Sunday, April 6, 2014

1971 Plymouth GTX (Super Commando) 440 6-Barrels Hardtop Coupe 2003 Hall of Fame - Greatest Rides Series Target Exclusive Diecast Scale 1:64 by Hot Wheels


La jungla de los Muscle Cars es tan exuberante y singular, que algunas veces debes visitar de nuevo algunos modelos, simplemente porque una vez no es suficiente para entender su relevancia en el mundo automotriz... 

Tenía una idea clara en mi mente sobre Plymouth, los pocos modelos que conocí de primera mano de esta marca, tenían un diseño tan elegante, que no fue difícil para mí asumir que era una división de lujo de Chrysler... 

Tengo el presentimiento que no soy el único con dicha idea, pero mientras preparaba esta publicación, me dí cuenta que estaba equivocado y en realidad Plymouth era la marca de nivel de entrada de Chrysler, justo como Chevrolet en General Motors o Ford en Ford Motor Company... 

Pero no fue solo mi febril imaginación, ¡NO!... 

Hubo una razón para dicha apreciación y la razón fue: los Muscle Cars... 

Lo que algunas personas no pueden entender sobre este importante segmento de vehículos, es que dió un brillo a ciertas marcas de la industria americana del auto, que nunca tuvieron antes. 

Plymouth, la criada pobre en el portafolio de Chrysler, hizo algunos de los más imponentes Muscle Cars jamás conocidos, y por eso es que pensé que esta marca era una división de lujo, ¿está bien? =PPPPP... 

A pesar de todo, en un sentido, no estaba completamente equivocado en esta percepción, ya que el GTX, basado en la plataforma de tamaño mediano del Belvedere (renombrado posteriormente como Satellite), llegó a ser el equivalente del Mercury Cougar de Ford o el Buick GSX y Oldsmobile 442 de General Motors, es decir, un Muscle Car de lujo. 

Ya mencioné en una publicación anterior sobre el GTX, que fue conocido también como el Muscle Car del caballero, y los caballeros no están acostumbrados a las cosas ordinarias de la vida. 

El Plymouth GTX (Super Commando) 440 6-Barriles Coupé Techo Duro de 1971, fue precisamente el último producido de este modelo y, a través de su corta pero fulgurante existencia, fue fiel a los dos paradigmas más importantes para los Muscle Cars: ir rápido y lucir bien mientras lo hacen. 

Este modelo recibió un diseño de carrocería nuevo para dicho año, con un "Estilo Fuselaje", combinando curvas atrevidas con bordes afilados, dándote la impresión que la carrocería rodea el chasis suavemente. 

Este es el modelo más sexi producido por Chrysler o cualquier otro fabricante de coches involucrado en el reino de los Muscle Cars, al menos en 1971. 

Venía relleno con amenidades de fábrica, como: una transmisión TorqueFlite de 3 velocidades (con la opción de una manual de 4 velocidades), exhostos duales de baja restricción con puntas cromadas, suspensiones y frenos de trabajo pesado, llantas con letras blancas o 18 colores de carrocería para escoger y la lista continua... 

Por alrededor de US$5.000 podías conseguir un Muscle Car de primera categoría (aunque los gastos de seguros te matarían) y apenas 2.942 fueron construidos, ¡haciéndolo un coleccionable grandioso!... 

Hot Wheels ha contribuido con una buena cuota de modelos en mi creciente colección, pero solo después de un largo proceso de "enamoramiento", porque para mí, era a duras penas un productor de diecast en masa, sin el pedigrí de otros fabricantes de diecast. 

No obstante, ya que tenía expectativas altas, la mayoría de sus modelos simplemente se quedaban cortos y una selección cuidadosa era una obligación. 

Este es un ejemplo de un diecast fabuloso, el Plymouth GTX de 1971, un molde diseñado por Phil Riehlman y lanzado en 2001. 

Pertenece a la Serie Hall of Fame - Greatest Rides, una línea Adulta hecha exclusivamente para Target, que viene dentro de un clamshell de lujo e incluye 17 modelos, solo para la categoría Greatest Rides. 

El molde mismo está agradablemente detallado incluso debajo del chasis y tiene los acabados que esperas de un coleccionable para adultos, en la forma de un auto de juguete. 

Presenta carrocería en diecast con chasis en plástico cromado, interiores negros, el trabajo de pintura en amarillo brillante con acentos de negro lustroso para el capó y negro mate para el techo, también los lindos detalles de pintura en el parrilla frontal, los finos tampos por todos lados y las ruedas Redline Real Riders con rimes de diseño Chrome Hub y llantas de caucho, complementan muy bien este molde. 

Incluso hay una tarjeta de colección impresa a color con una fotografía del carro real en el lado frontal, y una historia corta del modelo impresa en escala de grises en el lado de atrás; también un dato curioso sobre este diecast es que fue hecho en China, lo cual es bastante inusual para un modelo fabricado después del año 2000... 

