Sunday, July 18, 2021

1969 - 1970 Dodge Charger Daytona - Intermediate 2-Door Hardtop Coupe Muscle Car / Sports Car (1970 Dodge Charger Daytona) Collector 382 - 1996 First Editions Series 3/12 Diecast Scale 1:69 plus 1969 - 1970 Dodge Charger Daytona - Intermediate 2-Door Hardtop Coupe Muscle Car / Sports Car (1970 Dodge Charger Daytona) Collector 737 - 1998 Flyin’ Aces Series 1/4 Diecast Scale 1:69 plus 1969 - 1970 Dodge Charger Daytona - Intermediate 2-Door Hardtop Coupe Muscle Car / Sports Car (Dodge Charger Daytona 1969) Collector 198 - 2003 Final Run Series 4/12 Diecast Scale 1:69 by Hot Wheels

Cuando los Muscle Cars fueron introducidos oficialmente al mercado norteamericano alrededor de 1964, con el singular Pontiac GTO, probablemente nadie en esa época estaba pensando en esta clase de vehículos como autos deportivos con potencial para carreras, simplemente porque el concepto mismo de un coche de tamaño intermedio emparejado con un motor grande era muy inesperado... 

Quiero decir, no es un secreto que los deportes a motor de aquella era ganaron una reputación más bien negativa debido a la racha consistente de accidentes fatales, que pusieron en riesgo la continuidad de esta clase de eventos y los tres fabricantes de carros más grandes de norteamérica querían permanecer alejados de las competiciones... 

El efecto directo de este fenómeno es que los fabricantes de autos estaban reacios a incluir vehículos de alto rendimiento como parte de sus portafolios, así que en realidad nadie estaba esperando esa clase de producto de la industria automotriz norteamericana y luego ellos arrojan esta bomba. 

Además, estos coches estaban basados en sedanes de tamaño completo, ligeramente acortados para transformarlos en coupés, en su mayoría techo duro, de allí su designación "intermedio" y para los estándares internacionales eran carros grandes, con una carrocería más bien encajada encima de eso. 

Con eso en mente, estos vehículos no tenían un perfil apropiado de autos deportivos, ni hablar de perfil de coches de carreras, pero la historia probaría que estas preconcepciones estaban erradas: Ford, General Motors y particularmente Chrysler querían aprovechar la inercia que tenían los Muscle Cars para catapultar su reputación aún más. 

Parece que Chrysler estaba un poquitín cansada de no tener un buen contendiente en los deportes a motor norteamericanos, NASCAR para ser preciso, así que decidieron poner su nombre en el mapa y Dodge fue la división seleccionada para ese propósito, con mi invitado para esta publicación: el Dodge Charger Daytona de 1969 - 1970, un Coupé Techo Duro 2 Puertas de Tamaño Intermedio Muscle Car / Auto Deportivo que cumplió su cometido un poco demasiado bien. 

Si bien el Daytona fue hecho principalmente para competición, hubo un número de unidades construidas para la calle que fueron consideradas desgarbadas y demasiado extravagantes para los conductores promedio. 

Por esa misma razón, muchos de estos "guerreros alados" como fueron conocidos por su prestigio en las carreras, logrado en buena parte debido a sus descomunales alerones, ya fueran Superbirds o Daytonas, fueron re-convertidos a sus versiones de base: Road Runner y Charger respectivamente, no muchos de ellos fueron hechos de todas maneras. 

En consecuencia, estos coches llegaron a ser rarezas y si bien en su apogeo fueron subestimados, hoy en día son coleccionables muy buscados, con valores bien en las seis cifras o incluso en el reino de las siete cifras, cuando estamos hablando acerca de los pocos hechos con motor HEMI de fábrica... 

Si quieres encontrar algo con un nivel de calidad decente en el producto final y bien desarrollado desde el diseño en adelante, hecho por Hot Wheels, como coleccionista adulto prepárate para buscar meticulosamente, porque siendo el fabricante de autos de juguete (y eventualmente unos pocos coleccionables adultos) más grande, habrá un montón de basura para revisar antes que encuentres algo meritorio... 

Últimamente, no tengo paciencia para hacerlo, prefiero por lejos buscar coleccionables adultos los cuales son menos complicados en asuntos de calidad, pero cuando lo hacia, algunas veces encontré coches de juguete que en realidad tenían una buena relación calidad / precio y mis invitados son uno de esos casos... 

Los conseguí todos a través del mercado secundario, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador / vendedor privado, hace más o menos 9 años, eran parte de un lote y obviamente, tomó algún tiempo encontrarlos... 

En una reseña anterior, que puedes leer aquí, introduje el "primo" de este Aero Car: el Plymouth Road Runner Superbird de 1970, también hecho por Hot Wheels, uno de ellos de una línea Premium, el otro de la Línea Principal (categoría Regular) y uno más de Johnny Lightning, todos ellos incluidos en esta sesión de fotos. 

