Sunday, July 3, 2016

1938 - 1986 DIVCO Snub-Nose Model U (200/300 B/C) Custom - Light Duty Class 2B Multi-Stop Retail Delivery Truck (Step Van) (Dairy Delivery) Collector 152 2004 Demonition Series 5/5 Diecast Scale 1:70 plus 1938 - 1986 DIVCO Snub-Nose Model U (200/300 B/C) Custom - Light Duty Class 2B Multi-Stop Retail Delivery Truck (Step Van) (Dairy Delivery) 2005 Hot Wheels Classics Series Release 2 17/30 Diecast Scale 1:70 by Hot Wheels


¿Recuerdas los tiempos cuando la leche era enviada puerta a puerta en una carreta de tracción equina, cargada más o menos con una docena de pequeñas cantinas y vertida directamente en una jarra para su consumo?... 

No lo creo, simplemente porque es la clase de cosas que solían suceder a principios del siglo XX, cuando las primeras ciudades empezaban a consolidarse y, en ese caso, tendrías al menos 100 años de edad... 

Sin embargo, quizás hayas escuchado esto de tus padres o abuelos y es curioso, porque es un hecho de la vida tan "trivial", tan "mundano" para la mayoría de personas actualmente, que podrían preguntar: "¿por qué alguien se molestaría en recordar cosas como esa?"... 

Bueno, vivimos en una época cuando el envío de bienes, especialmente perecederos o productos de distribución diaria, una industria pujante, ha cambiado bastante, así como las tendencias de consumo de dichos artículos... 

Pero todo esto empezó de la forma descrita en la pregunta inicial... 

Hoy en día, si quieres un perecedero como la leche, por ejemplo, puedes ir a la tienda más cercana o incluso a un supermercado y conseguirla, depende de la distancia; la industrialización de la producción y la logística de distribución han hecho esto posible en nuestras grandes ciudades, sin importar su lejanía de las áreas rurales. 

No obstante, hubo un tiempo cuando los centros de producción, básicamente granjas, no estaban lejos de sus consumidores, la "logística de distribución" estaba en manos de personas con carretas cubiertas, no necesariamente relacionadas con los granjeros ya mencionados, quienes transportaban mercancías para venderlas después, ganando un beneficio mínimo, compensado por una economía de escala. 

Poco a poco, esos compradores aleatorios o esporádicos de perecederos, llegaron a ser clientes regulares y así es como los repartos puerta a puerta se convirtieron en un negocio. 

Las ciudades estaban creciendo consistentemente en las primeras décadas del siglo XX y las antiguas carretas tiradas por caballos debieron ser reemplazadas por vehículos auto-propulsados por razones de practicidad, pero también porque los automóviles estaban llegando a ser más y más populares. 

Entre la variedad de perecederos, la leche se destaca como uno de los productos con más alta demanda, tanto, que los primeros vehículos de envío fueron camiones de leche y los prototipos iniciales eran eléctricos, pero estos resultaron no ser adecuados para el clima de invierno, las cargas pesadas o días largos de trabajo en las calles citadinas. 

Vale la pena señalar que cuando los automóviles estaban en sus primeras etapas, diferentes tecnologías para propulsarlos fueron desarrolladas, incluyendo: vapor, electricidad, aún los principios de la exótica celda de combustible de hidrógeno y los motores de combustión interna (alimentados por combustible); esta última fue la tecnología prevalente, más que todo, por causa de presiones económicas de la industria del petroleo. 

Con el pasar del tiempo, los camiones de leche llegaron a ser no solo parte del paisaje, sino también parte de la forma de vida norteamericana y el lechero, lejos de ser el tipo anónimo, apresurado y algunas veces antipático de los repartos de hoy, era alguien comprometido en ofrecer un excelente servicio, con amabilidad y mística, como una vocación y no simplemente como una obligación, una visita agradable y esperada; cosas como esa se convierten en recuerdos gratos, ¡eso es seguro!... 

