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¿Qué es lo que hace las carreras NASCAR un fenómeno tan poderoso para los entusiastas de los deportes a motor, especialmente en los Estados Unidos?...
En un sentido, esa es una pregunta difícil de responder para mí, ya que no soy un fanático incondicional de esa clase de carreras; quiero decir, comparadas con otros deportes a motor como las carreras de rally o incluso las competencias de larga duración, NASCAR pasa casi desapercibida.
Más aún, el hecho que hubo un piloto de carreras prominente de Colombia, mi patria, a saber Juan Pablo Montoya, compitiendo para el Equipo Chip Ganassi Racing (cambiado más tarde a Equipo Earnhardt Ganassi Racing) de NASCAR, hace muy poco para llamar mi atención.
Debo admitir que la carrera de Juan Pablo Montoya, como piloto profesional, es toda una hazaña; él comenzó en el karting, que parece ser el "semillero" de campeones para prácticamente cualquier disciplina en el automovilismo.
Más tarde, participó en la Fórmula Renault colombiana, luego se trasladó al Campeonato Swift GTI y subsecuentemente a otras competiciones como: Serie Barber Saab Pro, Fórmula N, Campeonato Fórmula Vauxhall, Fórmula 3, Fórmula 3000, Serie CART y en 2001, arribó a la Fórmula 1.
Su paso por la Serie NASCAR ocurrió entre 2006 y 2013; fue en esos años que surgió una "horda" de "entusiastas" de dichas competiciones en Colombia (entre los cuales no estoy incluido), pero justo como en otros casos, fue simplemente una moda pasajera.
Desde 2014 y actualmente, Juan Pablo Montoya está involucrado con la Serie IndyCar; como podrías esperar, los "leales" seguidores de los deportes a motor en Colombia ya no están interesados en NASCAR, pero al menos son seguidores leales del piloto colombiano...
Por otra parte, no puedo admirar a este piloto de carreras colombiano como persona; quiero decir, él es temperamental y eso es bastante normal en el ámbito de las carreras, pero ha expresado en repetidas ocasiones que "él no le debe nada a Colombia"...
En cierto sentido, entiendo su posición; tengo que decir que aquí no hay mucho apoyo a los deportistas, parece que solo el balompié y el ciclismo reciben aportes consistentes de patrocinadores y en realidad, tenemos deportistas destacados en otras disciplinas...
Pero, tanto como decir que "él no le debe nada" a su patria, bueno, no he escuchado hasta ahora a ningún otro piloto de carreras haciendo semejantes declaraciones y seguramente ninguno de ellos tuvo un camino fácil en el automovilismo...
Ahora, volviendo a la pregunta inicial planteada, hay varias maneras para responderla, dependiendo del tipo de enfoque que quieras abordar...
Tal vez en otra reseña, hablaré más sobre este asunto, pero esta vez, daré la versión corta de la historia: en términos generales, la razón de porqué NASCAR atraer tanta atención, especialmente en los Estados Unidos, no es demasiado diferente a lo que otros fanáticos incondicionales buscan satisfacer con otras disciplinas de los deportes a motor: el gusto por la velocidad...
Hoy, estoy introduciendo unos de los muy pocos ejemplos de modelos basados en vehículos de la Serie NASCAR: el Auto de Carreras de Serie - Chevrolet Monte Carlo de 2001 (vagamente basado en el Coupé 2 Puertas de Tamaño Mediano Chevrolet Monte Carlo SS de 2001), perteneciente a la Serie Cup (actualmente Serie Sprint Cup).
El coche fue parte de los activos del Equipo NASCAR Richard Childress Racing (t.c.c. RCR Enterprises, LLC); el No. 3 fue adjudicado en esa época a Dale Earnhardt Sr., conocido como "El Intimidador" por su estilo agresivo de conducción.
A propósito, Dale Earnhardt Sr. es considerado, no sin razón, uno de los pilotos más significativos de NASCAR de todos los tiempos, en la misma categoría de leyendas como Richard Petty.
No obstante, el vehículo reseñado esta vez es tristemente célebre porque fue el último que Dale condujo y estuvo involucrado en un accidente fatal durante la Daytona 500 en Daytona International Speedway, en Febrero 18, 2001, precisamente en la última vuelta.
