Sunday, March 1, 2015

2002 Aston Martin V12 Vanquish - Compact 2-Door 2+2 Fastback Coupe / Sports Car / Grand Tourer - 2002 40th Anniversary 007 James Bond Heroic Horsepower Series 1/4 Diecast Scale 1:65 by Johnny Lightning


Seamos honestos, en este mismo instante, tú estás ya sea en camino a la crisis de los 40s o pasaste por ella, sobreviviste y ahora disfrutas más tu vida que antes, simplemente porque eres más seguro y menos estúpido, si tienes que tomar riesgos... 

Pienso que los 40s son una buena oportunidad de hacer algo grandioso (si no lo has hecho aún) o de lloriquear como una princesita sobre tus errores pasados, sin mirar lo que tienes por delante... 

Y esto no depende de las circunstancias; en realidad depende de ti, es un asunto de actitud y en todo caso, es una bendición, porque algunas personas no logran ver la luz del siguiente día... 

En un mundo de entusiastas del cine, demasiado acostumbrado a las trilogías (que son consideradas el mayor logro del séptimo arte); hay una singular saga de películas que ha cruzado ya la nada despreciable barrera de los 40 años, en el mercado cinematográfico: James Bond... 

Claramente, el 40º Aniversario del agente 007, debería ser la excusa perfecta para hacer una cinta épica; quiero decir, cuántos personajes han tenido tal larga vida en la pantalla gigante, ¿EH?... 

Las apuestas eran altas, los productores querían tirar la casa por la ventana (quizás demasiado) y el resultado fue: Otro Día Para Morir, lanzada en 2002 (40 años después de Dr. No)... 

A pesar de la prometedora introducción y algunos elementos buenos para la trama, esta entrega luce, más o menos, como un hombre fornido y barbado, vestido con sombrero vaquero, una chaqueta de esmoquin impecable, combinados con una minifalda de charol, medias de malla y tacones... ¡Una colcha de retazos vergonzosa!... 

Si no estuvieras familiarizado con James Bond, este sería otro filme de acción moderadamente sufrible de serie B, pero si has visto algunas películas del 007, sentirás que el agente de la MI6 fue degradado a "000" y que necesitas hacer otra cosa más productiva, que continuar viéndola... 

Ya sé que estoy siendo "algo" inescrupuloso con mi opinión sobre esta película, pero alguien más tiene que "castigar" a los productores, director, guionistas, diseñadores de efectos digitales y casi cualquier otro involucrado en semejante monstruosidad... 

Incluso un buen elenco de actores fue despilfarrado, con diálogos ridículos y una actuación acartonada; esto no es bueno, ni siquiera como parodia, porque necesitas buenas bromas, para empezar... 

Pero podrías preguntar, ¿sí hay algo rescatable en esta cinta?... 

Bueno, aparte de lo que ya ha sido mencionado anteriormente, pienso que la banda sonora de Madonna estuvo bien; un poquitín rara y demasiado electrónica para mi gusto, en un filme de Bond, pero bien (de hecho, pienso que su banda sonora para Austin Powers: El Espía Que Me Sacudió, es decir, Beautiful Stranger, ¡fue mucho mejor, en contexto!). 

Además y especialmente, el auto de Bond para esta película: un Aston Martin V12 Vanquish de 2002; en realidad, no hay absolutamente nada reprochable en esta elección (¡incluso el truquito poco creíble de "invisibilidad" para este coche, no logra empañar su esplendor!)... 

El Vanquish fue el reemplazo para la ya avejentada línea Virage y el anterior DB7 GT, pertenece a la primera generación del modelo (2001-2007) y puedes notar una importante mejora en el diseño en general, que luce más desafiante, combinando elementos de vanguardia y clásicos, el frente es realmente sobresaliente, ¡recordando el estilo distintivo del DB5!... 

Un diseñador de carros británico, Ian Callum, fue el responsable de este desarrollo y obviamente, no era un recién llegado en este segmento, ya que acumuló una experiencia significativa trabajando con Ford, Ghia Design Studio, TWR Design y Jaguar. 

Presenta una construcción con la última tecnología disponible para esa fecha, tanto en el chasis, hecho con elementos de aluminio y carbono mezclados, además desarrollado por Lotus Engineering, como en la carrocería, hecha completamente a mano, en aluminio. 

El corazón de este GT era un formidable motor de 362.2 pulgadas cúbicas, 5.9 L, V12, clasificado en 460 hp, acoplado a una transmisión electrohidráulica manual de 6 velocidades y tracción trasera, ofreciendo una velocidad máxima de 306 km/h (190 mph) y una aceleración de 0-100 km/h en apenas 4.7 segundos... 

