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Solía creer que los 70s marcaron la entrada oficial de Estados Unidos al segmento de los autos compactos, forzado por varias circunstancias, pero principalmente por causa de la oleada de autos extranjeros que llegaron a su mercado local desde los 50s y obviamente, la crisis petrolera...
Sin embargo, una mirada más cuidadosa a la historia de su industria automotriz muestra que no fue así; de hecho, desde los 30s hubo una oferta limitada pero consistente de esta clase de vehículos por diferentes fabricantes de coches, que tuvieron momentos difíciles vendiendo sus productos a consumidores demasiado acostumbrados a los vehículos grandes...
Fabricantes independientes de carros como Austin con su modelo Bantam; Crosley Corporation / Crosley Motors Incorporated con una variada oferta de sedanes, convertibles, camionetas pickup, roadsters, station wagons e incluso un vehículo parecido a un Jeep, subcompactos; Kaiser-Fraser Corporation con su modelo Henry J, Willys con su Aero, Hudson con su Jet o Nash con su Rambler, fueron solo algunas de las opciones disponibles en esta categoría, antes de la década de los 70s.
La cuota de mercado de los autos compactos y/o subcompactos (también conocidos como coches económicos) en Estados Unidos, era minúscula en esa época y por eso es que los más grandes productores de carros americanos (Ford, General Motors y Chrysler) estuvieron marginalmente interesados en producirlos.
Esta situación cambió progresivamente y en los 60s hubo un notable florecimiento del segmento compacto, materializado en el debút del Falcon de Ford, el Corvair, el Nova o el Vega de Chevrolet (GM) y el Valiant de Plymouth o el Lancer de Dodge (Chrysler), que fueron lanzados con gran fanfarría, más o menos como se hacía con sus contrapartes de tamaño completo.
Precisamente uno de los descendientes del Ford Falcon fue el invitado para esta publicación: el Sedán 2 Puertas Fastback Compacto Ford Maverick Grabber de 1971, un vehículo con una vida más bien corta en este mercado, porque fue fabricado solo por siete años (1970-1977).
Es curioso que el Maverick fue promocionado como un "caza importados subcompactos" y su lista de contendientes incluía Volkswagen, Honda, Datsun (Nissan) y Toyota, pero era claramente más grande que las ofertas de estas compañías y justo como muchos coches americanos compactos, sufrió de problemas de calidad que pusieron al Maverick en desventaja con respecto a sus competidores extranjeros.
El diseño exterior del Maverick Grabber es muy atractivo, curváceo y deportivo, ayudado en gran medida por los gráficos incluidos con este paquete, la configuración de carrocería fastback y esto hizo una clara diferencia con vehículos similares en ese sentido, aún más, Ford fue lo suficientemente generosa para arrojar un motor de 302 pulgadas cúbicas, 4.5 L, 302 V8, clasificado en 210 hp, a la mezcla.
Con todo, prometía más de lo que cumplía, estaba muy lejos de cualquier comparación posible con sus pares más grandes, los Muscle Cars y justo como ellos, fue castigado por las estrictas regulaciones y la crisis petrolera en términos de rendimiento.
Lo que la mayoría de personas ignora conscientemente sobre el Maverick es que, habiendo sido construido sobre la plataforma del Falcon, la misma usada para el icónico Mustang, es un auto lleno de potencial y estando en el lado ligero del espectro, ¡puedes rellenarlo con un tren de potencia más apropiado, consecuentemente hacer algunas modificaciones en el chasis y otros componentes, para transformarlo en una bestia de bolsillo muy sutil!...
Un día estaba preguntándome: ‘¿qué tal si los modelos en diecast de Hot Wheels fueran mejores en el departamento de acabados y más precisos en el posicionamiento de tampos?... ¿En qué se convertirían?...’ y después de un rato me respondí a mí mismo: ‘bien, entonces se convertirían en modelos en diecast de Matchbox’...
