Monday, September 5, 2016

1970 Ford Torino GT SportsRoof (Fastback) Custom Drag Pack 429 Super Cobra Jet Ram Air Mid-Size 2-Door 2+2 Sport Coupe 2010 M2 Machines Drivers Merge Into The Left Line Series Release 05 2/6 Diecast Scale 1:65 by M2 Machines / Castline


Cuando pienso en Europa, una pléyade de ciudades de diferentes tamaños, gustos, colores, fragancias, sonidos, trajes típicos, arquitecturas y personas, viene a mi mente; ¡indudablemente estos lugares tienen casi cualquier cosa para cualquier persona!... 

Si algo caracteriza al Viejo Continente, es la riqueza de matices en las expresiones artísticas y tradiciones de cada país, resultante de una mezcla prodigiosa de culturas nativas y foráneas; Europa es un pequeño universo en sí misma... 

Las ciudades europeas están llenas de historia, muchas de ellas han estado allí por siglos, viendo imperios enteros surgir y caer; por eso es que tienen un indescriptible encanto entre personas de todo el mundo... 

Hoy, me voy a enfocar en uno de esos sitios carismáticos, uno que descansa en la orilla occidental del río Po, al norte de Italia y capital de la región Piedemonte; una ciudad rodeada por montañas, con clima cálido y seco predominante. 

Turín es una ciudad que tuvo sus orígenes en algún punto del siglo tercero antes de Cristo; permaneció como un poblado mediano sin mayor importancia por poco más de un milenio, cuando la familia de los Condes de Savoy tomó su control. 

Después de siglos de batallas, asedios y saqueos, propios de ciudades donde la opulencia es evidente, Turín llegó a ser un sobresaliente centro industrial, comercial y cultural de Europa; especialmente durante los 50s y 60s del siglo pasado, cuando jugó el rol principal en el milagro económico italiano, después de la II Guerra Mundial. 

En este punto, debes preguntarte: por qué este tipo está hablando sobre esta ciudad europea y ¿qué tiene que ver con la presente publicación (¡muy perceptivo de tu parte! =PPPPP)?... 

Bueno, la respuesta es muy simple: el Ford Torino GT SportsRoof (Fastback) de 1970, tomó inspiración para su nombre de esta ciudad, cuya pronunciación en italiano suena precisamente "Torino"

No es el único caso donde un auto americano recibe un nombre tan evocador, relacionado con un lugar distante y una cultura diferente, pero cuando estamos hablando de Ford, tiene ciertas particularidades que lo hacen algo único. 

Dejando a un lado el hecho que los grandes nombres en el segmento de los supercoches italianos, consideran la industria norteamericana de carros de alto redimiento más o menos un puñado de fabricantes de garaje poco refinados (por eso es que hubo una especie de escándalo entre ellos, cuando alguien en General Motors se atrevió a poner la designación GTO a un lado de la marca Pontiac), Ford tiene una suerte de "asunto" con Italia... 

Sí, fue unos años antes, cuando en 1963 Ford trató de comprar Ferrari, que estaba enfrentando problemas financieros serios, prácticamente una bancarrota inminente y entonces "il commendatore" decidió anular el arreglo. 

No puedo evitar pensar que hay una cierta ironía en el nombre seleccionado para este fierro de Ford, simplemente porque Turín es la cuna de Fiat Automobiles S.p.A., que fue propietaria de Ferrari S.p.A. hasta este mismo año -2016- (ahora es propiedad de una compañía pública con casa matriz en Países Bajos). 

Sin embargo, pienso que hay otras connotaciones involucradas en dicho nombre, porque Turín, una ciudad donde la realeza ha estado presente desde hace mucho tiempo, está llena de arte y diseño en sus variadas manifestaciones, es cosmopolita, un lugar donde lo viejo y lo nuevo convergen armónicamente, una ciudad de contrastes... 

Allí, es donde el nombre Torino tiene sentido en el Ford Torino, porque tenemos aquí un modelo de contrastes, una especie de Muscle Car "refinado", grande, ancho, bajo, pesado y con todo suficientemente poderoso para despertar emoción; el refinamiento está, pienso yo, en el diseño de la carrocería, creado por Bill Shenk, inspirado en las líneas fluidas de los aviones supersónicos, el auto luce veloz a pesar de ser descomunal (prácticamente con el tamaño de una limosina europea) y no carece de elegancia, un calificativo que difícilmente usas junto a Muscle Car. 

