Sunday, July 23, 2017

2005 - 2009 Honda S2000 (AP2) Custom Hardtop (Roadster/Convertible) 2-Door Subcompact Sports Car American Specs (Honda S2000) 2011 HW Premiere Series 20/50 - 28/244 Diecast Scale 1:65 by Hot Wheels


Habiendo sido la principal potencia global que la humanidad haya visto hasta aquí, el Imperio Británico ha extendido su influencia en la mayor parte del mundo desarrollado y en desarrollo, de tal forma, que hoy podemos atestiguar sus efectos en naciones a un hemisferio de distancia del Reino Unido... 

Japón es una de esas naciones y es curioso, a diferencia de otros países del lejano oriente como: India, Singapur, Brunei, Papua Nueva Guinea o incluso Australia, el territorio nipón nunca fue una colonia británica... 

Algunas personas, basadas en hechos históricos, han especulado que probablemente el Japón feudal estaba al corriente del dominio extensivo del Imperio Británico y su ambición fue realizar una hazaña similar en sus territorios aledaños... 

La historia más reciente, especialmente a finales del siglo XIX y principios del siglo XX, ha demostrado que dichas teorías no estaban muy lejos de la realidad y de hecho, han habido algunos acuerdos y tratados entre las dos naciones, que cimentan la notoria influencia del Reino Unido sobre Japón. 

En una esfera menos especulativa, puedes notar una clara influencia británica en la industria japonesa del automóvil, algo que abordé brevemente en una publicación anterior presentando al Mazda Miata y esta vez estoy introduciendo otra muestra de una especie de coches japoneses "tributo" a los antiguos roadster ingleses de los 50s y 60s. 

El Roadster/Convertible Honda S2000 de 2004 - 2009 es un Carro Deportivo 2 Puertas Subcompacto producido para los mercados japonés y americano/occidental, ligeramente mejor escalonado que el Miata y ligeramente debajo de la liga del Audi TT, BMW Z4, Porsche Boxter, Nissan 350Z y Mercedes-Benz SLK. 

Aunque este modelo permaneció aparentemente sin tocar durante su ciclo de producción de 10 años (1999-2009), hubo dos generaciones en este corto lapso, la primera entre 1999 y 2004 (conocida como AP1), y la segunda generación, a la cual pertenece este modelo, entre 2005 y 2009 (conocida como AP2). 

Externamente, no hay diferencias sustanciales entre el S2000 AP1 y AP2, podrías asumir que Honda fue "perezosa" en ese sentido, pero hubo un tiempo considerable de desarrollo para este modelo luego, cada pequeño aspecto fue considerado y ajustado al perfil que su creador quería para él. 

Me encanta el diseño pulcro y deportivo del S2000, luce más agresivo y agudo que sus contrapartes de otras marcas en este segmento, hay un montón de potencial para la personalización y he visto algunos ejemplos absolutamente despampanantes. 

Pero este Honda no es para todo el mundo, especialmente no para gente grande (es realmente pequeño) o para aquellos que buscan el confort de una limosina, simplemente porque ese no es su objetivo. 

Sin embargo, aquellos que están buscando un auto deportivo enérgico y apuesto, que ofrece un manejo predecible, excelente comportamiento en las curvas, frenado preciso y un montón de diversión gracias a su ligereza y la gran relación peso-potencia lograda en combinación con un motor de 122 cpulgadas cúbicas, 2.0 L, DOCH VTEC I4 En Línea 16-Válvulas F22C1, clasificado en 240 hp (bastante respetable) y acoplado a una de las mejores transmisiones de 6 velocidades jamás creadas, ¡probablemente el S2000 es la opción correcta!... 

La producción de coches asiáticos y especialmente japoneses por Hot Wheels, ha estado creciendo consistentemente en los últimos 10 años más o menos y lo que fue una presencia tímida en el catálogo de esta marca, más como una suerte de "mal necesario", llegó a ser uno de los promotores de ventas más fuertes para la marca del logo llameante... 

