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¿Sería osado decir que no hubo tal cosa como dune buggies antes de Bruce F. Meyers?...
Probablemente la mayoría de personas reclamaría que semejante declaración no es históricamente correcta, porque hubo vehículos de esta tipología construidos y en uso cuando Bruce estaba apenas acariciando la idea de crear uno propio...
Pero en un sentido más profundo, la sola existencia de los dune / beach buggies (buggies para dunas / playa) permanecería como una especie de "mito" si no fuera por la contribución de Meyers, quien fue capaz de transformar un medio de transporte de nicho en un ícono de la cultura popular por generaciones...
Esa no es una hazaña insignificante considerando primeramente, que estamos hablando de un RV (Vehículo Recreativo, por sus siglas en inglés) y por definición no es el auto para todo el mundo.
La verdad es que los buggies estaban rodando y saltando alrededor de las playas desde finales de los 50s (quizás incluso antes de eso) y dependiendo de sus capacidades, fueron catalogados como Beach Buggies - Buggies para Playa (solo para uso en planicies de arena y por tanto, equipados con motores menos potentes), Dune Buggies - Buggies para Dunas (es necesaria una explicación aquí, ¿EH? =PPPPP) y Sandrails (usualmente construidos desde cero, más robustos y usados también como vehículos Off-Road versátiles).
Pero estos buggies eran extremadamente básicos: un chasis despojado y algunas veces acortado, un motor, una transmisión, un asiento (de banca o de cubo, sin cinturones de seguridad) un set de ruedas más grandes (4x4 podrían ser una opción, preferiblemente con surcos profundos), algunas veces una barra anti-vuelco y eso es todo; sin carrocería, sin puertas, sin techo y sin lugar alguno en tu cuerpo dejado virgen por la arena...
Estoy bastante seguro que esas características eran precisamente su encanto, pero era allí donde su encanto terminaba, porque siendo vehículos hechos en casa, no había tal cosa como consideraciones estéticas así que, ¡eran fantásticamente horrorosos!...
Bruce Meyers vio estos coches y pensó que algo mejor y más disfrutable podría ser hecho a partir de estas estructuras amorfas de metal soldado, entonces puso manos a la obra y el resto es historia.
Meyers hizo buen uso de sus destrezas trabajando con fibra de vidrio, adquiridas cuando fue empleado de Jensen Marine como constructor de botes y si bien no fue un "tipo de carros", sino un tipo surfista, su padre fue un célebre piloto de carreras así que, él tenía alguna idea sobre el auto que le gustaría ver, conducir y disfrutar.
Pensó que un chasis más corto y más liviano funcionaría mucho mejor para la conducción, que el chasis más pesado de, digamos, usualmente Jeeps, siendo así, la bandeja de piso del Volkswagen Escarabajo era la opción a considerar; además, el motor enfriado por aire de este vehículo alemán, produciría potencia suficiente y un mantenimiento mucho más fácil que los antiguos motores americanos enfriados por agua usados en buggies anteriores.
Sin embargo, lo que hizo su creación: el Manx, reconocible al instante, fue la carrocería de una pieza en fibra de vidrio, inspirada, lo creas o no, en los cacharros con llantas balón pilotados por personajes de Disney como el Ratón Mickey o el Pato Donald...
Así es como este vehículo criminalmente lindo, Hot-Rod-esco e increíblemente divertido de manejar: el Buggy para Dunas Meyers Manx MK I de 1964, llegó a ser parte del Registro Nacional de Vehículos Históricos, ¡lo que significa que este coche realmente importa!...
Si hay un modelo que merece un lugar en el portafolio de Hot Wheels, es definitivamente el Meyers Manx; después de todo, es un vehículo relevante para la historia de la industria automotriz norteamericana (con varias partes de un prodigioso coche alemán, lo cual me hace pensar en la contribución decisiva de foráneos en lo que Estados Unidos es: una nación de inmigrantes, algo que las políticas anti-inmigratorias actuales pasan por alto descaradamente)...
Me encanta el trabajo hecho en esta réplica a escala creada por el famoso diseñador de Hot Wheels Phil Rielhman, lanzado en 2003 para la Serie First Editions, con al menos 23 iteraciones, incluyendo variaciones, tanto en líneas regulares como adultas; un excelente parecido y nivel de detalle, y una característica que es de hecho el núcleo de esta clase de coleccionables, la cual ironicamente está llegando a ser cada vez menos presente: construcción completa en diecast (carrocería y chasis).
Con la ayuda de dos amigos, colegas coleccionistas e importadores, fui capaz de conseguir cuatro muestras de este fabuloso molde, en asunto de dos años más o menos y los introduciré en seguida.