Este choque fatal, donde Dale Earnhardt Sr. murió instantáneamente, sacudió los cimientos de las carreras NASCAR así como los de otras disciplinas del automovilismo, con respecto a las regulaciones de seguridad en vigor por ese tiempo y entre varias modificaciones, el uso del dispositivo HANS se hizo obligatorio...
Esta es la primera y probablemente única vez, que una marca de diecast involucrada exclusivamente con la Serie NASCAR es introducida en mi blog, estoy hablando de Action Racing Collectables / Action Performance Companies Inc. (actualmente Lionel Racing, parte de Lionel, LLC), cuyo mayor competidor es precisamente Racing Champions...
Esta compañía fue fundada en 1986, originalmente como Action Products Inc. por Fred Wagenhals, un ex-piloto de carros de carreras y también diseñador e inventor, junto con sus socios Joe Hrudka y Ed Fochtman.
El foco de esta compañía, a diferencia del de Racing Champions, era ofrecer réplicas a escala en diecast altamente detalladas (Premium), principalmente para los entusiastas de las carreras de autos de serie, ya fuera con su presencia directa en los eventos de carreras a través de los Estados Unidos o por medio de clubes de coleccionistas / fanáticos relacionados, pero más tarde tiendas minoristas fueron incluidas en la red de distribución.
Irónicamente, Wagenhals estuvo involucrado por un tiempo con el principal competidor de esta compañía: Racing Champions y en 1992, Action Products Inc. salió del negocio.
Él tomó su participación de los activos y creó una nueva compañía: Action Racing Collectables / Action Performance Inc, pero obviamente sus socios entablaron una demanda judicial contra Wagenhals, que fue resuelta en 1997, por US$4.9 millones.
En 1996, Action Racing Collectables / Action Performance hizo una alianza con Hasbro (aparentemente dos de los más grandes fabricantes de juguetes: Mattel y Hasbro, vieron el crecimiento explosivo de los coleccionables de NASCAR y NHRA) y desde entonces, ha hecho otras alianzas (incluyendo, por ejemplo, Minichamps), adquicisiones y el futuro de esta compañía parece promisorio...
Conseguí este modelo a través de una tienda especializada de coleccionables y fue un hallazgo más bien raro, ya que como establecí anteriormente, las carreras NASCAR difícilmente tiene fanáticos locales y es una apuesta riesgosa traer artículos escasamente populares para la venta.
El modelo pertenece a la Serie Total Concept, es una Edición Limitada, 1 de 20.880, y venía dentro de un novedoso clamshell resellable que permite extraer el modelo y devolverlo al empaque, sin dañar el empaque mismo; el cual incluye una tarjeta delgada, impresa a todo color y un autoadhesivo pequeño metalizado, con información específica sobre la réplica a escala.
El nivel de detalle es ciertamente pasmoso y ahora puedo decir sin lugar a dudas que es un diecast Premium, hecho específicamente para coleccionistas; en realidad, establece el estándar más alto que haya visto hasta aquí en mi colección.
Tiene construcción completa en diecast (carrocería y chasis) el chasis recibió un trabajo de pintura en gris cálido claro, complementado por toques de pintura en plateado y negro sobre el sistema de escape y la suspensión trasera; la carrocería fue pintada en negro brillante e incluye un juego de calcomanías y/o tampos increíblemente fieles a todo alrededor, aplicados primorosamente.
Este modelo tiene una característica que establece una categoría diferente en este segmento específico, ya que puedes quitar completamente la carrocería, que incluye apertura de capó y ventanas realistas, con detalles extra, gracias a un profuso moldeado y tampos adicionales.
Esta característica particular hace posible mirar los interiores extremadamente detallados, bahía del motor y jaula de seguridad en gris cálido claro, con varios toques de pintura en negro, plateado y rojo; el resultado final es simplemente encantador.
Las ruedas son multiparte y muy realistas, presentando diseño de rimes NASCAR Aero Racing, con contorno rojo, llantas de caucho (lisas) con tampos amarillos Goodyear, una tarjeta de colección impresa a todo color fue incluida como bono y fue hecho China...
Miq 6:9-14 "La voz de JEHOVÁ clama a la ciudad; es sabio temer a TU NOMBRE. Prestad atención al castigo, y a QUIEN lo establece. ¿Hay aún en casa del impío tesoros de impiedad, y medida escasa que es detestable? ¿Daré por inocente al que tiene balanza falsa y bolsa de pesas engañosas? Sus ricos se colmaron de rapiña, y sus moradores hablaron mentira, y su lengua es engañosa en su boca. Por eso YO también te hice enflaquecer hiriéndote, asolándote por tus pecados. Comerás, y no te saciarás, y tu abatimiento estará en medio de tí; recogerás, mas no salvarás, y lo que salvares, lo entregaré yo a la espada."