Noté que a pesar del hecho que estos Daytonas son carros de juguete de la categoría Regular, el molde es sustancialmente mejor en términos generales (aunque el alerón trasero es al menos 30% más alto de lo que debería) que su contraparte Plymouth de la Línea Principal o la versión más reciente del Daytona (modificado para costos de producción más bajos, diseñado por Jun Imai, introducido en 2013) y los créditos van para Michael Collins, ex-diseñador en Hot Wheels, quien hizo un trabajo loable en este auto de juguete. 

Este es otro ejemplo de como la marca azul de Mattel solía hacer las cosas mejor en el pasado, que lo que hace hoy en día y lo que me llama más la atención es un detalle pequeño que no ves más: ese diminuto sub-pilar junto al pilar A moldeado con la carrocería en diecast, que actualmente es omitido en prácticamente todos los modelos, es casi increíble cuánto añade al realismo en un coche de juguete, pero es demasiada molestia para los ejecutivos de recorte de costos en Mattel. 

El Daytona del 70 fue lanzado en 1996, con al menos 12 iteraciones, incluyendo variaciones, todas para la Línea Principal (categoría Regular), excepto uno incluido en un box-set de 3 carros para la Serie Dodge Showroom, que pertenece a la categoría Adulta, fue descontinuado en 2003. 

Todos estos modelos ofrecen carrocería en diecast y chasis plástico, en cromado, beige y cromado respectivamente, el nivel de detalle general es más que decente, la dosis de diecast es más que apropiada y lo puedes notar en el peso; los trabajo de pintura fueron hechos en rojo plano con acabado brillante, verde oscuro con acabado Metalflake y rojo plano con acabado brillante respectivamente. 

Estos trabajos de pintura son complementados por tampos y/o calcomanías, muy escasos en la primera muestra y muy prolijos en las otras dos; la decoración para la segunda muestra (Serie Flyin’ Aces) es realmente fabulosa, sobresaliente, cubriendo todos los paneles, excepto el techo y el baúl, pero la última es un diseño no tan afortunado, especialmente para el modelo de despedida. 

Los interiores son lo que nos recuerda que estos son productos Hot Wheels, con un nivel de detalle pobre, en ese sentido, no están tan lejos de coches de juguete no licenciados fabricados por viejas compañías chinas de artículos piratas, estos interiores fueron trabajados en beige, negro y blanco respectivamente, mientras las ventanas son transparentes para las primeras dos muestras y ahumadas para la última. 

Todos los modelos ofrecen ruedas plásticas presentando diseño de rimes 7 Spokes en dorado cromado para la primera muestra y diseño de rimes 5 Spokes en cromado para las otras dos, finalmente todos fueron hechos en Malasia... 

Hch 17:6-12 "Pero no hallándolos, trajeron a Jasón y a algunos hermanos ante las autoridades de la ciudad, gritando: Estos que trastornan el mundo entero también han venido acá; a los cuales Jasón ha recibido; y todos éstos contravienen los decretos de César, diciendo que hay otro rey, Jesús. Y alborotaron al pueblo y a las autoridades de la ciudad, oyendo estas cosas. Pero obtenida fianza de Jasón y de los demás, los soltaron. Inmediatamente,  los hermanos enviaron de noche a Pablo y a Silas hasta Berea. Y ellos, habiendo llegado, entraron en la sinagoga de los judíos. Y éstos eran más nobles que los que estaban en Tesalónica, pues recibieron la palabra con toda solicitud, escudriñando cada día las Escrituras para ver si estas cosas eran así. Así que creyeron muchos de ellos, y mujeres griegas de distinción, y no pocos hombres."

ENGLISH 
When Muscle Cars were introduced officially to the American market around 1964, with the singular Pontiac GTO, probably nobody at that time were thinking in this kind of vehicles as sport cars with potential for racing, just because the concept itself of an intermediate size car paired with a big engine was very unexpected... 

I mean, it’s not a secret that motorsports of that era earned a rather negative reputation due to a consistent streak of fatal accidents, that jeopardized the continuity of this kind of events and the three largest American car manufacturers wanted to remain far away from competitions... 

The direct effect of this phenomenon is that car manufacturers were reluctant to include high performance vehicles as part of their portfolio, so actually nobody was expecting that kind of product from the American automotive industry and then they dropped this bomb. 

Besides, these cars were based on full size sedans, slightly shortened to transform them into coupes, mostly hardtop, from there their "intermediate" designation and for international standards they were big cars with a rather boxy body on top of that. 

With that in mind, these vehicles didn’t have a proper sports car profile, let alone racing cars profile, but history would prove these preconceptions were wrong: Ford, General Motors and particularly Chrysler wanted to harness the momentum Muscle Cars had to catapult their reputation even more. 

It looks like Chrysler was a bit tired of not having a good contender in American motorsports, NASCAR to be precise, so they decided to put its name in the map and Dodge was the division selected for that purpose, with my guest for this publication: the 1969 - 1970 Dodge Charger Daytona, an Intermediate 2-Door Hardtop Coupe Muscle Car / Sports Car that fulfilled its mission a bit too well. 

