Me temo que hoy en día un apodo como "el Hot Rod de los banqueros" realmente no añadiría prestigio o una buena reputación a ninguna marca o modelo de auto, sin importar cuán pegajoso podría sonar...
Con la avaricia cada vez más descarada de la que los banqueros alardean, no solo en tiempos de crisis como aquellos que estamos viviendo actualmente, sino también en tiempos relativamente normales, cuando la economía está funcionando "bien", realmente no creo que sea algo con lo que quisieras ser relacionado...
Sin embargo, parece que durante la segunda mitad de los 30s y la primera mitad de los 40s, no era demasiado inapropiado para una marca como Buick ser asociada con esta clase de clientes, tal vez porque representaban gente con el perfil económico para costear sus líneas exclusivas de vehículos.
Fue precisamente entre 1936 y 1942 cuando la primera generación del Buick Century fue introducida al mercado norteamericano, con el fin de reemplazar la anterior Serie 60 y con una nueva designación esta marca quería recalcar las notables mejoras que esta línea recibió en términos de diseño e ingeniería.
Pero fue en la segunda generación (1954-1958) cuando el Century disfrutó todo su esplendor, con una línea de modelos que era una declaración de lujo y estilo, complementado por cierto nivel de sobriedad (el exceso estaba reservado para Cadillac y Buick estaba ligeramente debajo de dicho perfil).
Mi invitado para esta publicación es precisamente un representante de esta era de esplendor: el Buick Century (Serie 60) Techo Duro de 1956, un Sedán 2 Puertas de Tamaño Completo que no estuvo disponible para el público general, porque era una unidad exclusiva para la aplicación de la ley (Auto de Policía / Bomberos).
El vehículo, creado como una orden especial, mezclaba la carrocería del Buick Special Sedán 2 Puertas Techo Duro, la opción más "básica", equivalente a la anterior Serie 40, con el nivel de acabado del Century y su tren de potencia: un motor de 322 pulgadas cúbicas, 5.2 L, Fireball "Nailhead" V8, clasificado en 255 hp.
Siguiendo la filosofía de la línea Century, a saber, emparejar la carrocería más ligera y más pequeña para esta línea Buick, con el motor más poderoso disponible, esta marca ofreció una especie de Muscle Car lujoso, la cual se convirtió en la opción correcta para la Patrulla de Autopistas de California (CHP, por sus siglas en inglés), que emplazó una orden voluminosa de ellos y adicionalmente, un modelo de 1955 fue presentado en la popular Serie de TV "Highway Patrol", como el coche de Broderick Crawford, el protagonista...
Estoy bastante seguro que la década de los 50s del siglo pasado es probablemente la era cuando el cromo reinó supremo como una característica esencial para cualquier carro de aquella época o para cualquier otro artefacto mundano, desde refrigeradores a tostadoras: el cromo era indispensable para los 50s, es casi como si fueran dos caras de la misma moneda...
Eso es algo bastante claro para la mayoría de fabricantes de réplicas a escala y autos de juguete en diecast, quiero decir, incluso prestigiosos fabricantes de réplicas a escala en resina de vehículos de esa era, como NEO, conocen esto muy bien: plástico plateado opaco no es una opción concebible...
Ahora, cuando en algún punto de los 70s, algunos plantean que fue durante la primera mitad, otros durante la segunda y pretendidamente debido a restricciones financieras, grandes nombres en la industria del diecast comenzaron a presentar chasis plástico en coches de juguete en diecast, hubo una especie de "consolación" para los coleccionistas con la inclusión de acabado cromado, que si bien no es tan duradero como el diecast, al menos fue algo soportable...
Pero entonces, después de algunos años, incluso esa "consolación" del acabado cromado ha sido sistemáticamente eliminada de la Línea Principal, modelos básicos o categoría Regular, de nuevo, por causa de restricciones financieras y obviamente esta modificación afecta considerablemente la apariencia general de cualquier modelo, sin importar la era a la que pertenecen, pero particularmente en vehículos más antiguos como aquellos de los 50s...
