Monday, August 29, 2016

1995 CART / IndyCar 500 Concept Racing Car (Hot Wheels 500) 1995 Hot Wheels Racing Team Series I #2 2/4 Diecast No Scale plus 1995 CART / IndyCar 500 Concept Racing Car (Hot Wheels 500) Collector 017 2000 Mad Maniax Series #1 1/4 Diecast No Scale by Hot Wheels


Cuando traté de escarbar en los recuerdos de mi niñez, con el fin de encontrar la primera imagen de un auto veloz impresa en mi mente, me sentí algo desconcertado por el hecho que fue un coche de carreras Fórmula 1... 

Sí, desconcertado, simplemente porque desde que puedo recordar, no he sentido ningún apego especial por la Fórmula 1 como disciplina de los deportes a motor o por sus carros de carreras en sí, por razones que no explicaré esta vez... 

Quizás esto sucedió porque las carreras F1 han sido amplia y consistentemente representadas en el mercado de los juguetes; recuerdo unos pocos de ellos hecho en hojalata, madera o plástico, que eran propiedad de amigos o parientes... 

Mi infancia no estuvo llena de juguetes, como podría ser el caso con algunos colegas coleccionistas y eso es algo que ya he mencionado en varias publicaciones anteriores; mis padres no han sido personas adineradas y eso no es problema en absoluto, gracias a DIOS hemos tenido todo lo esencial. 

Por eso es que recuerdo claramente la mayoría de mis juguetes y algunos pertenecientes a personas que conocí en mis años mozos; en esa época, los juguetes basados en autos de carreras Fórmula 1 y similares eran más o menos vehículos de fantasía, una especie de torpedos sobre 4 ruedas y tan fascinantes como podrían ser para un niño como yo, pertenecían a otras personas... 

No estoy completamente seguro, pero probablemente cuando fui adolescente, conseguí un coche de carreras F1 hecho por Majorette para su Serie 200; solía guardar algún dinero de mi mesada y los carros de juguete eran una destinación normal para mi "ingreso duramente trabajado" =PPPPP... 

A propósito, esos eran tiempos grandiosos para conseguir diecast Majorette localmente, por un precio razonable y me refiero a aquellos hechos en Francia; actualmente un modelo francés de la Serie 200 empacado en su caja original tipo clamshell está en el mismo rango de precio de un Kyosho en escala 1:64, así que es costoso indiscutiblemente... 

El tiempo pasó, las cosas cambian, mis gustos cambiaron y hoy en día soy más bien refractario al pretendido encanto que tiene esta clase de modelos entre muchos coleccionistas alrededor del mundo; la clase premium de las carreras de carros monoplaza, con su masivo poder de mercadeo, no puede ponerme un hechizo, ¡HOHOHO!... 

Pero recuerdos son recuerdos y algunas veces desencadenan decisiones, supongo que ese fue el caso cuando los modelos introducidos en esta reseña se mostraron ante mis ojos; en ese instante olvidé mi falta de interés en cualquier cosa relacionada con las carreras F1. 

El Hot Wheels 500 es un modelo de diseñador o modelo conceptual, creado por Mark Jones (una información que logré conseguir para otras marcas de diecast, Hot Wheels lo ha convertido en una fortaleza. 

No estoy en contra de los modelos de diseñador, por el contrario, pero no puedo negar que hay muchos de ellos que están muy por debajo de mis expectativas; con todo, algunos son bien concebidos, atractivos y otros son simplemente fantásticos; este modelo particular en mi humilde opinión, está en algún punto entre atractivo y fantástico. 

Hot Wheels tiene también modelos licenciados externamente, basados en autos de carreras Fórmula 1, pero son obscenamente caros para mi gusto y no tienen un nivel de detalle impresionante o acabados para justificar al menos remotamente semejantes precios (aquellos que pagan tanto, deben estar mal de la cabeza honestamente, porque nadie que realmente sepa sobre esta afición, hace eso). 

Ahora, este toma como referencia un Coche de Carreras CART / IndyCar 500 de 1995 (que no es exactamente un carro de carreras F1, pero es un equivalente en varios sentidos) y mientras que no es una reproducción fiel, tiene un parecido más que decente; me gustó, de otra forma no sería parte de mi colección. 

Conseguí dos muestras, gracias a la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace 4 años; el modelo tuvo una producción más bien corta (1995, 1998, 1999, 2000 y 2001), fue lanzado originalmente en 1994 como el No Fear Racing Car y hasta donde sé, no estuvo disponible a través de las tiendas mayoristas o minoristas locales. 