La transición entre el motor eléctrico y el motor a gasolina en los camiones de leche, tomó unos pocos años y mientras que el segmento de los camiones de envío ha sido atentido por varios fabricantes de autos, la Compañía Industrial de Vehículos de Detroit (DIVCO, por sus siglas en inglés) se destaca por ser pionera en esta industria, no solo por causa de su temprana aparición, sino además por causa de sus características exclusivas y patentadas, adaptadas a las necesidades específicas de la distribución diaria de leche (entre otros productos). 

Para esta publicación, estoy introduciendo su creación más emblemática, que permaneció casi sin cambios desde su primer lanzamiento en 1938, el DIVCO de Nariz Chata Modelo U (200/300 B/C) Custom de 1938 - 1986, un Camión de Reparto Al Por Menor de Parada Múltiple (Vagoneta de Paso) para Trabajo Liviano Clase 2B y hablaré sobre sus características y especificaciones en una reseña futura... 

Cuando tienes algunos años en el gremio del coleccionismo, como yo, tiendes a ser más selectivo con los modelos que consigues y más riguroso con lo que estás dispuesto a pagar por cierto artículo, esto es muy lógico y sensato. 

Mis gustos han evolucionado a través de los años y mi conocimiento ha sido ensanchado; con todo, algunas cosas permanecieron más o menos iguales y ahora que vuelvo la cabeza a algunas viejas adquisiciones, como las introducidas esta vez, confirmo que mi amor por los camiones nunca disminuyó, desde mi niñez. 

Cuando conseguí los invitados para esta publicación (hace 4 años), estaba retornando lentamente a mi antiguo amor por los diecast y además, estaba apenas desarrollando mi amor por Hot Wheels; lo cual NO me impide tener una posición crítica particularmente con esta marca. 

La introducción de los productos de Hot Wheels en mi país: Colombia, para su distribución en tiendas al por mayor, fue más bien tardía (hasta donde sé, probablemente en los 90s); mientras tanto, marcas como: Matchbox, bBurago, Solido, Majorette y otras, estuvieron disponibles en los mercados de las pulgas desde los 70s, en algunos casos... 

Dos amigos, colegas coleccionistas e importadores, me ayudaron a conseguir estos artículos, que son una versión personalizada del Camión de Envío DIVCO fabricado entre 1938 y 1986, diseñado por Phil Riehlman, uno de los nombres más grandes en el equipo de creativos de HW; fue lanzado en 1998 y ha sido ampliamente usado en líneas Regulares, Adultas y De Lujo, con al menos 66 iteraciones. 

La primera muestra pertenece a la Serie Demonition, parte de las líneas Regulares y consistente en 5 modelos; tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro; el grandioso trabajo de pintura en dorado con acabado Metalflake, es complementado por una de las mejores decoraciones que haya visto para este modelo o cualquier otro, presentando un grifo y una temática gótica, un diseño complejo que luce como un tatuaje, hecho con tampos y/o calcomanías, en negro, blanco, amarillo y rojo; las ventanas están tintadas en rojo, con interiores negros muy básicos; las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes Phil Riehlman 5 Spoke (PR5) en rojo cromado y fue hecho en Malasia. 

La segunda muestra pertenece a la Serie Hot Wheels Classics, Lanzamiento 2, una línea Adulta, consistente en 30 modelos, esta es una de las 5 variaciones hechas para dicha línea; tiene construcción completa en diecast; el trabajo de pintura fue hecho en púrpura candy con acabado Spectraflame, complementado por una decoración con tampos en blanco, plateado y negro, mucho más sobria que en el modelo previo, pero hermosa de todas maneras; las ventanas son transparentes mientras los interiores fueron trabajados en blanco traslúcido; las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes 5 Spoke en cromado, con una franja roja, tipo Red Line y fue hecho en Tailandia... 

