Sunday, April 12, 2020

1953 White 3000 (3020) COE Tanker Truck Shell - Heavy Duty Class 7 COE Tanker Truck 2004 High Test - Oil Can - Hot Wheels 100% Series - Limited Edition (Low Production) # 0846 of 7,000 Diecast Scale 1:65 by Hot Wheels


Algunas veces la historia de ciertas compañías nos muestra que no importa cuán grande es o cuán diversa es la oferta de productos y/o servicios o cuánto tiempo ha estado en el mercado, no hay negocio allá afuera libre del riesgo de ser adquirido después de enfrentar tiempos difíciles o incluso enfrentar su extinción... 

White Motor Company es uno de esos ejemplos, uno que es muy ilustre y singular, ya que empezó casi al final del siglo XIX (1898), de la mano del patriarca Thomas H. White, un industrial y filántropo que creó White Sewing Machine Company, pero también diversificó su negocio para producir tornos automáticos, bicicletas, patines y experimentó con vehículos / motores de vapor, con la ayuda de su hijo Rollin White... 

Esta compañía construyó una gran reputación en la industria del vapor, tanto que superó a Stanley (una compañía mejor conocida en ese segmento) en cifras de producción, pero ya que los motores de combustión interna ganaron la guerra por la mobilidad a gran escala (de forma deshonesta, debo decir), la fabricación de esta clase de productos fue detenida en 1911. 

Después de desarrollar una variedad de vehículos, incluyendo autos de pasajeros, tractores, buses y camiones, esta compañía se sintió cómoda en el sector de camiones para servicio pesado, en el cual estuvo enfocado casi exclusivamente hasta su desaparición en los 80s. 

Esto sucedió a pesar que era un sólido contratista militar o que sobrevivió la Gran Depresión, compró Autocar Company, distribuyó camiones Freightliner y diría yo, más importante aún, al menos en algunos puntos de su historia, cuando los hermanos Walter y Wilson White estuvieron administrando el negocio y luego bajo el liderazgo de Robert Fager Black, tenía una cultura empresarial tan fuerte que era casi como una segunda familia para sus trabajadores. 

Eso es muy significativo en los tiempos actuales o durante cualquier otro tiempo de crisis, cuando los valores de esta sociedad basados en la codicia despiadada son expuestos, una sociedad que alaba o acepta con sumisión el obsceno enriquecimiento de unos pocos, mientras muchos que trabajan duro con sus manos o su mente, reciben migajas: el trabajo solía ser correctamente valorado por todos en los viejos tiempos, sin importar cuán humilde o sencillo pudiera parecer, era importante, digno, porque la gente solía ser más valiosa que el dinero, tal vez esto ha cambiado un poquitín, ¿no crees?... 

Para esta publicación estoy introduciendo uno de los muchos productos que esta compañía solía ofrecer, uno que fue una vista común durante los 50s y 60s: el Camión Cisterna White 3000 (3020) CSM de 1953, un Camión Cisterna para Trabajo Pesado Clase 7 CSM que representa la crema del diseño aerodinámico para camiones en los 50s, cuando el glamour estaba reservado para los coches de pasajeros. 

La Serie 3000, introducida por White Motor Company en los 50s, ofrecía una amplia variedad de versiones utilitarias, como: furgones / camiones de reparto, camiones de bebidas, camiones cisterna, camiones recolectores de basura, volquetas, camiones de bomberos, camiones de canastilla, camiones grúa y tracto-camiones, entre otros, con configuración de ejes traseros sencillos y dobles... 

A diferencia de la mayoría de camiones CSM (Cabina Sobre el Motor) disponibles en esa época, el White 3000 fue considerablemente más bajo, facilitando la entrada y salida del operador, ofreciendo mejor visibilidad, un ángulo de giro pequeño para mejor maniobrabilidad en la ciudad para el negocio de reparto, cabina inclinable hacia adelante automática para un mantenimiento más fácil, el tamaño general del camión era apenas más grande que un carro de pasajeros de tamaño completo típico y todo eso estaba adornado por un diseño hermoso y pulcro, que incluso hoy en día luce tan atemporal: ¡supongo que esto explica el gran éxito que tuvo y porqué es todavía apreciado hoy!... 

¿Si Hot Wheels 100% fuera mencionado por alguien más en una conversación casual, que piensas que esto significaría?... 