El corazón de este fierro es, no obstante, cualquier cosa menos elegante (es un Muscle Car, no un encumbrado coche deportivo europeo, ¿correcto?) y mientras el modelo básico fue equipado con un exiguo motor de 250 pulgadas cúbicas, 4.1 L, 6 en Línea, el modelo presentado en esta reseña, que es un Custom y por tanto algunas de sus características no son estándar, incluye un motor de 429 pulgadas cúbicas, 7.0 L, Super Cobra Jet V8, clasificado muy conservadoramente en 375 hp (en realidad ofrece más de 500 hp) y acoplado a una transmisión manual de 4 velocidades con palanca de cambios al piso Hurst... 

En pocas palabras: un caballero con muy, muy malos modales... 

Preparando esta publicación, me dí cuenta de mi contacto temprano con M2Machines, fue a finales de 2009 cuando recibí uno de sus modelos como regalo de un apreciado amigo mío; como mencioné en una publicación reciente, esta marca fue fundada en 2007 y de alguna forma, logró llegar a ciertas tiendas de juguetes y coleccionables en mi ciudad natal... 

Luego, esta marca tiene más de 5 años en el mercado local y la mayoría de coleccionistas aquí apenas la conocen; puedes concluir eso porque hay, por ejemlo, la creencia que M2 Machines pertenece al segmento de 3", simplemente porque sus modelos son más grandes que aquellos hechos por Hot Wheels... 

¡¿Qué clase de mal chiste es ese ?!... 

Primeramente, cualquiera reclamando que Hot Wheels es el "estándar dorado" de la escala 1:64, es un soberano ignorante, ya que es absolutamente claro que el tamaño y la escala de los modelos hechos por dicha marca, dependen del ancho máximo de la tarjeta, ya sea que estemos hablando de series Regulares, Adultas o De Lujo e incluso Premium

En segunda instancia, si te tomas el tiempo de buscar las especificaciones del modelo real representado, como cualquiera con dos dedos de frente haría, encontrarás que la divergencia de los modelos M2 Machines con la escala 1:64 es mínima en la mayoría de casos, aunque puede variar entre 1:60 y 1:66 en casos específicos. 

Aún más, ya que la mayoría de los coleccionistas aquí estan "casados" con Hot Wheels, no tienen ningún reparo en pagar más por un modelo de la marca azul de Mattel, que por un modelo mucho mejor de M2 Machines (como si Hot Wheels fuera la mejor marca del mercado, cuando en realidad es la única que conocen) y ¡no creerías cuán expertos se consideran a sí mismos (o tal vez lo harías, porque hay gente pretenciosa en todos lados)!... 

No es que esté en contra de Hot Wheels como marca de diecast, pues yo también la colecciono y me gusta; simplemente tengo un criterio más amplio, conozco de primera mano más marcas y esto me permite ser más objetivo cuando se trata de saber si una marca es realmente buena o no, que una persona que solo conoce Hot Wheels; además, a diferencia de estos "expertos", prefiero aprender más, alardear menos y mantener un bajo perfil...

Así que, allí tienes una ojeada de la percepción sobre esta marca entre los coleccionistas locales, no muy diferente a lo que verías en otros países supongo y como siempre, si tratas de desarrollar un criterio maduro sobre esta afición, considerarás cada marca de coleccionables correctamente, en vez de tomar prestadas las opiniones de otros y seguir tendencias perniciosas como un borrego... 

Conseguí este modelo, como es usual, a través de un amigo y colega coleccionista, que quería deshacerse de algunos modelos no hechos por Hot Wheels, hace casi 4 años; no sé si hoy en día tiene la misma mentalidad, pero hice un buen trato y él consiguió algún dinero para sus propios gastos, así es como funciona.

Pertenece a la Serie M2 Machines Drivers Merge Into The Left Line y venía dentro de una tarjeta grande y gruesa, que es la presentación estándar para esta línea; el nivel de detalle proporción y acabados son fabulosos, considerando que esta es una línea intermedia. 

El modelo tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro; el trabajo de pintura fue hecho en un tono más oscuro que el Amarillo Competición original, mientras que el capó recibió pintura negro mate; hay tampos y/o calcomanías para las líneas de carreras en degradé sobre los paneles laterales, las luces de señal, las molduras de las ventanas, los logos 521 Ford Racing sobre el capó, las manijas de las puertas y la insignia GT centrada en la parrilla frontal. 

Hay también insertos plásticos para los bómperes delantero y trasero, en cromado, el alerón trasero, las Sport Slats (persiana deportiva) sobre la ventana trasera y el colector de aire del capó; las luces de cola recibieron una resina transparente roja que luce realista. 

