Monday, June 27, 2016

1968 Bob Riggle’s Hurst Hemi Under Glass Barracuda Dragster - WheelStander (1968 Plymouth Barracuda 2-Door Fastback Compact Coupe Custom - Pony Car) 1998 ShowStoppers! - Real Wheels Series 1/8 Diecast Scale 1:68 by Johnny Lightning


El Drag Racing es mucho más que solo otra variante de los deportes a motor, con una estrecha esfera de influencia, como muchas personas podrían pensar... 

Estas son de hecho un fenomeno de la cultura de masas norteamericana que ha trascendido fornteras y ha ganado el corazón de millones de entusiastas en diferentes lugares alrededor del mundo... 

Obviamente, semejante poder de convocatoria ha sido construido a través de varias décadas; la historia de las Carreras Drag está tan estrechamente relacionada con la historia de los Hot Rods, que no puedes trazar una "línea de división" entre ellas, sin crear una enorme paradoja... 

La verdad es que los Hot Rods nunca estuvieron destinados a estar parqueados en un garaje o permanecer parados dentro de un museo, sin importar cuán hermosamente fueron diseñados o construidos (y algunos de ellos son insoportablemente espléndidos), NO, fueron hechos para correr. 

Donde quiera que una competición entre dos Hot Rods fuera acordada, una carrera drag se llevó a cabo implícitamente; por eso es que los Hot Rods y las Carreras Drag son simplemente dos caras de la misma moneda. 

Puedes trazar los orígenes de las Carreras Drag a principios de la década de los 30s (casi simultáneamente con la creación de los primeros Hot Rods) y estas permanecieron como competiciones ilegales, clandestinas, por casi 20 años. 

Con el surgimiento de la NHRA (Asociación Nacional de los Hot Rod, por sus siglas en inglés), el cuerpo sancionatorio más grande del mundo en esta disciplina de los deportes a motor, las carreras drag fueron llevadas a cabo en ambientes controlados, más seguros y con mediciones de tiempo más exactas. 

Las multitudes que asistían a dichas competiciones, fueron un imán para compañías de la industria de los autos y del mercado de los accesorios, las cuales querían un espacio adecuado para mostrar sus marcas. 

Entre estas compañías estaba precisamente Hurst Performance (actualmente Hurst Shifters) y su plan original fue construir un dragster para competición, un banco de pruebas para desarrollar sus tecnologías y partes de alto rendimiento y además, una poderosa herramienta de mercadeo. 

Una de estas ideas sobre la mesa (aunque no la única), vino del Editor de Tecnología de la Revista Hot Rod: Ray Brock, quien planteó la modificación de un Pony Car muy atípico y, en aquella época, bastante subestimado (oficialmente, el primero de su categoría, lanzado apenas 2 semanas antes del icónico Ford Mustang): el Plymouth Barracuda. 

Hubo un esbozo, mostrando la localización más ventajosa para el tren de potencia (en la parte trasera), con el fin de lograr la mejor transferencia de peso, tracción y ser realmente rápido. 

La idea parecía muy sensata, incluso un nombre fue dado a dicha monstruosidad: Hurst Hemi Under Glass (HHUG) y el primer "conejillo de indias" fue el Barracuda del 65; cada año, hasta 1969, un HHUG prácticamente nuevo fue construido, basado en el Cuda del año respectivo, compartiendo algunos componentes con la versiones anteriores, 5 modelos en total (otros fueron construidos posteriormente, hasta 1975, pero nunca fueron tan famosos como los primeros 5). 

Estoy introduciendo una de estas 5 leyendas, quizás la más simbólica del ramillete: el Dragster - Wheelstander Hurst Hemi Under Glass Barracuda de 1968 de Bob Riggle, basado en el Coupé Compacto 2 Puertas Fastback Plymouth Barracuda de 1968

El nombre acompañando la designación del modelo en cuestión, pertenece a uno de los pilotos detrás del volante de esta rareza (el más famoso de hecho), pero Bob Riggle era más que eso, ¡fue también el mecánico y fabricante de la colección completa de HHUGs!... 