Esto no fue, de ningún modo, un resultado de la casualidad o de un factor individual, más bien, fue la confluencia de varios factores que no sucedieron simultáneamente, pero uno contribuyó a impulsar los otros casi exponencialmente y por eso es percibido, a primera vista, como algo repentino, espontáneo. 

El primer y más importante factor vino, no de la comunidad del diecast en sí, sino de los entusiastas y coleccionistas de carros reales, quienes empezaron a desarrollar un interés creciente en los vehículos del mercado japonés, probablemente influenciados por su confiabilidad, ingeniería orientada al detalle que era asequible y una calidad y diseño consistentemente mejores con el tiempo, lo cual los hacía una buena inversión. 

Otros factores involucrados fueron: 

La mayor visibilidad de la cultura Import Tuner en TV, películas, revistas, videojuegos y en la vida real, con adultos jóvenes de países diferentes a Japón, que empezaron a adquirir y personalizar vehículos asiáticos/japoneses

La temprana incursión de marcas de diecast como Muscle Machines o Jada, con líneas específicas para este tipo de coches custom, de los cuales ya publiqué varios ejemplos en mi colección y uno de ellos es precisamente este S2000, reseñado aquí;

La llegada de Jun Imai y Ryu Asada a la jefatura del departamento de diseño en Hot Wheels y finalmente; 

La inercia creada por coleccionistas con alguna experiencia sobre coleccionistas principiantes, que ayudaron a consolidar la manía por los carros asiáticos en el segmento diecast. 

En mi caso, como mencioné en una reseña previa, fui influenciado por coleccionistas mayores y más experimentados, pero también desarrollé un gusto propio y temprano por la cultura japonesa, principalmente a través de producciones de animé y el diseño gráfico nipón así que, cuando conseguí mis primeros JDMs, no fue un asunto de seguir ciegamente una moda pasajera, sino una decisión informada y consciente, debido a mi admiración por todo los relacionado con el país del sol naciente; en ese sentido, el arte y el diseño me ayudaron a asimilar la industria japonesa de coches, poco a poco. 

Estoy introduciendo para esta publicación una versión personalizada y de buen gusto del Honda S2000 de 2004-2009, creado por Ryu Asada como un coupé techo duro (una opción no disponible de fábrica), con un bonito kit de carrocería que mejora su estética y bueno, es lo menos que puedes esperar de alguien que admira este auto y posee uno en la vida real; fue lanzado en 2011 para la Línea Principal, tiene al menos 15 iteraciones, incluyendo variaciones y ha estado presente en líneas Adultas y De Lujo también.

Conseguí el mío con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, por la misma época en que fue lanzado y pagué exactamente el mismo precio regular de artículos como estos en tiendas minoristas de cadena... 

Por consiguiente, los altos valores que piden ciertos "vendedores" (especuladores) por ellos hoy en día, son un insulto a mi inteligencia (desde luego, algunos "coleccionistas" no se sentirán insultados por esos precios, porque en su caso, no hay inteligencia que pueda ser insultada, para empezar)... 

Pertenece a la Serie HW Premiere de 2011, es una de las tres variaciones disponibles para ese año y en mi humilde opinión es la mejor de grupo; este S2000 tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, con un buen nivel de detalle por todos lados, ciertamente recibió una buena dosis de amor de Asada. 

El trabajo de pintura fue hecho en plateado con acabado brillante y está complementado por tampos y/o calcomanías para las luces frontales y de cola, con una cenefa adicional en la parte superior de la ventana frontal, presentando el texto R. Asada, ¡simple, pero increíblemente bien concebido!... 

Las ventanas son ahumadas y tiene interiores negros; para las ruedas plásticas, fue seleccionado el diseño de rimes Phil Rielhman 5 Spoke en bronce cromado, con tamaño igual para las ruedas delanteras y traseras, otro gran toque y fue hecho en Malasia... 

