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Me tomó algún tiempo darme cuenta que el reinado de las líneas rectas y los volúmenes poliédricos, con respecto al diseño de vehículos, no fue una exclusividad de los 80s, como solía creer...
Dado que somos propensos a establecer alguna clase de orden en el ritmo frenético de la historia del siglo XX, la subdivisión por décadas es considerada un lapso apropiado para agrupar una serie de acontecimientos que caracterizan una época particular...
Sin embargo, una vez profundizas un poco en cierto aspecto de la historia, por ejemplo, con el que abrí esta publicación, es más fácil notar que de hecho hay una serie de superposiciones entre décadas, en términos de corrientes de pensamiento, tendencias culturales y desarrollos en los campos del arte, el diseño y la industria.
Además, hay diferencias importantes en la forma en que son concebidos los vehículos por sus fabricantes y recibidos por el público / compradores, entre oriente y occidente...
Los continentes del hemisferio oriental suelen ser más vanguardistas en ambos sentidos y Europa particularmente, tiene una rica mezcla de influencias de diferentes países que, a pesar de su contigüidad, tienen su propia idiosincracia, haciéndolos más abiertos a aceptar ideas innovadoras.
Precisamente, la idea de un auto deportivo compacto con líneas angulosas y forma de cuña, hubiera sido inconcebible a finales de los 60s y principios de los 70s para la gente en los Estados Unidos, simplemente porque las curvas fueron una tendencia bastante fuerte en la industria norteamericana de coches y los consumidores locales no estaban esperando nada más.
Sin embargo, en Europa, más específicamente en Italia, los diseñadores en general y los diseñadores automotrices en particular, estaban experimentando con líneas angulosas en sus creaciones y algunos de sus sorprendentes trabajos fueron exhibidos en diferentes Auto Shows, tan tempranamente como en 1972.
Mi invitado para esta publicación es una clara muestra de diseño vanguardista europeo de los 70s, el cual fue replicado, por así decirlo, por fabricantes de coches norteamericanos, pero más tarde, en los 80s y 90s: el Auto Deportivo Compacto Coupé 2 Puertas Lotus Esprit S2 de 1979.
Este producto de la compañía británica Lotus Cars Limited, fue desarrollado desde principios de los 70s y lanzado oficialmente en 1976; Giorgetto Giugiaro, diseñador de automóviles italiano, con la ayuda de Colin Chapman y el estilista de Lotus, Oliver Winterbottom, crearon este vehículo singular que llegó a ser el reemplazo del "avejentado" modelo Europa.
El Esprit ofrecía un desempeño bastante decente, considerando las dos crisis petroleras de esa década y las fuertes regulaciones en vigor, que castigaron a cualquier coche deportivo de los 70s, gracias a una carrocería y chasis livianos, combinados con un motor de 120,4 pulgadas cúbicas, 2.0 L, 4 En Línea Lotus 907, clasificado más o menos en 160 hp, presentando carburación doble Dell’Orto DHLA 45 E y acoplado a una transmisión manual de 5 velocidades...
Difícilmente verás otro modelo en escala 1:43 presentado en mi blog; he estado explorando diferentes escalas en mi jornada por el mundo del diecast, conociendo directamente sus pros y sus contras, disfrutando sus características particulares y ha sido un periplo fascinante...
No obstante y debido a mis restricciones en términos de espacio de exhibición, decidí que las escalas más grandes definitivamente no son mi asunto y en consecuencia, tendré un claro enfoque en las escalas más pequeñas, que ofrecen una amplia variedad de modelos y representan un vínculo más directo con mi infancia, en la cual fueron juguetes clave...
Si DIOS permite, conservaré todos mis modelos, sin importar su escala, pero mi colección tendrá un fuerte énfasis en escalas por debajo de 1:50, por mi propio bien y paulatinamente otra clase de coleccionables serán introducidos aquí.
Sé que he estado diciendo esto por algún tiempo pero, desde el año entrante en adelante cesaré mi adquisición de más modelos en diecast y retornaré a mis raíces, en términos de coleccionables.
¿Las razones?...
Bueno, pienso que ya he conseguido mucho de lo que siempre quise en mi colección y algunos cambios en el mercado del diecast, así como en el comportamiento de la comunidad a su alrededor, me hicieron pensar que es mejor tomar distancia, porque ya no quiero lidiar más con esas situaciones...
