Sunday, June 25, 2017

2013 Hot Wheels - Bandito Brothers - Ford Racing Rip Rod (Rip Rod) Subcompact Single-Seater Concept Off-Road Vehicle 2014 HW Off-Road - Hot Wheels Test Facility Series 96/250 Diecast Scale 1:66 by Hot Wheels


Estoy bastante seguro que debe haber un sinnúmero de explicaciones sobre la enorme popularidad de Hot Wheels en el mercado del diecast, incluso por fuera de dicho mercado y es esto último, quiero decir, ese "efecto magnético" que HW tiene en personas que no son coleccionistas, lo que es realmente interesante para mí sobre esta marca... 

Mattel como compañía multinacional fabricante de juguetes y su división de autos de juguete en diecast, representada por Hot Wheels y Matchbox, tienen un factor diferencial que las hace sobresalir entre otros fabricantes de diecast: son muy fuertes en el manejo de estrategias de mercadeo... 

Ahora, cuando alguien dice que Hot Wheels es una marca muy exitosa, porque vende millones de coches de juguete en todo el mundo, ese es en realidad el efecto, no la causa del fenómeno generado por esta marca... 

Es como buscar la causa de una fiebre en las sábanas y no en la persona enferma, si sabes a lo que me refiero... 

Este enfoque impulsado por el mercadeo en Hot Wheels ha sido un rasgo esencial desde sus comienzos en 1968 y no me malinterpretes, no es que otras marcas de diecast sean refractarias al uso del mercadeo en sus modelos de negocio, más bien es el hecho que Hot Wheels, como digamos Coca-Cola o Nike o Apple, no venden simplemente productos, venden experiencias... 

El hecho que la marca azul de Mattel esta activamente involucrada en diferentes disciplinas de los deportes a motor y otros eventos relacionados con la cultura autromotriz, es evidencia concreta a ese respecto, uno de estos eventos es el SEMA Show. 

En 2012, comenzó una empresa conjunta entre Hot Wheels y Bandito Brothers, un estudio de creación y producción de contenido audiovisual con sede en Los Angeles, California, para desarrollar un carro conceptual para el SEMA de 2013. 

A diferencia de otras ideas locas del "gran hermano azul", donde uno de sus autos de juguete es transformado en una réplica funcional de tamaño natural, este proyecto fue al revés, bueno, casi... 

Hot Wheels cuenta con su propio equipo de construcción de coches y este equipo estuvo a cargo de dicho desarrollo, junto con Bandito Brothers, pero no hubo un motor adecuado para esta pequeña joya off-road luego, el modelo introducido en el show fue básicamente una maqueta realista y a pesar de todo estática, llamada Rip Rod, remolcada por otro proyecto conceptual / personalizado: la HW Ford Transit Connect (publicada aquí e incluida por partida doble en esta sesión de fotos). 

Seguramente, convencida por el impacto de este par de poderosas herramientas de mercadeo sobre los asistentes y los medios, Ford decidió ser parte de este proyecto, el cual sería también la prueba de fuego perfecta para su galardonado y diminuto, pero prometedor motor turbocargado de 1.0 L (61 pulgadas cúbicas) EcoBoost, que ofrece buen desempeño con economía de combustible. 

Sin embargo, cuando el Hot Wheels - Bandito Brothers - Ford Racing Rip Rod de 2013 tomó vida, gracias al corazón provisto por este último, la menor de sus preocupaciones fue la economía de combustible, obviamente y si bien no hubo una palabra sobre la afinación especial para este motor, ¡el video incluido en esta reseña muestra que entrega lo que promete!... 

Hot Wheels sabe que creando experiencias atrayentes alrededor de sus productos, sus ventas se dispararán, que es exactamente lo que puedes ver; más aún, estas experiencias atraen nuevos compradores, crean nuevos coleccionistas y eso es lo que el mercadeo logra usualmente, pero hay siempre un lado bueno y un lado malo en estos asuntos... 

En cuanto a mí, estoy completamente consciente de la existencia del mercadeo fraudulento, que te engaña haciéndote creer que un producto es bueno, cuando en realidad no lo es. 

Por eso es que soy más bien refractario a estas estrategias de mercadeo y como coleccionista con alguna experiencia, lo que realmente me importa es el producto en sí; con todo, estoy encantado que como resultado de estas campañas, puedo conseguir modelos que realmente se ajustan a mi gusto y ese es el caso aquí definitivamente. 

El Rip Rod es la clase de modelos que la mayoría de coleccionistas considerará fantasioso a primera vista, pero un vehículo real fue desarrollado antes de la producción de la réplica a escala y ese hecho debería hacer una diferencia en cómo estos modelos de diseñador son percibidos por la comunidad alrededor de esta afición, porque no sabes cuando un coche de juguete se convertirá en un carro real. 