1 Cor 6:12-18 "Todas las cosas me son lícitas, más no todas convienen; todas las cosas me son lícitas, más yo no me dejaré dominar de ninguna. Las viandas para el vientre, y el vientre para las viandas; pero tanto al uno como a las otras destruirá DIOS. Pero el cuerpo no es para la fornicación, sino para el SEÑOR, y el SEÑOR para el cuerpo. Y DIOS, que levantó al SEÑOR, también a nosotros nos levantará con SU poder. ¿No sabéis que vuestros cuerpos son miembros de CRISTO? ¿Quitaré, pues, los miembros de CRISTO y los haré miembros de una ramera? De ningún modo. ¿O no sabéis que el que se une con una ramera, es un cuerpo con ella? Porque dice: los dos serán una sola carne. Pero el que se une al SEÑOR, un espíritu es con ÉL. Huid de la fornicación. Cualquier otro pecado que el hombre cometa, está fuera del cuerpo; más el que fornica, contra su propio cuerpo peca."

ENGLISH  
Having been the foremost global power the humanity has seen so far, the British Empire has extended its influence in most of the developed and developing world, in such a way, that today we can attest its effects in nations located a hemisphere away of the United Kingdom... 

Japan is one of those nations and it’s curious, because unlike other countries of the far east like: India, Singapore, Brunei, Papua New Guinea or even Australia, the nippon territory was never a british colony... 

Some people, based on history facts, have speculated that probably the feudal Japan was aware of the extensive dominance of the British Empire and its ambition was to perform a similar feat in its surrounding territories... 

The more recent history, specially in the late 19th century and early 20th century, has demonstrated that such theories were not so far from reality and in fact, there have been some agreements and treaties between the two nations, that cement the notorious influence of United Kingdom over Japan. 

In a less speculative sphere, you can notice a clear british influence in the japanese automotive industry, something I addressed briefly in a previous publication featuring the Mazda Miata and this time I’m introducing another sample of a sort of "tribute" japanese cars to the old english roadsters of the 50s and 60s. 

The 2005 - 2009 Honda S2000 Roadster/Convertible is a 2-Door Subcompact Sports Car produced for the japanese and american/western markets, slightly better upscaled than the Miata and slightly below the league of the Audi TT, BMW Z4, Porsche Boxter, Nissan 350Z and Mercedes-Benz SLK. 

Albeit this model remained seemingly untouched during its production cycle of 10 years (1999-2009), there were two generations in this short period, the first one between 1999 and 2004 (known as AP1), and the second generation, to which belongs this model, between 2005 and 2009 (known as AP2). 

Externally, there are no substantial differences between the S2000 AP1 and AP2, you might assume that Honda was "lazy" in that sense, but there was a considerable time of development for this model so, every little aspect was considered and adjusted to the profile its creator wanted for it. 

I love the neat and sporty design of the S2000, it looks more aggressive and sharper than its counterparts from other brands in this segment, there is a lot of potential for customization and I have seen some examples absolutely stunning. 

But this Honda is not for everyone, specially not for big people (it’s really small) or for those who look for the comfort of a limousine, just because that’s not its target. 

However, those who are looking for a spirited and handsome subcompact sports car, that offers a predictable handling, excellent cornering behavior, precise braking and a lot of fun thanks to its lightness and the great power-to-weight ratio achieved in combination with its 122 cu in, 2.0 L, DOCH VTEC Inline 4 16-Valve F22C1 engine, rated at 240 hp (quite respectable) and coupled to one of the best 6-speed manual transmissions ever created, probably the S2000 is the right option!... 

The production of asian and specially japanese cars by Hot Wheels, has been growing consistently in the last 10 years or so and what was a shy presence in the catalog of this brand, more like a sort of "necessary evil", became one of the strongest sales promoter for the brand of the flaming logo... 

This was not, in any way, a result of chance or of a single factor, rather, it’s the confluence of several factors that didn’t occur simultaneously, but one contributed to boost the others almost exponentially and that’s why it’s perceived, at first sight, as something sudden, spontaneous. 

