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Hubo una época cuando los juguetes fueron simplemente juguetes y no me refiero a usar el término "juguete" con una connotación negativa, para nada...
Yo sí reconozco el alto valor de los juguetes durante mi infancia, me dieron un montón de buenos momentos, me permitieron crear mundos enteros, desencadenando mi imaginación, fueron instrumentos de felicidad y aunque algunas personas no se atreven a admitirlo, yo no tengo ningún escrúpulo en decir, que me ayudaron a desarrollar mi personalidad...
Los juguetes son importantes, muy importantes, mucho más de lo que podrías imaginar; con todo, hubo un momento en el tiempo, cuando los juguetes se convirtieron en algo más: coleccionables...
Los niños que una vez amaron y jugaron horas y horas con sus juguetes, los querían de vuelta; pero de una manera diferente, simplemente porque crecieron, ese sentimiento nostálgico los transformó en coleccionistas...
Obviamente, esta descripción aplica a aquellos que coleccionan modelos en diecast, como yo; teniendo en mente que también colecciono otras cosas y eso me hace una especie de "forastero", pero un coleccionista después de todo y uno que tiene una visión de esta afición, la cual NO es mostrar que tengo más dinero que tú o bufonadas como esas...
Prácticamente desde la época cuando los coleccionistas de diecast nacieron, hubo varias discusiones saludables sobre los modelos supuestamente "no licenciados", fabricados por esta industria y pondré mis "cinco centavitos" en esta controversia...
Primero, déjame decirte que no existe tal cosa como un modelo "no licenciado", simplemente porque cualquier modelo hecho por una compañía de diecast específica, legalmente establecida, usualmente requiere una patente para el molde, con el fin de registrarlo para uso comercial.
Aún más, ellos necesitan proteger sus derechos para producir cierto modelo y las regalías derivadas de este; necesitas licencias para hacer eso.
Una patente, para fines prácticos, es de hecho una licencia; por lo tanto, cuando un producto es patentado, no lo puedes usar comercialmente, sin el permiso expreso del respectivo fabricante, diseñador, inventor o desarrollador involucrado y esto incluye muy a menudo el pago de regalías.
Esto es lo que llamaría "licencia interna" y es independiente de lo que llamaría "licencia externa" o las licencias provistas por: fabricantes de autos, revistas de coches, personalizadores de carros, series de TV, estudios de cine, publicadores de cómic, productores de animé, desarrolladores de videojuegos, etc.
Si otra compañía en este segmento, quiere re-lanzar cierto modelo, producido ya en masa, esta debe pedir una licencia al fabricante de diecast que desarrolló el molde original, sin importar si además requirió una licencia externa para su creación o no; de otra forma, puede ser demandada.
Dado que no tiene ningún sentido llamar a un modelo en diecast, no basado en un carro real, hecho por un fabricante legal: modelo "no licenciado", entonces ¿cómo deberíamos llamarlo?...
Buena pregunta, debo decir y algunos colegas coleccionistas han acuñado el término modelo "genérico", el cual pienso es un buen intento; pero en mi opinión, falla en mostrar algunas características de esta clase de diecast.
A propósito, compartiré más de mis pensamientos sobre este aspecto del tema amplio introducido esta oportunidad, en publicaciones futuras...
Ya que oficialmente estoy expresando otra parte de mi visión sobre esta afición y eso es algo que podrías haber notado desde hace algún tiempo, esta reseña está muy en sintonía con la temática abordada.
Además, es una especie de homenaje a un colega coleccionista y amigo, que me ayudó a cultivar el amor por Hot Wheels, en un tiempo cuando era escéptico e incluso reacio a coleccionar dicha marca de diecast.
Recuerdo que me dijo que uno de sus moldes más queridos, creado por HW, es el que estoy publicando aquí...
Le dije que el problema con este modelo es que era "no licenciado" (si, cometí ese error antes, una prueba de que evolucionamos en este gremio =PPPPP); sin embargo, él me sugirió que prestara atención a su diseño avanzado, lo que en realidad hice, pero un par de años más tarde...
Me dijo también, que estaba buscando ansiosamente la versión hecha de este molde, para la línea Super Treasure Hunts; pero su búsqueda no había sido exitosa, principalmente porque era muy caro y difícil de conseguir...
No se dejen engañar, no he olvidado expresar más de mi punto de vista sobre el espinoso tema de la línea Treasure Hunts de Hot Wheels (en especial los Super)...
La próxima vez, no se preocupen...