Lo que realmente inclinó la balanza a su favor, fue la construcción completa en diecast (carrocería, chasis y alerón trasero), algo que siempre he apreciado en un modelo que reclama ser hecho en, ya sabes, diecast y esto fue una característica estándar en la línea Regular completa de Hot Wheels, al menos hasta principios de los 70s, cuando el chasis plástico hizo su aparición como una medida para abaratar costos. 

La primera muestra pertenece a la Serie Race Team, fue uno de cuatro modelos incluidos y marcó la introducción de la línea Hot Wheels Race Team, una que ha estado presente en la Línea Principal desde entonces; de hecho, fue parte de la segmentación de líneas en Hot Wheels, que tuvo lugar en 1995, un año que fue clave para esta marca entre los coleccionistas adultos. 

El trabajo de pintura fue hecho en azul medio con acabado Metalflake (también disponible con un tono más oscuro de azul) y una decoración "corporativa" bastante simple pero bonita, con tampos en blanco, rojo y amarillo, el alerón trasero recibió pintura blanca con el logo de Hot Wheels; los interiores en plateado incluyeron un piloto, otro detalle grandioso y las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes Black Wall Basic en cromado. 

La segunda muestra pertenece a la Serie Mad Maniax, consistente en 4 modelos y parte de la línea Regular; el trabajo de pintura fue hecho en azul medio, tanto para la carrocería como para el alerón trasero y podría ser considerado sobrio, pero el toque de los 90s (¿o debería decir 80s?) fue introducido en la decoración, con la temática exagerada "The Mad Racer" en amarillo, negro, blanco y rosa oscuro; no es de mi gusto, pero puedo vivir con eso. 

Los interiores fueron trabajados en negro; como un todo, lo que realmente sobresale en este modelo son las ruedas, presentando diseño de rimes 7 Spoke en negro con tampos amarillos Goodyear, algo muy bienvenido y ambas muestras fueron hechas en Malasia... 

2 Cor 3:14-17 "Pero el entendimiento de ellos se embotó; porque hasta el día de hoy, cuando leen el antiguo pacto, les queda el mismo velo no descubierto, el cual por CRISTO es quitado. Y aún hasta el día de hoy, cuando se lee a Moisés, el velo está puesto sobre el corazón de ellos. Pero cuando se conviertan al SEÑOR, el velo se quitará. Porque el SEÑOR es el ESPÍRITU; y donde está el ESPÍRITU del SEÑOR, allí hay libertad."

ENGLISH    
When I tried to scrabble in the memories of my childhood, in order to find the first image of a fast car printed in my mind, I felt somewhat bewildered by the fact that it was indeed a Formula 1 racing car... 

Yeah, bewildered, just because since I can remember, I have not felt any special attachment by the Formula 1 as motorsports discipline or by its racing cars themselves, for reasons that I will not explain this time... 

Perhaps this happened because the F1 racing cars have been wide and consistently represented in the market of toys; I remember a few of them made of tin, wood or plastic, that were owned by friends or relatives... 

My infancy was not full of toys, as it might be the case with some fellow collectors and that’s something I have already mentioned in several previous publications; my parents have not been wealthy people and that’s not an issue at all, thank GOD we have had all the essentials. 

That’s why I clearly remember most of my toys and some belonging to people I met in my boyhood; at that time, the toys based on Formula 1 racing cars and the like were pretty much fantasy vehicles, a sort of torpedoes on 4 wheels and as fascinating as they could be for a kid like me, they belonged to other people... 

I’m not completely sure, but probably when I was an adolescent, I got a F1 racing car made by Majorette for its 200 Series; I used to save some money of my allowance and toy cars was a normal destination for my "hard earned income" =PPPPP... 

By the way, those were great times to get Majorette diecast locally, for a reasonable price and I mean the ones made in France; currently a french model of the 200 Series packed in its original clamshell box is in the same price range of a Kyosho in 1:64 scale, so it’s expensive indisputably... 

Time passed, things change, my tastes changed and nowadays I’m rather refractory to the alleged charm that has this kind of models among many collectors around the world; the premium class of the single-seat auto racing, with its massive marketing power, can’t put a spell on me, HOHOHO!... 