The first and more important factor came, not from the diecast community itself, but from the enthusiast and collectors of actual cars, who began to develop an increasing interest in vehicles from the japanese market, probably influenced by their reliability, detail-oriented engineering that was affordable and a consistently better design and quality over time, which make them a good investment. 

Other factors involved were: 

The greater visibility of the Import Tuner culture in TV, movies, magazines, videogames and in the real life, with young adults from countries other than Japan, who began to acquire and customize asian/japanese vehicles;

The early incursion of diecast brands like Muscle Machines or Jada, with specific lines for this kind of custom cars, of which I already published several examples in my collection and one of them is precisely this S2000, reviewed here;

The arrival of Jun Imai and Ryu Asada to the head of the design department in Hot Wheels and finally;

The inertia created by collectors with some experience on novice collectors, which helped to consolidate this asian cars craze in the diecast segment. 

In my case, as I mentioned in a previous review, I was influenced by older and more experienced collectors, but I also developed my own and early taste for the japanese culture, mainly through anime productions and the nippon graphic design so, when I got my first JDMs, it was not a matter of following blindly a fad, but an informed and conscious decision, due to my admiration for everything related with the country of the rising sun; in that sense, art and design helped me to assimilate the japanese car industry, little by little. 

I’m introducing for this publication a customized and tasteful version of the 2004-2009 Honda S2000, created by Ryu Asada as a hardtop coupe (an option not available from factory), with a nice body kit that improves its aesthetics and well, is the least you can expect from someone who admires this car and owns one in the real life; it was released in 2011 for the Mainline, it has at least 15 iterations, including variations and it has been present in Adult and Deluxe lines too. 

I got mine with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, by the same time it was released and I paid exactly the same regular price of items like these in chain retail stores... 

Therefore, the high values some "sellers" (scalpers) ask for them nowadays, are an insult to my intelligence (of course, some "collectors" will not feel insulted by those prices, because in their case, there is no intelligence that can be insulted, to begin with)... 

It belongs to the 2011 HW Premiere Series, it’s one of the three variations available for that year and in my humble opinion is the best of the bunch; this S2000 has diecast body and black plastic chassis, with a great level of detail everywhere, it certainly received a good dose of love by Asada. 

The paint job was made in silver with glossy finishing and it’s complemented by tampos and/or decals for the front and tail lights, with an additional edging on top of the front window, featuring the R. Asada wording, simple, but incredibly well conceived!... 

The windows are smoked and it has black interiors; for the plastic wheels, it was selected the Phil Rielhman 5 Spoke rims design in bronze chrome, with equal size for front and rear wheels, another great touch and it was made in Malaysia... 

1 Cor 6:12-18 "All things are lawful unto me, but all things are not expedient: all things are lawful for me, but I will not be brought under the power of any. Meats for the belly, and the belly for meats: but GOD shall destroy both it and them. Now the body is not for fornication, but for the LORD; and the LORD for the body. And GOD hath both raised up the LORD, and will also raise up us by HIS own power. Know ye not that your bodies are the members of CHRIST? Shall I then take the members of CHRIST, and make them the members of a harlot? GOD forbid. What? Know ye not that he which is joined to a harlot is one body? For two, saith he, shall be one flesh. But he that is joined unto the LORD is one spirit. Flee fornication. Every sin that a man doeth is without the body; but he that committeth fornication sinneth against his own body."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

A very nice outlook and the long/flat bonnet design sure stands out. The silver scheme is able to bring out the prestigious status. I also noticed a decal on the wind screen. Japanese car that conform to the standard of U.S.

chrismandesign said...

I can see the effort made by Ryu Asada, the designer behind this model, into create a very nice model for the mainlines of Hot Wheels and surely the color selection, as well as the decoration, help to improve a well conceived replica, even bearing in mind its clear customization... It makes a clear difference with what you’re used to see by Hot Wheels and a very welcome addition to my collection !!!... =D