Si bien Ford ha sido la primera marca que viene a la mente cuando alguien está introduciendo el tema de los Hot Rods y no sin una razón, parece que no ha sido la misma historia cuando alguien está hablando de las Carreras Drag...
Hasta donde sé, ha habido una especie de hegemonía de los otros dos mayores fabricantes de autos americanos, a saber, General Motors y Chrysler en las pistas de drag; en el caso de GM, suena un poquitín paradójico, porque hubo una prohibición interna para todas sus divisiones, durante varios años, con respecto a su involucramiento en todas las formas de Carreras de Coches, debido a la alta incidencia de accidentes fatales en dichas competiciones, lo cual generaba mala reputación para la compañía.
No es que Ford nunca haya pisado un evento de Carreras Drag, después de todo, esta disciplina de los deportes a motor fue creada en los Estados Unidos y lo menos que puedes esperar es que todos los grandes fabricantes de carros americanos estuvieran involucrados; pero no era inusual ver un auto Ford acoplado a un motor Chevy, lo que es más o menos una herejía automotriz.
Aparentemente, no había tal cosa como una prohibición interna en Ford, para evitar su participación en el Automovilismo (no tan evidente como en GM, quiero decir), pero tampoco había un vivo interés, al menos no hasta finales de los 60s, cuando Ford entró en "modo frenético" después de una negociación fallida para adquirir Ferrari.
Sin embargo, no todas las iniciativas para crear sementales Ford listos para las Carreras Drag, en las categorías Stock o Super Stock, nacieron de los ejecutivos de la compañía del óvalo azul; algunas veces, venían de los concesionarios Ford.
Por allá en los 60s, a diferencia de los que puedes ver actualmente, los concesionarios eran mucho más que un sitio donde puedes comprar un coche, ellos estaban buscando activamente maneras de promocionar sus productos y la marca representada por ellos.
Nombres como Yenko, Baldwin-Motion, Dana o Mr. Norm, llegaron a ser legendarios por causa de los carros especiales que fabricaban, en número muy limitado, tomando como base modelos de producción.
Mi invitado para esta publicación, puede ser acreditado como la idea original de un aficionado a Ford de vieja data, quien también resultaba ser el dueño de un renombrado concesionario en East Providence, Rhode Island: el sr. Bob Tasca (fallecido en 2010), un tipo que conducía Fords, vendía Fords, construía Fords e incluso corría Fords, ¿qué más podrías decir acerca de su amor por Ford?...
El Coupé Fastback 2 Puertas Ford Mustang GT 428 Cobra Jet de 1968 es la respuesta al deseo de Tasca de crear un auto de carreras en vestido de calle, un Ford que puede superar a varios contendores Chevrolet, Pontiac, Olsdmobile, Dodge o Plymouth, en su propio territorio.
Desde luego, gran parte de su éxito fue debido a lo que escondía debajo del capó: un malévolo motor de 428 pulgadas cúbicas, 7.0 L, Cobra Jet V8, combinado con un carburador de cuatro gargantas Holley, clasificado conservadoramente en 335 hp (pero en realidad produciendo algo más cercano a 400 hp) y acoplado ya sea a transmisiones de 4 velocidades manual o 3 velocidades automática; ganó un poco de respeto para Ford en las pistas de drag, ¡dalo por hecho!...
A finales de los 90s, más precisamente en 1997, Matchbox pasó de ser una compañía de diecast relativamente independiente, a convertirse en parte de las marcas de Mattel y casi 20 años después, puedes ver claramente los cambios que sufrió; es decir, yo no colecciono exclusivamente Matchbox, como otros colegas hacen, soy un coleccionista multi-marca y lo puedo notar sin mucho esfuerzo...
Algunos cambios tuvieron efecto inmediato, no precisamente en los diecast en sí, sino en las tarjetas, cuyo diseño fue mejorado bastante y en mi opinión como diseñador gráfico profesional, lucen mucho mejor que tarjetas contemporáneas de Hot Wheels, lo que es algo raro, así como el hecho que el diseño del logo de Matchbox permaneció prácticamente idéntico.
No obstante en 2001, el logo de Matchbox fue rediseñado y si bien estéticamente funcionaba bastante bien, con un estilo limpio y moderno, carecía del toque de nostalgia que una marca como esta necesita así que, fue decidido en 2006 volver al anterior logo, pero llevándolo al siguiente nivel y es aquel que puedes ver en los productos actuales de Matchbox.
Los cambios en los diecast fueron más progresivos, pero un Matchbox que puedes conseguir hoy es bastante diferente a aquellos de la era pre-Mattel, eso es indiscutible; en términos generales, puedo decir con seguridad que por un lado, el realismo fue mejorado y eso es fabuloso pero, por otro lado, el uso de plástico está incrementándose a un ritmo vertiginoso y eso está realmente mal, los días de la construcción completa en diecast para Matchbox se fueron, ¡qué ironía!...