Jua 8:12-18 "Otra vez JESÚS les habló, diciendo: YO SOY la luz del mundo; el que me sigue, no andará en tinieblas, sino que tendrá la luz de la vida. Entonces los fariseos le dijeron: tú das testimonio acerca de tí mismo; tu testimonio no es verdadero. Respondió JESÚS y les dijo: Aunque YO doy testimonio acerca de Mí Mismo, mi testimonio es verdadero, porque sé de dónde he venido y a dónde voy; pero vosotros no sabéis de dónde vengo, ni a dónde voy. Vosotros juzgáis según la carne; YO no juzgo a nadie. Y si YO juzgo, Mi Juicio es verdadero; porque no soy YO solo, sino YO y EL que me envió, el PADRE. Y en vuestra ley está escrito que el testimonio de dos hombres es verdadero. YO SOY el que doy testimonio de Mí Mismo, y el PADRE que me envió da testimonio de MÍ." 

ENGLISH 
Do you remember the times when milk was delivered door to door in a horse-drawn wagon, laden pretty much with a dozen of small cans and poured directly into a pitcher for its consumption?... 


I don’t think so, just because that’s the kind of things that used to happen at the beginning of the twentieth century, when the first cities were starting to be consolidated and in that case, you would be at least 100 years old... 

However, perhaps you have heard about it from your parents or grandparents and it’s curious, because it’s a fact of life so "trivial", so "mundane" for most people currently, that they could ask: "why somebody would bother to remember stuff like that?"... 

Well, we live in an age when the delivery of goods, specially perishables or dairy distribution products, a thriving industry, has changed quite a bit, as well as the trends of consumption of such items... 

But it all started in the way it was described in the initial question... 

Nowadays, if you want a perishable like milk, for instance, you can go to the nearest grocery or even to a supermarket and get it, depending on the distance; the industrialization of production and the logistics of distribution have made it possible in our big cities, regardless their remoteness from rural areas. 

Nonetheless, there was a time when the production centers, basically farms, were not far from their consumers, the "logistics of distribution" was in the hands of people with covered tumbrils, not necessarily related with the already mentioned farmers, who transported goods to sell them later, earning a minimum profit, compensated by an economy of scale. 

Little by little, those random or sporadic buyers of perishables, became regular customers and that’s how the door to door delivery became a business. 

The cities were growing consistently in the first decades of the twentieth century and the old horse-drawn wagons should be replaced by self-propelled vehicles for reasons of practicality, but also because automoviles were becoming increasingly popular. 

Among the variety of perishables, milk stands out as one of the products with the highest demand, so much that some of the first delivery vehicles were milk trucks and the initial prototypes were electrical, but these turned out to be not suitable for winter weather, heavy loads or long days of work on the city streets. 

It’s worth noting that when the automobiles were in their first stages, different technologies to propel them were developed, including: steam, electricity, even the principles of the exotic hydrogen fuel cell and the internal combustion engine (fed by fuel); the latter was the prevalent technology, more than anything because of economic pressures of the oil industry. 

With the passage of time, the milk trucks became not only part of the landscape, but also part of the american way of life and the milkman, far from being the anonymous, hasty and sometimes unfriendly guy of today’s deliveries, was someone committed to offer an excellent service, with kindness and mystic, like a vocation and not just like an obligation, a pleasant and awaited visit; things like that become fond memories, that’s for sure!... 

The transition between the electric engine and the gasoline engine in the milk trucks, took a few years and while the delivery trucks segment has been catered by several car makers, the Detroit Industrial Vehicle Company (DIVCO) stands out for pioneering in this industry, not only because of its early appearance, but because of its exclusive and patented features, tailored to the especific needs of milk dairy distribution (among other products). 

For this publication, I’m introducing its most emblematic creation, that remained almost without changes since its first release in 1938, the 1938 - 1986 DIVCO Snub-Nose Model U (200/300 B/C) Custom, a Light Duty Class 2B Multi-Stop Retail Delivery Truck (Step Van) Custom and I will talk about its characteristics and specification in a future review... 

When you have some years in the guild of collectionism, like I do, you tend to be more selective with the models you get and more rigurous with what you’re willing to pay for certain item, this is very logic and sensible. 

