Tuesday, December 26, 2017

1982 Jeep Scrambler (CJ-8) 2-Door Hardtop Compact Off-Road Pickup Truck (Trailbuster) Collector 525 1997 Regular Series Diecast Scale 1:61 plus 1982 Jeep Scrambler (CJ-8) 2-Door Hardtop Compact Off-Road Pickup Truck (Jeep Scrambler) 2009 Heat Fleet Series 7/10 Diecast Scale 1:61 plus 1982 Jeep Scrambler (CJ-8) 2-Door Hardtop Compact Off-Road Pickup Truck (Jeep Scrambler) 2009 Heat Fleet Series 7/10 Diecast Scale 1:61 plus 1982 Jeep Scrambler (CJ-8) 2-Door Hardtop Compact Off-Road Pickup Truck (Jeep Scrambler) 2009 Heat Fleet Series 7/10 Diecast Scale 1:61 by Hot Wheels


Si bien los 80s fueron tiempos prolíficos para la cultura popular en varios campos como: televisión, cine, música, videojuegos o moda, la historia fue bastante diferente para muchos sectores productivos incluyendo la industria automotriz... 

Al desabastecimiento generalizado de combustible fósil promovido por la OPEP, como una fuerte represalia contra Estados Unidos y otros países, por causa de su decisión de apoyar a Israel y su aparato militar, debes sumar otros factores que hicieron de la década de los 80s una época difícil especialmente para los fabricantes de autos norteamericanos... 

El embargo petrolero tuvo su apogeo en los 70s, pero fue tan riguroso que sus secuelas estaban en pleno vigor en los 80s y ya que la economía en los Estados Unidos era cada vez más dependiente del combustible extranjero, el gobierno fue forzado a tomar medidas de choque... 

Más tarde, nuevos requerimientos de emisiones y seguridad fueron impuestos por el gobierno de los Estados Unidos a los fabricantes de coches, un conjunto completo de regulaciones que eran costosas de implementar y esos costos extras fueron automáticamente transferidos al consumidor final. 

La industria automotriz norteamericana estaba ya luchando para mantenerse a flote, con grandes pérdidas, tratando de vender carros que nadie quería, no porque fueran poco confiables o poco atractivos, sino porque eran ávidos consumidores de combustible y las regulaciones anteriormente mencionadas no ayudaron precisamente a una economía doméstica vapuleada. 

Teniendo en mente todo este panorama enrarecido, es más loable el esfuerzo de ciertas marcas de autos para crear productos innovadores, incluso vehículos adelantados a su tiempo y una empresa que está usualmente por debajo del radar para muchos, es una buena muestra de proactividad en medio de tiempos complicados: AMC. 

American Motors Corporation, la compañía resultante de la fusión de Nash-Kelvinator Corporation y Hudson Motor Car Company, fue un fabricante de coches norteamericano atípico, pionero en muchos sentidos, con cierto perfil europeo / internacional que no se ajustó al gusto americano por mucho tiempo y cuando finalmente lo logró, su estado financiero era muy precario, haciendo imposible para esta compañía continuar de forma independiente. 

Con todo, AMC fue capaz de desarrollar un vehículo singular, el correcto pero en el momento equivocado, mi invitado para esta publicación: la Camioneta Pickup Compacta Off-Road Techo Duro 2 Puertas Jeep Scrambler (CJ-8) de 1982

La CJ-8 es una evolución o variación del muy popular CJ-7, pero con una distancia entre ejes más larga que junto con otras características, mejoró notablemente el manejo y la seguridad de un vehículo creado para competir con camionetas pickup extranjeras compactas y/o subcompactas, principalmente de Japón y también con ofertas locales como la Ford Ranger, Chevy S-10 o Dodge Ram 50/Dakota. 

Sin embargo, lo que realmente hizo único este vehículo fue su tipología: una camioneta pickup roadster / convertible y mientras que la idea de un auto semejante fue introducida en la primera década del siglo pasado, no había nada más en el mercado de los 80s que ofreciera esta configuración de carrocería con capacidades off-road y si añades su producción limitada por debajo de las 28.000 unidades, puedes apostar que son muy buscadas!... 

Supongo que es fácil perdonar las fallas que podrías encontrar en una marca de diecast que ofrece un producto para sus líneas regulares en la "mágica cifra" de US$ 1 por unidad; por eso es que es comprensible, hasta cierto punto, la evidente indulgencia que la mayoría de compradores en los Estados Unidos manifiesta por Hot Wheels... 

