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La cultura japonesa del auto ya no es más una desconocida para mí, una forastera que miro con cierto desdén y recelo, un capítulo prohibido en mi libro de las maravillas automotrices o simplemente una monstruosidad indecifrable, como solía serlo no hace mucho tiempo...
Déjame usar una analogía extraña para explicar mi percepción sobre este asunto en el pasado: hablar conmigo sobre los coches japoneses o asiáticos en términos generales, era más o menos como pedirle una explicación exhaustiva de un color particular, a alguien que sufre acromatopsia...
Desde luego, estoy años luz de ser un experto en lo que ha sido etiquetado como JDM (lo cual significa usualmente Mercado Doméstico Japonés o Modelo Doméstico Japonés, por sus siglas en inglés), pero estoy empezando a entender y apreciar las sutilezas de la industria automotriz del sol naciente.
Sin embargo, ‘sutilezas’ podría ser una palabra engañosa en el uso común, porque usualmente la relacionas con delicado y ese no es el caso aquí necesariamente; más bien, estoy usando sutil en el sentido de misterioso, cubierto por un velo que oculta algo más...
Le tomó algún tiempo a Subaru, una marca de carros perteneciente al conglomerado Fuji Heavy Industries, construir una reputación internacional; parte de la explicación es que justo como otras compañías japonesas en este segmento, comenzó fabricando micro-vehículos.
Ahora, los micro-vehículos han sido muy populares y altamente estimados entre la población japonesa, pero en otros países, la percepción de esta clase de vehículos es más bien desfavorable.
Hay un largo camino hasta la llegada del modelo Impreza y un poco más hasta el lanzamiento de la variante WRX, pero en ese punto (los 90s), Subaru era ya una marca de autos respetada, principalmente por causa de su involucramiento con los deportes a motor, más específicamente en las carreras rally.
Tomando ventaja de su experiencia en esta disciplina del automovilismo, Subaru fue capaz de crear varios coches especialidad, los cuales podrían ser considerados, hasta cierto punto, el equivalente de los Muscle Cars originales, pero en versión japonesa.
Uno de esos carros especialidad es el presentado en esta publicación: el Subaru Impreza WRX STI Spec-C R205 4WD de 2010, un Auto Deportivo Compacto Hatchback de 5 Puertas ofrecido en una edición limitada de solo 400 unidades y para añadir a su exclusividad, fue hecho para el mercado japonés (lo cual tiene algunas implicaciones que explicaré en otras publicaciones, tal vez =PPPPP).
El coche representa la tercera generación del modelo, pero comparte poco con su contraparte estándar y obviamente está orientado a un desempeño mucho mejor; de hecho, varias mejoras hechas a un modelo creado para participar en la carrera 24 Horas de Nürburgring de 2009, fueron incluidas en esta bestia.
Y aquí es donde entra la sutileza: para el ojo inexperto, este modelo luce como "cualquier otro" Subaru Impreza, pero después de una mirada más cercana, notas los guardafangos más anchos, el colector de aire del capó, la parrilla frontal y alerón de techo negros, los rimes estilo Prodrive P1 de 18" con llantas Bridgestone Potenza RE070, frenos de disco Brembo y unos emblemas diminutos de STI y R205 aquí y allá.
No obstante, es lo que no puedes ver, lo que hace este carro realmente especial, como el turbocargador IHI, los exhostos de flujo libre, una ECU (Unidad de Control del Motor, por sus siglas en inglés) recalibrada, un sistema de suspensión revisado y más rígido y el motor de 4 Cilindros Opuestos Horizontalmente (Bóxer) DOHC de 16 válvulas, acoplado a una transmisión manual; ¡una combinación grandiosa que produce 325 hp en un coche que difícilmente me recuerda a los espantosos "ricers"!...
El mercado de los diecast Premium, como el mercado de los coleccionables Premium en conjunto al cual pertenece, es un "ecosistema" con sus propias reglas, sus propias dinámicas y la gran mayoría de los coleccionistas es inconsciente incluso de su sola existencia.
En mi humilde opinión, hay también una concepción errónea sobre lo que realmente significa Premium cuando estamos hablando de diecast o, en otras palabras, lo que debería ser considerado Premium y lo que no.
Ahora, yo respeto lo que otros podrían considerar "premium", pero en lo que a mí concierne, trato de ser coherente, usando parámetros objetivos con el fin de determinar lo que yo llamaría Premium, en vez de meramente aceptar lo que la "corriente principal", los "gurús" o incluso las marcas mismas etiquetan como "premium".
He estado mencionado brevemente este tema en reseñas anteriores, pero creo que merece un buen análisis así que estoy planeando abordar el tema paulatinamente en publicaciones futuras relacionadas.
