Sunday, May 27, 2018

1979 Mazda Savanna RX-7 GT (SA22C) Custom (Aero Kit IMSA GTU) - Subcompact 2-Seater Fastback Coupe Sports Car - Japanese Specs 2014 HW City - Night Burnerz Series 21/250 Diecast Scale 1:61 by Hot Wheels


No hace mucho, introduje un tema que encontré muy interesante y no estaba siquiera al tanto de su existencia; bueno, no hasta que comencé a desarrollar algo de afecto por los autos de finales de los 70s y principios de los 80s, coches que más tarde fueron circunscritos en lo que fue conocido como la Era Malaise... 

Hay una especie de "maldición" en los vehículos fabricados por esa época (1973-1983, aunque algunos expertos extienden su alcance hasta finales de los 80s), particularmente en aquellos de los Estados Unidos, pero carros de otras procedencias son incluidos también. 

Esta "maldición" fue la consecuencia de básicamente dos situaciones que de alguna forma conspiraron contra la industria automotriz completa (y el estilo de vida) en ese tiempo: la crisis petrolera y las regulaciones endurecidas con respecto a emisiones de gases, consumo de combustible y seguridad. 

Algunos de los resultados más evidentes de las situaciones ya mencionadas fueron: la potencia en prácticamente todos los vehículos producidos durante la Era Malaise cayó abruptamente, así como la calidad general en el proceso de manufactura (por eso es que estos coches son propensos a oxidarse mucho) y al menos en el caso de los autos americanos, gigantismo y pesadez fueron una pésima combinación. 

Ahora, alguien podría decir que fue un problema de los coches americanos, pero en realidad incluso vehículos japoneses o europeos sufrieron los efectos de la Era Malaise; después de todo, la crisis del petróleo fue un fenómeno con influencia a nivel mundial y no es de extrañar en una economía global fuertemente basada en los combustibles fósiles. 

Mi invitado para esta publicación pertenece a esta despreciada época y, con todo, se las arregla para mostrar que quizás los carros de la Era Malaise no fueron tan malos; a decir verdad, al menos en ciertos aspectos, son notables a pesar de su "maldición"

El Mazda Savanna RX-7 GT (SA22C) Custom de 1979 es un Auto Deportivo Subcompacto Coupé Fastback de 2 Plazas que tuvo un éxito apreciable, en un segmento y una época cuando la mayoría de coches deportivos estaban luchando por sobrevivir. 

Este carro no entregaba dosis indignantes de potencia y durante la Era Malaise ningún auto podía hacer gala de eso; sin embargo, su planta de poder más bien exigua, un motor de 70 pulgadas cúbicas, 1.2 L, 12A Turbo Wankel rotatorio, clasificado en 128 hp, que era muy compacto y ligero, junto con su peso general bajo y una ingeniería simple pero astuta (que entre otras cosas, logró crear un motor rotativo más confiable y eficiente en el uso de combustible), lo hicieron increíblemente divertido de manejar. 

Si bien el RX-7 superó a competidores directos como el Nissan 280ZX o el Porsche 924, por un precio mucho más bajo, lo que me encanta sinceramente de este auto es su diseño sin adornos, aerodinámico y atemporal; la primera generación del Savanna ha madurado muy agradablemente y luce apuesto después de todos estos años, está llegando a ser cada vez más apreciado con el tiempo y a pesar de las apariencias, ¡es un coche de la Era Malaise!... 

A diferencia de algunos de mis colegas coleccionistas y la mayoría de mis NO tan colegas coleccionistas de diecast, crecí jugando con réplicas de Majorette, sí, aquellos fabricados en Francia, no con modelos de Hot Wheels y otras marcas en este segmento... 

En mi adultez, no obstante, no desarrollé un apego o parcialidad exagerada por la marca actualmente propiedad de Simba-Dickie Group; de hecho, podría decir más o menos lo mismo de cualquier otra marca de diecast o cualquier otro artículo en mi colección y tal vez tengo una preferencia particular por Johnny Lightning, pero no me atrevería a decir que soy un coleccionista incondicional de la marca licenciada a Round 2 Corporation... 

Con todo, recuerdo la mayoría de modelos de Majorette que solía poseer en mis primeros años y uno de ellos era un Mazda RX-7, en negro, con tampos plateados y dorados sobre el capó, las puertas (tenía apertura de puertas, a propósito), ruedas grandes y anchas, suspensión, construcción completa en diecast (se sentía pesado en la mano) y bueno, estaba listo para jugar duro... 

Aquellos modelos hechos en Francia y empacados en cajas de PVC transparente no son baratos hoy en día, si por casualidad los encuentras localmente a un precio razonable, debes gastar entre US$13 y US$20 por cada uno, lo cual, desde luego, está lejos de ser una ganga, ¿correcto?... 

