Sunday, July 2, 2017

1939 Chevrolet Sedan Delivery (Sweet Dream) - Light Commercial Vehicle 1999 Lowriders Diecast Bomb Series 5/12 Issue #8 Code 86-3320 8/8 Diecast Scale 1:64 by Revell-Monogram, LLC


No hay certeza sobre el origen o conocimiento acerca de la primera vez que el término Hot Rod fue acuñado y lo curioso sobre estos hechos es que hacen muy poco, si es que algo, para disminuir el impacto de dicho concepto en cómo la sociedad moderna percibe al automóvil... 

Quizás la única cosa que puede decirse con seguridad, es que fue en los Estados Unidos donde este término gradualmente ganó fuerza, tan temprano como a finales de los 20s del siglo pasado y llegó a ser popular a nivel mundial despues de la II Guerra Mundial... 

Sin embargo, valdría la pena preguntar si el fenómeno Hot Rod fue local en su naturaleza, porque los entusiastas de los autos por todo el mundo tienden a "americanizar" este concepto, como si fuera algo exclusivo de los Estados Unidos... 

Bien, en caso que me hubieras preguntado solo hace 10 años si consideraría Hot Rod un vehículo concebido y construido en otro país que no sea Estados Unidos, te habría abofeteado tan fuerte, que trocitos de tu cerebro saldrían de tu nariz o algo más lindo, HEHEHE... 

Es broma (¡¿o no ?!) =PPPPP... 

Pero poco a poco he cambiado mi forma de pensar en este asunto, primordialmente porque fue en Europa donde pioneros trabajaron en los primeros prototipos de vehículos autopropulsados (no en los Estados Unidos) y las posibilidades son que entusiastas de los coches de otras latitudes, estuvieran trabajando en modificar sus carros para mejorar el desempeño, por la misma época en que los hot rodders americanos estaban en pleno furor. 

Además, el fenómeno Hot Rod se convirtió no solo en parte de la cultura popular, sino en una cultura en sí mismo y con el paso del tiempo dio lugar a diferentes subculturas, como los Lowriders. 

Así como el concepto de Hot Rod ha ido evolucionando, con la contribución y visión particular de la gente de diferentes países, los gustos y modelos sujetos de estas fantásticas modificaciones y mejoras han ido cambiando también. 

Si bien los primeros Hot Rods estaban basados en roadsters (vehículos dos puertas, sin techo), por varias razones, otra clase de vehículos se han unido a este excéntrico, loco y con todo increíblemente atrayente universo; algo similar puede ser dicho sobre lo que ha estado pasando en la cultura automotriz Lowrider. 

Estoy introduciendo para esta publicación una tipología de vehículo poco frecuente, que ha estado por fuera del radar por mucho tiempo: el Chevrolet Sedan Delivery de 1939, un Vehículo Comercial Liviano que fue parte de la oferta de la división del corbatín de General Motors en esa época, derivado del modelo Master. 

El hecho que se trata de un vehículo utilitario, desalentó a la mayoría de hot rodders y lowriders de considerar siquiera la opción de trabajar en un modelo como ese; probablemente, a los ojos de los personalizadores, carecían del estatus o la elegancia de un coupé, un sedán o incluso una station wagon, que eran ampliamente preferidos. 

Pero un factor aún más crítico, que mencioné en reseñas anteriores, mantuvo lejos a los personalizadores de los vehículos comerciales como el presentado aquí: el sedán delivery fue fabricado en cantidades mucho menores y siendo herramientas de trabajo, difícilmente fueron tratados con delicadeza luego, encontrar uno en una condición relativamente buena o completo ¡es prácticamente imposible!... 

Ahora que llevo algún tiempo en esta afición, me dí cuenta que la cultura Lowrider no ha sido y no es tendencia predominante, además, recibe mucho menos cubrimiento de los medios que cualquier otra cultura automotriz, con apenas una revista reconocida: Lowrider y tal vez unas pocas publicaciones clandestinas más; la situación es bastante similar con respecto a series de TV sobre este tema, que más bien escasean... 