While the Daytona was made mainly for competition, there were a number of units built for the street that were deemed gawky and too outlandish for the average drivers. 

For that very reason, many of these "winged warriors" as they were known because of its racing prestige, achived largely due to their humongous wings, whether they were Superbirds or Daytonas, were re-converted to their base versions: Road Runner and Charger respectively, not many of them were made anyway. 

Accordingly, these cars became rarities and while in their heyday they were underestimated, nowadays they are sought after collectibles, with values well into the six figures o even in the seven figures realm, when we are talking about the few made with HEMI engine from factory... 

If you want to find something with a decent level of quality in the final product and well developed from design onwards, made by Hot Wheels, as adult collector get ready to search meticulously, because being the largest manufacturer of toy cars (and eventually a few true adult collectibles), there will be a lot of rubbish to check before you find something meritorious... 

Lately, I don’t have the patience to do so, I prefer by far to look for adult collectibles which are less complicated in quality matters, but when I did, sometimes I found toy cars that actually had good value for money and my guests are one of those cases... 

I got them all through the secondary market, with the help of friend of mine, fellow collector and importer / private seller, pretty much 9 years ago, they were part of a lot and obviously, it took some time to find them... 

In a previous review, that you can read here, I introduced the "cousin" of this Aero Car: the 1970 Plymouth Road Runner Superbird, also made by Hot Wheels, one of them from a Premium line, the other for the Mainline (Regular category) and one more by Johnny Lightning, all of them included in this photoshoot. 

I noticed that despite the fact these Daytonas are toy cars from the Regular category, the casting is substantially better in general terms (albeit the rear wing is at least 30% higher than it should) than its Plymouth counterpart from the Mainline or the more recent version of the Daytona (modified for lower production costs, designed by Jun Imai, introduced in 2013) and the credits go for Michael Collins, former designer at Hot Wheels, who did a laudable work in this toy car. 

This is another example of how the blue brand of Mattel used to do things better in the past than it does nowadays and what strikes me the most is a little detail you don’t see anymore: that tiny sub-pillar next to the A pillar molded with the body in diecast, that currently is omitted in virtually all models, it’s nearly unbelievable how much it adds to realism in a toy car, but it’s too much bother for the cost-cutting executives in Mattel. 

The ’70 Daytona was released in 1996, with at least 12 iterations, including variations, all for the Mainline (Regular category), except one included in a 3-cars box-set for the Dodge Showroom Series, that belongs to the Adult category, it was discontinued in 2003. 

All these models offer diecast body and plastic chassis in chrome, beige and chrome respectively, the overall level of detail is more than decent, the diecast dose is more than appropriate and you can notice it in the weight; the paint jobs were made in plain red with glossy finishing, dark green with Metalflake finishing and plain red with glossy finishing respectively. 

These paint jobs are complemented by tampos and/or decals, very scarce in the first sample and very prolix in the other two; the decoration for the second sample (Flyin’ Aces Series) is really fabulous, outstanding, covering all the panels, except the roof and trunk, but the last one is a not so fortunate design, specially for the farewell model. 

The interiors are what reminds us that these are Hot Wheels products, with a poor level of detail, in that sense, they are not so far from unlicensed toy cars manufactured by old Chinese companies of bootleg items, these interiors were worked in beige, black and white respectively, while the windows are clear for the two first samples and smoked for the last one. 

All models offer plastic wheels featuring for the first sample 7 Spokes rims design in golden chrome and 5 Spokes rims design in chrome for the other two, finally all of them were made in Malaysia... 

Act 17:6-12 "And when they found them not, they drew Jason and certain brethren unto the rulers of the city, crying: These that have turned the world upside down are come hither also; whom Jason hath received: and these all do contrary to the decrees of Caesar, saying that there is another king, one Jesus. And they troubled the people and the rulers of the city, when they heard these things. And when they had taken security of Jason, and of the other, they let them go. And the brethren immediately sent away Paul and Silas by night unto Berea: who coming thither went into the synagogue of the Jews. These were more noble than those in Thessalonica, in that they received the word with all readiness of mind, and searched the Scriptures daily, whether those things were so. Therefore many of them believed; also of honorable women which were Greeks, and of men, not a few."

2 comments:

David John Shewsbury said...

I really love the pink color, the first one in this post. Maybe if I can have this car now in real life, the only thing I will change is to removed that annoying tall rear spoiler. I dont need much aerodynamics driving on normal road at 60km/h commuting from home to workplace....

chrismandesign said...

Wait pal, pink?, none of them is pink!... Actually the first and the last published in the photoshoot are red, but maybe you get the impression of pink because of the sunlight effect... Oh and by the way, that tall and kind of gawky rear wing, is one of the traits that makes the Daytona so widely recognized, but I understand that you don’t need that kind of aerodynamic aids in the day to day routine...