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Cuando la palabra "coupé" viene a mi mente, pienso en un auto básicamente para sentar a dos personas y llevar algo de equipaje, con proporciones pequeñas y carrocería cerrada, dirigido a adultos jóvenes, usualmente solteros, luchando por algo de independencia...
En efecto, no estoy lejos de la definición original y más extendida de este término, que es también, etimológicamente hablando, la más consistente, pero desde el siglo XX en adelante, esta palabra ha sido algo "abusada" y relacionada con diferentes clases de vehículos...
El término coupé fue tomado prestado de "coupé" en Francés (la palabra que también usamos en Español), la cual es el participio pasado del término "couper", que significa literalmente cortar y bueno, tiene mucho sentido ya que esta palabra fue acuñada para designar un estilo de carrocería creada a partir del sedán, saloon o berlina (este último, otro término Francés), que fue de alguna forma "cortado a la mitad".
Ahora, el término "coupé" no fue creado en la era del automóvil, fue más antiguo y de hecho, era un tipo de carruaje corto y ligero que justo como los carruajes más grandes, tenía una carrocería cerrada para los pasajeros, mientras el(los) conductor(es) estaba(n) a la intemperie.
No puedo evitar sentir que esta configuración particular de carrocería, es la forma tangible de mostrar la división entre la servidumbre y la nobleza, algo bastante evidente y aceptado en las viejas épocas, con profundas implicaciones para la sociedad completa; pero desde el siglo pasado, esta división ha desaparecido (aparentemente)...
La designación "coupe de ville", por otro lado, fue usado para vehículos con la configuración de carrocería ya descrita para carruajes antiguos y es curioso, porque puedes ver algunos ejemplos de estos automóviles en los 30s y principios de los 40s del siglo XX, principalmente limosinas.
Uno de los fabricantes que construyó estos vehículos lujosos, también conocidos como "town cars" fue Cadillac y el Cadillac Serie 90 V16 Formal Town Car de 1938 por Fleetwood es un gran representante.
Sin embargo, a través del tiempo, la designación coupe de ville fue aplicada a vehículos con carrocerías completamente cerradas, como el introducido en esta publicación: el Coupé Techo Duro de Lujo Tamaño Completo Cadillac Serie 6300 Coupe De Ville de 1959.
Este Caddy pertenece a la primera generación de la Serie De Ville, pero es además la sexta generación de la Serie 62 (que para esta época fue renombrada 6300) y se jacta de toda la extravagancia y enormidad de esta línea, ¡que es solo ligeramente menos lujosa que su contemporáneo Eldorado!...
Hot Wheels ha sido siempre acerca de cosas fantasiosas, personalizadas y juguetescas, no importa cuánto los portavoces de la marca azul de Mattel quieran reclamar lo contrario; simplemente tienes que echarle un vistazo a su portafolio en conjunto, no tienes que elucubrar nada o confiar en argumentos infundados, porque es claro como el cristal...
Y sabes qué, no tengo problema con eso, cuando quiero conseguir un modelo de Hot Wheels eso es exactamente lo que viene a mi mente y no quiero dar a entender que los productos de esta marca no sean realistas, en efecto su realismo ha mejorado a través del tiempo, aunque no en la mayoría de casos debo aclarar y estos productos están todavía muy lejos de lo que significa verdadera semejanza con respecto a lo real para coleccionistas experimentados (excepción hecha con la línea Hot Wheels 100%).
Mi problema es con gente que trata de poner a esta marca en un pedestal, dándole a Hot Wheels un lugar que no corresponde a sus características concretas, sobrevalorándola como si fuera la mejor en el mercado, pero NO lo es, aunque es la más influyente, lo que no es lo mismo y no me tomes a mal, porque me gusta y colecciono modelos hechos por esta marca, no por causa de lo que digan campañas de mercadeo o portavoces parcializados sobre ella, sino por causa de lo que en realidad veo en sus productos...
Además, a diferencia de muchos otros coleccionistas obnubilados por la marca del logo llameante, estoy plenamente consciente de sus evidentes limitaciones, problemas de calidad, errores y pifias, no trato de ocultarlas o pasarlas por alto, porque debo ser honesto conmigo mismo y con los que se atreven a leer este blog.