El modelo que estoy introduciendo esta vez, fue producido precisamente el mismo año que Matchbox cambió de estatus; pertenece a la Serie Classic Decades de 1997, parte de las líneas regulares, la cual incluía 10 modelos combinando Hot Rods y Muscle Cars; como mencioné antes, la tarjeta presenta un diseño agradable que incluye una ilustración de una Ford Explorer de los 90s (convenientemente dibujada sin emblemas, pero fácilmente identificable).
Es en efecto una muy buena interpretación del Ford Mustang Cobra Jet del 68, con detalles nítidos y la proporción correcta, curiosamente en el chasis aparece la escala 1:60 pero en realidad es 1:64; tiene carrocería en diecast y chasis en azul medianoche; azul rey fue escogido para el trabajo de pintura y es complementado por una decoración con tampos y/o calcomanías en naranja y blanco, sobre los paneles laterales y el capó, esta última no es mi elemento favorito de este modelo, pero no es fea tampoco.
Obtienes el toque extraño en los interiores cromados, pero me gusta la forma en que fueron trabajados para incluir los bómperes frontal y trasero, parrilla frontal y paneles inferiores, en realidad lucen como insertos plásticos y ese es un valor agregado muy bienvenido para mí; las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes Split 5 Spoke en cromado y fue hecho en China...
Dan 6:15-23 "Pero aquellos hombres rodearon al rey y le dijeron: sepas, oh rey, que es ley de Media y de Persia que ningún edicto u ordenanza que el rey confirme puede ser abrogado. Entonces el rey mandó, y trajeron a Daniel, y le echaron en el foso de los leones. Y el rey dijo a Daniel: el DIOS tuyo, a quien tú continuamente sirves, ÉL te libre. Y fue traída una piedra y puesta sobre la puerta del foso, la cual selló el rey con su anillo y con el anillo de sus príncipes, para que el acuerdo acerca de Daniel no se alterase. Luego el rey se fue a su palacio, y se acostó ayuno; ni instrumentos de música fueron traídos delante de él, y se le fue el sueño. El rey, pues, se levantó muy de mañana, y fue apresuradamente al foso de los leones. Y acercándose al foso llamó a voces a Daniel con voz triste, y le dijo: Daniel, siervo del DIOS Viviente, el DIOS tuyo, a quien tú continuamente sirves, ¿te ha podido librar de los leones? Entonces Daniel respondió al rey: Oh rey, vive para siempre. Mi DIOS envió su ángel, el cual cerró la boca de los leones, para que no me hiciesen daño, porque ante ÉL fui hallado inocente; y aun delante de ti, oh rey, yo no he hecho nada malo."
ENGLISH
While Ford has been the first brand that comes to mind when someone is introducing the topic of Hot Rods and not without a reason, it looks like it has not been the same story when someone is talking about Drag Racing...
As far as I know, there has been a sort of hegemony of the other two largest american car makers, namely, General Motors and Chrysler in the dragstrips; in the case of GM, it sounds a bit paradoxical, because there was an internal ban for all its divisions, during several years, regarding their involvement in all forms of Car Racing, due to the high incidence of fatal accidents in such competitions, which generated bad reputation for the company.
It’s not that Ford has never stepped on a Drag Racing event, after all, this discipline of the motorsports was created in the United States and the least you can expect is that all the big american carmakers were involved; but it was not unusual to see a Ford car coupled to a Chevy engine, which is pretty much an automotive heresy.
Seemingly, there was not such a thing like an internal ban in Ford, to avoid its participation in Motor Racing (not as evident as in GM, I mean), but there wasn’t either a lively interest, at least not until late 60s, when Ford went "berserker mode" after a failed negotiation to acquire Ferrari.
However, not all initiatives to create Ford stallions ready for Drag Racing, in the Stock or Super Stock categories, were born from the executives of the company of the blue oval; sometimes, they came from Ford dealers.
Back in the 60s, unlike what you can see currently, dealers were much more than just a place where you can buy a car, they were actively looking for ways to promote their products and the brand represented by them.
Names like Yenko, Baldwin-Motion, Dana or Mr. Norm, became legendary because of the special cars they built, in very limited number, taking as basis production models.
My guest for this publication, can be credited as the brainchild of a longtime buff of Ford, who also happened to be owner of a renowned dealership in East Providence, Rhode Island: mr. Bob Tasca (deceased in 2010), a guy who drove Fords, sold Fords, built Fords and even raced Fords, what else you could say about his love by Ford?...
The 1968 Ford Mustang GT 428 Cobra Jet 2-Door Fastback Coupe is the answer to Tasca’s desire of creating a race car in street dress, a Ford that can beat several Chevrolet, Pontiac, Olsdmobile, Dodge or Plymouth contenders, in their own territory.
Of course, much of its success was due to what it hid under its hood: a malicious 428 cu in, 7.0 L, Cobra Jet V8 engine, combined with a Holley four-barrel carburetor, rated conservatively at 335 hp (but actually producing something closer to 400 hp) and coupled to either 4-speed manual or 3-speed automatic transmissions; it earned some respect for Ford in the dragstrips, for sure!...