Mat 10:11-15 "Más en cualquier ciudad o aldea donde entréis, informaos quién en ella sea digno, y posad allí hasta que salgáis. Y al entrar en la casa, saludadla. Y si la casa fuere digna, vuestra paz vendrá sobre ella; más si no fuere digna, vuestra paz se volverá a vosotros. Y si alguno no os recibiere, ni oyere vuestras palabras, salid de aquella casa o ciudad, y sacudid el polvo de vuestros pies. De cierto os digo que en el día del juicio, será más tolerable el castigo para la tierra de Sodoma y de Gomorra, que para aquella ciudad."

ENGLISH 
The jungle of the Muscle Cars is so lush and singular, that sometimes you must revisit some models, just because once is not enough to understand their relevance in the automotive world... 

I had a clear idea in my mind about Plymouth, the few models I knew first-hand of this brand had a design so stylish, that it was not difficult for me to assume that it was a luxury division of Chrysler... 

I have a feeling that I’m not the only one with such idea, but while I was preparing this publication, I realized that I was wrong, and actually Plymouth was the entry level brand of Chrysler, just like Chevrolet in General Motors or Ford in Ford Motor Company... 

But it was not only my febrile imagination, NO!... 

There was a reason for such appreciation and the reason was: the Muscle Cars... 

What some people cannot understand about this important segment of vehicles, is that it gave a shine to certain brands of the american car industry, which they never had before. 

Plymouth, the poor maid in the Chrysler portfolio, made some of the most imposing Muscle Cars ever know and that’s why I thought this brand was a luxury division, right? =PPPPP... 

Yet, in a sense, I was not completely wrong in this perception, since the GTX, based on the Belvedere medium size platform (later renamed as Satellite), became the equivalent of the Mercury Cougar by Ford or the Buick GSX and Oldsmobile 442 by General Motors, i.e. a deluxe Muscle Car. 

I already mentioned in a previous publication about the GTX, that it was also known as the "gentleman’s" Muscle Car and the gentlemen are not used to the ordinary things of life. 

The 1971 Plymouth GTX (Super Commando) 440 6-Barrels Hardtop Coupe, was precisely the last one produced of this model and through its short but aglow existence, it was faithful to the most important paradigms for the Muscle Cars: go fast and look good while doing it. 

This model received a brand new body design for such year, with a "Fuselage Styling", combining bold curves with sharp edges, giving you the impression that the body wraps around the chassis gently. 

This is the sexiest model produced by Chrysler or any other carmaker involved in the Muscle Car’s kingdom, at least in 1971. 

It came filled with amenities from factory, like: a TorqueFlite 3-speed transmission (with the option of 4-speed manual), low restriction dual exhaust with chrome tips, heavy duty suspension and brakes, white letter tires or 18 body colors to choose and the list continues... 

For about US$5,000 you could get a top notch Muscle Car (albeit the insurance expenses would kill you) and barely 2,942 were built, making it a great collectible!... 

Hot Wheels has contributed with a good share of models in my growing collection, but only after a long process of "amorousness", because for me, it was merely a mass producer of diecast, without the pedigree of other diecast manufacturers. 

Nevertheless, since I had high expectations, most of its models just fall short and a careful selection was a must. 

This is an example of a great diecast model, the 1971 Plymouth GTX, a casting designed by Phil Riehlman and released in 2001. 

It belongs to the Hall of Fame - Greatest Rides Series, an Adult line made exclusively for Target, which come inside a deluxe clamshell and includes 17 models only for the Greatest Rides category. 

The cast itself is nicely detailed even below the chassis and it has the finishes you expect from an adult collectible in the form of toy car. 

It features diecast body with plastic chrome chassis, black interiors, the paint job in bright yellow with accents in glossy black for the hood and flat black for the top, also the nice paint details in the front grille, the fine tampos everywhere and the Redline Real Riders wheels with chrome hub rims and rubber tires, complement very well this mold. 

There is even a trading card printed in color with a picture of the actual car on the front side and a short history of the model print in greyscale on the back side; also a curious fact about this diecast is that it was made in China, which is quite unusual for a model manufactured after 2000... 

Mat 10:11-15 "And into whatsoever city or town ye shall enter, inquire who in it is worthy; and there abide till ye go thence. And when ye come into a house, salute it. And if the house be worthy, let your peace come upon it: but if it be not worthy, let your peace return to you. And whosoever shall not receive you, nor hear your words, when ye depart out of that house or city, shake off the dust of your feet. Verily I say unto you, it shall be more tolerable for the land of Sodom and Gomorrah in the day of judgment, than for that city."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Those Plymouth GTX were well built which goes to say HW has the abilities to also made really cool diecast depending on their target group. Won't say the design is very bold however its really sporty for that era. A deserving inductee to hall of frame.

chrismandesign said...

for the standards of the Muscle Car segment, the GTX design was the most daring and distinctive available... the first models were based on the regular medium size cars for the average families, but the latest Muscle Cars had a more sporty look and the body design was exclusive for those models (i mean, not shared with the respective family cars)...

some lines in the Hot Wheels portfolio, really stand out from the rest... if you search long enough, you will find nice diecast like this, which are not precisely the toy for kiddos... =)