No hay apertura de capó o de puertas, pero la calidad lograda lo compensa; tiene interiores negros grandiosos; las ruedas son multiparte, presentanto diseño de rimes custom modernos en cromado, llantas labradas en caucho de bajo perfil; la base de exhibición para esta serie es más simple que en otras líneas Premium, pero incluye tampos blancos para el nombre del modelo y fue hecho en China... 

Isa 53:4-6 "Ciertamente llevó Él nuestras enfermedades, y sufrió nuestros dolores; y nosotros le tuvimos por azotado  por herido de Dios y abatido. Mas Él herido fue por nuestras rebeliones, molido por nuestros pecados; el castigo de nuestra paz fue sobre Él, y por su llaga fuimos nosotros curados. Todos nosotros nos descarriamos como ovejas, cada cual se apartó por su camino; mas JEHOVÁ cargó en Él el pecado de todos nosotros" 

ENGLISH 
When I think in Europe, a pleiad of cities of different sizes, tastes, colors, fragrances, sounds, typical dresses, architectures and people, comes to my mind; undoubtedly these places have almost anything for anyone!... 


If something characterizes the Old Continent, is the richness of nuances in the artistic expressions and traditions of each country, resulting of a prodigious blend of native and foreign cultures; Europe is a small universe in itself... 

The European cities are full of history, many of them have been there for centuries, seeing entire empires emerge and fall; that’s why these have an indescribable charm among people from all over the world... 

Today, I’m going to focus on one of those charismatic places, one that rests on the western bank of the Po River, in the northern Italy and capital of the Piedmont region; a city surrounded by mountains, with a predominant hot and dry climate. 

Turin is a city that had its origins somewhere in the third century before Christ; it remained as a mid-sized town of no great importance for a little more than a millennium, when the family of the Counts of Savoy took its control. 

After centuries of battles, sieges and looting, proper of the cities where the opulence is evident, Turin became an outstanding industrial, commercial and cultural center of Europe; specially during the 50s and 60s of the last century, when it played the main role in the Italian economic miracle, after the World War II. 

At this point, you must be wondering: why this guy is talking about this European city and what it has to do with the present publication (very perceptive on your part! =PPPPP)?... 

Well, the answer is very simple: the 1970 Ford Torino GT SportsRoof (Fastback), took inspiration for its name from this city, whose pronunciation in Italian sounds precisely "Torino"

It’s not the only case where an American car receive such an evocative name, related with a distant place and a different culture, but when we are talking about Ford, it has certain particularities that makes it somewhat unique. 

Leaving aside the fact that the great names in the Italian supercars segment, consider the American high performance car industry pretty much a bunch of unsophisticated garage manufacturers (that’s why there was a sort of uproar among them, when someone in General Motors dared to put the GTO designation beside the Pontiac brand), Ford has a sort of "affair" with Italy... 

Yeah, it was some years before, when in 1963 Ford tried to buy Ferrari, which was facing serious financial troubles, virtually an imminent bankruptcy and then "il commendatore" decided to cancel the deal. 

I can’t help but think that there is a certain irony in the name selected for this Ford iron, just because Turin is the cradle of Fiat Automobiles S.p.A., that owned Ferrari S.p.A. until this very year -2016- (now it’s property of a public company headquartered in Netherlands). 

However, I think there are also other connotations involved in such name, because Turin, a city where the royalty has been present since a long time ago, is full of art and design in their various manifestations, it’s cosmopolitan, a place where old and new converge harmonically, a city of contrasts... 

There, is where the name Torino makes a lot of sense in the Ford Torino, since we have here a model of contrasts, a sort of "refined" Muscle Car, big, wide, low, heavy and yet powerful enough to arouse emotion; the refinement is, I think, in the design of the body, created by Bill Shenk, inspired in the flowing lines of supersonic aircrafts, the car looks fast despite being humongous (virtually with the size of an European limousine) and it doesn’t lack of elegance, a qualifier you hardly use along with Muscle Car. 

The heart of this iron is, nonetheless, anything but elegant (it’s a Muscle Car, not a lofty european sports car, right?) and while the basic model was equipped with a meager 250 cu in, 4.1 L, Inline 6 engine, the model featured in this review, that is a Custom and hence some features are not standard, includes a 429 cu in, 7.0 L, Super Cobra Jet V8 engine, rated very conservatively in 375 hp (actually offering more than 500 hp) and coupled to a 4-speed manual transmission with floor mounted Hurst shifter... 

In a nutshell: a gentleman with very, very bad manners... 

Preparing this publication, I realized my early contact with M2 Machines, it was late 2009 when I received one of its models as gift from an appreciated friend of mine; as I mentioned in a recent publication, this brand was founded in 2007 and somehow, it managed to arrive to certain toys and collectibles stores in my hometown... 

