of the chassis combines perfectly with the paint job for the body, which was made in teal with Metalflake finishing too. 

The decoration in golden was inspired by a model that debuted at the 1972 Tokyo Motor Show, which was a concept car and also a custom (with a mild Bozosoku Style, although it sounds contradictory, I know) for competition (non functional), curiously the #73 of the actual car was replaced by a #68, maybe alluding the year of introduction of Hot Wheels brand. 

The windows for this model are smoked, the interiors were worked in black and the plastic wheels feature Muscle Car 5 Spoke rims design in gold chrome. 

The second one belongs to the 2016 Japan Historics Series 1, part of the Adult lines; by the way, NO, I didn’t pay the obscene prices mentioned in this publication, I have not turned off my common sense to make idiocies like that... 

This model has complete diecast construction, the body received pearled white paint job, complemented by a decoration inspired on japanese police cars (albeit ironically the Skyline H / T 2000 GT-R never was used as patrol), with tampos and/or decals on the side panels and one more on the hood, in black and red; but, as usual, it has some irregularities, mismatches and lumps, even more than the version from the Regular lines, which is a blunder, in other words: good design, bad execution. 

I made some additional detailing for the front and tail lights, that improved the general appearance in both models; it has the same color configuration of the previous sample for windows and interiors, the wheels are Real Riders multipart featuring Classic Japanese 4 Spoke rims design in gunmetal gray with chrome contour and both models were made in Malaysia... 

Act 5:12-16 "And by the hands of the apostles were many signs and wonders wrought among the people; (and they were all with one accord in Solomon's porch. And of the rest durst no man join himself to them: but the people magnified them. And believers were the more added to the LORD, multitudes both of men and women.) Insomuch that they brought forth the sick into the streets, and laid them on beds and couches, that at the least the shadow of Peter passing by might overshadow some of them. There came also a multitude out of the cities round about unto Jerusalem, bringing sick folks, and them which were vexed with unclean spirits: and they were healed every one."

6 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Sure is historical and the grandfather of all Skyline GT-R. It clearly indicated how those round iconic rear brake lights come about. The design still looks trendy despite the earlier years of production.

chrismandesign said...

Well, in fact, there was a previous model (mentioned in this review) that can be considered the true grandfather of the GT-R and it’s from the time when it was part of the Prince Skyline Series... But this Kenmeri is a great predecessor of the GT-R and one with an unique design, that was never featured again... I think that the KPGC110 is, proportions saved, the equivalent in terms of design of the 1967 Ford Mustang Fastback and in terms of size of the 1964 1/2 Ford Mustang Fastback, which I think is a great compliment for both cars !!!... =OOOOO

LEon said...

The police version look awesome!

chrismandesign said...

It was a great (albeit weird) idea to feature a police related decoration in a Skyline H/T 2000 GT-R and I have to congratulate the designer(s) involved in its development, because it really spices up a car already fabulous and with a legendary status due to its particularities... However, the guys at production, I guess because of the hurry launching this product, the pressure of Hot Wheels or whatever reason, were deficient in terms of quality control for this deco, which unfortunately is usual with HW and well, I think that any patrol must feature a red and/or blue light on top for vintage police vehicles (or a light bar in the modern ones) that improves quite a bit their realism... I know that’s asking too much... I would be really pleased with a better finishing in tampos and/or decals, but this is what is... =D

David John Shewsbury said...

Classic GT-R, those days probably it doesn't have aircond, maybe just a small interior fan LOL and of course radio cassette (tape) LOL. 158hp for those days is considered brilliant but being a carburetor, I guess this drinks lots of petrol... classic car is nice to look at but for modern drivers like us nowadays it may not necessarily fun to drive because we are spoiled with automatic gears, ABS, GPS and whatever gadgets there is equipped by the manufacturer. As for the die-cast car model you have here, I personally like the one with white color.

chrismandesign said...

As far as I know, the Kenmery was unusually thirsty for fuel and it was its doom... That was very unfortunate, because the car design is gorgeous and unique, if not for the oil crisis it would have been an overwhelming success; ironically, it had the same destiny of the american Muscle Cars, sad =/... The amenities of contemporary life and driving have made us too lazy and too fussy, vintage cars are not for everyone, but I would love to own and take care of one of these beasts, providing that I own as well a small fortune for all the expenses involved, but the old KPGC110 is definitely a keeper for me !!!... =D