Hay algo que tengo que admitir sobre Hot Wheels y, hasta cierto punto, sobre su marca pariente Matchbox: para esta marca, los diseñadores importan y es la única que les da algún crédito por su trabajo, lo que debería ser un estándar de esta industria, pero difícilmente ves algo así.
Cada diseñador estampa su sello personal en todos los modelos desarrollados por él y puedes ver algunas veces claramente, algunas veces sutilmente su estilo particular, algo que respeto mucho; la mejor manera de atestiguar las diferencias es comparando un modelo similar de diferentes diseñadores, lo cual fue precisamente lo que hice en las fotos que acompañan esta reseña.
El diecast que estoy introduciendo hoy fue llamado Custom ’59 Cadillac, aunque algunas veces fue lanzado como 1959 Cadillac y obviamente está basado en el modelo ya mencionado, con una modificación en el techo, que es notablemente más bajo; hay al menos 17 iterationes de este molde.
Fue diseñado por Mark Jones y las proporciones generales están "bien" con respecto al coche real y lo que puedes esperar de un carro de juguete, algo que no puedes decir sobre el Eldorado Biarritz Convertible diseñado por Larry Wood, que está incluido en la sesión de fotos; el estrafalario Caddy Coupe de Ville del 59 luce grandioso personalizado, debo decir.
Conseguí tres muestras de este modelo, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 5 años; todos ellos son de la línea principal y presentan carrocería en diecast y chasis en plastico cromado o dorado.
El primero pertenece a la Serie First Editions de 2002, el trabajo de pintura fue hecho en rosado iridiscente o "camaleón" con acabado Metalflake, complementado por una decoración abigarrada con tampos y/o calcomanías, sobre el techo y capó, en blanco, amarillo limón, naranja y amarillo; tiene ventanas transparentes, interiores blancos y las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Wire Spoke Lace Wheels en dorado.
El segundo pertenece a la Serie Pride Rides de 2003, naranja metalizado con escarcha metálica dorada fue escogido para el trabajo de pintura, que fue complementado por una intrincada decoración con tampos y/o calcomanías sobre el capó y los paneles laterales, en negro, rojo oscuro, naranja y dorado; las ventanas e interiores fueron trabajados en amarillo, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Saw Blade con acabado dorado cromado y ambos fueron hechos en Malasia.
El último pertenece a la Serie Pin Hedz de 2005, el trabajo de pintura fue hecho en rosa cálido iridiscente o "camaleón" con acabado Metalflake, la decoración complementaria sobre el capó, techo y baúl, obviamente fue inspirada en el arte pinstripe, hecha con tampos y/o calcomanías en negro, blanco, plateado y rojo; tiene ventanas transparentes, interiores negros, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Wire Spoke Lace Wheels en cromado y a diferencia de los anteriores, fue hecho en Tailandia...
Mar 7:17-23 "Cuando se alejó de la multitud y entró en casa, le preguntaron sus discípulos sobre la parábola. El les dijo: ¿también vosotros estáis así sin entendimiento? ¿No entendéis que todo lo de fuera que entra en el hombre, no le puede contaminar, porque no entra en su corazón, sino en el vientre y sale a la letrina? Esto decía, haciendo limpios todos los alimentos. Pero decía, que lo que del hombre sale, eso contamina al hombre. Porque de dentro, del corazón de los hombres, salen los malos pensamientos, los adulterios, las fornicaciones, los homicidios, los hurtos, las avaricias, las maldades, el engaño, la lascivia, la envidia, la maledicencia, la soberbia, la insensatez. Todas estas maldades de dentro salen, y contaminan al hombre."
ENGLISH
When the word "coupé" comes to my mind, I think in a car basically to seat two people and carry some luggage, with small proportions and closed body, aimed to young adults, usually singles, striving for some independence...
Indeed, I’m not far from the original and more widespread definition of this term, which is also, etymologically speaking, the most consistent, but from the 20th century onwards, this word has been kind of "abused" and related to different kinds of vehicles...
The term coupe was borrowed from "coupé" in French (the word that we also use in Spanish), which is the past participle of the term "couper", that means literally to cut and well, it makes a lot of sense since this word was coined to designate a body style created from the sedan, saloon or berline (the latter, another French term), that was somehow "cut in half".
Now, the term "coupé" was not created in the automobile era, it’s way older and in fact, it was a kind of short and light carriage that just as the larger carriages, had an enclosed body for passengers, while the driver(s) was(were) out in the open.