ENGLISH
What’s what makes the NASCAR racing a phenomenon so powerful for the enthusiasts of motorsports, specially in the United States?...
In a sense, that’s a difficult question to answer for me, since I’m not a hardcore fan of that kind of races; I mean, compared with other motorsports like rally racing or even endurance competitions, NASCAR goes nearly unnoticed.
All the more, the fact that there was a prominent race driver from Colombia, my homeland, namely Juan Pablo Montoya, competing for the Chip Ganassi Racing Team (later changed to Earnhardt Ganassi Racing Team) of NASCAR, does very little to draw my attention.
I must admit that the career of Juan Pablo Montoya, as professional pilot, is quite a feat; he began in karting, which seems to be the "hotbed" of champions for virtually any discipline in motorsports.
Later, he participated in the colombian Formula Renault, then he moved to the Swift GTI Championship and subsequently to other competitions like: Barber Saab Pro Series, Formula N, Formula Vauxhall Championship, Formula 3, Formula 3000, CART Series and in 2001, he arrived to Formula 1.
His passing by NASCAR Series occurred between 2006 and 2013; it was in those years that emerged a "horde" of "enthusiasts" of such competitions in Colombia (among which I’m not included), but just like in other cases, it was just a fad.
Since 2014 and currently, Juan Pablo Montoya is involved with the IndyCar Series; as you could expect, the "loyal" followers of motorsports in Colombia are no longer interested in NASCAR, but at least they are loyal followers of the colombian pilot...
On the other hand, I cannot admire this colombian race driver as person; I mean, he’s moody and that’s pretty normal in the field of racing, but he has repeatedly expressed that "he doesn’t owe anything to Colombia"...
In certain sense, I understand his position; I have to say that here there is not much support to sportsmen, it looks like only soccer football and cycling receive consistent contributions from sponsors and actually, we have outstanding sportspeople in other disciplines...
But, as much as to say that "he doesn’t owe anything" to his homeland, well, I have no heard until now any other race driver making such statements and surely none of them had an easy path in motorsports...
Now, returning to the initial question posed, there are several ways to answer it, depending on the kind of approach you want to address...
Maybe in other review, I will talk more about this matter, but this time, I will give the long story short version: in general terms, the reason why NASCAR draws so much attention, specially in the United States, is not too different of what other hardcore fans seek to satisfy with other motorsports disciplines around the world: the taste for speed...
Today, I’m introducing one of the very few examples of models based on vehicles from the NASCAR Series: the 2001 Chevrolet Monte Carlo - Stock Racing Car, (loosely based on the 2001 Chevrolet Monte Carlo SS 2-Door Medium Size Coupe) belonging to the Cup Series (currently Sprint Cup Series).
The car was part of the assets of the Richard Childress Racing NASCAR Team (a.k.a. RCR Enterprises, LLC); the #3 was awarded at that time to Dale Earnhardt Sr., known as "The Intimidator" by his aggressive driving style.
By the way, Dale Earnhardt Sr. is considered, not without reason, one of the most significant NASCAR drivers of all times, in the same category of legends like Richard Petty.
Nonetheless, the vehicle reviewed this time is sadly famous because it was the last one Dale drove and it was involved in a fatal accident during the Daytona 500 at Daytona International Speedway, in February 18, 2001, precisely in the last lap.
This fatal crash, where Dale Earnhardt Sr. died instantly, shook the foundations of the NASCAR Racing as well as the ones of other motorsports disciplines, regarding the safety regulations in force at that time and among several modifications, the use of the HANS device became mandatory...
This is the first and probably only time, that a diecast brand involved exclusively with the NASCAR Series is introduced in my blog, I’m talking about Action Racing Collectables / Action Performance Companies Inc. (currently Lionel Racing, part of Lionel, LLC), whose largest competitor is precisely Racing Champions...
This company was founded in 1986, originally as Action Products Inc. by Fred Wagenhals, a former race car driver and also designer and inventor, along with his partners Joe Hrudka and Ed Fochtman.
The focus of this company, unlike that of Racing Champions, was to offer highly detailed (Premium) diecast scale replicas, mainly to enthusiasts of the stock car racing, either with its direct presence in the racing events across the United States or through collector’s / fans clubs related, but later retail stores were included in the distribution network.