Eso es exactamente lo que traté de averiguar cuando un colega coleccionista mencionó este tema, precisamente durante una conversación que tuvimos hace más de 7 años, algunos meses después que empezara a coleccionar modelos en diecast seriamente y por esa época, apenas estaba familiarizándome con los autos de juguete hechos por Hot Wheels... 

La primera idea que se me vino a la cabeza fue que Hot Wheels 100% era una línea de productos ofreciendo las características más icónicas de sus típicos coches de juguete, pero con mejores trabajos de pintura, decoraciones más elaboradas y un control de calidad general más alto, un producto conmemorativo, más o menos como los sobrevaluados artículos que esta marca ofrece para convenciones o a través de los onerosos clubes RLC / HWC... 

Esta suposición era bastante lógica, porque bueno, Hot Wheels 100% significa literalmente: Hot Wheels en su máxima expresión o algo que representa de la manera más fiel lo que Hot Wheels ha estado haciendo todos estos años, a saber, carros de juguete... 

Cuando ves una etiqueta "100% algodón" en cualquier prenda ¿qué esperas: lana, seda, poliéster, lino, nylon, una combinación de todo esto en diferentes porcentajes?... 

NO, algodón, simplemente algodón, algodón en su máxima expresión, eso es lo que esperas... 

Sin embargo, cuantó más me describía este colega coleccionista la línea Hot Wheels 100% y algunos de sus productos, menos sentido tenía para mí la designación Hot Wheels 100%, porque él mencionó modelos altamente detallados y bastante realistas que no hubiera podido asociar con la marca del logo llameante, ni siquiera hoy en día, que conozco mucho más de esta marca. 

En varios aspectos esenciales, esta línea es 100% lo opuesto a lo que Hot Wheels ha sido.

Probablemente, esta contradición entre lo que la designación Hot Wheels 100% implica y lo que era realmente, explica, al menos en parte, la pobre recepción de esta línea de productos durante el tiempo que estuvo disponible originalmente o el muy poco conocimiento, sino es que completa ignorancia acerca de ella entre personas que han estado comprando Hot Wheels por años e incluso algunos coleccionistas de esta marca o porqué esta línea no está vigente en la actualidad. 

Quizás sea una buena idea compartir más de lo que he estado encontrando sobre esta línea que llegué a conocer en 2013 (con un modelo del cual puedes leer aquí), unos pocos meses después que este colega coleccionista que ya mencioné me diera los primeros indicios así que, si DIOS permite, sería un tema para una reseña futura, la cual incluirá mis apreciaciones sobre su impacto en la "imagen" de Hot Wheels... 

Mi invitado para esta publicación es uno de los pocos camiones para trabajo mediano / pesado introducidos con esta línea y vale la pena recalcar que todos los modelos pertenecientes a la línea Hot Wheels 100% están basados en moldes enteramente diferentes a lo que esta marca produce para otras líneas: estos NO son autos de juguete mejorados, estos son coleccionables adultos Premium

Los otros son: un Camion Ford C-600 CSM de 1956 (personalizado como camión niñera, con o sin remolque adicional), presentado solo en dos sets (set de 2 vehículos Don "The Snake" Prudhomme y set 3 vehículos + Remolque Haulin’ Heat); un Camión Ford CSM de 1938 presentado varias veces en diferentes configuraciones (camabaja, furgón y tractocamión con remolque); el último es un Camión Cisterna Personalizado Streamliner de la Era de los 30s conceptual (del cual puedes leer aquí), con al menos 30 iteraciones. 

El Camión Cisterna White 3000 (3020) CSM Shell de 1953 es uno de las solo dos iteraciones que este modelo tuvo en la línea Hot Wheels 100% (el otro estaba en el set de 2 vehículos Gilmore Special - Gasoline / Racing, como un Furgón, junto con un auto de carreras Agajanian Special Indy 500) así que, es genuínamente difícil de encontrar. 

Conseguí el mío, que pertenece a la Serie High Test - Oil Can - Hot Wheels 100% de 2004, en el mercado secundario, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 6 años. 