No pretendo establecer un estándar dorado para la industria o algo por el estilo, con todo, pienso que un punto de vista informado es valioso siempre y me gustaría compartir mi experiencia en todo caso.
Esta es una muestra de lo que considero Premium y si bien hay consenso sobre ello entre otros coleccionistas familiarizados con Kyosho, mis razones para incluirla en este segmento posiblemente son diferentes a las de ellos.
La disponibilidad de los diecast de Kyosho ha sido un problema aquí en mi país y no creo que esta situación vaya a cambiar luego, el mercado secundario, a saber, amigos, colegas coleccionistas e importadores son la única opción para consegirlos.
Este modelo pertenece a la Serie Subaru Minicar Collection, lanzada en 2014 y consistente en 8 modelos, con 3 variantes cada uno; las otras dos son azul y blanco perlado respectivamente.
El estandár para Kyosho en esta escala es carrocería en diecast y chasis en plástico negro y este modelo no es la excepción; el trabajo de pintura fue hecho en gris bronce, con un excelente acabado de escarcha metálica, siempre he preferido los colores oscuros y estos resultan funcionar mucho mejor para las fotografías así que, me encanta este esquema de color; hay tampos y/o calcomanías para los emblemas Subaru en la parrilla frontal y la puerta trasera, el alerón trasero, las molduras de las ventanas y las luces de señal traseras.
Insertos plásticos fueron usados para las luces delanteras y de cola, los espejos retrovisores laterales, también para la parrilla frontal.
Los interiores fueron trabajados en negro, con finos detalles, las ruedas son multiparte, con rimes realistas en plateado oscuro y llantas labradas en caucho; como siempre, incluye una base de exhibición en negro, presentando el nombre del modelo impreso en plateado, una tarjeta de colección impresa a todo color y fue hecho en China...
Sal 53: 1-4 "Dice el necio en su corazón: no hay DIOS. Se han corrompido, e hicieron abominable maldad; no hay quien haga bien. Dios desde los cielos miró sobre los hijos de los hombres, para ver si había algún entendido que buscara a DIOS. Cada uno se había vuelto atrás; todos se habían corrompido; no hay quien haga lo bueno, no hay ni aun uno. ¿No tienen conocimiento todos los que hacen iniquidad, que devoran a mi pueblo como si comiesen pan, y a DIOS no invocan?"
ENGLISH
The japanese car culture is no longer a stranger for me, an outsider that I look with certain disdain and misgiving, a forbidden chapter in my book of automotive marvels or just an indecipherable eyesore, like it used to be not so long ago...
Let me use a weird analogy to explain my perception on this matter in the past: talking with me about japanese or asian cars in general terms, was pretty much like asking for an exhaustive description of a particular color, to someone who suffers achromatopsia...
Of course, I’m light years away from being an expert in what has been tagged as JDM (which usually stands for Japanese Domestic Market or Japanese Domestic Model), but I’m beginning to understand and appreciate the subtleties of the rising sun’s automotive industry.
However, ‘subtleties’ could be a deceiving word in the common use, because you usually relate subtle with delicate and that’s not necessarily the case here; rather, I’m using subtle meaning uncanny, covered by a veil that hides something more...
It took some time to Subaru, a car brand belonging to the Fuji Heavy Industries conglomerate, to build an international reputation; part of the explanation is that just like other japanese companies in this segment, it began manufacturing micro-vehicles.
Now, micro-vehicles have been very popular and highly esteemed among the japanese population, but in other countries, the perception of this kind of vehicles is rather unfavorable.
There is a long way until the arrival of the Impreza model and a little more until the release of the WRX variant, but at that point (the 90s), Subaru was already a respected car brand, mostly because of its involvement with motorsports, more specifically in rally racing.
Taking advantage of the experience in this discipline of the motorsports, Subaru has been able to create several specialty cars, which could be considered, up to a point, the equivalent of the original Muscle Cars, but in japanese version.
One of those specialty cars is the one featured in this publication: the 2010 Subaru Impreza WRX STI Spec-C R205 4WD, a Compact 5-Door Hatchback Sports Car offered in a limited edition of only 400 units and to add to its exclusivity, it was made for the japanese market (which has some implications that I will explain in other publications, maybe =PPPPP).
The car represents the third generation of the model, but it shares little with its standard counterpart and obviously it’s aimed to a much better performance; in fact, several improvements made to a model created to participate in the 2009 24 Hours Nürburgring race, were included in this beast.
And here is where subtlety comes in: for the unexperienced eye, this model looks like "any other" Subaru Impreza, but after a closer look, you notice the wider fenders, the hood scoop, the black front grille and rear roof wing, the 18" Prodrive P1 style rims with Bridgestone Potenza RE070 tires, Brembo disc brakes and a few tiny STI and R205 emblems here and there.
