Sunday, October 30, 2016

1990 Mazda Miata MX-5 NA Subcompact 2-Door Roadster American Specs (Mazda Miata MX-5) Collector 968 1999 X-Treme Speed Series 4/4 Diecast Scale 1:60 by Hot Wheels


Ahora que lo recuerdo, no fui muy condescendiente la primera vez que hablé sobre un auto japonés en mi blog; fue hace unos pocos años, la ironía estaba fluyendo en el aire y pensé que era la víctima correcta para mis comentarios incendiarios... 

En mi favor diré que siempre me han gustado los coches diseñados y hechos en los Estados Unidos, es un rasgo que venía desde mi infancia, algo profundamente arraigado y por tanto inevitable; vehículos de otros de otros orígenes no estaban a la altura de mi gusto... 

Como mencioné en otras reseñas, la industria japonesa del auto tiene una presencia sustancial en mi país, donde marcas como: Toyota, Nissan, Isuzu, Honda, Mitsubishi, Subaru y Mazda, han estado vendiendo vehículos por varias décadas. 

Con todo, el hecho que esas marcas de coches fueran familiares, no implica que los vehículos que producen fueran necesariamente llamativos para mí... 

El carro que fue objeto de mi sarcasmo fue precisamente el Mazda Miata, un modelo que despertó cierto escepticismo entre entusiastas de los autos cuando fue lanzado, así como grandes expectativas entre compradores potenciales y debo decir que esas expectativas fueron ampliamente superadas... 

La verdad es, que este auto se convirtió en un clásico instantáneo, si tal palabra pudiera ser acuñada para un coche desarrollado en los 80s y ofrecido al público ansioso a principios de los 90s; más aún cuando el término "clásico" se refiere normalmente a modelos producidos desde la década de los 50s del siglo pasado hacia atrás; pero esa es la única forma en que puedo describir el impacto de este vehículo alrededor del mundo. 

La leyenda comenzó con la pequeña joya introducida para esta publicación: el Roadster 2 Puertas Subcompacto Mazda Miata MX-5 NA de 1990, un modelo con éxito sin precedentes que catapultó esta marca nipona a niveles estratosféricos. 

Tan raro como suena viniendo de alguien que hace unos pocos años hizo mofa de este producto de Mazda, estoy dándole honestamente al Miata el lugar que merece y es lo menos que puedo hacer para disculpar mi yerro. 

Siendo un carro construido sobre una plataforma global, no es de extrañar que el Miata fue de hecho el resultado de ideas que vinieron desde los dos hemisferios del mundo. 

Este es uno de esos casos en los cuales puedes ver claramente la sinergia entre la industria del auto y las revistas de coches, donde hay una influencia y beneficio mutuos, que realmente no sabes hasta donde se extiende. 

Según se dice por ahí, en 1976 hubo una amena charla entre Bob Hall, periodista en Motor Trend y un par de ejecutivos de Investigación y Desarrollo en Mazda: Kenichi Yamamoto y Gai Arai; el tema: un prospecto de modelo que debería ser considerado en algún punto del futuro para producción. 

Dicha conversación no permaneció en lo anecdótico, porque a principios de los 80s las condiciones fueron favorables para la materialización de la idea, que básicamente buscaba traer de vuelta a la vida los diminutos, enérgicos, carismáticos y más bien económicos roadsters europeos subcompactos, tan populares en los 50s y 60s. 

Hubo un interés particular en el Lotus Elan, el cual probablemente fue la inspiración original para el diseño general y vale la pena mencionar que las proporciones entre ellos son increíblemente similares, aunque el Miata es ligeramente más grande que el Elan. 

Este modelo generó una especie de culto entre sus dueños y no sin razón: se las arregló para producir la sensación placentera de manejo de sus contrapartes europeas más viejas, sin sus resabios, gracias a la reconocida confiabilidad de los vehículos japoneses. 