Una anécdota sobre este modelo en particular es que perdí mi primera oportunidad de conseguirlo, porque otro coleccionista o comprador estaba interesado en este artículo también, entonces, le pregunté a este amigo / vendedor si lo podría conseguir de nuevo y en ese caso solo tenía que hacérmelo saber, lo que él hizo amablemente y así es como está ahora en mi colección. 

Gracias a DIOS por personas como él, vendedores honestos y conocedores que siendo también colegas coleccionistas, saben nuestras dificultades para conseguir ciertos artículos a precios razonables, porque he tenido experiencias bastante odiosas con otras personas que se atreven a llamarse a sí mismos vendedores, pero son un montón de estafadores, acaparadores / especuladores o simplemente no saben nada acerca del servicio al cliente. 

Este Camión Cisterna White 3000 presenta construcción completa en diecast y es realmente pesado, pero más importante aún: ofrece gran detalle y realismo, el trabajo de pintura fue hecho en amarillo con sutil acabado de escarcha metálica y rojo (colores oficiales de Shell), la decoración con tampos y/o calcomanías incluyendo luces frontales y de techo, un logo White 3000 también al frente, molduras de las ventanas, manijas de las puertas, textos básicos en la sección utilitaria / cisterna en rojo, blanco, amarillo, naranja y plateado pero, curiosamente, los logos Shell no son del periodo correcto, porque pertenecen a la era de los 70s a los 90s, aunque no es un gran problema; el chasis recibió pintura negra con acabado brillante para completar una pinta muy limpia. 

Hay insertos plásticos con acabado cromado para el bómper y parrilla frontal, así como para la moldura superior de la cisterna (donde las cubiertas tipo escotilla con válvulas de vapor permiten el llenado de la cisterna, pero en este caso están selladas, obviamente); las ventanas son transparentes mientras que los interiores fueron trabajados en negro, detallados correctamente ya que los interiores de la cabina en el camión real son bastante espartanos. 

Ofrece ruedas multiparte presentando diseño de rimes más bien moderno 10 Hole Hub Piloted (Ruedas de Cubo de 10 Orificios con Bujes) en cromado y llantas labradas en caucho, estas últimas tienen un perfil demasiado bajo y lucen caricaturescas, ya que usualmente estas llantas para camiones tiene un perfil muy alto para trabajo pesado, además, deberían ser ruedas traseras duales, pero la réplica a escala ofrece ruedas traseras individuales anchas; hay una base de exhibición, que es parte del empaque tipo Oil Can (Tarro de Aceite) con un diseño muy creativo, atractivo y fue hecho en China... 

Hch 11:1-10 "Oyeron los apóstoles y los hermanos que estaban en Judea, que también los gentiles habían recibido la palabra de DIOS. Y cuando Pedro subió a Jerusalén, disputaban con él los que eran de la circuncisión, diciendo: ¿por qué has entrado en casa de hombres incircuncisos, y has comido con ellos? Entonces comenzó Pedro a contarles por orden lo sucedido, diciendo: estaba yo en la ciudad de Jope orando, y vi en éxtasis una visión; algo semejante a un gran lienzo que descendía, que por las cuatro puntas era bajado del cielo y venía hasta mí. Cuando fijé en él los ojos, consideré y vi cuadrúpedos terrestres, y fieras, y reptiles, y aves del cielo. Y oí una voz que me decía: levántate, Pedro, mata y come. Y dije: SEÑOR, no; porque ninguna cosa común o inmunda entró jamás en mi boca. Entonces la voz me respondió del cielo por segunda vez: lo que DIOS limpió, no lo llames tú común. Y esto se hizo tres veces, y volvió todo a ser llevado arriba al cielo."

ENGLISH 
Sometimes the history of certain companies shows us that no matter how big it is or how diverse is the offer of products and/or services or how long it has been in the market, there is no business out there free of the risk of being acquired after facing hard times or even facing its extinction... 


White Motor Company is one of those examples, one that is very illustrious and singular, since it started nearly at the end of the 19th century (1898), by the hand of the patriarch Thomas H. White, an industrialist and philanthropist who created White Sewing Machine Company, but also diversified his business to produce automatic lathes, bicycles, roller skates and experimented with steam vehicles / engines, with the help of his son Rollin White... 

This company built a great reputation in the steam industry, so much that it outnumbered Stanley (a better-known company in that segment) in production figures, but since the internal combustion engines won the war for mobility at large scale (dishonestly, I must say), the manufacturing of this kind of vehicles was halted in 1911. 