A Bob, un curtido hot rodder, junto con su equipo, fue presentada la idea de poner un enorme motor de 426 pulgadas cúbicas, 7.0 L, V8 Hemi, con supercargador (o "soplador", como es denominado en el gremio), clasificado probablemente en casi 1.000 hp, acoplado a una transmisión manual de 4 velocidades, mejorada por Hurst, dentro de la parte trasera de un Barracuda "desnudado hasta el hueso"

El "mutante" resultante, planeado para competición como ya mencioné, debutó como un coche de exhibición, debido a un "diminuto" inconveniente: la enorme potencia y peso en la parte de atrás, levantaba la nariz del HHUG hacia el cielo instantáneamente, con la arrancada. 

Irónicamente, este inconveniente serio se convirtió, a los ojos de los espectadores, en su mayor encanto, porque los caballitos (wheelies) son geniales, ¡pero los caballitos de un cuarto de milla son delirantes!... 

Como mencioné en una publicación anterior, introduciré más diecast hechos por Johnny Lightning en mi blog, modelos pertenecientes a eras antes de su reciente extinción temporal y subsecuente renacimiento; estoy bastante seguro que alguien disfrutará esta serie de publicaciones tanto o incluso más que yo... 

He estado analizando esta nueva etapa de JL; hay un verdadero cofre del tesoro hablando del acervo de modelos en el catálogo de esta marca (muchos sin explotar), lo que me permite establecer con certeza, su enorme viabilidad en los años por venir (desde luego, con una buena administración, que es lo que Thomas -Tom- Lowe ofrece). 

Noté que los precios para los diecast hechos por Johnny Lightning han aumentado (esta tendencia es notoria en prácticamente todas las marcas de diecast y coleccionables disponibles); pero, en el caso de JL está plenamente justificado, debido a su calidad inherente. 

Por otra parte, en mi opinión como coleccionista, marcas como Hot Wheels y, en diferentes grados, Greenlight, Norev, Jada, M2Machines, Majorette y otras, están descuidando sus controles de calidad en muchos lanzamientos recientes, algo que notas con una simple comparación visual con modelos más antiguos. 

He encontrado que Johnny Lightning permanece fiel a su compromiso con la calidad, realismo y precios razonables, por eso la quiero; lo puedes comprobar fácilmente en cualquiera de mis publicaciones relacionadas. 

Este dragster encantador (ya sabes que las Carreras Drag son una de mis debilidades, ¿verdad? =PPPPP), perteneciente a la era Playing Mantis, es una muestra grandiosa de lo que estoy diciendo; lo conseguí hace casi 5 años, en una tienda de coleccionables pequeña; en realidad, nunca esperé encontrar semejante joya en un sitio tan improbable, pero aprendes a no descartar opciones, inclusive si no parecen "las apropiadas"

Pertenece a la Serie ShowStoppers! - Real Wheels, consistente en 8 modelos; venía en una tarjeta hermosa, grande y gruesa, impresa a todo color, presentando una fotografía del auto real al frente, además información breve sobre esta serie y el Club Johnny Lightning en la parte de atrás. 

El modelo en sí tiene construcción completa en diecast, con alto nivel de detalle, aunque el chasis luce algo simple, plano y carece de los 8 zoomies (set de exhostos laterales, usuales en los dragsters), 4 a cada lado, del coche real; pero eso es algo que perdonas fácilmente considerando el paquete completo, también por el acabado pulido y lacado del chasis. 

El trabajo de pintura auténtico fue hecho en dorado metalizado, complementado por tampos y/o calcomanías increíblemente intrincadas que pueden rivalizar con cualquier decoración de carreras hecha por marcas clasificadas supuestamente más alto (NO en mi libro =PPPPP), como: Kyosho, Minichamps, CM’s y similares, ¡el resultado es pasmoso!... 

No hay apertura de capó, pero de nuevo, los interiores realistas trabajados en negro, con jaula de seguridad y el descomunal motor Hemi presentando un acabado cromado, compensan ampliamente este "inconveniente"

El modelo tiene ruedas multiparte presentando rimes cromados que replican el diseño original Hurst, llantas labradas en caucho con tampos Goodyear blancos para las traseras, incluye como bono un Wheelie-Stand (Base para Caballitos) que puede funcionar para la mayoría de modelos en escala 1:64 y fue hecho en China... 