Nonetheless, is what you cannot see, what makes this car really special, like the IHI turbocharger, the free flowing exhaust, a retuned ECU (Engine Control Unit), a revised and stiffer suspension system and the horizontally-opposed (Boxer) 4-cylinder DOHC 16 valve engine, coupled to a 6-speed manual transmission; a great combination that produces 325 hp in a car that hardly reminds me the hideous "ricers"!...
The Premium diecast market, just like the Premium collectibles market on the whole to which it belongs, is an "ecosystem" with its own rules, its own dynamics and the vast majority of collectors is completely unaware even of its single existence.
In my humble opinion, there is also a misconception about what really means Premium when we are talking about diecast or, in other words, what should be considered Premium and what not.
Now, I respect what others could consider "premium", but as far as I’m concerned, I try to be coherent, using objective parameters in order to determine what I would call Premium, instead of merely accept what the "mainstream", the "gurus" or even the brands themselves tag as "premium".
I have been mentioning briefly this topic in previous reviews, but I think that it deserves a good analysis so I’m planning to address it gradually in future publications related.
I don’t pretend to establish a golden standard for the industry or something like that, yet I think that an informed point of view is always valuable and I would like to share my experience anyway.
This is a sample of what I consider a Premium diecast and while there is consensus about it among other collectors familiar with Kyosho, my reasons to include it in this segment conceivably are different to theirs.
The availability of Kyosho diecast has been an issue here in my country and I don’t think this situation is going to change so, the secondary market, namely: friends, fellow collectors and importers are the only option to get them.
This model belongs to the Subaru Minicar Collection Series, released in 2014 and consisting in 8 models, with 3 variants each one; the other two are blue and pearled white respectively.
The standard for Kyosho in this scale is diecast body and black plastic chassis and this model is no exception; the paint job was made in gunmetal grey, with an excellent metal flake finishing, I have always preferred dark colors and these happen to work much better for pictures so, I love this color scheme; there are tampos and/or decals for the Subaru emblems in the front grille and the rear door, the rear wing, the window moldings and the rear signal lights.
Plastic inserts were used for the head and tail lights, the side rearview mirrors, also for the front grille.
The interiors were worked in black, with fine details, the wheels are multipart, with realistic rims in dark silver and styled rubber tires; as always, it includes a display base in black, featuring the name of the model printed in silver, a trading card printed in full color and it was made in China...
Psa 53: 1-4 "To the chief Musician upon Mahalath, Maschil, a Psalm of David. The fool hath said in his hear: there is no GOD. Corrupt are they, and have done abominable iniquity: there is none that doeth good. GOD looked down from heaven upon the children of men, to see if there were any that did understand, that did seek GOD. Every one of them is gone back: they are altogether become filthy; there is none that doeth good, no, not one. Have the workers of iniquity no3 knowledge? who eat up my people as they eat bread: they have not called upon GOD."
4 comments:
I like the details of the car however the gunmetal colour entirely on the car is not thing when it come to realism. Maybe the paint works better on bigger items. Appreciate the knowledge shared and glad to learn a thing or two on die cast cars.
Uhmmm... the actual car was offered in the color featured in this scale replica, but obviously the effect of metal flake finishing in small size is completely different to what you see in life size; yet, I love metal flake finishing whenever it’s used and while others might prefer the Subaru blue option, I’m fine with this color... HEHE, on the other hand, well, I’m learning quite a bit about my collectibles and the stories (or history) behind them, there is an undeniable pleasure into share, you know !!!... =D
it's a Subaru and it's from Kyosho... wonderful combination, I dislike the color scheme as I believe all Subaru should be either be in the traditional blue or in Hello Kitty pink and nothing else LOL LOL LOL... but that doesn't take away the fact that the detailing from Kyosho for this scale is outstanding!!!
Each car brand has its own "corporate" color and Subaru’s seems to be a particular tone of blue so, most collectors tend to go for the blue version of this model and that’s fine; now, your selection of a Hello Kitty Pink for a Subaru is outlandish, but great in my opinion !!!...
However, the blue version could be more expensive, just because it’s blue and that’s not a weight argument in my case; a Hello Kitty Pink is not available unless you create a custom TTTTT so, since I’m increasingly less traditional in my choices when it comes to my collection, I think it was fine for me to get this gunmetal grey, specially considering that the other option was pearled white and seriously, I try to avoid white paint jobs in my diecast and other collectibles (this color scheme is a pain in your... For photo sessions and I don’t like such color in actual cars either)... =D
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