Para ciertos admiradores de las carreras rally, las competiciones más antiguas deben ser el patrón para determinar las verdaderas leyendas en esta clase de disciplina de los deportes a motor y, hasta cierto punto, tengo que estar de acuerdo con ellos, porque es una aseveración sensata si lo meditas un poco...
Las raíces de las carreras rally pueden ser trazadas tan lejos como hasta la última década del siglo XIX, cuando la Paris-Rouen Horseless Carriage Competition tuvo lugar, en 1894...
En esa época, no estaba disponible el extenso cuerpo de reglas de los deportes a motor modernos y actuales; tampoco, obviamente, la tecnología y prestaciones de los nuevos vehículos desarrollados específicamente para dicho propósito...
Hablando de los competidores, no eran pilotos profesionales carreras, entrenados física y mentalmente para esta tarea, ganando abultados sueldos; más bien, eran aventureros, gente con las agallas para incluso poner en peligro sus vidas y no era extraño ver entre ellos importantes celebridades de la alta sociedad, que no sabían como "invertir" su tiempo libre.
Con respecto a los vehículos en sí, había muy pocas unidades producidas al comienzo de las competencias rally y estos eran básicamente autos "de serie", con poca o ninguna modificación en absoluto.
Los primeros coches de rally no eran precisamente bólidos para los estándares de hoy, la velocidad máxima para vehículos de finales del siglo XIX y principios del siglo XX era cerca de 24 km/h (un paseo a caballo era en realidad más rapido), pero los pilotos y sus carros estaban más menos por su cuenta, compitiendo en condiciones muy precarias.
A las salvajes y polvorientas carreteras en aquellos días, debías añadir la afluencia cada vez mayor de espectadores, el tráfico regular de vehículos, transeuntes y animales en tales vías, el cual no era interrumpido por causa de la competencia así que, sí, los accidentes fatales no eran poco comunes.
Sin embargo, esto no termina allí, con los desarrollos y mejoras introducidas en los automóviles, en asunto de unos pocos años, la velocidad máxima fue elevada a más de 100 km/h, y esto estaba claramente lejos de una velocidad segura para pilotos o espectadores por igual.
Por eso estoy de acuerdo con que las primeras competencias rally fueron en efecto pruebas extremas tanto para los pilotos como para los autos mismos y estos últimos permanecieron con modificaciones mínimas o moderadas, con respecto a los autos de serie, por décadas.
Todas esas son poderosas razones para considerar casi "héroes" a los viejos pilotos y coches involucrados en las primeras etapas de las carreras rally; con todo, no puedo negar que mientras esta clase de competición llegó a ser más segura que antes, todavía es muy exigente por causa de las máximas velocidades alcanzadas hoy y el abrupto diseño de las rutas.
Ahora, hay vehículos que marcaron un hito, incluso una ruptura con las concepciones anteriores acerca de lo que un carro de rally debería ser y estoy introduciendo un ejemplo de dicha categoría: el Auto Deportivo / Auto Rally Grupo 4 WRC Coupé 2 Puertas Subcompacto Lancia Stratos HF de 1975.
Hablaré en una publicación futura sobre las particularidades de este modelo, quiero decir, el carro real luego, esta vez miremos el modelo a escala...
Me gustaría decir que el segmento de los modelos 1:43, es uno con una buena cantidad de información fácilmente disponible en la red, como digamos los modelos 1:64, los cuales son la tendencia principal en mi colección de diecast, pero ese no es precisamente el caso.
Tal información está dispersa en varios blogs o foros de colegas coleccionistas alrededor del mundo, que solo coleccionan modelos en esta escala; no hay tal cosa como una Wikia de escala 1:43 y eso es algo que deberíamos ser capaces de hacer en el futuro próximo (aunque nosotros, los coleccionistas, somos complicados, algunos más que otros, debo decir)...
La única cosa que sé de seguro sobre el modelo presentado en esta publicación, es que fue incluido en la Serie Racing Car, hecha para Del Prado Collection.
Ya mencioné en una publicación previa que Del Prado es una casa editorial de España, bien conocida entre algunos coleccionistas a causa de sus líneas de coleccionables, acompañados por fascículos y ahora mismo, está en una situación financiera muy difícil, que la tiene al borde del cierre, tristemente.
Los números fueron ofrecidos inicialmente cada mes y años más tarde, quincenalmente; la Car Collection original consistía de 70 modelos, con diferentes tipologías; adicionalmente, solo sé un poquitín sobre esta Serie Racing Car y otra de camiones de bomberos, pero eso es todo.
Los modelos fueron desarrollados para Del Prado y después vendidos a marcas de diecast como Universal Hobbies o Revell; estos ofrecían una calidad excelente por un precio más bien bajo y los coleccionistas, en ese tiempo, fueron escépticos sobre incluir modelos Del Prado en sus colecciones, ya que las réplicas 1:43 eran usualmente cualquier cosa menos baratas.
