Sunday, June 19, 2016

2001 Toyota Celica GTS (T230/1) TRD Concept 3-Door Liftback / Fastback 2+2 Coupe - Compact Sports Car American Specs (Toyota Celica) Collector 068 2003 Dragon Wagons Series 4/5 Diecast Scale 1:64 by Hot Wheels


Para mí es muy interesante mirar programas de TV cuyo tema principal sea la industria automotriz, especialmente aquellos cuyo énfasis es hecho en la historia, conceptualización, diseño, fabricación, restauración y personalización de autos... 

Afortunadamente, la oferta de esta clase de programas ha estado creciendo consistentemente a través de los años y en la actualidad, puedes encontrar una selección amplia y diversa de ellos, incluso canales de TV completos especializados en revelar el universo alrededor de estas maravillas sobre ruedas. 

En uno de estos programas de TV, donde los customs y los autos construidos desde cero eran las estrellas, recuerdo un tipo, que estaba trabajando como aprendiz del taller de autos, diciendo algo que permaneció dando vueltas en mi cabeza. 

Él dijo más o menos, que los JDMs (Mercado / Modelo Doméstico Japonés, por sus siglas en inglés) son básicamente los Hot Rods de Japón... 

Este es el tipo de afirmación que, tomada a la ligera, sería considerada un completo disparate, porque las personas muchas veces están acostumbradas a criticar primero y analizar después; pero ya que no hago parte de dicho grupo, me tomé el tiempo de reflexionar en este asunto. 

Es cuestión de hecho que la expresión Hot Rod fue acuñada en los Estados Unidos, para coches hechos localmente, considerados clásicos y en ese sentido, bueno, carros de otros lugares no deberían ser considerados Hot Rods en esencia. 

Sin embargo, en la descripción ya planteada, hay un elemento que fue omitido y sin el cual un Hot Rod no es un Hot Rod: un auto de esta tipología debe ser modificado en apariencia y rendimiento... 

Ahora, con el concepto más claro, la designación Hot Rod tiene sentido no solo para coches americanos, sino para carros de otras procedencias y definitivamente resulta ser un término adecuado para autos hechos en Japón... 

Los entusiastas de los coches de Japón, justo como aquellos de los Estados Unidos, son orgullosos fanáticos de su industria automotriz local y más aún, no se molestan en gastar grandes sumas de dinero en sus fierros, con el fin de personalizarlos. 

Hay también una industria fuerte alrededor del mercado de los accesorios, con compañías especializadas produciendo kits de carrocería y partes de alto desempeño para cualquier marca de autos japonesa que puedas nombrar; además, tal como las marcas más acreditadas de otras latitudes, los mayores fabricantes de coches de Japón tienen sus propias divisiones de alto rendimiento. 

Pero allí, es donde terminan las similitudes, porque la cultura del auto del sol naciente tiene varias particularidades y difiere de otras culturas del auto alrededor del mundo, desarrollando sus propios tipos de personalización y estilos, así como sus propias prioridades y ajustes en términos de desempeño. 

Estoy introduciendo un ejemplo de la industria automotriz japonesa, hecho por uno de los jugadores más grandes en este sector: el Auto Deportivo Compacto Toyota Celica GTS (T230/1) TRD Concept - Coupé 3 Puertas 2+2 Liftback / Fastback

Este modelo representa la séptima generación del Celica, originalmente lanzado en 1970 como un vehículo personal sub-compacto, con ciertos rasgos deportivos, el cual más tarde creció en tamaño para alcanzar el segmento de los coches deportivos compactos. 

Es uno de esos carros japoneses creados con una notable orientación al mercado americano y más precisamente a los compradores jóvenes, ofreciendo un mejor balance entre potencia y peso, también un precio más bajo que la generación anterior fue un factor clave. 

El modelo, de hecho, fue diseñado en los Estados Unidos, por el Centro de Diseño CALTY de Toyota en Newport Beach, California y estaba fuertemente basado en el Toyota Celica XYR Concept de 1999, que fue develado en el Detroit Motor Show de ese mismo año. 

La estética del Celica, en ese sentido, es más bien extraña; es en efecto un "híbrido" entre un coche japonés y un coche americano (eso es inevitable debido a lo ya mencionado acerca de su creación); aunque el diseño no es tan pulcro como podría ser y la parte frontal es algo exagerada en mi humilde opinión, todavía luce refrescante, rápido y con potencial para mejoras. 