El mercado norteamericano resulta ser el punto de referencia para Mattel y su marca azul luego, es en realidad el único lugar donde la "mágica cifra" ya mencionada es el precio que pagas por un Hot Wheels perteneciente a la Línea Principal, pero en el resto del mundo la situación es muy, muy diferente. 

En mi patria, Colombia, Suramérica, por ejemplo, el precio por el mismo artículo es alrededor de US$ 2 en términos de cambio de divisas y alrededor de US$ 6 en términos de poder adquisitivo real; cuanto más lejos estás de Estados Unidos, más tienes que pagar por un Hot Wheels básico y tal vez la excepción sería en los países donde las plantas de producción están localizadas: Malasia, Tailandia y China, aunque no estoy bastante seguro de eso. 

Claramente, lo que es barato para el mercado de los Estados Unidos, NO es barato para el resto de mercados alrededor del mundo; por eso es que (entre otras razones) coleccionistas como yo NO somos indulgentes con Hot Wheels con respecto a sus líneas Regulares, sin mencionar otras líneas más costosas. 

Sin embargo, ocasionalmente, Hot Wheels se las arregla para lanzar un producto que de alguna forma justifica el precio que estás pagando, simplemente porque ofrece una calidad raramente vista en la marca del logo llameante. 

Ese es el caso con la invitada para esta reseña, una réplica muy bonita de la icónica Jeep Scrambler, diseñada por el benemérito Larry Wood y lanzada originalmente en 1983 para la Serie Real Riders. 

Este lanzamiento original fue producido hasta 1988, primeramente en Hong Kong y después en Malasia, con al menos 9 iteraciones, durante esa época fue comercializado como Jeep Scrambler; en 1997 fue reintroducida como Trailbuster, con al menos 14 variaciones y en 2009, el modelo fue lanzado de nuevo con un molde ligeramente modificado y al menos 13 iteraciones fueron hechas; me las arreglé para conseguir 4 versiones de esta réplica, por medio de dos amigos, colegas coleccionistas e importadores. 

La primera pertenece a las líneas Regulares, es precisamente la comercializada como Trailbuster, una designación usada para otros modelos off-road también; tiene carrocería y chasis en diecast, definitivamente una característica muy bienvenida; para este modelo la parrilla frontal fue modificada presentando un diseño tipo "cubeta de huevos" que lo hace lucir más antiguo, además, la portezuela trasera es plana y las luces principales frontales y de cola fueron adornadas con una textura de rejilla, que las hace lucir más realistas. 

El trabajo de pintura fue hecho en negro brillante, complementado por una decoración geométrica simple con tampos sobre los paneles laterales, en rojo, añadí algunos toques de pintura para las luces frontales y de cola; los interiores son rojos y fueron trabajados mejor que en el molde reestructurado más reciente, lo puedes notar especialmente en el timón; las ruedas plásticas presentan diseño de perfil extra alto Black Wall / Basic Wheels con rimes cromados y fue hecho en India. 

Las otras tres variaciones pertenecen a la Serie Heat Fleat de 2009, parte de las líneas Regulares y estas son las versiones principales creadas ese año, una más fue creada como Wal-Mart Exclusive, en azul, presentando una línea roja para las ruedas; las diferencias con la muestra anterior están principalmente en la portezuela trasera, donde los detalles fueron mejorados notablemente, también la barra antivuelco fue trabajada mejor. 

Tiene carrocería en diecast y chasis plástico, en dos de ellas es negro y en la otra es cromado; el trabajo de pintura fue hecho en blanco perlado, azul y marrón con acabado Metalflake, complementado por una decoración con tampos y/o calcomanías sobre los paneles laterales, para el modelo blanco fue hecha en rojo, mientras que para los modelos azul y marrón fue hecha en naranja y amarillo, es un diseño muy simple pero lo prefiero de esa forma, ya que en modelos posteriores (excepto en el caso de la variación hecha para la Serie Hot Ones), las decoraciones son secillamente horribles. 

Las ventanas para las tres variaciones son transparentes, con interiores en rojo para la blanca y en beige para la azul y la marrón; las ruedas presentan diseño de rimes Off-Road 5 Spoke en cromado para la blanca y azul y en negro brillante para la marrón; finalmente, estas tres variaciones fueron hechas en Malasia... 