Then, this brand has more than 5 years in the local market and most collectors here hardly know about it; you can conclude that because there is, for instance, the belief that M2 Machines belongs to the 3" segment, just because its models are bigger than those made by Hot Wheels... 

What kind of bad joke is that ?!... 

Firstly, anyone claiming that Hot Wheels is the "golden standard" of the 1:64 scale, is a sovereign ignorant, since it’s absolutely clear that the size and scale of models made by such brand depend on the maximum width of the card, either we are talking about Regular, Adult, Deluxe and even Premium series. 

Secondly, if you take the time to search for the specs of the actual model represented, as anyone with half a brain would do, you will find that the divergence of the M2 Machines models with the 1:64 scale is minimum in most cases, albeit it can vary between 1:60 and 1:66 in specific cases. 

Even more, since most collectors here are "married" with Hot Wheels, they don’t have any qualm in to pay more for a model made by the blue brand of Mattel, than for a much better M2Machines model (like if Hot Wheels were the best brand of the market, when is actually the only one they know) and you wouldn’t believe how "experts" they consider themselves (or maybe you would, because there are overblown people everywhere)!... 

It’s not that I’m against Hot Wheels as diecast brand, since I collect it too and I like it; it’s just that I have a broader criteria, I know at first hand more brands and it lets me be more objective when it comes to know if a brand is really good or not, than a person who only knows Hot Wheels; also, unlike these "experts", I prefer to learn more, boast less and keep a low profile...

So, there you have a glimpse of the perception of this brand among the local collectors, not so different to what you could see in other countries I guess and as always, if you try to develop a mature judgment about this hobby, you will consider each brand of collectibles rightly, instead of borrow the opinions of others and follow pernicious trends like a lamb... 

I got this model, as usual, through a friend and fellow collector, who wanted to get rid of some models not made by Hot Wheels, nearly 4 years ago; I don’t know if he has the same mindset nowadays, but I made a good deal and he got some money for his own expenses, that’s how it works. 

It belongs to the M2 Machines Drivers Merge Into The Left Line Series and it came inside a big and thick card, which is the standard presentation for that line; the level of detail, proportion and finishes are great, considering that this is an intermediate line. 

The model has diecast body and black plastic chassis; the paint job was made in a darker shade of the original Competition Yellow, while the hood received matte black paint; there are tampos and/or decals for the racing stripes in gradient on the side panels, the signal lights, the windows moldings, the 521 Ford Racing logos on the hood, the door handles and the GT insignia centered in the front grille. 

There are also plastic inserts for the front and rear bumpers, in chrome, the rear spoiler, the Sport Slats (sport louver) on the rear window and the hood scoop; the tail lights received a clear red resin that looks realistic. 

There are no openable hood or doors, but the quality achieved compensates it; it has great black interiors, the wheels are multipart, featuring modern custom rims design in chrome, low profile styled rubber tires; the display base for this series is simpler than in other Premium lines, but includes white tampos for the name of the model and it was made in China... 

Isa 53:4-6 "Surely HE hath borne our griefs, and carried our sorrows: yet we did esteem HIM stricken, smitten of GOD, and afflicted. But HE was wounded for our transgressions, HE was bruised for our iniquities: the chastisement of our peace was upon HIM; and with HIS stripes we are healed. All we like sheep have gone astray; we have turned every one to his own way; and the LORD hath laid on HIM the iniquity of us all."

4 comments:

David John Shewsbury said...

I like the yellow and the pink, I never fancy green, just personal taste... nonetheless, I wonder why they call it "Fastback" - is there such thing of "Slowback" version of the same model? LOL LOL LOL...

chrismandesign said...

HAHAHA... Slowback, uhmmm nope, there is not such thing yet, LOLOLOL... In fact the term Fastback was coined to designate the rear end design where the line of the top flows almost straight to the tail, creating a feeling of speed, even standing still... Aaaaand you should consider green as the new red, pal =P !!! =D

Dennis aka Katsuden said...

I feel that M2Machines has the heart and passion in making really precise toy cars. A bigger scale in a way give more rooms to add more details. Makes good collector piece.

chrismandesign said...

I was surprised since the first time I had in my hands a model made by M2Machines and I knew from the start, that the people behind this brand were doing the things right and much better than other brands available... I don’t know why most collectors here are still so stuck to certain brands... They could claim that those brands are the best available or the most affordable (which could be disputable), but the hobby is greatly benefited when we have more brands available to choose, instead of a monopoly of two or three brands... =OOOOO