Quizás en una publicación futura, abordaré las razones de por qué pienso que la cultura Lowrider permanece subterránea; por el momento, lo que puedo agregar esta vez es que la industria del diecast es prácticamente ajena de esta clase de modelos, excepción hecha en el caso de Hot Wheels, Johnny Lightning, Jada, M2 Machines y Revell- Monogram, usualmente con líneas específicas. 

La mayoría de coleccionistas prefieren modelos de concesionario, mientras otros prefieren modelos de carreras, pero coleccionistas como yo, con gustos más diversos, que incluyen varias clases de personalizados, somos minoría y ya que frecuentemente hay un equilibrio entre oferta y demanda, no encontrarás diecast de Lowriders fácilmente. 

Revell-Monogram es más conocida por sus model kits plásticos y en realidad hay dos compañías Revell, la más antigua de Estados Unidos y la otra de Alemania, que después fueron fusionadas con Monogram, cuando Hobbico las adquirió. 

Dirás que es raro, a primera vista, ver un Lowrider fabricado por una compañía que está más en las cosas de fábrica, pero Revell ha estado involucrada con vehículos custom prácticamente desde finales de los 50s, en su línea de model kits y más consistentemente en los 60s, cuando contrataron a Ed "Big Daddy" Roth para crear algunos modelos custom que se vendieron como pan caliente. 

Revell experimentó con otras líneas de coleccionables como accesorios y herramientas para modelado, sets de trenes, juguetes de impulso, coches de pista, vehículos RC (Radio Control), kits de madera y bueno, modelos diecast; pero hasta donde sé, esta compañía no está produciendo más vehículos diecast así que, esa es probablemente la razón por la que es cada vez más difícil conseguirlos en el mercado secundario. 

Conseguí el invitado para esta reseña con la ayuda de un amigo, colega coleccionista e importador hace más de 5 años y a diferencia de un modelo anterior publicado aquí (e incluido en la sesión de fotos), pertenece a la Serie Bomb Lowriders Diecast de 1999, la cual aparentemente no está relacionada con la Revista Lowrider, ya que el único licenciamiento presente es el de Chevrolet. 

Me encanta esta fina interpretación de un Lowrider basado en un sedán delivery que fue apodada muy apropiadamente "Sweet Dream" y Revell se destaca en el nivel de detalle y proporción en esta escala, lo que la ubicaría en la categoría De Lujo

Venía dentro de una tarjeta grande y gruesa, impresa a color al frente y blanco/negro atrás, que parece ser la presentación estándar para esta marca. 

El modelo tiene carrocería en diecast, en dos partes (la carrocería superior y el conjunto de guardafangos y estribos laterales están separados), mientras el chasis, que incluye los bómperes frontal y trasero, es plástico y tiene un acabado muy inusual: fue cromado, pero recibió adicionalmente pintura negra brillante, excluyendo los bómperes. 

El trabajo de pintura para los guardafangos y estribos laterales fue hecho en burgundi y la carrocería superior recibió pintura gris platinada con acabado de escarcha metálica, es complementado por una decoración con tampos y/o calcomanías, en rojo ladrillo, negro y blanco sobre el capó, los paneles laterales y la puerta trasera, las luces de cola están incluidas. 

Tiene insertos plásticos en cromado para las luces y parrilla frontales, las ventanas son transparentes mientras los interiores son blancos y bien detallados; las ruedas multiparte son lo que realmente le da el toque Lowrider (junto con la postura baja, por supuesto) y presenta diseño de rimes Wire Spoke en dorado, con franja blanca y llantas lisas en caucho, la proporción y/o tamaño son simplemente perfectos y fue hecho en China... 