Ironically, Wagenhals was involved for a while with the main competitor of his company: Racing Champions and in 1992, Action Products Inc. went out of business.
He took his share of assets and created a new company: Action Racing Collectables / Action Performance Inc, but obviously his partners filed a lawsuit against Wagenhals, which was settled in 1997, for US$4.9 million.
In 1996, Action Racing Collectables / Action Performance made an alliance with Hasbro (seemingly two of the largest toy makers: Mattel and Hasbro, saw the rocketing growth of the NASCAR and NHRA collectibles) and ever since, it has made other alliances (including, for instance, Minichamps), acquisitions and the future of this company seems promising...
I got this model through a specialized collectibles store and it was a rather rare finding, since as I have stated previously, the NASCAR racing hardly have local fans and it’s a risky bet to bring scarcely popular items for sale.
The model belongs to the Total Concept Series, it’s a Limited Edition, 1 of 20,880 and it came inside a newfangled resealable clamshell that allows to extract the model and returning it to the package, without damaging the packaging itself; which includes a thin card, printed in full color and a small metallized sticker, with specific information about the scale replica.
The level of detail is certainly astounding and now I can say undoubtedly that it’s a Premium diecast, made specifically for collectors; actually, it sets the highest standard I have seen so far in my collection.
It has full diecast construction (body and chassis), the chassis received a light warm gray paint job, complemented by paint touches in silver and black over the exhaust system and the rear suspension; the body was painted in glossy black and includes an incredibly faithful set of decals and/or tampos all around, neatly applied.
This model has a feature that establishes a different category in this specific market, since you can remove completely the body, which includes opening hood and realistic windows, with extra details, thanks to a profuse molding and additional tampos.
This particular feature makes it possible to watch the extremely detailed interiors, engine bay and safety cage in light warm gray, with several paint touches in black, silver and red; the final result is simply lovely.
The wheels are multipart and very realistic, featuring NASCAR Aero Racing wheels design, with red contour, rubber tires (slicks), with yellow Goodyear tampos, a trading card printed in full color was included as bonus and it was made in China...
Mic 6:9-14 "The LORD's voice crieth unto the city, and the man of wisdom shall see THY NAME: hear ye the rod, and WHO hath appointed it. Are there yet the treasures of wickedness in the house of the wicked, and the scant measure that is abominable? Shall I count them pure with the wicked balances, and with the bag of deceitful weights? For the rich men thereof are full of violence, and the inhabitants thereof have spoken lies, and their tongue is deceitful in their mouth. Therefore also will I make thee sick in smiting thee, in making thee desolate because of thy sins. Thou shalt eat, but not be satisfied; and thy casting down shall be in the midst of thee; and thou shalt take hold, but shalt not deliver; and that which thou deliverest will I give up to the sword."
4 comments:
Wow this amazing, I always love the stock NASCAR racing but more importantly this die cast care model, you can see the inside, this is very good, first time I see such features on 1/64 scale. I envy you on this one!!! Damn it this is good!!!
Well, this is a whole surprise for me !!!... As far as I know, NASCAR racing is scarcely popular in other countries, where the amount of followers is light years far from what you see in United States, but it looks like there are illustrious exceptions !!!... I was fascinated with this model, when I saw it hanging on a peg of a specialized collectibles store and apparently it was waiting for me (there were only two models of this kind, including the one I got) and I have not seen any similar model available ever since !!!... =D
What an ultimate die-cast... Like it has all u want in one.. Surprise to even see the in depth details of interior and protection bars. The complimentary card tells the background of the car and the whole chassis overwhelmed with decals.
Ultimate diecast, yeah, that’s a suitable word for this model, since none of the other models I have so far in my collection, regardless the brand, reach this level of detail, finishing and realism !!!... I mean, Kyosho, Tomica Limited Vintage / Neo, Minichamps, Oversteer, Johnny Lightning, Hot Wheels 100% and the like, are far from this... The labor in this model is meticulous, almost insane, it redefines the premium segment itself and much more bearing in mind the scale (1:64), the model was manufactured in 2001 and with more than 15 years in the market, you couldn’t believe it were possible at that time, not even nowadays... Justly it was offered to hardcore fans and prestigious collectors clubs or as souvenirs for corporate customers; it’s nothing short to the awesomeness personified !!!... =OOOOO
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