Dejando a un lado la ironía involucrada en la apreciación anterior, porque ambas marcas son propiedad de una sola compañía: Mattel y te resulta bastante difícil entender por qué este doble estándar de calidad, está señalando una inconsistencia seria que podría ser resuelta, pero aparentemente no hay voluntad para hacerlo...
Ahora, al menos en el caso de las líneas Regulares de ambas marcas, es bien sabido que la producción para los modelos de Hot Wheels es hecha en Malasia, mientras que en Tailandia son producidos los modelos para Matchbox y podrías concluir apresuradamente que estamos al frente del origen de este problema; pero, de hecho, no es un asunto de dónde es fabricado el producto, sino más bien, cuán rigurosos son los controles de calidad.
Sin embargo, si el producto final para las líneas Regulares de Matchbox es mejor que el equivalente de Hot Wheels, ¿por qué Mattel no cambia la producción a Tailandia o implementa controles de calidad más rigurosos en Malasia?...
Probablemente la respuesta tiene que ver con un asunto de inversión, es muy difícil ofrecer mejor calidad si no estás dispuesto a invertir en tu producto, Mattel no parece ser proactiva en ese sentido luego, no deberíamos esperar un cambio en esta situación y, de hecho, empeorará con el tiempo...
Es una lástima, porque el talento de varios buenos diseñadores en Mattel, quienes están a cargo de la creación de modelos para sus marcas de diecast azul y naranja, es despilfarrado con pobres acabados especialmente para las réplicas de Hot Wheels, en el departamento de decoración y esto está perjudicando seriamente un producto que podría ser mejor...
Mi invitado para esta reseña es una buena muestra de un modelo que podría ser mucho mejor si solo la decoración fuera aplicada con mayor precisión; es una interpretación muy bonita del Ford Maverick Grabber de 1971, quiero decir, la proporción y nivel de detalle de este molde es sobresaliente para algo en la categoría Regular; desafortunadamente no hay información confiable sobre el diseñador involucrado en su creación, pero mis sinceras felicitaciones van para él.
El Maverick Grabber del 71 tiene al menos 12 iteraciones, incluyendo variaciones y hasta aquí solo una versión fue hecha para una línea De Lujo (Serie Neo-Classics), con construcción completa en diecast, apertura de capó, ruedas plásticas Neo-Red Line y acabado Spectraflame para el trabajo de pintura, pero el precio de venta es ridículamente alto y no se justifica pagar tanto; el mío pertenece a la Serie HW Premiere de 2010, parte de la Línea Principal y es una de las tres variaciones disponibles para ese año.
Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico con acabado cromado, el trabajo de pintura fue hecho en azul medio, uno de los colores disponibles para el coche real, así como la decoración con tampos y/o calcomanías, sobre los paneles laterales y el capó, en negro mate, plateado y naranja, que es muy realista, pero tiene el problema ya mencionado; añadí detalles de pintura en plateado para las luces frontales, molduras frontales y molduras para las luces de cola.
Los interiores fueron trabajados en negro e incluyen la parrilla frontal y el panel principal en la cola, un toque ingenioso, las ventanas son transparentes, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes 5 Spoke en cromado y fue hecho en Malasia...
Mar 4:13-20 "Y les dijo: ¿no sabéis esta parábola? ¿Cómo, pues, entenderéis todas las parábolas? El sembrador es el que siembra la Palabra. Y éstos son los de junto al camino: en quienes se siembra la Palabra, pero después que la oyen, en seguida viene Satanás, y quita la Palabra que se sembró en sus corazones. Estos son asimismo los que fueron sembrados en pedregales: los que cuando han oído la palabra, al momento la reciben con gozo; pero no tienen raíz en sí, sino que son de corta duración, porque cuando viene la tribulación o la persecución por causa de la Palabra, luego tropiezan. Estos son los que fueron sembrados entre espinos: los que oyen la Palabra, pero los afanes de este siglo, y el engaño de las riquezas, y las codicias de otras cosas, entran y ahogan la Palabra, y se hace infructuosa. Y éstos son los que fueron sembrados en buena tierra: los que oyen la Palabra y la reciben, y dan fruto a treinta, a sesenta, y a ciento por uno."