La fortaleza más grande del Mazda Miata no es la potencia desbocada, con su motor de 97.5 pulgadas cúbicas, 1.6 L, B6ZE(RS) 4 en Línea, clasificado en 116 hp, no gritarás de indignación, pero cuando tienes en mente su peso ligero, su precisa transmisión manual de 5 velocidades, su suspensión completamente independiente, su distribucipón de peso 50/50 casi perfecta y en términos generales, una conducción que la mayoría de vehículos más grandes y más costosos dentro de su categoría envidiarían, ¡tendrás un auto deportivo honesto en talla XXS que pondrá una sonrisa en tu rostro, ya seas una secretaria o un piloto de carreras disfrutando un rato de ocio!... 

Los viejos lanzamiento de Hot Wheels, aquellos que no puedes conseguir a través de las tiendas mayoristas o por departamentos locales, porque ellos solo ofrecen el material más reciente, son una buena fuente de placer para mí y el parámetro correcto para evaluar cuán bien o mal está haciendo su trabajo la marca azul de Mattel... 

No tengo ningún reparo en confesar que suelo ser más exigente con Hot Wheels que con otras marcas de diecast, en gran parte porque hay una tendencia evidente en este fabricante que la mayoría de coleccionistas no quiere encarar: HW, una marca de "diecast", está reduciendo cada vez más la cantidad de este material en sus modelos para las líneas Regulares; en otras palabras, está básicamente traicionando su "razón de ser" (y Mattel está haciendo activamente lo mismo con Matchbox, en caso que no lo hayas notado)... 

¿Qué sigue?... ¿"Diecast" completamente hechos en plástico?... 

Muchas personas en este gremio lo encontrarán irrelevante (¿por qué no me sorprende?), debido a que razonan ingenuamente que mientras esto no afecte las líneas Adultas y De Lujo, está bastante bien; pero necesitas estar más o menos ciego para no notar que esta tendencia (el núcleo de la política de reducción de costos) ya está afectando todas las líneas de Hot Wheels, desde hace bastante tiempo... 

Bueno, por ahora, dejando a un lado ese tema, veamos el modelo introducido en la reseña que nos atañe; el Mazda MX-5 Miata fue diseñado por Larry Wood como un modelo para 1991, probablemente debido a la gran recepción de su contraparte de tamaño natural, fue producido en forma intermintente hasta 2003, con al menos 21 iteraciones, incluyendo variaciones. 

El nivel de detalle es decente para un modelo hecho en los 90s, podría ser mejor pero las limitaciones están en la tecnología para moldes disponible en aquella época, no tanto en el trabajo de Wood y obviamente es parte de mi colección simplemente porque me gustó. 

Definitivamente la mejor característica de este modelo es su construcción completa en diecast, algo que llegó a ser la excepción y no la regla como debería ser, pero la coherencia no es una "camisa de fuerza" para Hot Wheels últimamente, ya ves; por otro lado, el trabajo de pintura para este modelo es un claro reflejo del espíritu de los 90s, un azul rey es la base para una decoración inusual, hecha con tampos y/o calcomanías en negro, amarillo y verde metalizado, el diseño no es mi tipo, pero la ejecución es buena, de nuevo, en contraste con los tampos mal colocados usuales en los lanzamientos recientes y lo gracioso es que asumes que los procesos de producción son mejorados con el paso del tiempo (!?)... 

Me gusta la forma en que el inserto plástico transparente para el parabrisas fue usado para incluir luces delanteras "independientes" y habría sido bonito ver tampos para las luces de cola, pero no es un gran problema; los más bien simples interiores fueron trabajados en verde lima (los escandalosos 90s en su máxima expresión), las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes Wire Spoke Lace Wheels en cromado y fue hecho en Malasia... 