Sin embargo, me las arreglé para conseguir una muy bonita interpretación de este clásico futuro de los autos deportivos compactos, hace alrededor de 4 años, a través de los canales regulares de distribución (una tienda minorísta) y ¡algunos de mis buenos recuerdos fueron traídos de vuelta!... 

El Mazda RX-7 de Hot Wheels fue un diseño por Jun Imai, ex Director Diseño de Producto, quien es conocido especialmente por sus desarrollos en coches japoneses, aunque creó también modelos de diseñador / conceptuales / de fantasía o incluso algunos carros americanos y europeos. 

Fue lanzado en 2012 como parte de la Serie New Models, precisamente en negro con decoración de carreras en dorado, blanco y rojo; hay al menos 12 iteraciones de este modelo, solo para la Línea Principal, el mío pertenece a la Serie HW City - Night Burnerz de 2014 y representa, no un auto de concesionario, sino uno modificado con un kit aero similar a aquellos usados para carreras, como el IMSA GTU. 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, se siente ligero en la mano y en ese sentido es mucho menos sustancial que su contraparte Majorette, ni hablar de su falta de características de apertura, pero el nivel de detalle y proporciones son mejores en ciertos aspectos. 

Me gusta el amarillo pálido usado para el trabajo de pintura (uno de los colores disponibles para el auto real) y la decoración limpia con tampos y/o calcomanías, sobre los paneles laterales y el capó, es el complemento adecuado, no demasiado abigarrado; añadí detalles pintados para las luces de señal frontales, luces de cola, los bómperes frontales y traseros. 

Los interiores fueron trabajados en negro, las ventanas son ahumadas, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes 5 Spoke Muscle Car (MC5) con labio cromado, el cual removí después enteramente debido al deterioro de este acabado, las ruedas son negras ahora y lucen más malvadas, finalmente, fue hecho en Malasia... 

Mar 8:27-31 "Salieron Jesús y sus discípulos por las aldeas de Cesarea de Filipo. Y en el camino preguntó a sus discípulos, diciéndoles: ¿Quién dicen los hombres que soy yo? Ellos respondieron: unos, Juan el Bautista; otros, Elías; y otros, alguno de los profetas. Entonces él les dijo: Y vosotros, ¿quién decís que soy? Respondiendo Pedro, le dijo: tú eres el CRISTO. Pero él les mandó que no dijesen esto de él a ninguno. Y comenzó a enseñarles que le era necesario al Hijo del Hombre padecer mucho, y ser desechado por los ancianos, por los principales sacerdotes y por los escribas, y ser muerto, y resucitar después de tres días."

ENGLISH 
Not so long ago, I introduced a topic that I found quite interesting and I wasn’t even aware of its existence; well, not until I began to develop some affection for the cars of the late 70s and early 80s, cars that were later circumscribed in what was known as the Malaise Era... 


There is a sort of "curse" in the vehicles manufactured by that time (1973-1983, albeit some experts extend its reach to late 80s), particularly in those from the United States, but cars from other provenances are also included. 

This "curse" was the consequence of basically two situations that conspired somehow against the whole automotive industry (and the lifestyle) at that time: the oil crisis and the hardened regulations regarding gas emissions, fuel consumption and safety. 

Some of the most evident results of the already mentioned situations were: power in virtually all the vehicles produced during the Malaise Era dropped sharply, as well as the overall quality in manufacturing process (that’s why these cars are prone to rust badly) and at least in the case of american cars, giantism and heaviness were a terrible combination. 

Now, someone could say it was just an issue of american cars, but actually even japanese or european vehicles underwent the effects of the Malaise Era; after all, the oil crisis was a phenomenon with worldwide influence and it’s no wonder in a global economy heavily based on fossil fuels. 

My guest for this publication belongs to this despised era and yet, it manages to show that perhaps the Malaise Era cars were not that bad; in fact, at least in certain aspects, they are remarkable despite their "curse". 

The 1979 Mazda Savanna RX-7 GT (SA22C) Custom is a Subcompact 2-Seater Fastback Coupe Sports Car which had an appreciable success, in a segment and a time when most sports cars were struggling to survive. 

This car didn’t deliver outrageous doses of power and during the Malaise Era no car could flaunt about it; however, its rather meager powerplant, a 70 cu in, 1.2 L, 12A Turbo Wankel rotary engine, rated at 128 hp, that was very compact and light, along with a low overall weight and simple but shrewd engineering (which among other things, managed to create a more durable and fuel-efficient rotary engine), made it incredibly fun to drive. 

