Sunday, November 6, 2016

2012 Batman Batmobile - Concept Car (Batmobile) 2014 Matchbox On A Mission Series Multipack Exclusive MB844 3/10 Diecast No Scale by Matchbox


Muchas cosas han sucedido desde que la compañía fundada por Elliot y Ruth Handler (Mattel) tomó control de Matchbox en 1997, aquellas marcas que una vez fueron rivales en el mundo de los negocios, desde entonces fueron parte del mismo equipo y si tenemos un ojo agudo, podremos atestiguar las consecuencias... 

Para aquellos coleccionistas de diecast que recientemente entraron en contacto con Matchbox y saben muy poco sobre sus comienzos, estos son los mejores tiempos para la marca y es algo curioso cuán convencidos están de eso... 

Tan entusiastas como podrían ser estas personas en sus apreciaciones y seguramente podrían tener algunos argumentos para apoyar su posición, incluso argumentos sensatos y persuasivos, una visión general de la historia unida a la compañía refutará dichas reivindicaciones... 

¿Estoy diciendo que Matchbox como la marca de diecast que conocemos hoy en día fue arruinada por esta adquicisión?... 

No en esencia, debo admitir que de no ser por la compra de Matchbox por Mattel, la primera hubiera desaparecido, porque las circunstancias del contexto global para esta clase de coleccionables en aquella época, no hubieran permitido su continuidad. 

Cuando Mattel decidió entrar en el mercado de los autos de juguete en diecast, con su marca Hot Wheels, su estrategia estaba enfocada en la "jugabilidad" de sus productos, que ofrecían una característica revolucionaria: ruedas anchas de baja fricción y estilo llantas lisas, que funcionaban extremadamente bien con sus set de pistas de carreras; estos factores distintivos combinados con un mercadeo agresivo, cambiaron las reglas de juego del segmento. 

Pero incluso más crítico que la llegada de un competidor muy fuerte, lo que finalmente llevó a Matchbox a pasar de mano en mano (ha tenido cuatro dueños hasta aquí), fue el panorama económico en Reino Unido, precisamente cuando estaba en la cima. 

Aparentemente, la marca Matchbox no fue lo suficientemente rentable para sus dueños sucesivos y/o ellos experimentaron problemas financieros debido a la crisis económica a nivel local y alrededor del mundo. 

El conglomerado formado por Mattel permanece como un gigante de los juguetes a nivel mundial y no hay debacles financieras a la vista hasta ahora luego, luce como el salvavidas correcto para la marca ampliamente conocida y apreciada que nació en Inglaterra. 

No obstante, no puedo compartir semejante optimismo, porque afrontémoslo: Matchbox nunca será la misma marca de la era Lesney y con esto quiero decir que la marca naranja de Mattel (anteriormente amarilla y roja) nunca tendrá la gloria de su apogeo, cuando era tan famosa que MATCHBOX llegó a ser un calificativo "genérico" para cualquier juguete o modelo a escala en diecast en el rango de 3", más o menos, sin importar la marca. 

Y encaremos algo más, algo que muchos coleccionistas de diecast, aún auto-proclamados "expertos" no quieren admitir o no mencionan abiertamente (debido a sus lazos con patrocinadores, probablemente): Matchbox siempre será la segunda marca de diecast de Mattel y este hecho tiene algunas implicaciones... 

Por ejemplo, en caso de crisis financiera, ¿cuál marca sacrificará Mattel con el fin de "garantizar" su continuidad en el mercado del diecast?... 

No Hot Wheels, de seguro... 

Sin embargo, no todo es desconcertante con respecto a la situación actual de Matchbox con su nuevo dueño, hay cosas que no habrían pasado si Mattel no hubiera aparecido en su camino... 

Mientras que Hot Wheels ha sido muy activa en el uso de las franquicias y/o licencias externas que tiene disponibles, las cuales están más enfocadas en el mundo del entretenimiento (animés, cómics, videojuegos, deportes, series de TV series y similares); Matchbox ha estado más enfocada en las licencias relacionadas con marcas de coches, lo que es consistente con la clase de productos que cada marca maneja. 

Mattel ha beneficiado a Matchbox con una de sus licencias, una de la cual carecía y para mí esa es una muestra más bien poco común de generosidad viniendo del gigante rojo. 

La licencia en cuestión es Batman, propiedad principalmente de DC Comics y Warner Brothers y es curioso que Matchbox no haya explorado las posibilidades de esta clase de franquicias, porque en realidad la marca británica descubrió el potencial de los modelos promocionales mucho antes que otras marcas del segmento. 

Lo que quiero dar a entender es que marcas de la misma procedencia, como Corgi, crearon productos relacionados con la licencia de Batman hace algunas décadas y no he visto un solo ejemplo de Batimóvil hecho por Matchbox, hasta la era Mattel y solo bien entrado el siglo XX. 