Como coleccionista avezado, he aprendido en la práctica que comprar algo costoso, no necesariamente implica que estás adquiriendo algo que valga la pena; a decir verdad, he encontrado con más frecuencia que antes, muchos vendedores inescrupulosos ofreciendo artículos de colección a precios exagerados y personas con poco conocimiento sobre esta afición o con propensión a fanfarronear sobre lo mucho que pagaron por cierto coleccionable, terminan financiando a estos ladrones de cuello blanco; así es como ese círculo vicioso se mantiene...
En otras palabras: alto precio NO significa alta calidad, esa es una presuposición falsa y si eres un coleccionista experimentado, deberías saberlo. Además, un coleccionista avezado no es aquel que paga más por un artículo, sino aquel que paga lo que es justo y aprendes esto investigando en la web, con colegas coleccionistas y con diferentes proveedores...
Actualmente, los modelos Del Prado son más apreciados y considerados a la par con marcas como Altaya, Ixo y similares; este Lancia Stratos HF de 1975, ganador del Rally Monte-Carlo de 1975, conducido por Sandro Munari y Mario Mannucci, fue hecho también por HPI Racing, Altaya Ixo, Minichamps y Verem (probablemente, la versión de HPI Racing sea la más precisa y costosa disponible).
El nivel de detalle, proporción y acabados en general son dignos de elogio; presenta carrocería en diecast y chasis en plástico negro; el trabajo de pintura fue hecho en blanco brillante, con varios tampos y/o calcomanías (el principal patrocinador es Alitalia; acompañado por Agip y Pussli Auto Torino).
Hay insertos plásticos para el juego de luces exploradoras al frente, las señales de giro, el espejo retrovisor (solo en la puerta izquierda), la antena del techo y las luces de cola.
Los interiores fueron trabajados en plástico negro, bastante detallados y recibieron un toque de pintura para el extinguidor; las ruedas son multiparte con rimes realistas dorados, ruedas labradas en caucho, incluye una linda aunque algo grande base de exhibición y fue hecho en China...
Ose 6:1-6 "Venid y volvamos a JEHOVÁ; porque ÉL arrebató, y nos curará; hirió, y nos vendará. Nos dará vida después de dos días; en el tercer día nos resucitará, y viviremos delante de ÉL.Y conoceremos, y proseguiremos en conocer a JEHOVÁ; como el alba está dispuesta su salida, y vendrá a nosotros como la lluvia, como la lluvia tardía y temprana a la tierra. ¿Qué haré a tí, Efraín? ¿Qué haré a tí, oh Judá? La piedad vuestra es como nube de la mañana, y como el rocío de la madrugada, que se desvanece. Por esta causa los corté por medio de los profetas, con las palabras de MI Boca los maté; y tus juicios serán como luz que sale. Porque misericordia quiero, y no sacrificio, y Conocimiento de DIOS más que holocaustos."
ENGLISH
For certain admirers of the rally racing, the older competitions must be the paragon to determine the true legends in this kind of motorsports discipline and, up to a point, I have to agree with them, because it’s a sensible asseveration if you meditate a little...
The roots of the rally races can be traced to as far as the last decade of the nineteenth century, when the Paris-Rouen Horseless Carriage Competition took place, in 1894...
At that time, there was not available the extensive body of rules of the modern and current motorsports; neither, obviously, the technology and performance of the new vehicles developed specifically for such purpose...
Talking about competitors, they weren’t professional race pilots, trained physically and mentally for this task, earning fat salaries; rather, they were adventurers, people with the guts to even jeopardizing their lives and it wasn’t strange to see among them important celebrities from the high society, who didn’t know how to "invest" their spare time.
Regarding the vehicles themselves, well, there were very little units produced at the beginning of the rally competitions and these were basically "stock" cars, with little or no modification at all.
The first rally cars were not precisely bolides for today standards, the maximum speed for vehicles from late nineteenth century and early twentieth century was about 24 km/h (a horse ride was actually faster), but the pilots and their cars were pretty much on their own, competing in very precarious conditions.
To the wild and rusty highways in those days, you should add the progressively greater influx of spectators, the regular traffic of vehicles, bystanders and animals in such roads, which was not interrupted because of the competition so, yeah, fatal accidents were not uncommon.
However, it doesn’t end there, with the developments and improvements introduced in the automobiles, in a matter of few years, the maximum speed was raised to more than 100 km/h, and it was clearly far from a safe speed for pilots or spectators equally.
That’s why I agree that the first rally competitions were indeed an extreme test both for pilots as for the vehicles themselves and these latter remained with minimal or moderate modifications, regarding the respective stock cars, for decades.
All those are powerful reasons to consider nearly "heroes" to the old pilots and cars involved in the early stages of the rally racing; yet, I can’t deny that while this kind of competition became safer than before, it’s still very demanding because of the maximum speeds achieved today and the abrupt design of the routes.
Now, there are vehicles that marked a milestone, even a rupture with the previous conceptions about what a rally car should be and I’m introducing a sample of such category: the 1975 Lancia Stratos HF Subcompact 2-Door Coupe Sports Car / Group 4 WRC Rally Car.