Gen 9:11-17 "Estableceré mi pacto con vosotros, y no exterminaré ya más toda carne con aguas de diluvio, ni habrá más diluvio para destruir la tierra. Y dijo DIOS: esta es la señal del pacto que yo establezco entre mí y vosotros y todo ser viviente que está con vosotros, por siglos perpetuos: mi arco he puesto en las nubes, el cual será por señal del pacto entre mí y la tierra. Y sucederá que cuando haga venir nubes sobre la tierra, se dejará ver entonces mi arco en las nubes. Y me acordaré del pacto mío, que hay entre mí y vosotros y todo ser viviente de toda carne; y no habrá más diluvio de aguas para destruir toda carne. Estará el arco en las nubes, y lo veré, y me acordaré del pacto perpetuo entre Dios y todo ser viviente, con toda carne que hay sobre la tierra."

ENGLISH 
There is not certainty about the origin or knowledge about the first time the term Hot Rod was coined and the curious thing about these facts is that they do very little, if anything, to diminish the impact of such concept in how the modern society perceive the automobile... 


Perhaps the only thing that can be safely said, is that it was in the United States where this term gradually gained strength, as early as in the late 20s of the last century and it became popular worldwide after World War II... 

However, it would be worth asking if the Hot Rod phenomenon was local in its nature, because the car enthusiasts all over the world tend to "Americanize" this concept, as if it were something exclusive of the United States... 

Well, in case you had asked me just 10 years ago about if I would consider Hot Rod a vehicle conceived and built in countries other than United States, I would have slapped you so hard, that bits of your brain would come out of your nose or something cuter, HEHEHE... 

Just kidding (or not !?) =PPPPP... 

But gradually I have changed my mind on this subject, primarily because it was in Europe where pioneers worked on the first prototypes of self-propelled vehicles (not in the Unites States) and the chances are that car enthusiasts from other latitudes, were working into modify their cars to improve performance, by the same time that American hot rodders were in full swing. 

Besides, the Hot Rod phenomenon became not only part of the popular culture, but a culture in itself and over time it has given rise to different subcultures, like the Lowriders. 

Just as the concept of Hot Rod has been evolving, with the contribution and particular vision of people from different countries, the tastes and models subject of these fantastic modifications and improvements have been changing as well. 

While the first Hot Rods were based on roadsters (two doors topless vehicles), for several reasons, other kind of vehicles have joined this eccentric, crazy and yet incredibly compelling universe; something similar can be said about what has been happening in the Lowrider’s automotive culture. 

I’m introducing for this publication a very unusual typology of vehicle, that has been out of the radar for a long time: the 1939 Chevrolet Sedan Delivery, a Light Commercial Vehicle that was part of the offer of the bow tie division of General Motors at that time, derived from the Master model. 

The fact that it’s an utilitarian vehicle, discouraged most hot rodders and lowriders from even consider the option of working in a model like that; probably, in the eyes of these customizers, they lacked of the status or stylishness of a coupe, a sedan or even a station wagon, that were widely preferred. 

But an even more critical factor, that I mentioned in previous reviews, kept away customizers from commercial vehicles like the one presented here: the sedan delivery was manufactured in much smaller quantities and being work tools, they hardly were treated with delicacy so, to find one in a relatively good condition and complete is virtually impossible!... 

Now that I have some time in this hobby, I realized that the Lowrider culture has not been and it’s not mainstream, besides, it receives much less coverage from the media than any other automotive culture, with barely one renowned magazine: Lowrider and maybe a few more clandestine publications; the situation is pretty similar regarding TV series on this topic, which are rather scarce... 

Perhaps in a future publication, I will address the reasons why I think the Lowrider culture remains underground; by the moment, what I can add this time is that the diecast industry is virtually foreign to this kind of models, exception made in the case of Hot Wheels, Johnny Lightning, Jada, M2 Machines and Revell- Monogram, usually with specific lines. 

Most collectors prefer stock models, while others prefer racing models, but collectors like me, with more diversified tastes, that include several kinds of customs, are minority and since usually there is a balance between supply and demand, you will not find Lowrider diecast easily. 