In the late 90s, more precisely in 1997, Matchbox went from being a relatively independent diecast company, to become part of the brands of Mattel and nearly 20 years later, you can see clearly the changes it underwent; I mean, I don’t collect exclusively Matchbox, as other colleagues do, I’m a multi-brand collector and I can notice them without much effort...
Some of these changes took effect immediately, not precisely in the diecast themselves, but in the cards, whose design was fairly improved and in my opinion as professional graphic designer, they look much better than contemporary cards of Hot Wheels, which is kind of weird, as well as the fact that the design of the Matchbox logo remained virtually identical.
Nonetheless in 2001, the Matchbox logo was redesigned and while aesthetically it worked pretty fine, with a clean and modern style, it lacked of the nostalgia touch that a brand like this needs so, it was decided in 2006 to return to the previous logo, but taking it to the next level and it’s the one you see in current Matchbox products.
The changes on the diecast were more gradual, but a Matchbox you can get today is quite different to those of the pre-Mattel era, that’s indisputable; in general terms, I can say safely that on the one hand, realism was improved and that’s great but, on the other hand, the use of plastic is increasing at a dizzying pace and that’s really bad, the days of full diecast construction for Matchbox are gone, what an irony!...
The model I’m introducing this time, was produced precisely in the very year Matchbox changed its status; it belongs to the 1997 Classic Decades Series, part of the regular lines, which included 10 models combining Hot Rods and Muscle Cars; as I mentioned before, the card features a nice design that includes an illustration of a 90’s Ford Explorer (conveniently drawn without emblems, but easily identifiable).
It’s indeed a very good rendition of the ’68 Ford Mustang Cobra Jet, with sharp details and the right proportion, curiously in the chassis appears the 1:60 scale but actually it’s 1:64; it has diecast body and midnight blue chassis; royal blue with metallic finishing was chosen for the paint job and it’s complemented by a decoration with tampos and/or decals in orange and white, on the side panels and the hood, the latter is not my favorite element of this model, but it’s not ugly either.
You get the quirky touch in the chrome interiors, but I like the way they were worked to include the front and real bumpers, front grille and rocker panels, actually they look like plastic inserts and that’s an added value very welcome for me; the plastic wheels feature the Split 5 Spoke rims design in chrome and it was made in China...
Dan 6:15-23 "Then these men assembled unto the king, and said unto the king: know, O king, that the law of the Medes and Persians is: that no decree nor statute which the king establisheth may be changed. Then the king commanded, and they brought Daniel, and cast him into the den of lions. Now the king spoke and said unto Daniel: thy GOD whom thou servest continually, HE will deliver thee. And a stone was brought, and laid upon the mouth of the den; and the king sealed it with his own signet, and with the signet of his lords; that the purpose might not be changed concerning Daniel. Then the king went to his palace, and passed the night fasting: neither were instruments of music brought before him: and his sleep went from him. Then the king arose very early in the morning, and went in haste unto the den of lions. And when he came to the den, he cried with a lamentable voice unto Daniel: and the king spoke and said to Daniel: O Daniel, servant of the Living GOD, is thy GOD, whom thou servest continually, able to deliver thee from the lions? Then said Daniel unto the king: O king, live forever. My GOD hath sent his angel, and hath shut the lions' mouths, that they have not hurt me: forasmuch as before HIM innocency was found in me; and also before thee, O king, have I done no hurt."
4 comments:
I watched the video and it does has a distinctive engine sound and definitely high performance. The car shared the same name to a WWII fighter plane so I kind remember it better and till today, Ford continue the legacy to produce newer versions of Mustang.
One thing is when you read about the performance of this car, but something way different is to witness what this car can make on a dragstrip !!!... I love the sound of that engine, it’s a serious ride and looks pretty classic and sporty with that fastback body configuration... Yeah, seemingly the P-51 Mustang has something to do with the name of this Pony/Muscle Car and the Mustang is the only model that has been produced continuously since 1964 1/2, which speaks about its impact in the american automotive industry and even worldwide !!!... =D
coming from Matchbox, this is indeed a very nice looking Mustang... I like the blue color scheme though I don't fancy the additional orange color which I prefer to be white instead. Apart from that, if this is mine, I will paint the interior with black color and then its perfect for me... chrome interior does not excite me, then again, you know my obsession about "try to make it look real" hehehehehe....
The mold of this MBX indeed has a good deal of detail, considering that it belongs to the regular lines and for some reason it achieves better results than an equivalent model made by Hot Wheels; the curious thing is that both brands belong to Mattel (!!!???)... I can live with the not so nice color selection for the decoration and the chrome interiors, but the latter element in a different color would involve either an independent mold (breaking the rule of four parts by Mattel) or additional paint, increasing costs, which is not precisely what Mattel loves... Yet, the model execution makes me forgive all these issues !!!... =D
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