skip to main |
skip to sidebar
¿Te has preguntado cuál es el auto más veloz del mundo?...
Puedo apostar que lo has hecho, más de una vez, solo por diversión o con el fin de hacerte pasar por un entusiasta de los coches serio...
Bien, hay varios sitios web especializados donde puedes encontrar listas incluyendo nombres de alta alcurnia como: Lamborghini, Pagani, Zenvo, McLaren, Koenigsegg, Saleen, SSC, Bugatti, Hennessey, etc...
¿Y sabes qué?...
Esos son vehículos extremadamente rápidos, caros, exóticos y hermosos, por supuesto, nadie con dos dedos de frente lo negaría...
Sin embargo, lastimosamente, esos NO son los carros más veloces del mundo y necesitas ampliar tu lista de opciones, si quieres ser más exacto...
Aún más, debes echarle un vistazo a cualquiera de las pistas de drag más famosas de los Estados Unidos de América, donde eventos de la NHRA (Asociación Nacional de los Hot Rod, por sus siglas en inglés) tienen lugar y te encontrarás a los auténticos reyes de la velocidad...
Yo diría, los lugares donde el resto de coches, sin importar su abolengo o prestigio, son solo aproximaciones de lo que realmente significa ser veloz...
Pero muchos argumentarán: "¡esos vehículos monstruosos, difícilmente podrían ser llamados autos!" y yo diría: define auto, porque si tienes un chasis, una carrocería, un motor, una transmisión, un sistema de frenos, un sistema de ignición, combustible y un asiento, entonces tienes básicamente un auto, y todo lo anterior es compartido por cualquier Pro Stock, Funny Car o incluso Top Fuel de la NHRA.
Desde luego, no estamos hablando de CUALQUIER coche, que puede ser conducido por CUALQUIER piloto, sobre CUALQUIER carretera y debemos considerar también, que no es lo mismo los viejos tiempos que los tiempos recientes en la NHRA.
La historia de este cuerpo sancionatorio es tan larga como la historia de los Hot Rods y comenzó como cualquier otra organización de los deportes a motor: como una actividad clandestina.
No puedo pretender cubrir el tema entero de la NHRA, en una sola publicación, hay simplemente demasiada información disponible para seleccionar y procesar; en vez de eso, me enfocaré en una de sus etapas más significativas: los 70s.
En esa época, la NHRA tenía ya una fuerte infraestructura, regulaciones bien desarrolladas y una amplia base de fanáticos, pero también tuvo que afrontar la crisis del petróleo, como cualquier otro negocio relacionado con ese producto.
Roland Leong, un entusiasta de la velocidad, de ascendencia hawaiana, que comenzó a probar sus habilidades en las Carreras Drag cuando tenía apenas 15 años; después se convirtió en piloto de Fuel Car (una experiencia más bien corta, debo decir, la cual terminó después de chocar un Top Fuel Car, en Long Beach y, por ello, su licencia de piloto fue revocada).
Su relación con las Carreras Drag, no obstante, continuó como afinador de Top Fuel Cars y más tarde de Funny Cars; ahora mismo, él es una leyenda viviente, que todavía juega un papel importante en este mundo fascinante y loco de la velocidad en tierra.
Construyó una reputación consistente en la Clase de los Funny Cars con sus Hawaiians, sí, en plural, porque afinó varios dragsters con ese nombre, pero hoy estoy presentando un Funny Car específico: el Hawaiian de 1971, basado en un Dodge Charger R/T 440 Six-Pack de 1971.
Ahora, debo advertir que su parecido con el Charger del 71 es remoto, ya que solo la carrocería hace reconocible a este monstruo en medio de la multitud, la cual fue hecha de un compuesto especial, porque el combustible usado para estas carreras es altamente inflamable; pero recuerda, este es todavía un auto en el sentido estricto de la palabra.
Esos fueron tiempos duros para las Carreras Drag, no solo por causa de la crisis petrolera, sino porque el patrocinio era extremedamente difícil de conseguir, mucho más difícil que hoy en día; la mayoría de competidores tenía que hacer carreras uno contra otro, por todo el país, con el fin de ganarse la vida en esta costosa empresa.
El Hawaiian del 71 publicado hoy, ganó el Funny Car Eliminator precisamente en 1971, en las manos del piloto Butch Maas así que, ¡una superestrella de las carreras drag está justo frente a tus ojos!...
Mi sentido común de coleccionista me dice que, de alguna forma, Takara Tomy y específicamente la gente responsable por la división de diecast de esta marca (un puñado de resentidos con una visión corta del futuro, en mi humilde pero franca opinion =PPPPP), lamentará sepultar una gran marca como Johnny Lightning.
Sin embargo, si ellos piensan que han sepultado también su reputación o el impacto que ha tenido en coleccionistas conocedores como el suscrito, necesitan despertar, en serio.
Estoy satisfecho con todos los modelos y artículos en mi colección, pero Johnny Lightning no falla en ir más allá de mis expectativas siempre.