Debo añadir que, para la película Otro Día Para Morir, la exótica planta de poder V12 con tracción trasera, fue cambiada por un motor V8 de Ford con tracción en las cuatro ruedas, con el fin de incrementar la tracción sobre hielo... 

Esto es, más o menos, el cierre de un ciclo, donde modelos producidos por Johnny Lightning para la celebración del 40º Aniversario del 007, fueron presentados en este blog y reitero mi complacencia, por causa del impresionante trabajo de la marca en estos modelos. 

Me encanta el hecho que ellos incluyeron vehículos europeos e incluso unos pocos asiáticos, los cuales son muy escasos en el portafolio de JL y muy buscados por seguidores de la marca, como yo. 

Este molde es una muestra patente de su laborioso trabajo, cuando se trata de nivel de detalle y acabados en una réplica a escala, aunque hay algunos problemas con la proporción y la postura; en todo caso, estoy bastante seguro que en Johnny Lightning ha habido un compromiso claro con la calidad y el realismo, especialmente en la era Playing Mantis y de ahí en adelante. 

El modelo presenta una construcción completa en diecast (carrocería y chasis) como fue la regla para cualquier modelo de JL, hasta poco antes de la adquisición de la marca por Takara Tomy. 

El trabajo de pintura para esta réplica de película fue en plateado con tampos delicados para las luces delanteras y de conducción, placa frontal, entradas de aire sobre el capó y paneles laterales frontales, las molduras de las ventanas, luces de cola, placa trasera, luces de parqueo, exhostos traseros y los diminutos emblemas frontal y posterior de Aston Martin. 

Los interiores en negro son muy detallados, con el respectivo timón a la derecha, las ventanas recibieron tampos adicionales; sin embargo, no hay apertura de capó. 

Las ruedas son multiparte con rimes deportivos plateados y ruedas en caucho labradas (quisiera que fueran un poquitín más grandes, como en el coche real, pero no es un gran problema) y fue hecho en China... 

Gen 17:1-5 "Era Abram de edad de noventa y nueve años, cuando le apareció JEHOVÁ y le dijo: YO SOY EL DIOS TODOPODEROSO; anda delante de MÍ y sé perfecto. Y pondré MI Pacto entre MÍ y tí, y te multiplicaré en gran manera. Entonces Abram se postró sobre su rostro, y DIOS habló con él, diciendo: He aquí MI Pacto es contigo, y serás padre de muchedumbre de gentes. Y no se llamará más tu nombre Abram, sino que será tu nombre Abraham, porque te he puesto por padre de muchedumbre de gentes."

ENGLISH 
Let’s be honest, at this very moment, you’re either in the way of the crisis of the 40s or you passed through it, you survived and now you enjoy even more your life than before, just because you’re more confident and less stupid, if you have to take risks... 

I think that the 40s are a good chance to make something great (if you haven’t done so yet) or to whine like a little princess about your past mistakes, without looking at what you have ahead... 

And it doesn’t depend on the circumstances; actually it depends on you, is a matter of attitude and anyway it’s a blessing, because some people do not get to see the light of the next day... 

In a world of movie enthusiasts, too used to the trilogies (which are considered the crowning achievement of the seventh art); there is a singular movie saga that has already crossed the not inconsiderable frontier of the 40 years, in the cinematic market: James Bond... 

Clearly, the 40th Anniversary of the 007 agent, should be the perfect excuse to make an epic movie; I mean, how many characters have had such long life in the silver screen, HUH?... 

The stakes were high, the producers wanted to throw away the boat out (perhaps, a bit too much) and the result was: Die Another Day, released in 2002 (40 years after Dr. No)... 

Despite the promising introduction and some good elements for the plot, this installment looks pretty much like a bearded and burly man, dressed with cowboy hat, an immaculate tuxedo jacket, combined with a patent leather miniskirt, fishnet stockings and heels... A shameful patchwork quilt!... 

If you were not familiarized with James Bond, this would be another B series moderately bearable action film, but if you have seen some 007 movies, you will feel that the MI6 agent was degraded to "000" and that you need to do something else more productive, than continue watching it... 

I know that I’m being "kinda" unscrupulous with my opinion about this movie, but someone else have to "punish" the producers, director, screenwriters, CGI designers and almost anyone else involved in the creation of such eyesore... 

Even a good cast of actors was squandered, with ludicrous lines and stilted performances; this is not good not even as parody, because you need good jokes, to begin with... 