La primera muestra pertenece a la Serie T-Hunt (Treasure Hunts), parte de las líneas regulares y es la versión Super; el trabajo de pintura fue hecho en azul oscuro con acabado metalizado, complementado por tampos en blanco, negro y naranja claro sobre la tapa de la cajuela frontal y los paneles laterales; los interiores fueron trabajados en blanco, con un inserto plástico para el parabrisas tintado en azul, las ruedas son multiparte Real Riders con diseño de rimes Deep Dish Chrome Hub y llantas en caucho labradas con tampos blancos presentando textos "meyers max - T HUNT 04" (a propósito, la fricción con la tarjeta arruinó parciamente estos tampos en 2 de las 4 ruedas, otra buena razón de porque NO debes mantener los coleccionables dentro de su empaque, les estoy hablando a ustedes, coleccionistas de empaques =PPPPP) y fue hecha en Malasia.
La segunda muestra es parte de la línea principal, en ese año (2005) tuvo 5 variantes, cambiando diseño de ruedas y en dos de ellas, esquema de color; el trabajo de pintura fue hecho dorado con acabado Metalflake, hay un diseño agradable involucrando el emblema de Meyers Manx, el logo de Hot Wheels y un par de llamas, en negro, blanco y naranja claro; el parabrisas es ahumado, mientras los interiores fueron trabajados en tono piel; las ruedas multiparte presentan diseño de rimes Co-Molded 6 Spoke en plateado con llantas de plastico negro y fue hecha también en Malasia.
La tercera muestra pertenece a la Serie Race World - Beach, parte de las líneas regulares; el trabajo de pintura fue hecho en azul medio, con acabado metalizado, presentando una decoración simple pero bonita sobre la tapa de la cajuela delantera y los paneles laterales, con tampos en blanco, amarillo, azul hielo y oscuro; los interiores son blancos, con parabrisas tintado en amarillo; los ruedas plásticas tienen diseño de rimes 5 Spoke en cormado y tiene el mismo origen que las anteriores.
La última pertenece a la Serie The Hot Ones Series, una línea adulta; en este modelo, el trabajo de pintura fue hecho en naranja, con una decoración vintage en beige y naranja fluorescente sobre la tapa de la cajueta frontal y los paneles laterales; el parabrisas es transparente y los interiores fueron trabajados en naranja fluorescente; las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes Black Wall y a diferencia de las otras fue hecha en Tailandia...
Mar 13:5-10 "JESÚS, respondiéndoles, comenzó a decir: mirad que nadie os engañe; porque vendrán muchos en mi nombre, diciendo: Yo soy el Cristo; y engañarán a muchos. Mas cuando oigáis de guerras y de rumores de guerras, no os turbéis, porque es necesario que suceda así; pero aún no es el fin. Porque se levantará nación contra nación, y reino contra reino; y habrá terremotos en muchos lugares, y habrá hambres y alborotos; principios de dolores son estos. Pero mirad por vosotros mismos; porque os entregarán a los concilios, y en las sinagogas os azotarán; y delante de gobernadores y de reyes os llevarán por causa de MÍ, para testimonio a ellos. Y es necesario que el evangelio sea predicado antes a todas las naciones"
ENGLISH
It would be audacious to say that there was not such thing like dune buggies before Bruce F. Meyers?...
Probably most people would claim that such statement is not historically correct, because there were vehicles of this typology built and in use when Bruce was barely caressing the idea of creating one of his own...
But in a deeper sense, the single existence of dune / beach buggies would remain a sort of "myth" if not for the contribution of Meyers, who was able to transform a niche means of transportation into an icon of the pop culture for generations...
That’s not an insignificant feat considering firstly, that we are talking about a RV (Recreational Vehicle) and by definition it’s not the car for everybody.
Truth is that buggies were rolling and jumping around the beaches since the late 50s (perhaps even before that) and depending on their capabilities, these were cataloged as Beach Buggies (only for use in sand plains and hence equipped with less powerful engines), Dune Buggies (it’s necessary an explanation here, HUH? =PPPPP) and Sandrails (usually built from the scratch, sturdier and used as well as versatile Off-Road vehicles).
But these buggies were extremely basic: a stripped and sometimes shortened chassis, a engine, a transmission, a seat (bench or bucket seats, without seatbealts), a set of larger tires (4x4 could be an option, with deep grooves preferably), sometimes a roll bar and that’s it; no body, no doors, no roof and no place left virgin in your body by the sand...
I’m pretty sure that these features were precisely their charm, but it was there where their charm ended, because being homemade vehicles, there was no such thing like aesthetic considerations so, they were fantastically horrid!...
Bruce Meyers saw these cars and he thought that something better and more enjoyable could be made from these amorphous estructures of welded metal, then he got down to work and the rest is history.
Meyers made good use of his skills working with fiberglass, acquired when he was employee of Jensen Marine as boat builder and while he was not a "car guy" but rather surfer guy, his father was a famous race driver so, he had some idea about the car he would like to see, drive and enjoy.
He thought that a shorter and lighter chassis would work much better for handling than the heavy chassis from, let’s say, usually Jeeps; being thus, the floorpan of a Volkswagen Beetle was the option to consider; also, the air-cooled engine of this german vehicle, would produce enough power and a much easier maintenance than the old water-cooled american engines used in previous buggies.