Aunque continuaré con mis duras críticas sobre estos problemas, porque sé que hay todavía personas sensatas, que estarán de acuerdo conmigo...
A propósito, NO, esto no significa que las reseñas relacionadas con vehículos en diecast cesarán, hay todavía un montón de material para publicar, pero necesito enfocar mi apretado presupuesto en otros coleccionables y ahorrar algún dinero para otras prioridades, lo cual definitivamente es una decisión sensata.
Hoy estoy introduciendo un modelo especial para mí, que resulta ser otro regalo de un apreciado amigo y colega coleccionista (también bloguero) de Singapur, ¡él nunca falla en sorprenderme, HEHE!...
Este modelo pertenece a la Serie Legendary Cars Collection, una publicación quincenal de Amercom SA, lanzada originalmente en 2016 para el mercado singapurense y malayo.
Incluye un fascículo de 8 páginas con información acerca del modelo, un set de autoadhesivos con el nombre y año de producción de los artículos incluidos en esta serie (un total de 24 automóviles), un folleto plegable con un vistazo de los próximos números y el modelo en sí, empacado en caja tipo blíster.
Es muy probable que esta serie fuera ofrecida primeramente para el mercado europeo, donde esta clase de productos son muy populares entre coleccionistas, producidos por diferentes editoriales; el principal indicio sobre esto es el texto en la base de la caja tipo blíster: "Modelo para coleccionistas. No apto para niños menores de 14 años", que también aparece en polaco, checo y húngaro.
El modelo tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro agradablemente detallados, que es la configuración usual para esta escala (en la sesión de fotos, incluí el único modelo que he visto, hasta ahora, con construcción completa en diecast, el Renault Clio Williams de 1993, hecho por Solido, una marca francesa).
El trabajo de pintura fue hecho en amarillo brillante, uno de los colores disponibles para el Lotus Esprit real y muy en la onda de los 70s; hay insertos plásticos para el bómper frontal y luces de señal, manijas de las puertas, los extraños y extremadamente pequeños espejos retrovisores laterales (lucen como aquellos usados en los modelos de alta gama actuales con cámara digital), las luces de cola y la parte inferior trasera, que incluye el bómper y los tubos de escape, en al menos 2 piezas.
Curiosamente, el deflector delantero de este modelo a escala recuerda más aquel ofrecido para el Lotus Esprit S1; tiene ventanas transparentes con tampos en negro mate para las molduras, los interiores son negros, las ruedas multiparte presentan un diseño de rimes realista 5 Slot (similares a los rimes de aleación Wolfrace del S1, pero diferentes a los rimes Speedline usados en el S2 real), llantas labradas en caucho y fue hecho en China...
Dan 2:44-49 "Y en los días de estos reyes el DIOS del cielo levantará un reino que no será jamás destruido, ni será el reino dejado a otro pueblo; desmenuzará y consumirá a todos estos reinos, pero él permanecerá para siempre, de la manera que viste que del monte fue cortada una piedra, no con mano, la cual desmenuzó el hierro, el bronce, el barro, la plata y el oro. El gran DIOS ha mostrado al rey lo que ha de acontecer en lo por venir; y el sueño es verdadero, y fiel su interpretación. Entonces el rey Nabucodonosor se postró sobre su rostro y se humilló ante Daniel, y mandó que le ofreciesen presentes e incienso. El rey habló a Daniel, y dijo: ciertamente el DIOS vuestro es DIOS de dioses, y SEÑOR de los reyes, y el que revela los misterios, pues pudiste revelar este misterio. Entonces el rey engrandeció a Daniel, y le dio muchos honores y grandes dones, y le hizo gobernador de toda la provincia de Babilonia, y jefe supremo de todos los sabios de Babilonia. Y Daniel solicitó del rey, y obtuvo que pusiera sobre los negocios de la provincia de Babilonia a Sadrac, Mesac y Abed-nego; y Daniel estaba en la corte del rey."
ENGLISH
It took some time for me to realize that the reign of the straight lines and the polyedral volumes, regarding the design of vehicles, was not an exclusivity of the 80s, as I used to believe...