My tastes have evolved through the years and my knowledge has been widened; yet, some things remained pretty much the same and now that I look back to some old acquisitions, like the ones introduced this time, I confirm that my love for trucks never diminished, since my childhood. 

When I got the guests for this publication (4 years ago), I was returning slowly to my old love for diecast and also, I was barely developing my love for Hot Wheels; which DOESN’T prevent me from having a critical position particularly with this brand. 

The introduction of Hot Wheels products in my country: Colombia, for their distribution in wholesale stores, was rather belated (as far as I know, probably in the 90s); meanwhile, brands like: Matchbox, bBurago, Solido, Majorette and others, were available in the flea markets since the 70s, in some cases... 

Two friends, fellow collectors and importers, helped me to get these items, which are a customized version the DIVCO Delivery Truck manufactured between 1938 and 1986, designed by Phil Riehlman, one of the greatest names in the HW Team of creatives; it was released in 1998 and it has been widely used in Regular, Adult and Deluxe lines, with at least 66 iterations. 

The first sample belongs to the Demonition Series, part of the Regular lines and consisting of 5 models; it has diecast body and black plastic chassis; the great paint job in golden with Metalflake finishing, is complemented by one of the best decorations I have seen for this model or any other, featuring a griffin and a gothic theme, a complex design that looks like a tattoo, made with tampos and/or decals, in black, white, yellow and red; the windows are tinted in red, with very basic black interiors; the plastic wheels feature Phil Riehlman 5 Spoke (PR5) rims design in chrome red and it was made in Malaysia. 

The second sample belongs to the Hot Wheels Classics Series, Release 2, an Adult line, consisting of 30 models, this is one of the 5 variations made for such line; it has full diecast construction; the paint job was made in candy purple with Spectraflame finishing, complemented by a decoration with tampos in white, silver and black, much more sober than in the previous model, but beautiful anyway; the windows are clear while the interiors were worked in white translucent; the plastic wheels feature the 5 Spoke rims design in chrome, with a red stripe, type Red Line and it was made in Thailand... 

Joh 8:12-18 "Then spake JESUS again unto them, saying, I AM the light of the world: he that followeth ME shall not walk in darkness, but shall have the light of life. The Pharisees therefore said unto HIM: thou bearest record of thyself; thy record is not true. JESUS answered and said unto them: though I bear record of Myself, yet my record is true: for I know whence I came, and whither I go; but ye cannot tell whence I come, and whither I go. Ye judge after the flesh; I judge no man. And yet if I judge, My Judgment is true: for I AM not alone, but I and the FATHER that sent ME. It is also written in your law, that the testimony of two men is true. I AM one that bear witness of Myself, and the FATHER that sent ME beareth witness of ME."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Seems like u are pretty much into gold series lately and other 24k review again ^_^ ... I think the metallic paint for both are well applied and the decals on the golden van are overwhelming. I think in the past, different manufacturers set their strongholds at own region, like wise, my region commonly flooded with Hotwheels with their advertisements often seen on T.V.

chrismandesign said...

Two consecutive reviews featuring models with paint jobs in golden... Uhmmm, it must be the fact that I have the Midas touch too LOLOLOLOL !!!... Now seriously, albeit that was merely a coincidence (not on purpose, actually); truth be told, I love the effect of a golden finishing on almost anything !!!...

By the way, I don’t remember any TV advertising related with Hot Wheel in the 90s, but every now and then, you could watch some TV commercials of Barbie... Looks a lot like "gender discrimination" LOLOLOLOLOLOLOLOL !!!... =D

David John Shewsbury said...

This classic van is quite gorgeous especially the gold color.... gold is either absolute feminine taste or a pimp personality but I love it a lot!!!

chrismandesign said...

Golden seems to be an incredibly captivating color regardless the culture, just because, well, it’s the color of gold and you always relate wealth with gold, much more than what you do with other precious metals, like silver or even platinum... I guess that’s why it’s always attractive and it surely looks great in this utilitarian van, albeit the purple one doesn’t look bad at all, I mean, if not for the purple I wouldn’t have gotten the golden !!!... =D