Algunas personas dicen que esto era de esperarse y tratan de minimizar el efecto de este inconveniente no tan pequeño, pero algo que resta valor a la apariencia y este factor es clave, perjudicará gravemente al producto, porque cualquier producto y/o servicio que ya no es atrayente solo tiene un destino: la extinción.
No estoy ignorando que en realidad Mattel ha estado enfrentado problemas financieros, a pesar de la sólida imagen que quiere proyectar, pero esta situación, en el caso de particular de productos Hot Wheels y Matchbox, no fue el resultado de mantener la construcción completa en diecast o mantener el acabado cromado en el chasis plástico o mantener las características de apertura o mantener los pilares A, B y C moldeados en la carrocería, no en las ventanas y otras características en sus modelos de las Líneas Principales...
Por el contrario, fue la eliminación de estas características, normales en lanzamientos más viejos, supuestamente con el fin de mantener el falso límite de precio de US$ 1, junto con otras malas decisiones, lo que ha perjudicado las finanzas de esta compañía.
Y digamos que las circunstancias actuales, con una fuerte desaceleración en la producción y la economía en todos los sectores no esenciales de la industria, por causa de la "pandemia", el panorama no es precisamente alentador, particularmente no para Mattel y otras compañías grandes en el segmento de la fabricación de juguetes, que no son bienes esenciales, en absoluto...
Mi invitado para esta reseña fue parte de un 5-Pack, más precisamente de la Serie Matchbox Fire 5-Pack de 2015 y lo conseguí a través del mercado primario, en una tienda de minorista de cadena local; el modelo fue lanzado en 2012, como parte de la Línea Principal, ha tenido 5 iteraciones hasta aquí y el acabado cromado para el chasis fue eliminado en 2014.
Ya que me encantan los diecast relacionados con camiones de bomberos y departamentos de bomberos, fue una adición lógica a mi colección, pero este Buick Century de 1956 es el que menos me gusta del grupo.
Pienso que el carro real es fabuloso, pero NO esta versión de coche de juguete hecha por Matchbox / Mattel, porque las proporciones están mal, luce más corto de lo que debería (es un carro de tamaño completo, ligeramente más corto que un Cadillac De Ville), el pilar A es demasiado grueso, tiene pilar B que no debería existir ya que el auto real es un techo duro (sin pilares intermedios), debería presentar 4 VentiPorts en la parte superior del guardafangos frontal (no 3) y lo que realmente arruina el modelo: ese chasis en plateado claro soso que incluye el bómper y parrilla frontales, así como el bómper trasero y las molduras de las luces de cola.
Si ofreciera chasis cromado, sería un modelo agradable, incluso con los problemas en términos de proporción y finura del molde ya mencionadas; ni siquiera el trabajo de pintura simple pero apropiado en rojo con acabado brillante, complementado por tampos y/o calcomanías sobre los paneles laterales, en blanco, negro, plateado y dorado (añadí pintura plateada para las luces frontales), hacen este modelo lo suficientemente decente.
Tiene ventanas ahumadas que incluyen la luz de sirena, mientras que los interiores fueron trabajados en negro, con un nivel de detalle básico; al menos las ruedas plásticas presentan un diseño de rimes Black Rim Ringed Disc, con cubo cromado que es más que bienvenido y fue hecho en Tailandia...
Ezq 22:1-8 "Vino a mí palabra de JEHOVÁ, diciendo: tú, hijo de hombre, ¿no juzgarás tú, no juzgarás tú a la ciudad derramadora de sangre, y le mostrarás todas sus abominaciones? Dirás, pues: así ha dicho JEHOVÁ el SEÑOR: ¡ciudad derramadora de sangre en medio de sí, para que venga su hora, y que hizo ídolos contra sí misma para contaminarse! En tu sangre que derramaste has pecado, y te has contaminado en tus ídolos que hiciste; y has hecho acercar tu día, y has llegado al término de tus años; por tanto, te he dado en oprobio a las naciones, y en escarnio a todas las tierras. Las que están cerca de ti y las que están lejos se reirán de ti, amancillada de nombre, y de grande turbación. He aquí que los príncipes de Israel, cada uno según su poder, se esfuerzan en derramar sangre. Al padre y a la madre despreciaron en ti; al extranjero trataron con violencia en medio de ti; al huérfano y a la viuda despojaron en ti, mis santuarios menospreciaste, y mis días de reposo has profanado."