La planta de poder para el GTS fue desarrollada conjuntamente por Toyota y Yamaha, ofrece un rendimiento nada despreciable con un motor de 110 pulgadas cúbicas, 1.8 L, 4 en Línea, clasificado en 180 hp, acoplado a una transmisión manual de 6 velocidades o una transmisión automática de 4 velocidades. 

No obstante, el modelo introducido esta vez no es la versión de serie, sino una modificación TRD (Desarrollo de Toyota para Carreras, por sus siglas en inglés) así que, ¡el desempeño, aerodinámica y estética fueron bastante mejoradas!... 

Cuando consideras el volumen de fabricación (que ya sobrepasó la cifra de tres mil millones de autos, producidos desde 1968) y la cantidad de modelos que Hot Wheels lanza cada año (totalizando más de 800, con al menos 11.000 variaciones, hasta ahora), es más fácil entender porque este fabricante de diecast simplemente no puede ofrecer un buen producto para todas y cada una de sus líneas, consistentemente... 

Con todo, con esta producción masiva, de vez en cuando, Hot Wheels es capaz de lanzar joyas que constituyen los verdaderos "Treasure Hunts" de esta marca e irónicamente, estos artículos pasan desapercibidos para el "coleccionista promedio", que confunde popularidad con relevancia... 

Aprendí a apreciar Hot Wheels precisamente viendo sus modelos más viejos, lo cual es, supongo, ir contra la corriente, ya que la mayoría de coleccionistas novatos van por los modelos más recientes y prácticamente ignoran, por ejemplo, que la construcción completa en diecast y otras características especiales que hoy en día ves solamente en líneas Adultas (y más costosas), eran frecuentes en las líneas Regulares del pasado... 

Este es un ejemplo de dichas joyas antiguas, el Toyota Celica de 2001 es un modelo que no verás muy a menudo por ahí; no es popular, pero es relevante, entre otras cosas porque fue introducido hace 15 años, cuando la "locura" por los JDMs en el mercado de los diecast no era ni siquiera una elucubración. 

Por otra parte, desde 2001, ha tenido 18 iteraciones, incluyendo variaciones (3 de ellas parte de una línea Adulta) y el diseñador involucrado en su creación no fue Jun Imai, Kevin Cao, Alec Tam o Ruy Asada, NO; lo creas o no, este modelo fue concebido por Phil Riehlman, uno de los representantes más importantes de la vieja escuela (no vengas a decirme que los nuevos diseñadores en Hot Wheels no están cosechando lo que los viejos diseñadores ya sembraron =PPPPP). 

El mío pertenece a la Serie Dragon Wagons, parte de las líneas regulares, consistente en 5 modelos (3 americanos y 2 japoneses); tiene carrocería en diecast y chasis en plástico plateado, ambos con un nivel de detalle inusual para un artículo de la línea principal. 

El trabajo de pintura fue hecho en rojo oscuro metalizado, con una decoración prolija presentando un dragón y un texto asiático sobre los paneles laterales, además otro dragón con un logo de Hot Wheels sobre el capó, trabajados en negro, blanco, rojo y amarillo, todo aplicado de forma precisa (algo que difícilmente encuentras en los lanzamientos recientes, aunque supuestamente hoy en día Hot Wheels usa "mejores tecnologías" y bla, bla, bla). 

El modelo presenta un inserto en plástico rojo para el deflector trasero, así como para las luces delanteras, que son parte de las ventanas, tintadas en amarillo, con interiores agradablemente detallados en plateado (excepto por el timón); las ruedas plásticas tienen el diseño de rimes Phil Riehlman 5 Spoke en cromado y fue hecho en China... 

Rom 5:6-10 "Porque CRISTO, cuando aún éramos débiles, a su tiempo murió por los impíos. Ciertamente, apenas morirá alguno por un justo; con todo, pudiera ser que alguno osara morir por el bueno. Más DIOS muestra su amor para con nosotros, en que siendo aún pecadores, CRISTO murió por nosotros. Pues mucho más, estando ya justificados en su sangre, por ÉL seremos salvos de la ira. Porque si siendo enemigos, fuimos reconciliados con DIOS por la muerte de su Hijo, mucho más, estando reconciliados, seremos salvos por su vida."