Job 11:7-12 "¿Descubrirás tú los secretos de DIOS? ¿Llegarás tú a la perfección del Todopoderoso? Es más alta que los cielos; ¿qué harás? Es más profunda que el Seol; ¿cómo la conocerás? Su dimensión es más extensa que la tierra, y más ancha que el mar. Si ÉL pasa, y aprisiona, y llama a juicio, ¿Quién podrá contrarrestarle? Porque ÉL conoce a los hombres vanos; ve asimismo la iniquidad, ¿y no hará caso? El hombre vano se hará entendido, cuando un pollino de asno montés nazca hombre." 

ENGLISH 
The Drag Racing is much more than just another variant of motorsports, with a narrow sphere of influence, as many people might think... 


These are in fact a phenomenon of the american mass culture that has trascended borders and has won the heart of millions of enthusiasts in different places around the world... 

Obviously, such convening power has been built through several decades; the history of Drag Racing is so closely related with the history of Hot Rods, that you can’t trace a "line of division" between them, without creating a huge paradox... 

Truth is that Hot Rods were never meant to be parked in a garage or standing still inside a museum, no matter how beautifully they were designed or built (and some of them are excruciatingly gorgueous), NO, they were made to race. 

Wherever a competition between two Hot Rods were agreed, a drag race was held impliedly; that’s why Hot Rods and Drag Racing are just two sides of the same coin. 

You can trace the origins of Drag Racing in early 30’s decade (almost simultaneously with the creation of the first Hot Rods) and these remained as illegal, clandestine competitions, for nearly 20 years. 

With the emergence of the NHRA (National Hot Rod Association), the world’s largest santionatory body in this discipline of motorsports, the drag races were held in a controlled environment, safer and with more accurate time measurement. 

The crowds that attended such competitions, were a magnet for companies of the car industry and the aftermarket, which wanted a suitable place to display their brands. 

Among these companies was precisely Hurst Performance (currently Hurst Shifters) and its original plan was to built a dragster for competition, a test bed for developing its technologies and high performance parts and also, a powerful marketing tool. 

One of the ideas on the table (although not the only one), came from the Hot Rod Magazine Tech Editor: Ray Brock, who posed the modification of a very atypical and, at that time, quite underrated Pony Car (officially, the first of its category, released barely 2 weeks before the iconic Ford Mustang): the Plymouth Barracuda. 

There was a rough sketch, showing the most advantageous location for the powertrain (at the rear), in order to achieve the best weight transfer, traction and being really quick. 

The idea seemed very sensible, even a name was given to such monstrosity: Hurst Hemi Under Glass (HHUG) and the first "guinea pig" was the ’65 Barracuda; each year, until 1969, a virtually new HHUG was built, based on the Cuda of the respective year, sharing some components with the previous renditions, 5 models in total (others were built later, until 1975, but they never were as famous as the first 5). 

I’m introducing one of these 5 legends, perhaps the most symbolic of the bunch: the 1968 Bob Riggle’s Hurst Hemi Under Glass Barracuda Dragster - WheelStander, based on the 1968 Plymouth Barracuda 2-Door Fastback Compact Coupe

The name accompanying the designation of the model in question, belongs to one of the two pilots behind the wheel of this freak (the most famous in fact), but Bob Riggle was more than that, he was also the mechanic and fabricator of the whole collection of HHUGs!... 

To Bob, a hardened hot rodder, along with his team, was introduced the idea of putting a huge 426 cu in, 7.0 L, V8 Hemi engine, with supercharger (or "blower", as it’s named in the guild), probably rated at nearly 1,000 hp, coupled to a 4-speed manual transmission, improved by Hurst, inside the rear of a "stripped to the bone" Barracuda. 

The resulting "mutant", planned for competition as I already mentioned, debuted as an exhibition car, due to a "tiny" drawback: the huge power and weight at the rear, lifted the nose of the HHUG skyward instantly, with the burst of speed. 

Ironically, this serious drawback became, in the eyes of the spectators, its greatest charm, because the wheelies made by a dragster are cool, but quarter mile wheelies are rapturous !!!... 

As I mentioned in a previous publication, I will introduce more diecast made by Johnny Lightning in my blog, models belonging to eras before its recent temporary extintion and subsequent revival; I’m pretty sure that someone will enjoy this series of publications as much or even more than I do... 