Este modelo, hecho durante la era Playing Mantis, es solo otro ejemplo de lo que un diecast dirigido a coleccionistas adultos debería ser; en realidad, ellos comenzaron a hacer las cosas bien, mucho antes que otras marcas relacionadas alrededor del mundo.
El Hawaiian del 71 presentado esta vez, es parte de la Serie Dragsters U.S.A. y es sorprendente ver el nivel de calidad logrado en este modelo, considerando que fue producido en 1995; la tarjeta grande y gruesa, impresa a todo color al frente y blanco / negro al reverso, ¡es fabulosa!...
Tiene carrocería y chasis en diecast, una aleación pesada hecha para durar; el modelo tiene un buen parecido con el coche real, pero algunos detalles fueron cambiados luego, no es completamente fiel; lo cual no me molesta en lo absoluto, ya que estoy consciente que es un modelo antiguo.
El trabajo de pintura así como los tampos / calcomanías, son mucho mejores que en modelos similares del mismo segmento de mercado en esa época, y aunque estos no son fieles tampoco, fueron agradablemente hechos (debes considerar el caos de licencias y regalías, involucrados en la producción de réplicas a escala de autos de carreras, especialmente cuando es una edición limitada y necesitas mantener el precio final en un punto razonable).
Los interiores son simples, pero me gusta la forma como el chasis y el motor fueron trabajados en una sola pieza; obviamente, puedes levantar la carrocería para exponer el chasis; las ruedas son multiparte con rimes cromados Cragar Super Race Beadlock, ruedas plásticas veloces Racer’s Edge e incluyeron un token en cartón, con una fotografía del Hawaiian real...
Jue 7:12-15 "Y los madianitas, los amalecitas y los hijos del oriente estaban tendidos en el valle como langostas en multitud, y sus camellos eran innumerables como la arena que está a la ribera del mar en multitud. Cuando llegó Gedeón, he aquí que un hombre estaba contando a su compañero un sueño, diciendo: he aquí yo soñé un sueño: veía un pan de cebada que rodaba hasta el campamento de Madián, y llegó a la tienda, y la golpeó de tal manera que cayó, y la trastornó de arriba abajo, y la tienda cayó. Y su compañero respondió y dijo: esto no es otra cosa sino la espada de Gedeón hijo de Joás, varón de Israel. DIOS ha entregado en sus manos a los madianitas con todo el campamento. Cuando Gedeón oyó el relato del sueño y su interpretación, adoró; y vuelto al campamento de Israel, dijo: levantaos, porque JEHOVÁ ha entregado el campamento de Madián en vuestras manos."
ENGLISH
Have you wondered what’s the world’s fastest car?...
I can bet you have done it, more than once, just for fun or in order to pose as a serious car enthusiast...
Well, there are several specialized websites where you can find lists including highborn names like: Lamborghini, Pagani, Zenvo, McLaren, Koenigsegg, Saleen, SSC, Bugatti, Hennessey, etc...
And you know what?...
Those are extremely fast, expensive, exotic and beautiful vehicles, of course, nobody with half a brain would deny it...
However, pitifully, those are NOT the world’s fastest cars and you need to enlarge your list of options, if you wanna be more accurate...
All the more, you must take a look to any of the most famous dragstrips in the Unites States of America, where events of the NHRA (National Hot Rod Association) take place and you will meet the authentic kings of speed...
I would say, the places where the rest of cars, regardless their lineage or prestige, are only approximations of what really means being fast...
But many will argue: "those freakish vehicles, hardly could be called cars!" and I would say: define car, because if you have a chassis, a body, an engine, a transmission, a brake system, an ignition system, fuel and a seat, then you have basically a car, and all the above is shared by any NHRA’s Pro Stock, Funny Car or even Top Fuel.
Of course, we are not talking about ANY car, which could be driven by ANY pilot, on ANY road and we must consider as well, that is not the same the old times than the recent times in the NHRA.
The history of this sanctioning body is as long as the history of the Hot Rods and it began as any other motorsports organization: as a clandestine activity.
I could not pretend to cover the entire topic of the NHRA, in a single publication, there is just too much information available to select and process; instead, I will focus in one of its most meaningful stages: the 70s.
At that time, the NHRA had already a strong infrastructure, well developed regulations and an wide fan base, but it also had to face the oil crisis, as any other business related with this commodity.
Roland Leong, a speed enthusiast, of hawaiian ancestry, who began to test his skills in Drag Racing when he has barely 15 years old; later became pilot of a Fuel Car (a rather short experience, I must say, which finished after he crashed a Top Fuel Car, at Long Beach and thus, his pilot license was trevoked).
His relationship with the Drag Racing, nonetheless, continued as tuner of Top Fuel Cars and later of Funny Cars; right now, he’s a living legend, who still plays an important role in this fascinating and crazy world of land speed.