While the RX-7 outperformed direct competitors like the Nissan 280ZX or the Porsche 924, for a much lower price, what I sincerely love about this car is its unadorned, aerodynamic and timeless design; the first generation Savanna has matured very nicely and looks handsome after all these years, it’s becoming more and more appreciated over time and despite the appearances, it’s a car from the Malaise Era!... 

Unlike some of my fellow and most of my NOT so fellow collectors of diecast, I grew playing with replicas by Majorette, yeah, those manufactured in France, not with models by Hot Wheels and other brands in this segment... 

In my adulthood, nonetheless, I didn’t develop an exaggerated attachment or bias for the brand currently property of Simba-Dickie Group; in fact, I could say pretty much the same about any other brand of diecast or any other item in my collection and maybe I have a particular preference for Johnny Lightning, but I wouldn’t dare to say I’m a hardcore collector of the brand licensed to Round 2 Corporation... 

Yet, I remember most of the models by Majorette I used to own in my early years and one of them was a Mazda RX-7, in black, with silver and golden tampos on the hood, the doors (it had opening doors, by the way), big and wide wheels, suspension, full diecast construction (it felt heavy on the hand) and well, it was ready for heavy play... 

Those models made in France and packed in clear PVC boxes are not cheap nowadays, if by chance you find them locally at a reasonable price, you must spend between US$13 and US$20 for each, which, of course, is far from a bargain, right?... 

However, I managed to get a very nice rendition of this future classic compact sports car, around 4 years ago, through the regular channels of distribution (a retail store) and some of my good memories were brought back!... 

The Mazda RX-7 by Hot Wheels was a design by Jun Imai, former Director of Product Design, who’s known specially by his developments on japanese cars, albeit he created also designer / concept / fantasy models or even some american and european cars. 

It was released in 2012 as part of the New Models Series, precisely in black with a racing decoration in golden, white and red; there are at least 12 iterations of this model, only for the Mainline, mine belongs to the 2014 HW City - Night Burnerz Series and represents, not a stock car, but one modified with an aero kit similar to those used for racing, like the IMSA GTU. 

It has diecast body and black plastic chassis, it feels light in the hand and in that sense is much less substantial than its Majorette counterpart, let alone the lack of opening features, but the level of detail and proportions are better in certain aspects. 

I like the pale yellow used for the paint job (one of the colors available for the actual car) and the clean decoration with tampos and/or decals, on the side panels and the hood, is the proper complement, not too motley; I added painted details for the front signal lights, tail lights, front and rear bumpers. 

The interiors were worked in black, the windows are smoked, the plastic wheels feature 5 Spoke Muscle Car (MC5) rims design with chrome lip, which I removed later entirely due to the deterioration of this finishing, the wheels are now black and they look meaner, finally, it was made in Malaysia... 

Mar 8:27-31 "And Jesus went out, and his disciples, into the towns of Caesarea Philippi: and by the way he asked his disciples, saying unto them: Whom do men say that I am? And they answered, John the Baptist: but some say, Elijah; and others, one of the prophets. And he saith unto them: but whom say ye that I am? And Peter answereth and saith unto him: thou art the Christ. And he charged them that they should tell no man of him. And he began to teach them, that the Son of man must suffer many things, and be rejected of the elders, and of the chief priests, and scribes, and be killed, and after three days rise again."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Impressive to learn this model could even outperform the Porsche 924. Much respect and truly ‘Initial D’. Very in-depth post u did with even the toy designer’s background. Indeed a sexy car with the outlook that kills. The diecast is generally fine perhaps a bit more effort on the tires and rims will better the appeal. The black interior and smoke windows proved to be a good choice.

David John Shewsbury said...

the old Savanna - looks pretty neat with the primary yellow color scheme. You lucky to get this one - it's British/Japanese style right hand drive. Usually this will be gone quickly - swallowed by the greedy scalpers!!!

chrismandesign said...

I’m so sorry pal... I stopped receiving notifications of comments in my blog, which usually appear in the e-mail account enabled for this purpose so I was completely unaware of new comments since more than half a year ago... Until I checked the comment moderation link, my apologies for that... I thought that those who usually comment here, were too busy or maybe uncomfortable with the current tone of my reviews... Uhmmm, I hope my friends and fellow collectors will not take it personal, because obviously they are not involved in my appreciations or criticism on what’s happening in our hobby...

On the other hand, well, the wheels, as I mentioned, had a chrome lip and actually have a nice rims design, but since the chrome was cracked, I decided to remove that finishing and leave the wheels flat black, I think they look simpler and better that way...

chrismandesign said...

Oh and hi David, so sorry for the late, late, very late reply... Yeah, the Savanna is a great subcompact sports car, but I have to say that it never arrived to my homeland (most sports cars never do)... I have to settle for the scale version and HW did a nice job here... At least with this JDM or Japanese cars in general, we don’t have so many hoarders... yet... So I found this one easyly...