Given that we are prone to establish some sort of order in the frantic pace of history of the 20th century, the subdivision by decades is considered an appropriate lapse to group a series of events that characterize a particular time...
However, once you deepen a bit in certain aspect of history, for instance, the one with which I opened this publication, it’s easier to notice that in fact there is a series of overlappings between decades, in terms of currents of thought, cultural trends and developments in the fields of art, design and industry.
Besides, there are important differences in the way vehicles are conceived by their manufacturers and received by the public / buyers, between East and West...
The continents of the eastern hemisphere use to be more avant-garde in both senses and Europe particularly, has a rich mixture of influences from different countries that, despite their contiguity, have their own idiosyncrasy, making them more open to accept groundbreaking ideas.
Precisely, the idea of a compact sports car with angled lines and wedge shape, would have been inconceivable in the late 60s and early 70s for people in the United States, just because the curves were a fairly strong trend in the american car industry and local consumers were not expecting anything else.
However, in Europe, more specifically in Italy, designers in general and automotive designers in particular, were experimenting with angular lines in their creations and some of their striking works were displayed in different Auto Shows, as early as in 1972.
My guest for this publication is a clear sample of the european cutting-edge design of the 70s, which was replicated, so to say, by american carmakers, but later, in the 80s and 90s: the 1979 Lotus Esprit S2 - Compact 2-Door Coupe Sports Car.
This product of the british company Lotus Cars Limited, was developed since the early 70s and officially released in 1976; Giorgetto Giugiaro, italian automobile designer, with the help of Colin Chapman and Lotus stylist Oliver Winterbottom, created this singular vehicle that became the replacement for the "aged" model Europa.
The Esprit offered a quite decent performance, considering the two oil crisis of that decade and the strong regulations in force, that punished any sports car of the late 70s, thanks to a light body and chassis, combined with a 120.4 cu in, 2.0 L, Inline 4 Lotus 907 engine, rated at pretty much 160 hp, featuring Dell’Orto DHLA 45 E twin carburization and coupled to a 5-speed manual transmission...
You will hardly see another model in 1:43 scale featured in my blog; I have been exploring different scales in my journey by the diecast world, knowing directly their pros and cons, enjoying their particular features and it has been a fascinating periplus...
Nonetheless and due to my restrictions in terms of exhibition space, I decided that the bigger scales definitely are not my business and accordingly, I will have a clear focus on smaller scales, that offer a wide variety of models and represent a more direct link with my infancy, in which they were key toys...
If GOD allows, I will keep all of my models, regardless of their scale, but my collection will have a strong emphasis in scales below 1:50, for my own sake and gradually other kind of collectibles will be introduced here.
I know I have been saying this for some time but, from next year onwards I will cease my acquisition of more diecast models and I will return to my roots, in terms of collectibles.
The reasons?...
Well, I think I already have gotten much of what I always wanted in my collection and some changes in the diecast market as well as in the behavior of the community around it, made me think that it’s better to take distance, because I don’t want to deal with these situations anymore...
Albeit I will continue with my harsh criticism about these issues, because I know that there are still sensible people out there, who will agree with me...
By the way, NO, it doesn’t mean that the reviews related with diecast vehicles will cease, there is still a lot of material to publish, but I need to focus my tight budget on other collectibles and save some money for other priorities, which definitely is a sensible decision.
Today I’m introducing a special model for me, which happens to be another gift from an appreciated friend and fellow collector (also blogger) from Singapore, he never fails to surprise me, HEHE!...
This model belongs to the Legendary Cars Collection Series, a fortnightly publication by Amercom SA, released originally in 2016 for the singaporean and malayan markets.
It includes an 8 pages fascicle with information about the model, a set of stickers with the name and year of production of the items included in this series (a total of 24 automobiles), a folding flyer with a sneak peek of the next issues and the model itself, packed in a blister box.
It’s very likely that this series were offered firstly for the european market, where this kind of products are very popular among collectors, produced by different publishing houses; the main hint about it is the text on the base of the blister box: "Model for collectors. Not suitable for children under 14 years old", that also appears in polish, czech and hungarian.
The model has diecast body and black plastic chassis nicely detailed, which is the usual configuration for this scale (in the photo shoot, I included the only model I have seen, until now, with full diecast construction, the 1993 Renault Clio Williams, made by Solido, a french brand).