Finalmente, fui seducido por este modelo, lanzado en 2000 para la Serie First Editions y diseñado por Eric Tscherne, un nombre que probablemente no has escuchado tanto, pero uno con un trabajo consistente y algunos moldes muy interesantes, exclusivamente desarrollados para Hot Wheels.
La particularidad de este molde, es que representa un fusión muy realista entre un Muscle Car americano y un Tuner japonés, con una silueta limpia y refinada; un auto conceptual que definitivamente quisieras ver en la vida real y gracias a la ayuda de dos colegas coleccionistas e importadores, conseguí dos muestras, incluidas en la presente reseña.
La primera muestra pertenece a la Serie First Editions, parte de las líneas Regulares y una de las dos variantes hechas para ese año; tiene carrocería en diecast y chasis en plástico plateado; el trabajo de pintura es grandioso y hace gala de un acabado complejo, diría que la base es un rojo carmín o naranja profundo, luego una capa de escarcha metálica dorada y luego la laca, el resultado final es delicioso y es complementado por una franja en azul profundo sobre el frente del capó, los paneles laterales, un logo de Hot Wheels sobre los guardafangos delanteros y las parrillas frontales recibieron también pintura negra; los interiores son azules (una curiosidad, ya que en esta variación, deberían ser negros), las ventanas son ahumadas, presenta ruedas plásticas con diseño de rimes 5 Spoke en cromado y fue hecho en Malasia.
La segunda muestra pertenece a la Serie Treasure Hunts (T-Hunt), es la versión Super y es parte de la Línea Principal (¡sí, lo conseguí!); tiene carrocería en diecast y chasis en plástico dorado; el trabajo de pintura en negro brillante hecho para este modelo, fue complementado por tribales como llamas, con un bonito degradé de amarillo a dorado y delineado en blanco y dorado, sobre el capó, los paneles laterales, también un emblema grande de "Hot Wheels Treasure Hunt 2003" sobre el techo, en blanco, negro y dorado; los interiores son beige claro con ventanas tintadas en amarillo, las ruedas multiparte tienen diseño de rimes Deep Dish en dorado, llantas labradas en caucho Real Riders y fue hecho en Tailandia...
Col 3:1-4 "Si, pues, habéis resucitado con CRISTO, buscad las cosas de arriba, donde está CRISTO sentado a la diestra de DIOS. Poned la mira en las cosas de arriba, no en las de la tierra. Porque habéis muerto, y vuestra vida está escondida con CRISTO en DIOS. Cuando CRISTO, vuestra vida, se manifieste, entonces vosotros también seréis manifestados con ÉL en gloria."
ENGLISH
There was a time when toys were just toys and I don’t mean to use the term "toy" with a negative connotation, not at all...
I do recognize the high value of toys during my infancy, they gave me a lot of good moments, they allowed me to create entire worlds, triggering my imagination, they were instruments of happiness and albeit some people don’t dare to admit it, I do not have any qualms into say, that they helped me to develop my personality...
Toys are important, very important, much more than you could imagine; yet, there was a moment in time, when toys became something else: collectibles...
The kids that once loved and played hours and hours with their toys, wanted them back; but in a different way, just because they grew, that nostalgic feeling transformed them into collectors...
Obviously, this description applies to those who collect diecast models, like me; well, bearing in mind that I also collect other stuff and that makes me a sort of "outsider", but a collector after all and one who has a vision of this hobby, which is NOT to show that I have more money than you or buffooneries like those...
Virtually from the time when the collectors of diecast were born, there were several healthy discussions about the allegedly "not licensed" models, manufactured by this industry and I will put my "five cents" in this controversy...
First, let me tell you that there is no such thing like a "not licensed" model, just because any model made by a specific diecast company, legally established, usually requires a patent for the cast, in order to register it for commercial use.
Even further, they need to protect their rights to produce certain model and the royalties derived from it; you need licenses to do so.
A patent, for practical purposes, is in fact a license; therefore, when a product is patented, you cannot use it commercially, without express permission of the respective manufacturer, designer, inventor or developer involved and it includes very often royalties payment.
This is what I would call "internal license" and is independent from what I would call "external license" or the licenses provided by: car makers, car magazines, car customizers, TV series, movie studios, comic publishers, anime producers, videogame developers, etc.
If other company in this segment wants to re-release a certain model, already mass produced, it must ask for a license to the diecast manufacturer that developed the original cast, regardless it also required an external license for its creation or not; otherwise, it can be sued.