But you might ask if there is anything salvageable in this movie?... 

Well, apart from what was already mentioned above, I think that the Madonna soundtrack was fine, a tad odd and too electronic for my taste, in a Bond film, but fine (in fact, I think that her soundtrack for Austin Powers: The Spy Who Shagged Me, i.e. Beautiful Stranger, was far better, in context !!!). 

Also and specially, the Bond car for this movie: a 2002 Aston Martin V12 Vanquish Grand Tourer; actually, there is absolutely nothing blameworthy in this selection (even the scarcely credible "invisibility" gadget for this ride, fails to tarnish its splendor!)... 

The Vanquish was the replacement for the already aged Virage line and the previous DB7 GT, it belongs to the first generation of the model (2001-2007) and you can notice an important improvement in the overall design, which looks defiant, combining a good dose of cutting edge and classic elements, the front is really outstanding, recalling the distinctive style of the DB5... 

A british car designer, Ian Callum, was the responsible of this development and obviously, he was not a newcomer in this segment, since he accumulated a significant experience working with Ford, Ghia Design Studio, TWR Design and Jaguar. 

It features a construction with the latest technology available at that time, both in the chassis made up of bonded aluminum and carbon elements, also developed by Lotus Engineering, as in the body, completely hand built in aluminum. 

The heart of this GT was a formidable 362.2 cu in, 5.9 L, V12 engine, rated at 460 hp, coupled to an electrohydraulic 6-speed manual transmission and rear wheel drive, offering a top speed of 306 km/h (190 mph) and a 0-100 km/h acceleration in barely 4.7 seconds !!!... 

I must add that, for the Die Another Day movie, the exotic V12 powerplant with rear wheel drive was changed by a V8 Ford engine with four wheel drive, in order to increase traction on ice... 

This is pretty much, the closing of a cycle, where models produced by Johnny Lightning for the celebration of the 007’s 40th Anniversary, were introduced in this blog and I reiterate my satisfaction, because of the awesome work of the brand on these models. 

I love the fact that they included several european and even a few asian vehicles, which are very scarce in the JL’s portfolio and highly sought by followers of this brand, like me. 

This cast is a patent sample of their laborious work, when it comes to level of detail and finishes in a scale replica, albeit there are some issues with proportion and stance; in any case, I’m pretty sure that in Johnny Lightning there has been a clear commitment with quality and realism, specially in the Playing Mantis era and thereafter. 

The model features full diecast construction (body and chassis), as was the rule for any JL model, until shortly before the acquisition of this brand, by Takara Tomy; the paint job for this movie replica was in silver with delicate tampos for the head and driving lights, front plate, air inlets on the hood and the side front panels, the windows moldings, tail lights, rear plate, signal lights, rear exhausts and the tiny front and tail Aston Martin emblems. 

The interiors in black are very detailed, with the respective right steering wheel, the windows received additional tampos; however, there is no openable hood. 

The wheels are multipart with silver sporty rims and styled rubber tires (I wish they were a bit larger, like in the actual car, but is not a big issue) and it was made in China... 

Gen 17:1-5 "And when Abram was ninety years old and nine, the LORD appeared to Abram, and said unto him, I AM THE ALMIGHTY GOD; walk before me, and be thou perfect. And I will make MY Covenant between ME and thee, and will multiply thee exceedingly. And Abram fell on his face: and GOD talked with him, saying: As for ME, behold, MY Covenant is with thee, and thou shalt be a father of many nations. Neither shall thy name any more be called Abram, but thy name shall be Abraham; for a father of many nations have I made thee."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Probably not so sweet 40 anniversary for James Bond franchises these days or should I say 007 had passed its glory days. I even walked passed Aston Martin's showroom with lots of admirations. Awesome sports cars which JL never fail to live up to the high standard of diecast replicas. Not to mention a fully diecast. Not many manufacturers can match JL in terms of that neat paint job, details, tires material and the plastic interior. I won't say Takara Tomica is lousy but I hope they have a good team understanding the soul of western cars.

chrismandesign said...

after such hecatomb (which somehow was not so bad at the box office), the Bond franchise was rebooted and with the participation of Daniel Craig, it returned to its old roots, giving it the shine that it lost after its 40th Anniversary, fortunately...

this is an outstanding movie replica, no doubt, and Johnny Lightning put its extra "Midas touch" in a rather rare model in its portfolio... i’m very pleased with it and i’m pretty sure is one of the best available in 1:64 scale... i don’t know if Tomica with its Tomica Limited Vintage Neo line, has plans to develop an Aston Martin model, but i think it would be awesome !!!... =D