After developing a variety of vehicles, including passenger cars, tractors, buses and trucks, this company felt comfortable in the heavy duty trucks sector, in which it was focused almost exclusively until its demise in the 80s. 

This happened despite it was a solid military contractor or that it survived the Great Depression, purchased Autocar Company, distributed Freightliner trucks and I would say, more importantly, at least at some point of its history, when the brothers Walter and Wilson White were managing the business and then under the leadership of Robert Fager Black, it had a company culture so strong that it was nearly like a second familiy for its workers. 

That’s very meaningful in the current times or during any other time of crisis, when the values of this society based on a ruthless greed are exposed, a society that praise or accept with submission the obscene enrichment of a few, while many who work hard with their hands or mind, receive crumbs: work used to be rightly valued by everyone in the old times, no matter how humble or simple it may seem, it was important, worthy, because people used to be more valuable than money, perhaps it has changed a bit, don’t you think so?... 

For this publication I’m introducing one of the many products that this company used to offer, one that was a common sight during the 50s and 60s: the 1953 White 3000 (3020) COE Tanker Truck, a Heavy Duty Class 7 COE Tanker Truck that represents the cream of streamlined design for trucks in the 50s, when glamour was reserved for passenger cars. 

The 3000 Series, introduced by White Motor Company in the 50s, offered a wide variety of utility versions, like: box / delivery trucks, beverage trucks, tanker trucks, refuse trucks, tippers, fire trucks, bucket trucks, tow trucks and tractor trucks, among others, with single or tandem rear axles configurations... 

Unlike most COE (Cab Over Engine) trucks available at that time, the White 3000 was considerably lower, facilitating the entry and exit of the operator, offering better visibility, a small turning angle for better maneurability in the city for delivery business, automatic tilt forward cabin for easier maintenance, the overall truck size was barely larger than a typical full size passenger car and all of that was adorned by a beautiful and neat design, that even today looks so timeless: I guess it explains the great success it had and why it’s still appreciated today!... 

If Hot Wheels 100% were mentioned by someone else in a casual conversation, what do you think this would mean?... 

That’s exactly what I tried to find out when a fellow collector mentioned this topic, precisely during a conversation we had more than 7 years ago, some months after I started to collect diecast models seriously and by that time, I was just barely getting familar with the toy cars made by Hot Wheels... 

The first idea that came to my mind was that Hot Wheels 100% was a line of products offering the most iconic features of their typical toy cars, but with better paint jobs, more elaborated decorations and a higher overall quality control, a commemorative product, pretty much like the overpriced items this brand offers for conventions or through the onerous RLC / HWC clubs... 

This assumption was quite logic, because well, Hot Wheels 100% means literally: Hot Wheels at its fullest or something that represents in the most faithful way what Hot Wheels has been up to all these years, namely, toy cars... 

When you see a "100% cotton" tag in any garment, what do you expect: wool, silk, polyester, linen, nylon, a combination of all this in different percentages?... 

NO, cotton, just cotton, cotton at its fullest, that’s what you expect... 

However, the more this fellow collector described me the Hot Wheels 100% line and some of its products, the less it made sense for me the Hot Wheels 100% designation, because he mentioned highly detailed and quite realistic models that I couldn’t have associate with the brand of the flaming logo, not even nowadays, that I know much more about this brand. 

In several essential aspects, this line is 100% the opposite to what Hot Wheels has been.

Probably, this contradiction between what the Hot Wheels 100% designation implies and what it actually was, explains, at least in part, the poor reception of this line of products during the time it was available originally or the very little knowledge, if not complete ignorance about it among people who have been buying Hot Wheels for years and even some collectors of this brand or why this line is not currently in force. 

Perhaps it would be a good idea to share more of what I have been finding about this line that I got to know in 2013 (with a model of which you can read here), a few months after this fellow collector I already mentioned gave me the first hints so, if GOD allows, it would be a topic for a future review, which will include my appreciations about its impact in the "image" of Hot Wheels... 