Jua 1:9-15 "Aquella luz verdadera, que alumbra a todo hombre, venía a este mundo. En el mundo estaba, y el mundo por ÉL fue hecho; pero el mundo no le conoció. A lo suyo vino, y los suyos no le recibieron. Más a todos los que le recibieron, a los que creen en Su Nombre, les dio potestad de ser hechos hijos de DIOS; los cuales no son engendrados de sangre, ni de voluntad de carne, ni de voluntad de varón, sino de DIOS. Y aquel Verbo fue hecho carne, y habitó entre nosotros (y vimos su gloria, gloria como del unigénito del Padre), lleno de gracia y de verdad. Juan dio testimonio de ÉL, y clamó diciendo: este es de quien yo decía: El que viene después de mí, es antes de mí; porque era primero que yo."

ENGLISH 
While the 80s were prolific times for popular culture in several fields like: television, cinema, music, videogames or fashion, the story was pretty different for many productive segments including the automotive industry... 


To the widespread fossil fuel shortage promoted by the OPEC, as a strong retaliation against United States and other countries, because of their decision to support Israel and its military apparatus, you must add other factors that made of the 80’s decade a hard time specially for the American carmakers... 

The oil embargo had its peak in the 70s, but it was so rigorous that its aftermath were in full force in the 80s and since the economy in the United States was increasingly dependent on foreign fuel, the government was forced to take shock measures... 

Later, new emission and safety requirements were imposed by the government of the United States on automakers, a whole set of regulations that were costly to implement and those extra costs were automatically transferred to the final consumer. 

The American automotive industry was already struggling to keep afloat, with great losses, trying to sell cars that nobody wanted, not because they were unrealiable or unattractive, but because they were avid fuel consumers and the regulations previously mentioned didn’t help precisely to a beaten domestic economy. 

Bearing in mind all this rarefied panorama, it’s more laudable the effort of certain car brands to create innovative products, even vehicles ahead of its time and a company that is usually below the radar for many, is a good sample of proactivity in the midst of complicated times: AMC. 

American Motors Corporation, the company resulting of the merger of Nash-Kelvinator Corporation and Hudson Motor Car Company, was an atypical american carmaker, pioneer in many senses, with certain European / international profile that didn’t fit the american taste for a long time and when it finally succeeded, its financial status was very precarious, making impossible for this company to continue independently. 

Yet, AMC was able to develop a singular vehicle, the right one but in the wrong time, my guest for this publication: the 1982 Jeep Scrambler (CJ-8) 2-Door Hardtop Compact Off-Road Pickup Truck

The CJ-8 is an evolution or variation of the very popular CJ-7, but with a longer wheelbase that along with other features, improved noticeably the handling and safety of a vehicle created to compete with foreign compact and/or subcompact pickup trucks, mainly from Japan and also with local offers like the Ford Ranger, Chevy S-10 or Dodge Ram 50 / Dakota. 

However, what really made this vehicle unique was its typology: a roadster / convertible pickup truck and while the idea of such a car was introduced in the first decade of the last century, there was nothing else in the 80’s market that offered this body configuration with off-road capabilities and if you add its limited production below 28,000 units, you can bet they are very sought after!... 

I guess it’s easy to forgive the flaws you could find in a diecast brand that offers a product for its regular lines in the "magic figure" of US$ 1 per unit; that’s why it’s understandable, up to a point, the evident indulgence that most buyers in the United States manifest by Hot Wheels... 

The American market happens to be the point of reference for Mattel and its blue brand so, it’s actually the only place where the "magic figure" already mentioned is the price you pay for a Hot Wheels belonging to the Mainline, but in the rest of the world the situation is very, very different. 

In my homeland, Colombia, South America, for instance, the price for the same item is about US$ 2 in terms of currency exchange and about US$ 6 in terms of real purchasing power; the farther you’re from the United States, the more you have to pay for a basic Hot Wheels and maybe the exception would be in the countries where the production plants are located: Malaysia, Thailand and China, albeit I’m not pretty sure about that. 

Clearly, what is cheap for the market of the United States, is NOT cheap for the rest of markets around the world; that’s why (among other reasons) collectors like me are NOT indulgent with Hot Wheels regarding its Regular lines, not to mention other lines more expensive. 

However, occasionally, Hot Wheels manages to release a product that somehow justifies the price you’re paying, just because it offers a quality rarely seen in the brand of the flaming logo. 

That’s the case with the guest for this review, a very nice replica of the iconic Jeep Scrambler, designed by the worthy Larry Wood and originally released in 1983 for the Real Riders Series. 