But memories are memories and sometimes they trigger decisions, I guess that was the case when the models introduced in this review showed up before my eyes; at that moment I forgot my lack of interest in anything related with the F1 racing. 

The Hot Wheels 500 is a designer model or concept model created by Mark Jones (an information that I was able to get recently), you already know that the blue brand of Mattel is particularly prone to create designer models, like too much and what would be a drawback for other diecast brands, Hot Wheels has turned it out in a strength. 

I’m not against the designer models, on the contrary, but I can deny that there are many of them which are way below my expectations; yet, some are well conceived, attractive and others are just fantastic; this particular model in my humble opinion, is at some point between attractive and fantastic. 

Hot Wheels has also externally licensed models, based on Formula 1 racing cars, but these are obscenely expensive for my taste and they don’t have an impressive level of detail or finishes to at least remotely justify such prices (those who pay that much, must be sick in the head honestly, because nobody who really knows about this hobby, does that). 

Now, this one takes as reference a 1995 CART / IndyCar 500 Racing Car (that is not exactly a F1 Racing Car, but it’s an equivalent in several senses) and while is not a faithful reproduction, it has a more than decent resemblance; I liked, otherwise it wouldn’t be part of my collection. 

I got two samples, thanks to the help of a friend of mine, fellow collector and importer, 4 years ago; the model had a rather short production (1995, 1998, 1999, 2000 and 2001), it was released originally in 1994 as the No Fear Racing Car and as far as I know, it was not available through the local wholesale or retail stores. 

What truly tipped the scale in their favor, was the full diecast construction (body, chassis and rear spoiler), something I have always appreciated in a model that claims to be made in, you know, diecast and it was a standard feature in the whole Regular line of Hot Wheels, at least until the early 70s, when the plastic chassis made its appearance as a cost-cutting measure. 

The first sample belongs to the Race Team Series, it was one of the four models included and marked the introduction of the Hot Wheels Race Team line, one that has been present in the Mainline ever since; in fact, it was part of the segmentation of lines in Hot Wheels, that took place in 1995, a year that was key for this brand among the adult collectors. 

The paint job was made in medium blue with Metalflake finishing (also available with a darker shade of blue) and a pretty simple but nice "corporate" decoration, with tampos en white, red and yellow, the rear spoiler received white paint with a Hot Wheel logo; the interiors in silver included a pilot, another great detail and the plastic wheels feature the Black Wall Basic rims design in chrome. 

The second sample belongs to the Mad Maniax Series, consisting of 4 models and part of the Regular line; the paint job was made in medium blue, both for the body as for the rear spoiler and it could be considered sober, but the 90’s (or should I say 80’s?) touch was introduced in the decoration, with the over the top "The Mad Racer" theme, in yellow, black, white and dark rose; it’s not my liking, but I can live with that. 

The interiors were worked in black; as a whole, what really stands out in this model are the wheels, featuring 7 Spoke rims design in black with yellow Goodyear tampos, something very welcome and both samples were made in Malaysia... 

2 Cor 3:14-17 "But their minds were blinded: for until this day remaineth the same veil untaken away in the reading of the old testament; which veil is done away in CHRIST. But even unto this day, when Moses is read, the veil is upon their heart. Nevertheless when it shall turn to the LORD, the veil shall be taken away. Now the LORD is that SPIRIT: and where the SPIRIT of the LORD is, there is liberty."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I think the designer concept HT cars are really fine too. It carries a strong influence of the branding and poses like a good trademark. HT are also generous on the diecast contribution.

chrismandesign said...

Curiously, sometimes HW offers extra features in these designer models, that are not available in models based on actual vehicles... I think that’s a way to acknowledge the work of diecast designers and I definitely support such policy (I should, since I’m designer too)... Also full diecast construction is a big plus for me in any model, much more when currently, Mattel and its cutting-costs measures have made the excessive use of plastic a commonplace... =)

David John Shewsbury said...

I used to enjoy watching Indy and the Champ Car series (Championship Auto Racing Team) but didn't have much time for TV nowadays, I still catch up with the sports through internet, reading the results and update and all those things. This car looks decent by the way.

chrismandesign said...

HEHE.. I hardly see any event related with F1 or IndyCar racing, not even knowing that a colombian pilot has participated in both motorsports disciplines... But the toys and collectibles related are a different history; also, I have been developing appreciation by some designer models, like the ones reviewed here and more collectors should do the same, instead of just rant about them; in some cases, they are way better than their counterparts based on actual vehicles !!!... =D