Me alegro de esta adición bienvenida al portafolio de la marca naranja de Mattel; es un desarrollo exclusivo, no basado en un vehículo creado para cómics, novelas gráficas, películas, animés, videojuegos o plataformas digitales y ciertamente no en ningún otro Batimóvil perteneciente al portafolio de Hot Wheels. 

Tiene el "toque Matchbox", no es algo vintage o nostálgico, NO, es de vanguardia y distintivo; me gustan las líneas limpias y agudas del diseño de carrocería; es algo casi arquitectónico, me recuerda de alguna forma los edificios creados durante la era Art Deco, retrofuturista diría yo y desde una vista superior luce como una especie de amuleto, mientras que la parte frontal tiene una especie de cara de murciélago, estilizada obviamente. 

Recibí este modelo como regalo de uno de mis sobrinos, a principios de este año, un regalo encantador sin duda y una expresión de las bendiciones inmerecidas de parte de DIOS; fue lanzado por primera vez en 2012 como parte de la líneas Regulares de Matchbox, para la Serie MBX City, solo tres interpretaciones han sido hechas de este modelo grandioso, la mía resulta ser la última, un artículo exclusivo disponible solo en multipack. 

A propósito, los vehículos hechos exclusivamente para multipacks tiene una tendencia común a volverse más escasos y más costosos, porque tienes que comprar 9 artículos más para conseguir este; pero los acaparadores y especuladores se aprovechan de esta particularidad y abusan con los precios así que, mejor que uses tu sentido común si quieres conseguir uno de estos... 

No te dejes engañar, es mejor pagar por el multipack mientras está disponible, en vez de pagar varias veces el precio del multipack por solo un artículo: eso sería sencillamente estúpido, solo échale un vistazo a los precios de un Toyota FJ-40 de 1968 rojo, hecho exclusivamente para un multipack y sabrás a lo que me refiero... 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico plateado; el trabajo de pintura es tan pulcro como el resto del modelo, negro con acabado satinado, complementado por tampos en azul brillante para los paneles laterales y tampos plateados para las luces delanteras, el crédito de DC Comics fue incluido en una de las alas traseras; los interiores simples fueron trabajados en plateado, mientras la ventana está tintada en azul, las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes 5 Spoke Superfast Sport en negro con un contorno cromado y fue hecho en Tailandia... 

Dan 12:1-4 "En aquel tiempo se levantará Miguel, el gran príncipe que está de parte de los hijos de tu pueblo; y será tiempo de angustia, cual nunca fue desde que hubo gente hasta entonces; pero en aquel tiempo será libertado tu pueblo, todos los que se hallen escritos en el libro. Y muchos de los que duermen en el polvo de la tierra serán despertados, unos para vida eterna, y otros para vergüenza y confusión perpetua. Los entendidos resplandecerán como el resplandor del firmamento; y los que enseñan la justicia a la multitud, como las estrellas a perpetua eternidad. Pero tú, Daniel, cierra las palabras y sella el libro hasta el tiempo del fin. Muchos correrán de aquí para allá, y la ciencia se aumentará."

ENGLISH 
Many things have happened since the company founded by Elliot and Ruth Handler (Mattel) took control of Matchbox in 1997, those brands which were once rivals in the business world, thenceforth were part of the same team and if we have a keen eye, we can witness the consequences... 


For those diecast collectors who recently came into contact with Matchbox and know very little about its beginnings, these are the best times for the brand and it’s kinda curious how convinced they are about it... 

As enthusiastic as these people could be in their appreciations and surely they could have some arguments to support their position, even sensible and persuasive arguments, an overview of the history bound to the company will refute such claim... 

Am I saying that Matchbox as the diecast brand we know nowadays was ruined by this acquisition?... 

Not in essence, I must admit that if not for the purchase of Matchbox by Mattel, the first would have disappeared, because the circumstances of the global context for this kind of collectibles at that time, wouldn’t have allowed its continuity. 

When Mattel decided to enter in the market of diecast toy cars, with its Hot Wheels brand, its strategy was focused in the "playability" of their products, which offered a revolutionary feature: wide low-friction slick-style wheels, that worked extremely well with their race track sets; these distinctive factors combined with an aggressive marketing, changed the game rules for the whole diecast segment. 

But even more critical that the arrival of a very strong competitor, what finally led Matchbox to pass from hand to hand (it has had four owners so far), was the economic panorama in United Kingdom, precisely when it was at its peak. 

Seemingly, the Matchbox brand was not profitable enough for its successive owners and/or they experienced financial issues due to economic crisis at the local level and around the world. 

The conglomerate formed by Mattel remains as a giant of toys worldwide and there are no financial debacles in sight until now so, it looks like the right lifesaver for the widely known and appreciated brand that was born in England. 