I will talk in a future publication about the particularities of this model, I mean, the actual car so, this time let’s look at the scale model...
I would like to say that the segment of the 1:43 models, is one with a good deal of information easily available on the web, like let’s say the 1:64 models, which is the main trend in my diecast collection, but that’s not precisely the case.
Such information is dispersed in several blogs or forums of fellow collectors around the world, who only collect models in this scale; there is no such thing like a 1:43 scale Wikia and that’s something we should be able to do in the near future (albeit we, the collectors, are complicated, some more than others, I must say)...
The only thing I know for sure about the model featured in this publication, is that it was included in the Racing Car Series, made for Del Prado Collection.
I already mentioned in a previous review that Del Prado is a publishing house of Spain, well-known among some collectors because of their lines of collectibles, accompanied by fascicles and right now it’s in a very difficult financial situation, that has it in the brink of closure, sadly.
The issues were offered initially each month and years later, fortnightly; the original Car Collection consisted of 70 models, with different typologies; additionally, I only know a bit about this Racing Car Series and other of fire engine trucks, but that’s all.
The models were developed for Del Prado and later sold to diecast brands like Universal Hobbies or Revell; these offered an excellent quality for a rather low price and the collectors, at that time, were skeptical about include Del Prado models in their collections, since 1:43 replicas were usually anything but cheap.
As a seasoned collector, I have learn in the practice that to buy something expensive, not necessarily implies that you’re getting something which is worth; in point of fact, I have found more often than before, many inescrupulous sellers, offering collectibles at exaggerated prices and people with little knowledge on this hobby or with propensity to brag about how much they paid for certain collectible, end financing these white collar thieves; this is how this vicious circle remains...
In other words: high price DOESN’T mean high quality, that’s a false presupposition and if you’re an experienced collector, you should know it. Also, a seasoned collector is not the one who pays more for an item, but the one who pays what is right and you learn it researching on the web, with fellow collectors and with different suppliers...
Currently, Del Prado models are more appreciated and considered at par with brands like Altaya, Ixo and the like; this 1975 Lancia Stratos HF, winner of the 1975 Rally Monte-Carlo and driven by Sandro Munari and Mario Mannucci, was made also by HPI Racing, Altaya Ixo, Minichamps and Verem (probably, the HPI Racing is the most accurate and expensive available).
The level of detail, proportion and finishes overall are commendable; it features diecast body and black plastic chassis; the paint job was made in glossy white, with several tampos and/or decals (the main sponsor is Alitalia, accompanied by Agip and Pussli Auto Torino).
There are plastic inserts for the set of scout lights in front, the turn signals, the rearview mirror (only on the left door), the roof antenna and the tail lights.
The interiors were worked in black plastic, fairly detailed and received a paint touch for the extinguisher; the wheels are multipart with realistic golden rims, styled rubber tries, includes a nice but kinda big exhibition base and it was made in China...
Hos 6:1-6 "Come, and let us return unto the LORD: for HE hath torn, and HE will heal us; HE hath smitten, and HE will bind us up. After two days will HE revive us: in the third day HE will raise us up, and we shall live in HIS Sight. Then shall we know, if we follow on to know the LORD: HIS going forth is prepared as the morning; and HE shall come unto us as the rain, as the latter and former rain unto the earth. O Ephraim, what shall I do unto thee? O Judah, what shall I do unto thee? for your goodness is as a morning cloud, and as the early dew it goeth away. Therefore have I hewed them by the prophets; I have slain them by the words of MY Mouth: and thy Judgments are as the light that goeth forth. For I desired mercy, and not sacrifice; and the Knowledge of GOD more than burnt offerings."
4 comments:
This model is a real candy to the eyes! Well detailed and I love the decals that run all over the place. It also reminded me of a Transformers character "Wheeljack" that took disguised in this car. It's just human that we sometimes live dangerously to feel alive.. Lolz
yep, you’re right pal, this model was used as base for the vehicle mode of Wheeljack and it demonstrates the huge impact of the Lancia Stratos in the popular culture worldwide !!!... I must say that the model itself is brilliant and complements very well my other model from this Series, I was fortunate to get it for a very decent price !!!... Now, to put your life in the edge is certainly a way to feel alive sometimes, but if you play with fire, one day you’ll burn =P !!!... =D
too bad that due to their own mistakes Lancia is dead but let's not forget the fact that Lancia have won several World Rally Championship beating the almighty giant like the Audi Quatro and the rest... too bad their regular cars always catch fire and exploded and forever they will be remember not for their Rally titles but those horrible productions of normal road cars....
I would say that the case of Lancia is the same case of other prestigious cars brands around the world that have disappeared: the top brass of this company was too blind and too stupid to take advantage of the reputation made in the rally racing, in order to keep Lancia in the top of mind, instead of putting its insignia in a bunch of dull and mediocre cars, and finally sink a piece of automotive history... But don’t be fooled, there are people around the world that still know why Lancia was on equal terms with other italian brands like Ferrari, Alfa Romeo and the like... =D
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