He built a consistent reputation in the Funny Cars’ Class with his Hawaiians, yeah, in plural, because he tuned several dragsters with this name, but today i’m featuring a specific Funny Car: the 1971 Hawaiian, based on a 1971 Dodge Charger R/T 440 Six-Pack.
Now, I must warn that the resemblance with the ’71 Charger is remote, since only the body makes this monster recognizable among the crowd, which was made from a special compound, because the fuel used for this races is highly flammable; but remember, this is still a car in the strict sense of the word.
Those were tough times for Drag Racing, not only because of the oil crisis, but because the sponsorship was extremely hard to get, much harder than nowadays; most of the competitors had to make match racing, all over the country, in order to make a living in this costly business.
The ’71 Hawaiian published today, won the Funny Car Eliminator precisely in 1971, in the hands of the pilot Butch Maas so, an american drag racing superstar is right before your eyes!...
My collector’s common sense tells me that, somehow, Takara Tomy and specifically the people responsible for the diecast division of this brand (a bunch of resentful with short vision of the future, in my humble but frank opinion =PPPPP), will regret to bury such a great brand as Johnny Lightning.
However, if they think they have buried also its reputation or the impact it has had on knowledgeable collectors as the undersigned, they need to wake up, seriously.
I’m satisfied with all the models and items in my collection, but Johnny Lightning doesn’t fail to go beyond my expectations every time.
This model, made during the Playing Mantis era, is just another sample of what a diecast targeted to adult collectors should be; actually, they began to do things right, way before other brands related around the world.
The ’71 Hawaiian featured this time, is part of the Dragsters U.S.A. Series and is amazing to see the level of quality achieved in this model, considering that it was produced in 1995; the big and thick card, printed full color in front and black/white on the reverse, is fabulous!...
It has diecast body and chassis, a heavy alloy made to last; the model has a good resemblance with the actual car, but some details were changed so, it’s not completely faithful; which doesn’t bothers me at all, since I’m aware that it’s an old model.
The paint job as well as the tampos / decals, are much better than similar models of the same market segment at that time, and although these are not faithful either, they were nicely done (you must consider the chaos of licenses and royalties, involved in the production of a racing car’s scale replica, specially when it’s limited edition and you need to keep the final price at a reasonable point).
The interiors are simple, but i like the way the chassis and engine were worked in one piece; obviously, you can lift the body to expose the chassis; the wheels are multipart with Cragar Super Race Beadlock chrome rims, Racer’s Edge speed plastic tires and they included a cardboard token, with a picture of the actual Hawaiian...
Jud 7:12-15 "And the Midianites and the Amalekites and all the children of the east lay along in the valley like grasshoppers for multitude; and their camels were without number, as the sand by the sea side for multitude. And when Gideon was come, behold, there was a man that told a dream unto his fellow, and said: behold, I dreamed a dream, and, lo, a cake of barley bread tumbled into the host of Midian, and came unto a tent, and smote it that it fell, and overturned it, that the tent lay along. And his fellow answered and said: this is nothing else save the sword of Gideon the son of Joash, a man of Israel: for into his hand hath GOD delivered Midian, and all the host. And it was so, when Gideon heard the telling of the dream, and the interpretation thereof, that he worshiped, and returned into the host of Israel, and said: arise; for the LORD hath delivered into your hand the host of Midian."
4 comments:
JL made really great stuff and I hope Takara would keep JL's America cars legacy going. It's a pity they got took over. It's an awesome branding and quality precede many other brand. Crazy cool just like this posted. The decals on the car is awesome and the fact that the car cover could be jacked up is astonishing. The two inlets in front looked like nostrils ^_^
i don’t know, at this very moment, if Johnny Lightning will be revived any time in the future... however, considering the fact that in the past, it remained in "hibernation" from 1971 to 1994, because of legal issues, it’s not crazy to think that an entrepreneur with vision, could bring back this brand to please its loyal followers...
this is a fine diecast, for sure !!!... a sort of anachronism, a heavy sweetness in this market plagued with too much plastic and too little taste... the two nostrils you mentioned were one of the distinctive features of the ’71 Dodge Charger and yep, the decorations is outstanding, specially for a model released 20 years ago, i love it !!!... =D
Again Johnny Lightning.... always something special... this brand never ceased to impressed me even after so many years now... I don't like DRAGSTER/NHRA cars but I like the concept of this model where you can easily reveal the interior using a very friendly and fun system, just lift it up and you can see them all... very nice!!!
On the other hand, I'm glad you still actively continue your blog... mine is a bit quite for a long time due to some issues in life and those annoying thing called "life commitment" LOL... anyway, I try my best to post something now and then...
Cheers and keep it up...
glad to hear about you again, it has been a long time since you published frequently and i thought you perhaps had some important personal issues to settle, it happens to any of us... yeah, it would be great, if you have some spare time, to see more of your funny publications !!!...
about the diecast model, well, you know that i love these monsters, i just can’t help it !!!... =)
Post a Comment