The paint job was made in bright yellow, one of the colors available for the actual Lotus Esprit and very in the mood of the 70s; there are plastic inserts for the front bumper and signal lights, door handles, the strange and extremely small side rearview mirrors (they look like those used in the current high-end models with digital camera), the tail lights and the lower rear, that includes the bumper and the exhaust pipes, in at least 2 pieces.
Curiously, the front spoiler of this scale model reminds more the one offered for the Lotus Esprit S1; it has clear windows with matte black tampos for the moldings, the interiors are black, the multipart wheels feature realistic 5 Slot rims design (similar to the Wolfrace alloy rims of the S1, but different to the Speedline rims used in the actual S2), styled rubber tires and it was made in China...
Dan 2:44-49 "And in the days of these kings shall the GOD of heaven set up a kingdom, which shall never be destroyed: and the kingdom shall not be left to other people, but it shall break in pieces and consume all these kingdoms, and it shall stand forever. Forasmuch as thou sawest that the stone was cut out of the mountain without hands, and that it broke in pieces the iron, the brass, the clay, the silver, and the gold; the great GOD hath made known to the king what shall come to pass hereafter: and the dream is certain, and the interpretation thereof sure. Then the king Nebuchadnezzar fell upon his face, and worshiped Daniel, and commanded that they should offer an oblation and sweet odors unto him. The king answered unto Daniel, and said: of a truth it is, that1 your GOD is a GOD of gods, and a Lord of kings, and a revealer of secrets, seeing thou couldest reveal this secret. Then the king made Daniel a great man, and gave him many great gifts, and made him ruler over the whole province of Babylon, and chief of the governors over all the wise men of Babylon. Then Daniel requested of the king, and he set Shadrach, Meshach, and Abed-nego, over the affairs5 of the province of Babylon: but Daniel sat in the gate of the king."
6 comments:
To think that cars at one time in the past had this dominating edgy diamond cut design before those curves evolution came. I would presumed that super computer in the past mainly uses design with straight lines so this was what it came out with. Lol.. kidding.. . Still it has its uniqueness and left a watermark in the history of champ cars.
It kind of has that James Bond cutting and the colour and design would associate it with "Yellow Submarine". It's all right to stick to the a smaller scale and the size that you like the most and allow easy storage. It's really about our comfort level. I like bigger toys and it suffering from space constraint. My bad : (
This Esprit is an astounding sample of the italian automotive styling of the 70s, way ahead of its time, just like the Lamborghini Countach, albeit from different designers (Giugiaro and Gandini respectively)... You’re right, pal, this model was the one used and made famous by the Bond movie "The Spy Who Loved Me", more precisely the S1, so it adds even more popularity to the Esprit !!!...
There is a common saying here in my country that somehow fits like a glove the display space concern: "the best perfumes come in small bottles"... HEHEHE... It’s pretty clear for me, smaller is the way to go !!!... =D
Totally forgotten the brand of Lotus until I read your post.
HEHE... The fact that you have forgotten a brand with such a great reputation in motorsports (including F1) and well known by its incredible sports cars for the street, is almost unbearable, unforgivable =PPPPP !!!... But I guess you’re not so familiar with this british car brand so, I will grant you some benevolence, pal LOLOLOLOLOLOLOLOLOL !!!... XD
The classical late 70's squarish yellow colored Lotus.... I always wondered how it was when you inside those old sports cars when it was brand new back in those days of many years ago.... and most of all, I wonder, how good was it? Is it fast for hill climbing road? or would it more suitable for down hill road? or maybe it's just suitable in city area so you can show off your sporty car to those who can't afford one with the hope you can get one of those pretty ladies to ride with you and then.... you know.... LOL LOL LOL...
This car was released in the times of the oil embargo so I think it was punished by the regulations in force and Lotus was unable to unleash its full potential, some people said it was underpowered specially for the U.S. market; besides, as any other british car, it has some vices, but the design is awesome, a pleasure to see and with its introduction in a Bond movie, it surely became a popular icon in the late 70s, not to mention it was a true magneto for girls (at least for Bond girls, for sure LOLOLOLOLOLOL) !!!... =D
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