I have been analyzing this new stage of JL; there is a true treasure chest speaking of the acquis of models in the catalog of this brand (many unexploited), which allows me to establish with certaintity, its enormous viability in the years to come (of course, with a good management, which is what Thomas -Tom- Lowe offers). 

I noticed that the prices for the diecast made by Johnny Lightning have risen (this trend is noticeable in virtually all the brands of diecast and collectibles available); but, in the case of JL it’s fully justified, due to its inherent quality. 

On the other hand, in my opinion as collector, brands like Hot Wheels and, to varying degrees, Greenlight, Norev, Jada, M2Machines, Majorette and others, are neglecting their quality controls in many recent releases, something you notice with a simple visual comparison with older models. 

I have found that Johnny Lightning remains faithful to its commitment to quality, realism and reasonable prices, that’s why I love it; you can check it easily in any of my related publications. 

This lovely dragster (you already know that Drag Racing are one of my weaknesses, don’t you? =PPPPP), belonging to the Playing Mantis era, is a great sample of what I’m saying; I got it almost 5 years ago, in a small collectibles store; actually, I never expected to find such a gem in a so unlikely place, but you learn to not rule out options, even if these don’t seem "the proper ones"

It belongs to the ShowStoppers! - Real Wheels Series, consisting of 8 models; it came in a beautiful, big and thick card, printed in full color, featuring a picture of the actual car in front, also brief information about this series and the Johnny Lightning Club at the back. 

The model itself has full diecast construction, with high level of detail, albeit the chassis looks kinda simple, flat and lacks of the 8 zoomies (set of side exhaust, usual in dragsters), 4 on each side, of the actual car; but that’s something you easily forgive considering the whole package, also for the polished and lacquered finishing of the chassis. 

The autenthic paint job was made in metallic golden, complemented by incredibly intricate tampos and/or decals that can rival any racing decoration made by diecast brands ranked supposedly higher (NOT in my book =PPPPP), like: Kyosho, Minichamps, CM’s and the like, the result is astounding!... 

There is no openable hood, but again, the realistic interiors worked in black, with the safety cage and the humongous Hemi engine featuring a chrome finishing, compensate this "drawback" amply. 

The model has realistic multipart wheels featuring chrome rimes that replicate the original Hurst design, styled rubber tires with white Goodyear tampos for the rear, it includes as a bonus a Wheelie-Stand that can work for most 1:64 scale models and it was made in China... 

Job 11:7-12 "Canst thou by searching find out GOD? Canst thou find out the Almighty unto perfection? It is as high as heaven; what canst thou do? Deeper than hell; what canst thou know? The measure thereof is longer than the earth and broader than the sea. If HE cut off, and shut up, or gather together, then who can hinder HIM? For HE knoweth vain men: HE seeth wickedness also; will HE not then consider it? For vain man would be wise, though man be born like a wild ass's colt."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

It sure looks like a gold bar to me .. Lolz.. Looks at the power of the car which enable it to do stuns like wheelie and cool to see the toy has a stand to pose that... Impressive markings over the body and generous amount of diecast. You know I always give two thumbs up to JL models ^_^

chrismandesign said...

My fascination by Johnny Lightning grows consistently thanks to models like this: dragsters, show cars reproduced with extreme faithfulness, realism and a good dose of diecast (today ironically, a material in "danger of extinction", due to the excessive use of plastic)... If that weren’t enough, JL always please us, the collectors, with nice and purposeful extras... HEHE, those two thumps up are very well deserved, pal, this is SOLID GOLD !!!... =D

David John Shewsbury said...

This Hemi Cudda is one of the prettiest I've seen so far and yet again in gold color scheme, I guess you South American really love gold don't you? LOL LOL LOL.... then again, this is from JL and not Hot Wheels and thus the decals is indeed brilliant!!! way much better than what HW can do...

chrismandesign said...

Believe it or not, in this case, the reason behind the color scheme of this golden beauty, is "merely" corporative... Hurst Performance (currently Hurst Shifters) use as corporate colors golden (predominantly), red, black and white and this HHUG was a marketing tool in all the sense of the word... Anyway, golden is a good reason to choose a collectible in my case and JL is always so tempting with its offer of diecast models, that I hardly resist its enchantments, it’s almost addictive LOL !!!... =D