Jua 10:7-11 "Volvió,  pues, JESÚS a decirles: de cierto, de cierto os digo: YO SOY la puerta de las ovejas. Todos los que antes de MÍ vinieron, ladrones son y salteadores; pero no los oyeron las ovejas. YO SOY la puerta; el que por mí entrare, será salvo; y entrará, y saldrá, y hallará pastos. El ladrón no viene sino para hurtar y matar y destruir; YO he venido para que tengan vida, y para que la tengan en abundancia. YO SOY el buen pastor; el buen pastor SU Vida da por las ovejas."

ENGLISH
Now that I recall, I was not very acquiescent the first time I talked about a japanese car in my blog; it was a few years ago, the irony was flowing in the air and I thought that it was the right victim for my incendiary remarks... 


In my favor I will say that I always loved cars designed and made in the United States, it’s a trait that came from my infancy, something deeply rooted and hence unavoidable; vehicles from other origins were not up to par to my taste... 

As I mentioned in other reviews, the japanese car industry has a substantial presence in my country, where brands like: Toyota, Nissan, Isuzu, Honda, Mitsubishi, Subaru and Mazda, have been selling vehicles for several decades. 

Yet, the fact that those car brands were familiar, doesn’t imply that the vehicles they produce were necessarily appealing for me... 

The car that was subject of my sarcasm was precisely the Mazda Miata, a model that aroused certain skepticism among car enthusiasts when it was released, as well as great expectations among prospective buyers and I must say that those expectations were widely exceeded... 

Truth is, this car became an instant classic, if such a word could be coined for a car developed in the 80s and offered to the eager public in the early 90s; even more when the term "classic" refers normally to models produced from the 50’s decade of the last century backwards; but that’s the only way I can describe the impact of this vehicle around the world. 

The legend began with the little gem introduced for this publication: the 1990 Mazda Miata MX-5 NA Subcompact 2-Door Roadster, a model with unprecedented success that catapulted this nippon brand to stratospheric levels. 

As weird as it sounds coming from someone who a few years ago made fun of this product by Mazda, I’m honestly giving the Miata the place it deserves and it’s the least I can do to excuse my lapse. 

Being a car built on a global platform, it’s no wonder that the Miata was in fact the result of ideas that came from both hemispheres of the world. 

This is one of those cases in which you can see clearly the synergy between car industry and car magazines, where there is a mutual influence and benefit, that you really don’t know how far it extends. 

Reputedly out there, in 1976 there was a pleasant conversation between Bob Hall, a journalist at Motor Trend and a pair of executives of Research and Development at Mazda: Kenichi Yamamoto and Gai Arai; the topic: a prospect of model that should be considered at some point in the future for production. 

Such conversation did not remain in the anecdotal, because in the early 80s the conditions were favorable for the materialization of the idea, which basically sought to bring back to life the tiny, spirited, charismatic and rather inexpensive european subcompact roadsters, so popular in the 50s and 60s. 

There was a particular interest in the Lotus Elan, which was probably the original inspiration for the overall design and it’s worth mentioning that the proportions between them are incredibly similar, although the Miata is slightly bigger than the Elan. 

This model generated a sort of cult among its owners and not without a reason: it managed to reproduce the pleasurable driving feel of its older European counterparts, without their vices, thanks to the renowned reliability of the Japanese vehicles. 

The greatest strength of the Mazda Miata is not the unbridled power, with a 97.5 cu in, 1.6 L, B6ZE(RS) Inline 4 engine, rated at 116 hp, you will not scream in outrage, but when you bear in mind its lightweight, its precise 5-speed manual transmission, its fully independent suspension, its almost perfect 50/50 weight distribution and in general terms, a handling that most bigger and more expensive vehicles within its category would envy, you will have a honest sports cars in XXS size that will put a smile in your face, either you’re a secretary or a race car driver enjoying some leisure time!... 

The old releases of Hot Wheels, those you cannot get through the local wholesale or department stores, because they only offer the most recent stuff, are a good source of pleasure for me and the right parameter to evaluate how well or bad the blue brand of Mattel is doing its job... 