Hot Wheels contrata diseñadores automotrices, gráficos, de producto, entre otros profesionales, para crear sus modelos, justo como otras compañías de diecast hacen y ya que yo mismo soy un diseñador gráfico profesional, respeto su trabajo, aunque no siempre estoy satisfecho con el resultado en sus productos; la verdad es que los problemas muchas veces no dependen del departamento de diseño, sino del departamento de finanzas, que siempre está buscando maneras de recortar costos y últimamente están haciendo su trabajo demasiado bien, si me lo preguntas... 

El modelo Rip Rod fue creado por Fraser Campbell, parte de la nueva escuela; hasta aquí 5 iteraciones han sido hechas para las líneas regulares y me encanta como el diseño le hace tributo a los antiguos Hot Rods, pero con un giro futurista, luce amenazante y ese es un gran cumplido para un vehículo que en su versión real, ¡es más o menos del tamaño de un Ford Fiesta!... 

Lo conseguí por mi cuenta, luego de una búsqueda intensiva en varias tiendas de cadena minoristas, porque encontré muchos con tampos mal colocados o rayados; pertenece a la Serie HW Off-Road - Hot Wheels Test Facility, parte de la línea principal; tiene carrocería en plástico azul oscuro perlado, subestructura plástica (marco tubular, que fue moldeado sólido) en plateado y chasis en diecast pintado en naranja brillante; me gustaría ver una carrocería en diecast y ya que no es demasiado grande, no añadiría demasiado costo a la producción, pero la política "plástica" de Hot Wheels es abrumadora; la carrocería recibió tampos sobre los paneles laterales presentando un logo de Hot Wheels en blanco, rojo y amarillo y añadí algunos toques de pintura aquí y allá. 

El asiento fue moldeado con el chasis, una configuración muy inusual usada generalmente en Funny Cars, la subestructura (marco tubular) incluye la jaula de seguridad, hay un inserto plástico en naranja sólido para las ventanas y la prominente parrilla frontal; las ruedas plásticas presentan el diseño de rimes Muscle 5 Spoke y contorno naranja cromado, a diferencia del coche real, son más pequeñas al frente y fue hecho en Malasia... 

Efe 3:1-6 "Por esta causa yo Pablo, prisionero de CRISTO JESÚS por vosotros los gentiles; si es que habéis oído de la administración de la gracia de DIOS que me fue dada para con vosotros; que por revelación me fue declarado el misterio, como antes lo he escrito brevemente, leyendo lo cual podéis entender cuál sea mi conocimiento en el misterio de CRISTO, misterio que en otras generaciones no se dio a conocer a los hijos de los hombres, como ahora es revelado a Sus santos apóstoles y profetas por el ESPÍRITU: que los gentiles son coherederos y miembros del mismo cuerpo, y copartícipes de la promesa en CRISTO JESÚS por medio del Evangelio..."

ENGLISH 
I’m pretty sure that there must be countless explanations about the huge popularity of Hot Wheels in the diecast market, even outside such market and it’s the latter, I mean, that "magnetic effect" that HW has in people other than collectors, what’s truly interesting for me about this brand... 


Mattel as multinational toy manufacturing company and its diecast toy cars division, represented by Hot Wheels and Matchbox, have a differential factor that makes them excel among other diecast manufacturers: they are very strong in the management of marketing strategies... 

Now, when someone says that Hot Wheels is a very successful brand, because it sells millions of toy cars worldwide, that’s actually the effect, not the cause of the phenomenon generated by this brand... 

It’s like looking for the cause of a fever in the sheets and not in the sick person, if you know what I mean... 

This marketing driven approach in Hot Wheels has been an essential trait since its beginnings in 1968 and don’t get me wrong, it’s not that other diecast brands are refractory to the use of marketing in their business model, rather it’s the fact that Hot Wheels, like let’s say Coke or Nike or Apple, don’t sell just products, they sell experiences... 

The fact that the blue brand of Mattel is actively involved in different disciplines of motorsports and other events related with the automotive culture, is concrete evidence in that regard, one of these events is the SEMA Show. 

In 2012, began a joint-venture between Hot Wheels and Bandito Brothers, an audiovisual content creation and production studio based in Los Angeles, California, to develop a concept car for the 2013 SEMA. 

Unlike other crazy ideas of the "blue big brother", where one of its toy cars is transformed into a lifesize functional replica, this project was the other way around, well, nearly... 

Hot Wheels counts with its own team of car builders and this team was in charge of such development, along with Bandito Brothers, but there wasn’t a suitable engine for this small off-road gem so, the model introduced in the show was basically a realistic and yet static maquette, called Rip Rod, hauled by another concept / custom project: the HW Ford Transit Connect (published here and included by double entry in this photo shoot). 