ENGLISH
I’m afraid that nowadays a nickname like "the banker’s Hot Rod" wouldn’t really add prestige or a good reputation to any car brand or model, no matter how catchy it could sound...
With the increasingly blatant greed which bankers flaunt, not only in times of crisis like those we are living currently, but also in relatively normal times, when economy is working "fine", I really don’t think it’s something you want to be related with...
However, it seems that during the second half of the 30s and the first half of the 40s, it was not too inappropriate for a brand like Buick being associated with this kind of customers, maybe because they represented people with the economic profile to afford its upscale lines of vehicles.
It was precisely between 1936 and 1942 when the first generation of the Buick Century was introduced to the American market, in order to replace the previous Series 60 and with a new designation this brand wanted to stress the noticeable improvements this line received in terms of design and engineering.
But it was in the second generation (1954-1958) when the Century enjoyed all its splendor, with a line of models that was a statement of luxury and style, complemented by certain level of sobriety (the excess was reserved for Cadillac and Buick was slightly below such profile).
My guest for this publication is precisely a representative of this era of splendor: the 1956 Buick Century (Series 60) Hardtop, a Full Size 2-Door Sedan that was not available for the general public, because it was an exclusive law enforcement unit (Police / Fire Car).
The vehicle, created as an special order, mixed the body of the Buick Special 2-Door Hardtop Sedan, the most "basic" option, equivalent to the previous Series 40, with the trim level of the Century and its powertrain: 322 cu in, 5.2 L, Fireball "Nailhead" V8 engine, rated at 255 hp.
Following the philosophy of the Century line, namely, pairing the smaller and lighter body for this Buick line, with the most powerful motor available, this brand offered a sort of luxurious Muscle Car, that became the right option for the California Highway Patrol (CHP), which placed a bulky order of them and additionally, a 1955 model was featured in the popular TV Series "Highway Patrol", as the ride of Broderick Crawford, the protagonist...
I’m pretty sure that the 50’s decade of the last century is probably the era when chrome reigned supreme as an essential feature for any car of that time or for any other mundane artifact, from refrigerators to toasters: chrome was a must for the 50s, it’s almost like they were just two sides of the same coin...
That’s something pretty clear for most manufacturers of scale replicas and toy cars in diecast, I mean, even prestigious manufacturers of resin scale replicas of vehicles of that era, like NEO, know this very well: dull gray plastic is not a conceivable option...
Now, when at some point of the 70s, some claim it was during the first half, others during the second one and allegedly due to financial constrains, big names in the diecast industry started to feature plastic chassis in their diecast toy cars, there was a sort of "consolation" for collectors with the inclusion of chrome finishing, that while not as long lasting as diecast, at least was somewhat bearable...
But then, after some years, even that "consolation" of chrome finishing had been systematically removed from the Mainline, basic models or Regular category, again, because of financial constrains and obviously this modification affects considerably the overall appearance of any model, regardless the era they belong, but particularly in older vehicles like those from the 50s...
Some people say it was something to expect and they try to minimize the effect of this not so small drawback, but something that detracts from the appearance and this factor is key, will hurt the product badly, because any product and/or service that is no longer appealing only has one fate: extinction.
I’m not ignoring that Mattel has been actually facing financial issues, despite the solid image it wants to project, but this situation, in the particular case of its products Hot Wheels and Matchbox, was not the result of keeping full diecast construction or keeping the chrome finishing in plastic chassis or keeping the opening features or keeping the A, B and C pillars molded in the body, not in the windows and other features in their models of the Mainline...