My guest for this publication is one of the few medium / heavy duty trucks introduced with this line and it’s worth emphasize that all the models belonging to the Hot Wheels 100% line are based on molds entirely different to what this brand produces for other lines: these are NOT improved toy cars, these are adult collectibles Premium

The other ones are: a 1956 Ford C-600 COE Truck (customized as car hauler, with or without additional trailer), featured only in two sets (set of 2 vehicles Don "The Snake" Prudhomme and set of 3 vehicles + Trailer Haulin’ Heat); a 1938 Ford COE Truck featured several times in different configurations (flatbed, box truck and as a tractor truck with trailer); the last one is a concept 1930’s Era Custom Streamliner Oil Tanker Truck (of which you can read here), with at least 30 iterations. 

The 1953 White 3000 (3020) COE Tanker Truck Shell is one of the only two iterations that this model had in the Hot Wheels 100% line (the other was in the set of 2 vehicles Gilmore Special - Gasoline / Racing, as a Box Truck, along with an Agajanian Special Indy 500 racing car) so, it’s genuinely hard to come by. 

I got mine, which belongs to the 2004 High Test - Oil Can - Hot Wheels 100% Series, in the secondary market, with the help of a friend of mine, fellow colector and importer, more than 6 years ago. 

An anecdote about this model in particular is that I lost my first chance to get it, because other collector or buyer was interested on this item too, then, I asked this friend / seller if he could get it again and in that case he just had to let me know, which he kindly did and that’s why it’s now in my collection. 

Thank GOD for people like him, honest and knowledgeable sellers that being also fellow collectors, know our struggles to get certain items at reasonable prices, because I have had quite obnoxious experiences with other people who dare to call themselves sellers, but they are a bunch of scammers, hoarders / scalpers or just don’t know anything about customer service. 

This White 3000 Tanker Truck features full diecast construction and it’s really heavy, but more importantly: it offers great detailing and realism, the paint job was made in bright yellow with subtle metal flake finishing and red (official colors of Shell), the decoration with tampos and/or decals including front and roof lights, a White 3000 logo also in front, windows moldings, door handles, basic wording on the utility / tanker section, in red, white, yellow, orange and silver but, curiously, the Shell logos are not period correct, because they belong to the 70s to 90s era, albeit it’s not a big deal; the chassis received black paint with glossy finishing to complete a very clean look. 

There are plastic inserts with chrome finishing for the front bumper and grille, as well as the top molding of the tank (where the manholes covers with vapor valves allow tank filling, but in this case they are sealed, obviously); the windows are clear while the interiors were worked in black, correctly detailed since the cabin interiors in the actual truck are pretty spartan. 

It offers multipart wheels featuring a rather modern 10 Holes Hub Piloted rims design in chrome and styled rubber tires, the latter have a too low profile and look cartoonish, since usually these tires for trucks have a very high profile for heavy duty, besides, they should be dually at the rear, but the scale replica offers single wide rear wheels; there is an exhibition base, that is part of the Oil Can type packing, with a very creative, appealing design and it was made in China... 

Act 11:1-10 "And the apostles and brethren that were in Judea heard that the Gentiles had also received the word of GOD. And when Peter was come up to Jerusalem, they that were of the circumcision contended with him, saying: thou wentest in to men uncircumcised, and didst eat with them. But Peter rehearsed the matter from the beginning, and expounded it by order unto them, saying: I was in the city of Joppa praying: and in a trance I saw a vision: a certain vessel descend, as it had been a great sheet, let down from heaven by four corners; and it came even to me: upon the which when I had fastened mine eyes, I considered, and saw fourfooted beasts of the earth, and wild beasts, and creeping things, and fowls of the air. And I heard a voice saying unto me: arise, Peter; slay and eat. But I said: not so, LORD: for nothing common or unclean hath at any time entered into my mouth. But the voice answered me again from heaven: what GOD hath cleansed, that call not thou common. And this was done three times: and all were drawn up again into heaven."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Never heard of White Motor Company so thanx for the explanation. That’s a cute looking truck and has lots of curves. Cool Shell petrol print which I can relate. It’s limited edition which means more rare stuff added to your collection. Kudos...

chrismandesign said...

Actually, I was curious about this brand, because I have seen some relatively old heavy duty rigs manufactured by this brand, but I didn’t know much about its background until I made my research for this publication... You know that I live trucks and I really wanted to get a model in small scale of a streamlined White like this one, it was not easy, but the wait was worth it and yeah it kind of look cute and well executed in most aspects!...