However, what made his creation: the Manx, instantly recognizable, was the one-piece fiberglass body, inspired, believe it or not, in the ballon-tire jalopies piloted by Disney characters like Mickey Mouse and Donald Duck...
That’s how this criminally cute, Hot-Rod-esque and incredibly fun to drive vehicle: the 1964 Meyers Manx MK I Dune Buggy, became part of the National Historic Vehicle Register, which means that this car really matters!...
If there is a model that deserves a place in the portfolio of Hot Wheels, it’s definitely the Meyers Manx; after all, it’s a vehicle relevant for the history of the american automotive industry (with several parts of a prodigious german car, which makes me think about the decisive contribution of foreigners in what the United States is: a nation of immigrants, something that the current anti-immigrants policies overlook blatantly)...
I love the work made in this scale replica created by the famous Hot Wheels designer Phil Riehlman, released in 2003 for the First Editions Series, with at least 23 iterations, including variations, both in regular as in adult lines; an excellent resemblance and level of detail, and a feature that is in fact the core of this kind of collectibles, which ironically is becoming increasingly less present: full diecast construction (body and chassis).
With the help of two friends, fellow collectors and importers, I was able to get four samples of this great mold, in a matter of two years or so and I will introduce them right away.
The first sample belongs to the T-Hunt (Treasure Hunts) Series, part of the regular lines and it’s the Super version; the paint job was made in dark blue with metallic finishing, complemented by tampos in white, black and light orange on the front trunk lid and the side panels; the interiors were worked in white, with a plastic insert in blue tint for the windshield, the wheels are multipart Real Riders with Deep Dish Chrome Hub rims design and styled rubber tires with white tampos featuring "meyers max - T HUNT 04" texts (by the way, the friction against the card ruined partially these tampos in 2 of the 4 wheels, another good reason why you must NOT keep collectibles within their packaging, I’m talking to you, packaging collectors =PPPPP) and it was made in Malaysia.
The second sample is part of the mainline, in that year (2005) it had 5 variants, changing wheels design and in two of them, color scheme; the paint job was made in golden with Metalflake finishing, there is a nice design involving the Meyers Manx’s emblem, the Hot Wheels logo and a pair of flames, in black, white and light orange; the windshield is smoked, while the interiors were worked in skin tone; the multipart wheels feature Co-Molded 6 Spoke rims design in silver, with black plastic tires and it was made in Malaysia too.
The third sample belongs to the Race World - Beach Series, part of the regular lines; the paint job was made in medium blue, with metallic finishing, featuring a simple and nice decoration on the front trunk lid and the side panels, with tampos in white, yellow, ice and dark blue; the interiors are white, with yellow tinted windshield; the plastic wheels have the 5 Spoke rims design in chrome and it has the same origin of the previous ones.
The last one belongs to The Hot Ones Series, an adult line; in this model, the paint job was made in orange, with a vintage decoration in beige and fluorescent orange on the front trunk lid and the side panels; the windshield is clear and the interiors were worked in fluorescent orange; the plastic wheels feature Black Wall rims design and unlike the others, it was made in Thailand...
Mar 13:5-10 "And JESUS answering them began to say: take heed lest any man deceive you: for many shall come in my Name, saying: I am Christ; and shall deceive many. And when ye shall hear of wars and rumors of wars, be ye not troubled: for such things must needs be; but the end shall not be yet. For nation shall rise against nation, and kingdom against kingdom: and there shall be earthquakes in divers places, and there shall be famines and troubles: these are the beginnings of sorrows. But take heed to yourselves: for they shall deliver you up to councils; and in the synagogues ye shall be beaten: and ye shall be brought before rulers and kings for my sake, for a testimony against them. And the Gospel must first be published among all nations."
4 comments:
These are really cute looking machines and I love the used of colour tainted screens. A generous amount of diecast.
Totally agree with you, the Meyers Manx looks cute, even cartoonish and well, if its creator took as basis cars created for Disney’s characters, that’s what you would expect... There was a short animated series for television, produced by Hanna-Barbera in the early 70s, called Speed Buggy and I can’t help but feeling than the main character (the Buggy itself) was inspired by the Manx !!!... This is one of the very few casts that Hot Wheels still produces currently with full diecast construction so, for me is a little gem and I love it !!!
in one of the episodes of The Grand Tour, Jeremy Clarkson and his buddies May and Hammond drive this kind of buggy but it's from the Volks (VW). From what I can see in that TV series, this kind of vehicle is quite fun but it's more into a hobby vehicle, not something you want to use for family ride to the supermarket for some groceries with your baby at the back LOL LOL LOL...
Well, as I mentioned in my review, this is not everyone’s car, it’s a leisure car, hence, it’s a vehicle for someone who takes seriously fun (as weird as it sounds, yeah) and there is not much room for goods or your family so, it’s kinda egoist and you have to live with it, HEHE... On the other hand, most of this kind of buggies have several parts from VW Beetles and I think that’s a testimony of the great versatility of this german vehicle!!!... =D
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