Given that it doesn’t make any sense to call a diecast model, not based in an actual car, made by a legal manufacturer: "not licensed" model, then how we should call it?...
Good question, I must say and some fellow collectors have coined the term "generic" model, which I think is a nice try; but in my opinion, it fails to show some features of this kind of diecast.
By the way, I will share more of my thoughts on this aspect of the wide topic introduced this time, in future publications...
Since I’m officially expressing another part of my vision on this hobby and that’s something you may have noticed for some time now, this review is very much in tune with the theme addressed today.
Also, it’s a sort of homage to a fellow collector and friend, who helped me to cultivate the love for Hot Wheels, at a time when I was skeptical and even reluctant to collect such brand of diecast.
I remember he told me that one of his dearest cast, ever created by HW, was the one I’m publishing here...
I told him that the problem with this model is that it was "not licensed" (yeah, I made that mistake before, a proof that we evolve in this guild =PPPPP); however, he suggested me to pay attention to its sharp design, what I actually did, but a pair of years later...
He told me as well, that he was looking eagerly the version made of this mold, for the Super Treasure Hunts line; but his search had not been successful, mainly because it was very expensive and hard to find...
Don’t be fooled, I have not forgotten to express more of my point of view on the thorny topic of the Treasure Hunts line by Hot Wheels (specially the Super)... Next time, don’t worry...
Finally, I was seduced by this model, released in 2000 for the First Editions Series and designed by Eric Tscherne, a name you probably have no heard so much, but one with a consistent work and some very interesting molds, exclusively developed for Hot Wheels.
The particularity of this cast, is that represents a very realistic fusion between an american Muscle Car and a japanese Tuner, with a neat and refined shape; a concept car that you definitely would like to see in the real life and thanks to help of a pair of fellow collectors and importers, I got two samples, included in the present review.
The first sample belongs to the First Editions Series, part of the Regular lines and one of the two variations made for that year; it has diecast body and silver plastic chassis; the paint job is grandiose and displays a complex finishing, I would say that the base color was a carmine red or a deep orange, then a layer of golden metal flakes and then the lacquer, the final result is delicious and is complemented by a deep blue stripe on the front of the hood, the side panels, a Hot Wheels logo on the front fenders and the front grilles received black paint also; the interiors are blue (a curiosity, since in this variation, they should be black), the windows are smoked, it features plastic wheels with 5 Spoke rims design in chrome and it was made in Malaysia.
The second sample belongs to the Treasure Hunts (T-Hunt) Series, is the Super version and is part of the Mainline (yeah, I got it!); it has diecast body and golden plastic chassis; the glossy black paint job made for this model, was complemented by flames-like tribal, with a nice gradient from yellow to gold and delineated in white and gold, on the hood, the side panels, also a big "Hot Wheels Treasure Hunt 2003" emblem on the roof, in white, black and golden; the interiors are light beige with yellow tinted windows, the multipart wheels have golden Deep Dish design for the rims, Real Riders styled rubber tires and it was made in Thailand...
Col 3:1-4 "If ye then be risen with CHRIST, seek those things which are above, where CHRIST sitteth on the right hand of GOD. Set your affection on things above, not on things on the earth. For ye are dead, and your life is hid with CHRIST in GOD. When CHRIST, who is our life, shall appear, then shall ye also appear with HIM in glory."
2 comments:
Personally, I think collecting toys is a healthy hobby and my wife agreed with me. At least she knows my money ain't fir womanizing. Lol.. We just need to find a balance and collect toys we like and within our means.
I must agreed that something copyright and license can be quite a bad. Just for toys that price ended up ridiculously higher that usual due to licensing issue. At times it's unfair to consumers.
Super Treasure Hunts does suggested that the diecast is hard to find.hehe.. It has a nice retro design, sexy too in red and reminded me of "Knight Rider".
additionally to what you have already mentioned wisely, this hobby must be the expression of your values, it must be something exercised with ethics and unselfish; otherwise, it will be just another vice, another sample of degradation (and that’s precisely what some people, posing as collectors or honest sellers, are making with our respected hobby =/)...
the payment of licenses could be an issue regarding the final price for collectors, but when you pay this fair extra value, you’re helping other people to continue with their great work and vocation, that’s something worthy of our support...
HEHE... i will discuss more nasty facts about the Treasure Hunts line, in future publications and i will share my point of view on such matter...
i guess, you will find it interesting, since is the reflection of malicious practices that affect all the collectors, regardless of what they collect... =)
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