Nevertheless, I can’t share such optimism because let’s face it: Matchbox will never be the same brand of the Lesney era and by that I mean that the orange brand of Mattel (previously yellow and red) will never have the glory of its heyday, when it was so famous that MATCHBOX became a "generic" qualifying for any diecast toy or scale model in the range of 3", more or less, regardless the brand. 

And let’s face something else, something that many diecast collectors, even self-proclaimed "experts" don’t want to admit or do not mention openly (due to their ties with sponsors, probably): Matchbox will always be the second diecast brand of Mattel and this fact has some implications... 

For instance, in case of financial crisis, which brand will Mattel sacrifice in order to "guarantee" its continuity in the diecast market?... 

Not Hot Wheels, for sure... 

However, not everything is baffling regarding the current situation of Matchbox with its new owner, there are things that had not happened if Mattel had not appeared on its way... 

While Hot Wheel has been very active in the use of the franchises and/or external licenses it has available, which are more focused on the world of entertainment (animes, comics, videogames, sports, TV series and the like); Matchbox has been more focused on licenses related with car brands, which is consistent with the kind of products each brand manages. 

Mattel has benefited Matchbox with one of its licenses, one of which the latter lacked and for me that’s a rather uncommon sample of generosity coming from the red giant. 

The license in question is Batman, property mainly of DC Comics and Warner Brothers and it’s curious that Matchbox has not explored the possibilities of this kind of franchises, because actually the British brand discovered the potential of promotional models long before other brands of the segment. 

What I mean is that brands of the same provenance, like Corgi, created products related with the Batman license some decades ago and I have not seen a single example of Batmobile made by Matchbox, until the Mattel era and only well into the twenty-first century. 

I’m glad of this welcome addition to the portfolio of the orange brand of Mattel; it’s an exclusive development, not based on any vehicle created for comics, graphic novels, movies, animes, videogames or digital platforms and certainly not in any other Batmobile belonging to the Hot Wheels portfolio. 

It has the "Matchbox touch", it’s not something vintage or nostalgic, NO, it’s avant-garde and distinctive; I love the clean and sharp lines of the body design, it’s something almost architectural, it reminds me somehow the buildings created during the Art Deco era, retrofuturistic I would say and from a top view it looks like a sort of amulet, while the front end has a sort of bat face, stylized obviously. 

I received this model as a gift from one of my nephews, early this year, a lovely gift no doubt and a expression of undeserved blessings from GOD; it was released for the first time in 2012 as part of the Regular lines of Matchbox, for the MBX City Series, only three renditions have been made of this great model, mine happens to be the last one, an exclusive item only available in multipack. 

By the way, the vehicles exclusively made for multipacks have a common trend to become scarcer and more expensive, because you have to buy 9 more items to get this one; but the hoarders and scalpers take advantage of this particularity and abuse with prices so, you better use your common sense if you want to get one of these... 

Don’t be fooled, is better to pay for the multipack while it’s available, instead of paying several times the multipack price for just one item: it would be plainly stupid, just take a look at the prices of a 1968 Toyota FJ-40 red, made exclusively for a multipack and you will know what I mean... 

It has diecast body and silver plastic chassis; the paint job is as neat as the rest of the model, black with satin finishing, complemented by bright blue tampos for the side panels and silver tampos for the head lights, the DC Comics credit was included in one of the rear wings; the simple interiors were worked in silver, while the window is tinted in blue, the plastic wheels feature 5 Spoke Superfast Sport rims design in black with a chrome contour and it was made in Thailand... 

Dan 12:1-4 "And at that time shall Michael stand up, the great prince which standeth for the children of thy people: and there shall be a time of trouble, such as never was since there was a nation even to that same time: and at that time thy people shall be delivered, every one that shall be found written in the book. And many of them that sleep in the dust of the earth shall awake, some to everlasting life, and some to shame and everlasting contempt. And they that be wise shall shine as the brightness of the firmament; and they that turn many to righteousness as the stars forever and ever. But thou, O Daniel, shut up the words, and seal the book, even to the time of the end: many shall run to and fro, and knowledge shall be increased."

4 comments:

David John Shewsbury said...

I have to say, this Matchbox version is not bad at all... I think I prefer this over the Hot Wheels version...

chrismandesign said...

I have to say that being the first Batmobile (as far as I know) made by Matchbox, it’s an excellent design: innovative, different, neat, retro-futuristic and very well executed... And the better if you receive it as gift !!!... =OOOOO

Dennis aka Katsuden said...

Intricate looking Batmobile and nice to see u review Superheroes vehicle on yr blog as in a while. Sometimes, we pay a bit extra for licensing hopefully not too much.

chrismandesign said...

Yeah, being my second Batmobile and my first in small scale, it’s a great addition and I love it !!!... There are more licensed items of a similar kind of this one, as well as not diecast scale vehicles on the way, that hopefully will be featured in my blog soon !!!... =D