ENGLISH
I used to believe that the 70s marked the official entrance of United States to the segment of compact cars, forced by several circumstances, but mainly because of the surge of foreign cars that arrived to its local market since the 50s and obviously, the oil crisis...
However, a more careful look at the history of its automotive industry shows it was not quite like that; in fact, since the 30s there was a limited but consistent offer of this kind of vehicles by different carmakers, which had a hard time selling their products to consumers too used to large vehicles...
Independent car manufacturers like Austin with its Bantam model; Crosley Corporation / Crosley Motors Incorporated with a varied offer of subcompact sedans, convertibles, pickups, roadsters, station wagons and even a Jeep like vehicle; Kaiser-Fraser Corporation with its Henry J model, Willys with its Aero, Hudson with its Jet or Nash with its Rambler, were just some of the options available in this category, before the 70’s decade.
The market share of the compact and/or subcompact cars (also known as economy cars) in United States was minuscule at that time and that’s why the three largest american automakers (Ford, General Motors and Chrysler) were marginally interested in produce them.
This situation changed progressively and in the 60s there was a remarkable flowering of the compact segment, materialized in the debut of the Falcon by Ford, the Corvair, the Nova or the Vega by Chevrolet (GM) and the Valiant by Plymouth or the Lancer by Dodge (Chrysler), which were released with great fanfare, pretty much like it was made with their full size counterparts.
Precisely one of the offsprings of the Ford Falcon was the guest for this publication: the 1971 Ford Maverick Grabber - Compact 2-Door Fastback Sedan, a vehicle with a rather short life in this market, because it was manufactured for only seven years (1970-1977).
It’s curious that the Maverick was promoted as an "imported subcompact fighter" and the list of its contenders included Volkswagen, Honda, Datsun (Nissan) and Toyota, but it was clearly larger than the offers by these companies and just like other american compact cars, it suffered quality issues that put the Maverick in disadvantage regarding its foreign competitors.
The exterior design of the Maverick Grabber is very appealing, curvy and sporty, helped largely by the graphics included with this package, the fastback body configuration and it made a clear difference with similar vehicles in that sense, even more, Ford was generous enough to throw a 302 cu in, 4.5 L, 302 V8 engine, rated at 210 hp, to the mix.
Yet, it promised more than it fulfilled, it was way far from any possible comparison with its bigger peers, the Muscle Cars and just like them, it was punished by strict regulations and the oil crisis in terms of performance.
What most people ignore consciously about the Maverick is that, having been built on the Falcon platform, the same used for the iconic Mustang, it’s a car full of potential and being in the light side of the spectrum, you could stuff it with a more proper powertrain, make some modifications in the chassis and other components accordingly, to transform it into a very subtle pocket beast!...
One day I was wondering: ‘what if the diecast models by Hot Wheels were better in the finishes department and more accurate in the positioning of tampos?... What they would become?...’ and after a while I answered myself: ‘well, then they would become diecast models by Matchbox’...
Leaving aside the irony involved in the previous appreciation, because both brands are property of one single company: Mattel and you find quite difficult to understand why this double standard of quality, it’s pointing out a serious inconsistency that could be solved, but seemingly there is no will to do so...
Now, at least in the case of the Regular lines of both brands, it’s well known that the production for Hot Wheels models is made in Malaysia, while in Thailand are produced models for Matchbox and you could conclude hurriedly that we are in front of the origin of this issue; but, in fact, it’s not a matter of where is manufactured the product, but rather, how rigorous are the quality controls.
However, if the final product for the Regular lines of Matchbox is better that the equivalent of Hot Wheels, why Mattel doesn’t shift the production to Thailand or implement more rigorous quality controls in Malaysia?...
Probably the answer has to do with a matter of investment, it’s really hard to offer better quality if you’re not willing to invest in your product, Mattel doesn’t seem to be proactive in that sense so, we shouldn’t expect a change in this situation and, in fact, it will get worse over time...