This original release was produced until 1988, firstly in Hong Kong and later in Malaysia, with at least 9 iterations, during that time it was marketed as Jeep Scrambler; in 1997 it was reintroduced as Trailbuster, with at least 14 variations and then in 2009, the model was released again with a mold slightly modified and at least 13 iterations were made; I managed to get 4 versions of this replica by means of two friends, fellow collectors and importers. 

The first one belongs to the Regular lines, it’s precisely the one marketed as Trailbuster, a designation used for other off-road models as well; it has diecast body and chassis, definitely a most welcome feature; for this model the front grille was modified featuring an "eggcrate" design that makes it look older, besides, the tailgate is plain and the main front and tail lights were adorned with a mesh texture, that makes them look more realistic. 

The paint job was made in glossy black, complemented by a simple geometric decoration with tampos on the side panels, in red, I added some touches of paint for the front and tail lights; the interiors are red and they were worked better than in the most recent retooled mold, you can notice it specially in the steering wheel; the plastic wheels feature extra-high profile Black Wall / Basic Wheels design with chrome rims and it was made in India. 

The other three variations belong to the 2009 Heat Fleat Series, part of the Regular lines and these are the main versions created that year, one more was created as Wal-Mart Exclusive, in blue, featuring a red line for the wheels; the differences with the previous sample are mainly in the tailgate, where the details were improved notably, also the rollbar was worked better. 

They have diecast body and plastic chassis, in two of them is black and in the other is chrome; the paint job was made in pearlescent white, blue and brown with Metalflake finishing, complemented by a decoration with tampos and/or decals on the side panels, for the white model it was made in red, while for the blue and brown models it was made in orange and yellow, it’s a very simple design but I prefer that way, since in later models (except in the case of the variation made for the Hot Ones Series), the decorations are simply awful. 

The windows for the three variations are clear, with interiors in red for the white one and in beige for the blue and brown ones; the wheels feature Off-Road 5 Spoke rims design in chrome for the white and blue ones and in glossy black for the brown one; finally, these three versions were made in Malaysia... 

Joh 1:9-15 "That was the true Light, which lighteth every man that cometh into the world. He was in the world, and the world was made by Him, and the world knew Him not. He came unto his own, and his own received Him not. But as many as received him, to them gave he power to become the sons of GOD, even to them that believe on His Name: which were born, not of blood, nor of the will of the flesh, nor of the will of man, but of GOD. And the Word was made flesh, and dwelt among us, (and we beheld his glory, the glory as of the only begotten3 of the Father), full of grace and truth. John bare witness of him, and cried, saying: this was He of whom I spake, He that cometh after me is preferred before me: for He was before me."

4 comments:

David John Shewsbury said...

You know this model is still running on the road in here - well, in those districts far a way from big city, they look old but still runs. The white one is my favorite becoz it's pretty if compared to the rest of what you have up there but then again I don't think that color is suitable if you wanna bring this car for an 4WD Off-Road fun in the mud. More over, I think drug lords would love to have these Jeep for his crew to move around distributing their stocks to a wholesaler hahahahaha....

Dennis aka Katsuden said...

A very detailed description of both the Jeep and the toy. The retail price of a brand new carded die-cast in Singapore is ard SGD $9.90, almost equivalent to USD $6. This jeep is close to the traditional military type just that the canopy seems much taller.

chrismandesign said...

To Shewsbury:

It’s really surprising to know that these Jeep Scrambler were available in Malaysia, specially considering their very low production, but I guess that since these vehicles were not so well received in the United States at the time of their release (right now they are very coveted), AMC could have looked for foreign markets to promote this product !!!... I have not seen a single one in my country, at least not one with the configuration showed here, but you can still see many Jeeps running down the streets and roads of different towns and cities, our geographical conditions in certain regions make them very desirable...

On the other hand, yeah, actually drug lords (we call them "traquetos" too) are prone to choose this kind of vehicles for the distribution of their illegal products, but a Jeep Scrambler would be kind of exotic for them, since they prefer by far the Toyota Hilux, Chevrolet/Isuzu Luv and the like, because of their longer bed... =/

chrismandesign said...

To Dennis:

Then my suspicions were right, not even in places relatively near to the Hot Wheels production plants in Asia, the price for a basic model is close to US$ 1 and well pal, US$ 6 is a bit too much considering that you can get something much better for that price !!!...

As I mentioned in the review, the CJ-7 on which this Scrambler is based has been very popular in different markets around the world so it must be familiar for you too, not only in the military version; the removable hardtop of this model is very well proportionate, in that sense, albeit it looks taller than usual it’s accurate regarding the actual vehicle !!!... =D