ENGLISH 
For me it’s very entertaining to watch TV programs whose main topic is the automotive industry, specially those whose emphasis is made on the history, conceptualization, design, manufacturing, restoration and customization of cars... 


Fortunately, the offer of this kind of shows has been growing consistently through the years and at the present, you can find a wide and diverse selection of them, even whole TV channels specialized into reveal the universe around these wonders on wheels. 

In one of those TV programs, where the customs and the built-from-the-scratch cars were the stars, I remember a guy, who was working as an apprentice of the auto shop, saying something that remained circling in my head. 

He said pretty much, that the JDMs (Japanese Domestic Market / Model) are basically the Hot Rods of Japan... 

This is the kind of affirmation that, taken lightly, would be considered an utter folly, because people many times are used to criticize first and analyze later; but since I’m not part of such group, I took the time to ponder on this matter. 

It’s a matter of fact that the expression Hot Rod was coined in the United States, for cars made locally, considered classics and in that sense, well, cars from elsewhere shouldn’t be considered Hot Rods in essence. 

However, in the description already posed, there is an element that was omitted and without which a Hot Rod is not a Hot Rod: a car of this typology must be modified in appearance and performance... 

Now, with the concept clearer, the designation Hot Rod makes sense not only for American cars, but for cars from other provenances and definitely happens to be a suitable term for cars made in Japan... 

The car enthusiasts from Japan, just like those from the United States, are proud fans of their local automotive industry and even more so, they don’t mind to spend large sums of money in their irons, in order to customize them. 

There is also a strong industry around the aftermarket, with specialized companies producing body kits and high performance parts for any Japanese brand of cars you can name; moreover, just like the most reputable brands from other latitudes, the largest car manufacturers from Japan have their own high performance divisions. 

But there, is where the similarities end, because the car culture of the rising sun has several particularities and differs from other car cultures around the world, developing its own types of customizations and styles, as well as its own priorities and tweaks in terms of performance. 

I’m introducing a sample of the japanese car industry, made by one of the bigest players in this sector: the 2001 Toyota Celica GTS (T230/1) TRD Concept 3-Door Liftback / Fastback 2+2 Coupe - Compact Sports Car

This model represents the seventh generation of the Celica, originally released in 1970 as a personal subcompact vehicle, with certain sports traits, which later grew in size to reach the compact sports cars segment. 

It’s one of those japanese cars created with a marked orientation to the American market and more precisely to the young buyers, offering a better balance between power and weight, also a lower price than the previous generation was a key factor. 

The model, in fact, was designed in the United States, by the Toyota’s CALTY Design Center in Newport Beach, California and it was heavily based on the 1999 Toyota Celica XYR Concept, which was unveiled in the Detroit Motor Show of that very year. 

The Celica’s aesthetics, in that sense, is rather strange; it’s indeed a "hybrid" between a japanese and an american car (that’s unavoidable due to the already mentioned about its creation); albeit the design is not as neat as it could be and the front end is kinda exaggerated in my humble opinion, it still looks refreshing, fast and with potential for improvements. 

The powerplant for the GTS was developed jointly by Toyota and Yamaha, it offers a performance not inconsiderable with a 110 cu in, 1.8 L, Inline 4 engine, rated at 180 hp, coupled to a 6-speed manual transmission or a 4-speed automatic transmission. 

Nonetheless, the model introduced this time is not the stock version, but a TRD (Toyota Racing Development) modification so, performance, aerodynamics and aesthetics were fairly improved!... 

When you consider the manufacturing volume (which already surpassed the figure of three billion cars, produced since 1968) and the amount of models that Hot Wheels releases each year (totaling more than 800, with at least 11,000 variations, until now), it’s easier to understand why this diecast maker simply cannot offer a good product for each and every one of its lines, consistently... 

Yet, with this massive production, every now and then, Hot Wheels is able to release gems which constitute the true "Treasure Hunts" of this brand and ironically, these items usually go unnoticed by the "average collector", who mistakes popularity with relevance... 

I learned to appreciate Hot Wheels precisely looking at its older models, which is, I guess, going against the tide, since most novice diecast collectors go for the most recent releases and they virtually ignore, for instance, that the full diecast construction and other special features you only see nowadays in Adult (and more expensive) lines, were frequent in the Regular lines of the past... 

This is a sample of such old gems, the 2001 Toyota Celica is a model you will not see so often out there; it’s not popular, but is relevant, among other things because it was introduced 15 years ago, when the "craze" for the JDMs in the diecast market was not even a lucubration. 