It’s a shame, because the talent of several good designers at Mattel, who are in charge of the creation of models for its blue and orange diecast brands, is squandered with poor finishes specially for Hot Wheels replicas, in the decoration department and this is harming seriously a product that could be better...
My guest for this review is a good sample of a model that could be much better if only the decoration were applied more accurately; it’s a very nice rendition of the 1971 Ford Maverick Grabber, I mean, the proportion and level of detail of this mold is outstanding for something in the Regular category; unfortunately there is no reliable information about the designer involved in its creation, but my sincere congrats go to him.
The ’71 Maverick Grabber has at least 12 iterations, including variations and so far only one version was made for a Deluxe line (Neo-Classics Series), with full diecast construction, opening hood, plastic Neo-Red Line wheels and Spectraflame finishing for the paint job, but the asking price for it is ridiculously high and it’s not justified to pay that much; mine belongs to the 2010 HW Premiere Series, part of the Mainline and it’s one of the three variations available for that year.
It has diecast body and plastic chassis with chrome finishing, the paint job was made in medium blue, one of the colors available for the actual car, as well as the decoration with tampos and/or decals, on the side panels and the hood, in matte black, silver and orange, which is very realistic, but it has the issue already mentioned; I added paint details in silver for the front lights, front moldings and moldings for the tail lights.
The interiors were worked in black and include the front grille and the main panel in the tail, a witty touch, the windows are clear, the plastic wheels feature 5 Spoke rims design in chrome and it was made in Malaysia...
Mar 4:13-20 "And he said unto them: know ye not this parable? and how then will ye know all parables? The sower soweth the word. And these are they by the way side, where the Word is sown; but when they have heard, Satan cometh immediately, and taketh away the Word that was sown in their hearts. And these are they likewise which are sown on stony ground; who, when they have heard the Word, immediately receive it with gladness; and have no root in themselves, and so endure but for a time: afterward, when affliction or persecution ariseth for the Word's sake, immediately they are offended. And these are they which are sown among thorns; such as hear the Word, and the cares of this world, and the deceitfulnessm of riches, and the lusts of other things entering in, choke the Word, and it becometh unfruitful. And these are they which are sown on good ground; such as hear the Word, and receive it, and bring forth fruit, some thirtyfold, some sixty, and some a hundred."
4 comments:
Holy Cow!!! Ford Maverick? I never seen this car (the die case scale model) before. This is absolutely brilliant!!! I can see that some Japanese car manufacturers copying the style of this car for their own "sports-car" model. The blue color is really outstanding, for this particular model, I don't want it to be in red but this blue color is the most perfect for me!!!
HEHE, in fact, there was a later version of this casting in red with glossy black decoration, but it doesn’t look as good as this version; not only this blue was one of the color options for the actual car, but the specific shade of blue is incredibly charming !!!... This model was a no-brainer for me, the firsts editions of some models by Hot Wheels are usually the best in terms of color scheme and decoration, even the more realistic, but the decoration has some inconsistencies, mismatches that harm the whole effect of an otherwise very good scale replica... At least in this case, a model from 2010, the issue is not so prominent and that’s why it was added to my collection, but the models nowadays are getting increasingly more disappointing...
Ford Maverick is quite the famous model therefore it's surprising the production period is so short. It has got a sporty design and HW proof that they are capable to make excellent diecast for serious collectors. The paint works and details are quite remarkable!
This is the kind of findings that still put Hot Wheels in my radar as diecast brand and yeah, a proof that the brand of the flaming logo has something to offer to adult collectors, but they need to deal with several issues if they want to keep such interest, not only in my case, but in the increasingly bigger group of collectors that feel disappointed, tired, scammed and who are looking for different options, as any sensible person would do, but I feel Mattel lacks of the will to solve the issues that I have been mentioning systematically and this will be a snowball that could knock down the giant...
The Maverick is definitely an underrated model, but nowadays it’s starting to receive some appreciation from car enthusiasts, perhaps it was a car ahead of its time and developed in the hard decade of the 70s, factor that considered alone, was the doom for many promising cars !!!... =D
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