I don’t have any qualm into confess that I use to be more demanding with Hot Wheels than with other diecast brands, largely because there is an evident trend in this manufacturer that most collectors don’t want to face: HW, a "diecast" brand, is increasingly reducing the amount of this material in its models for the Regular lines; in other words, it’s basically betraying its "raison d’être" (and Mattel is doing actively the same with Matchbox, in case you have not noticed)... 

What’s next?... "Diecast" completely made out of plastic?... 

Many people in this guild will find it irrelevant (why it doesn’t susprise me?), because they reason naively that while it doesn’t affect the Adult and Deluxe lines, it’s pretty fine; but you need to be pretty much blind to not notice that this trend (the core of the cost-cutting policy) is already affecting all the lines of Hot Wheels, for quite a long time... 

Well, by now, leaving aside that topic, let’s see the model introduced in the review that concerns us; the Mazda MX-5 Miata was designed by Larry Wood as a model for 1991, probably due to the great reception of its lifesize counterpart, it was produced in a intermittent basis until 2003, with at least 21 iterations, including variations. 

The proportion is fine, the level of detail decent for a model made in the 90s, it could be better but the limitations are in the technology for molds available at that time, not so much in the work of Wood and obviously it’s part of my collection just because I liked it. 

Definitely the best feature of this model is its full diecast construction, something that became the exception and not the rule as it should be, but coherence is not a "straitjacket" for Hot Wheels lately, you see; on the other hand, the paint job for this model is a clear reflection of the spirit of the 90s, a royal blue is the base for an unusual decoration, made with tampos and/or decals in black, yellow and metallized green, the design is not my kind, but the execution is good, again, in contrast with the usual misplaced tampos in recent releases and the funny thing is that you assume that the production processes are improved over time (!?)... 

I like the way the clear plastic insert for the windshield was used to include "independent" head lights and it would have been nice to see tampos for the tail lights, but it’s not a big deal; the rather simple interiors were worked in lime green (the scandalous 90s at their finest), the plastic wheels feature Wire Spoke Lace Wheels rims design in chrome and it was made in Malaysia... 

Joh 10:7-11 "Then said JESUS unto them again: verily, verily, I say unto you, I AM the door of the sheep. All that ever came before ME are thieves and robbers: but the sheep did not hear them. I AM the door: by ME if any man enter in, he shall be saved, and shall go in and out, and find pasture. The thief cometh not, but for to steal, and to kill, and to destroy: I am come that they might have life, and that they might have it more abundantly. I AM the good shepherd: the good shepherd giveth HIS Life for the sheep."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Not only toy car suffered the fate of diecast reduction. Even mecha chogokin toyline shared the same fate. Considering the toy from the 90s, it's pretty decent.. maybe it's the luminous green that make the outlook a bit kiddish.

chrismandesign said...

At least this time I don’t mind about the "toy feeling" of this diecast, I liked it just the way it is, with all those crazy colors, certain inconsistencies in the mold and the strange decoration... You can forgive all of this because it represents a decade we lived and a time when diecast car models were actually made of a good dose of diecast... It’s kinda disappointing that toys and collectibles manufacturers are not willing to make honest products; they easily promote their "diecast" products in a way that you believe they are largely made of this alloy and what you find is a lot of plastic and worse than that: poor quality plastic... Well, toys from the past are more honest in that sense... =D

David John Shewsbury said...

Mazda MX5 as it's also known in some region is indeed a very fun car, probably the cheapest and reliable roadster you can find those days. The only thing I don't like about this particular die cast model is the green interior LOL... but then again, it's just a matter of personal taste of color, other than that nothing is horrible there.

chrismandesign said...

You don’t see lime green interiors in an actual car, unless the owner were too outlandish, but I wasn’t looking for exceptional realism when I chose this model for my collection... In fact, it was the "toyishness" of this diecast what tipped the scales in its favor, a car created in the 90s, with the extravagance of such decade... Instead of a drawback, the color selection is for me what gives a strange charm to this piece and well, I have always favored the complete diecast construction in a diecast, a feature that ironically became unusual in this plastic age !!!... =D