Surely, convinced by the impact of this pair of powerful marketing tools on the attendants and the media, Ford decided to be part of this project, which would be as well a perfect fire test for its award winning and tiny, but promising 1.0 L (61 cu in) EcoBoost turbocharged engine, that offers good performance with fuel economy. 

However, when the 2013 Hot Wheels - Bandito Brothers - Ford Racing Rip Rod came to life, thanks to the heart provided by the latter, the least of their concerns was the fuel economy, obviously and while there is no word on the special tuning for this engine, the video included in this review shows that delivers what it promises!... 

Hot Wheels knows that creating compelling experiences around its products, their sales will skyrocket, which is exactly what we can see; even more, these experiences attract new buyers, create new collectors and that’s what marketing manage to do usually, but there is always a good side and a bad side in these matters... 

Speaking for myself, I’m fully aware of the existence of fraudulent marketing, which fools you making you believe that a product is good, when in fact it isn’t. 

That’s why I’m rather refractory to these marketing strategies and as collectors with some experience, what I really care about is the product itself; yet, I’m glad that as result of these campaigns, I can get models that really fit my taste and that’s definitely the case here. 

The Rip Rod is the kind of models that most collectors will consider fanciful at first sight, but an actual vehicle was developed before the production of the scale replica and that fact should make a difference in how these designer models are perceived by the community around this hobby, because you don’t know when a toy car will become a real car. 

Hot Wheels hires automotive, graphic and product designers, among other professionals, to create its models, just like other diecast companies do and since I myself am a professional graphic designer, I respect their work, albeit I’m not always satisfied with the overcome in their products; truth is that the issues many times don’t depend on the design department, but on the finances department, that always is looking for ways to cut costs and lately they are doing their job a bit too well, if you ask me... 

The Rip Rod model was created by Fraser Campbell, part of the new school; so far 5 iterations have been made for the regular lines and I love how the design pays tribute to the old Hot Rods, but with a futuristic twist, it looks menacing and that’s a great compliment for a vehicle that in its actual version, is pretty much the size of a Ford Fiesta!... 

I got it by myself, after an intensive search in several chain retail stores, because I found many with misplaced or scratched tampos; it belongs to the HW Off-Road - Hot Wheels Test Facility Series, part of the mainline; it has plastic body in pearl dark blue, plastic substructure (tub frame, that was molded solid) in silver and diecast chassis, painted in glossy orange; I would like to see a diecast body and since it’s not too big, it wouldn’t add too much cost to the production, but the "plastic" policy of Hot Wheels is overwhelming; the body received tampos on the side panels featuring a Hot Wheels logo in white, red and yellow and I added some touches of paint here and there. 

The seat was molded with the chassis, a very unusual configuration used generally in Funny Cars, the substructure (tube frame) includes the safety cage, there is a plastic insert in solid orange for the windows and the prominent front grille; the plastic wheels feature the Muscle 5 Spoke rims design and chrome orange contour, unlike the real car, they are smaller in front and it was made in Malaysia... 

Eph 3:1-6 "For this cause I Paul, the prisoner of JESUS CHRIST for you Gentiles, if ye have heard of the dispensation of the grace of GOD which is given me to you-ward: how that by revelation HE made known unto me the mystery; (as I wrote afore in few words, whereby, when ye read, ye may understand my knowledge in the mystery of CHRIST) Which in other ages was not made known unto the sons of men, as it is now revealed unto His holy apostles and prophets by the SPIRIT; that the Gentiles should be fellow heirs, and of the same body, and partakers of His promise in CHRIST by the Gospel..."

4 comments:

David John Shewsbury said...

The chasis is it plastic? or is it metal? I love the last photo where all 3 of them together.

chrismandesign said...

The chassis was made in diecast while the rest is basically plastic, as I mentioned in my review, I would like to see more diecast, but you can’t expect too much from Hot Wheels =/... The last picture includes two iterations of the model that accompanied and towed the Rip Rod in the 2013 SEMA Show... HEHE, I agree completely, these models were made for being displayed together and they look terrific !!!... =OOOOO

Dennis aka Katsuden said...

Wow! There's an actual car of the diecast even painted the exact design. What a collaboration between Ford and Hot Wheels! Well, they are both car makers ^_^ This car makes me think of ATV and surely suggested that Ford is capable and have the technology as showcased.

chrismandesign said...

The Rip Rod is what I would call a "personal" Off-Road Vehicle that offers a lot of fun, a surprising performance and an incredible retro-futuristic look that hits you visually, everything in an ultra-mini package !!!... You just cannot love the actual car, much less the scale replica by Hot Wheels; crazy ideas that work in the real life, that’s why one shouldn’t underestimate the potential of designer models, in the end, they are developed by automotive designers !!!... =D