On the other hand, since 2001, it has had 18 iterations, including variations (3 of them part of an adult line) and the designer involved in its creation was not Jun Imai, Kevin Cao, Alec Tam or Ruy Asada, NO; believe it or not, this model was conceived by Phil Riehlman, one of the most important representatives of the old school (don’t come to tell me that the new designers at Hot Wheels are not reaping what the old designers already sowed =PPPPP). 

Mine belongs to the Dragon Wagons Series, part of the Regular lines, consisting in 5 models (3 american and 2 Japanese); it has diecast body and silver plastic chassis, both with a level of detail unusual for an item of the mainline. 

The paint job was made in dark red metallic, with a prolix decoration featuring a dragon and an asian wording on the side panels, also another dragon with a Hot Wheels logo on the hood, worked in black, white, red and yellow, everything accurately applied (something you hardly find in the recent releases, albeit supposedly nowadays Hot Wheels uses "better technologies" and blah, blah, blah). 

The model features a red plastic insert for the rear spoiler, as well as for the head lights, which are part of the windows, tinted in yellow, with nicely detailed interiors in silver (except by the steering wheel); the plastic wheels have the Phil Riehlman 5 Spoke rims design in chrome and it was made in China... 

Rom 5:6-10 "For when we were yet without strength, in due time CHRIST died for the ungodly. For scarcely for a righteous man will one die: yet peradventure for a good man some would even dare to die. But GOD commendeth his love toward us, in that, while we were yet sinners, CHRIST died for us. Much more then, being now justified by his blood, we shall be saved from wrath through HIM. For if, when we were enemies, we were reconciled to GOD by the death of his Son, much more, being reconciled, we shall be saved by his life."

5 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I remember it model a lot as a well-to-do ex-colleague of mine used to drive Toyota Celica and we used to tease him for having a more expensive car than our commanding officer ^_^ Of course there were lotz of envious then. I like to see sport cars like this having plenty of markings. The high spoiler and dragon Chinese character are cool distinctive features to the die-cast. The amount of die-cast is generous in this toy : )

chrismandesign said...

It’s not usual to have a better car than your immediate superior or boss... Depending on the work environment, it can be the excuse for jokes (as in the case of your former colleague), but sometimes it could cause problems in your professional relationships; in these times of fussy recruiters and bosses, it could send the "wrong message", if you know what I mean... Japanese cars work together pretty fine with flamboyant and prolix decorations; in that sense, these are akin with Hot Rods !!!... I have to agree with you, pal, these graphics are perfect for this model, dragons are quite symbolic in asian cultures, with slight differences depending on the country... I would say that Hot Wheels went the extra mile with this model (which is uncommon) and I’m happy to include it in my collection !!!... =D

David John Shewsbury said...

I wont go as far as calling this Celica as "Asian Muscle" as stated in your Label down there but this Celica is certainly a decent sports car and pretty much "normal consumer" friendly - thus it wasn't that powerful though the Celica is certainly faster than those typical Japanese "mini cars" with 1.3L (or lower) engine power LOL LOL LOL... Since MR2 and all the way to the modern FT86, Toyota did not make any decent sports car that you can really be proud of because they focused too much on the "normal family car" market segment which indeed more economical and profitable for them, but certainly and absolutely boring!!!! LOL LOL LOL - As for this model, I love the dragon decals at the side but the Hot Wheels decals at the front is ugly, if you do that on a real car (and on a Celica), people will labelled you as "wanker" LOL LOL LOL...

chrismandesign said...

Well, I must agree that the stock version of the 7th generation Celica was far from being the Veyron’s eater, but this one was modified and tuned by the TRD (Toyota Racing Development) division of Toyota so, the original features and performance had to be improved markedly, regarding the stock version... This particular model was favored anyway by a good power to weight ratio and with the improvements made by TRD, the car surely is not a lazy or trashy compact sports car... You should give it some credit, LOL !!!...

P.S. Seemingly, there is pretty much zero respect for a Hot Wheels logo in many places around the world and I’m wondering if a car with such decoration, would be a risky ride during a riot or in a visit to a dangerous neighborhood, what do you think ??? LOLOLOLOLOLOLOL

David John Shewsbury said...

Riot + Hot Wheels logo = a wonderful menu of destruction LOL LOL LOL