Revell-Monogram is more known by its plastic model kits and actually there are two Revell companies, the older one from United States and the other from Germany, which later were merged with Monogram, when Hobbico acquired them. 

You will say that it’s weird, at first sight, to see Lowriders manufactured by a company that is more into the stock stuff, but Revell has been involved with custom vehicles virtually since the late 50s, in its model kits line and more consistently in the 60s, when they hired Ed "Big Daddy" Roth to create some custom models that were sold like hot cakes. 

Revell experimented with other lines of collectibles like accessories and tools for modeling, train sets, pull action toys, slot cars, RC (Radio Control) vehicles, wood kits and well, diecast models; but as far as I know, this company is no longer producing diecast vehicles so, that’s probably the reason why it’s increasingly harder to get them in the secondary market. 

I got the guest for this review with the help of a friend, fellow collector and importer more than 5 years ago and unlike the previous model published here (and included in the photo shoot), belongs to the 1999 Lowriders Diecast Bomb Series, which seemingly is not related with the Lowrider Magazine, since the only licensing present is the one of Chevrolet. 

I love this fine rendition of a Lowrider based on a sedan delivery that was dubbed very suitably "Sweet Dream" and Revell excels in level of detail and proportion in this scale, which would place this brand in the Deluxe category. 

It came inside a big and thick card, printed in color in the front and black/white in the back, which seems to be the standard presentation for this brand. 

The model has diecast body, in two parts (the upper body and the ensemble of fenders and side running boards are separated), while the chassis, that includes the front and rear bumpers, is plastic and it has a very unusual finishing: it was chrome, but received additionally black glossy paint, excluding the bumpers. 

The paint job for the fenders and side running boards was made in burgundy and the upper body received gray platinum paint with metal flake finishing, it’s complemented by a decoration with tampos and/or decals, in red brick, white and black on the hood, the side panels and the rear door, the tail lights are included. 

It has plastic inserts in chrome for the front lights and grille, the windows are clear while the interiors are white and well detailed; the multipart wheels are what really gives the Lowrider touch (along with the low stance, of course) and feature Wire Spoke rims design in golden, with white wall and slick rubber tires, the proportion and/or size are just perfect and it was made in China... 

Gen 9:11-17 "And I will establish my covenant with you; neither shall all flesh be cut off any more by the waters of a flood; neither shall there any more be a flood to destroy the earth. And GOD said: this is the token of the covenant which I make between me and you and every living creature that is with you, for perpetual generations: I do set my bow in the cloud, and it shall be for a token of a covenant between me and the earth. And it shall come to pass, when I bring a cloud over the earth, that the bow shall be seen in the cloud: and I will remember my covenant, which is between me and you and every living creature5 of all flesh; and the waters shall no more become a flood to destroy all flesh. And the bow shall be in the cloud; and I will look upon it, that I may remember the everlasting covenant between GOD and every living creature of all flesh that is upon the earth."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

It sure has the old gangster's feel and low rider for the low chassis I guess. Not suitable for countries with road humps for the purpose of making drivers slow down at strategic points. Plenty of diecast I see and peculiar poker faces...

chrismandesign said...

Gansgter, yeah, it already had that taste when it was originally released in the late 40s (albeit it was not precisely the kind of car preferred by gangsters)... However, with this Lowrider customization it earned some badassness, for sure !!!... Regarding your complaint, yeah, they are too low for deteriorated roads, but Lowriders usually boast hydraulic and/or air suspension systems, which allow them to increase or decrease ground clearance at will so, it shouldn’t be an issue... This diecast is a pleasure to see, not only is classy and very well made, it’s gangster too !!!... =OOOOO

LEon said...

There is something romantic about this design. Only remind me of Mafia and Godfather tho. LOL

chrismandesign said...

HEHEHE... The Mafia involves sometimes a dose of romanticism in the intervals before and after their criminal acts; the only problem with it is that actually, the love inside the gangsters’ world is a love that kills, literally, LOLOLOLOL... =P