On the contrary, it was the removal of these features, normal in older releases, supposedly in order to keep the fake US$ 1 price limit, along with other bad decisions, what have hurt the finances of this company.
And let’s say that the current circumstances, with a strong slowdown in production and economy in all not essential sectors of the industry, because of the "pandemic", the panorama is not precisely encouraging, particularly not for Mattel and other large companies in the toys manufacturing segment, which are not essential goods, at all...
My guest for this review was part of a 5-Pack, more precisely the 2015 Matchbox Fire 5-Pack Series and I got it through the primary market, in a local chain retail store; the model was released in 2012, as part of the Mainline, it has had 5 iterations so far and the chrome finishing for the chassis was removed in 2014.
Since I love diecast related with fire apparatus and fire departments, it was a logical addition to my collection, but this 1956 Buick Century is the one I like the least from the group.
I think the actual car is fabulous, but NOT this toy car version made by Matchbox / Mattel, because the proportions are wrong, it looks shorter than it should (it’s a full size car, slightly shorter than a Cadillac De Ville), the A pillar is too thick, it has B pillar which shouldn’t exist since the actual car was a hardtop (without intermediate pillars), it should feature 4 VentiPorts on top of front fender (not 3) and what really ruins this model: that dull light silver chassis which includes the front bumper and grille, as well as rear bumper and tail lights molding.
If it offered chrome chassis, it would be a nice model, even with the issues in terms of proportion and fineness of the mold already mentioned; not even the simple but appropriate paint job in red with glossy finishing, complemented by tampos and/or decals on the side panels, in white, black, silver and golden (I added silver paint for the front lights), make this model decent enough.
It has smoked windows which include the gumball, while the interiors were worked in black, with a basic level of detail; at least the plastic wheels feature a Black Rim Ringed Disc rims design, with chrome hub that is more than welcome and it was made in Thailand...
Ezk 22:1-8 "Moreover the word of the LORD came unto me, saying: now, thou son of man, wilt thou judge, wilt thou judge the bloody city? yea, thou shalt show her all her abominations. Then say thou: thus saith the LORD GOD: the city sheddeth blood in the midst of it, that her time may come, and maketh idols against herself to defile herself. Thou art become guilty in thy blood that thou hast shed; and hast defiled thyself in thine idols which thou hast made; and thou hast caused thy days to draw near, and art come even unto5 thy years: therefore have I made thee a reproach unto the heathen, and a mocking to all countries. Those that be near, and those that be far from thee, shall mock thee, which art infamous and much vexed. Behold, the princes of Israel, every one were in thee to their power to shed blood. In thee have they set light by father and mother: in the midst of thee have they dealt by oppression with the stranger: in thee have they vexed the fatherless and the widow. Thou hast despised mine holy things, and hast profaned my sabbaths."
2 comments:
A strange nick for a car for enforcement & fire service. Even more unusual for a luxurious car used for public services. Like the Saudi using Lamborghini for police car.. lolz... The one you are have is fire car if I’m not wrong. There seems to have that thick coat of paint. It a pity the bumpers ain’t painted as it looks raw.
I guess it was part of the charm of the 50s, to offer luxury cars for police departments, something you don’t see nowadays... Albeit current police patrols do include several improvements compared to civilian versions, particularly in terms of engines, that’s why they’re designated interceptors... Yeah, this one is a version for fire departments, I’m not pretty sure that actual units of this model were made for that duty, but it’s not a far-fetched idea... On the other hand, I absolutely agree pal, the model could look so much better only adding chrome finishing for the chassis (I included another police patrol by Matchbox, with chrome chassis, for comparison in the photoshoot); but NO, with that dull gray the toy car looks ugly, cheaper than it should, so much that it was another reason for me to stop completely buying and collecting recent models by Matchbox and Hot Wheels... I don’t regret it, if I want a toy car, Matchbox and Hot Wheels have much better options to consider with their older models...
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