I can’t help but feeling that this particular body configuration, is the tangible way to show the division between serfdom and nobility, something quite evident and accepted in the old times, with deep implications for the whole society; but since the last century, this division has disappeared (seemingly)...
The designation "coupe de ville", on the other hand, was used for vehicles with the body configuration already described for old carriages and it’s curious, because you can see some examples of these automobiles produced in the 30s and early 40s of the 20th century, mainly limousines.
One of the manufacturers that built these luxury vehicles, also known as "town cars" was Cadillac and the 1938 Cadillac Series 90 V16 Formal Town Car by Fleetwood is a great representative.
However, over time, the coupe de ville designation was applied to vehicles with fully enclosed body, like the one introduced in this publication: the 1959 Cadillac Series 6300 Coupe De Ville - Full Size Luxury 2-Door Hardtop Coupe.
This Caddy belongs to the first generation of the De Ville Series, but it’s also the sixth generation of the Series 62 (which for this time was renamed 6300) and it boasts all the flamboyance and enormity of this line, that is just slightly less luxurious than its contemporary Eldorado!...
Hot Wheels has been always about fanciful, customized and toyish stuff, no matter how much spokesmen of the blue brand of Mattel want to claim otherwise; you just have to take a look to its portfolio altogether, you don’t have to lucubrate anything or rely in unfounded arguments, because it’s crystal clear...
And you know what, I have no issue with that, when I want to get a Hot Wheels model that’s exactly what comes to my mind and I don’t mean that the products of this brand are not realistic, indeed their realism has been improved over time, albeit not in the vast majority of cases I must clarify and these products are still vrey far from what true likeness regarding the real thing means for experienced collectors (exception made with the Hot Wheels 100% line).
My issue is with people who try to put this brand in a pedestal, giving Hot Wheels a place that doesn’t correspond to its concrete features, overrating it like it were the best in the market, but it’s NOT, albeit it’s the most influential, which is not the same and don’t get me wrong, because I like and I collect models made by this brand, not because of what marketing campaigns or biased spokesmen say about it, but because of what I actually see in its products...
Besides, unlike many other collectors obtunded by the brand of the flaming logo, I’m fully aware of its evident limitations, quality control issues, errors and blunders, I don’t try to hide or overlook them, because I have to be honest with myself and with those who dare to read this blog.
There is something I have to admit about Hot Wheels and, up to a point, about its relative Matchbox: for this brand, designers matter and it’s the only one that gives them some credit for their work, which should be the standard of this industry, but you hardly see anything like that.
Each designer stamps his hallmark in all models developed by him and you can see sometimes clearly, sometimes subtly their particular style, something I respect very much; the best way to witness the differences is comparing a similar model from different designers, which was precisely what I did in the pictures accompanying this review.
The diecast I’m introducing today was called Custom ’59 Cadillac, albeit sometimes it was released as 1959 Cadillac and obviously it’s based on the already mentioned model, with a modification in the roof, which is noticeably lower; there are at least 17 iterations of this mold.
It was designed by Mark Jones and the overall proportions are "fine" regarding the actual car and what you can expect from a toy car, which is something you cannot say about the Eldorado Biarritz Convertible designed by Larry Wood, that is included in the photo shoot; the outlandish ’59 Caddy Coupe de Ville looks great customized, I must say.
I got three samples of this model, with a help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 5 years ago; all of them are from the mainline and feature diecast body and chromed or golden plastic chassis.
The first one belongs to the 2002 First Editions Series, the paint job was made in iridiscent or "chameleon" pink with Metalflake finishing, complemented by a motley decoration with tampos and/or decals, on the roof and the hood, in white, lemon green, orange and yellow; it has clear windows, white interiors and the plastic wheels feature Wire Spoke Lace Wheels rims design in golden chrome.
The second one belongs to the 2003 Pride Rides Series, metallic orange with golden metal flake was chosen for the paint job, that was complemented by an intricate decoration with tampos and/or decals on the hood and side panels, in black, dark red, orange and golden; the windows and interiors were worked in yellow, the plastic wheels feature Saw Blade rims design with golden chrome finishing and both were made in Malaysia.
The last one belongs to the 2005 Pin Hedz Series, the paint job was made in iridiscent or "chameleon" hot pink with Metalflake finishing, the complementary decoration on the hood, roof and trunk obviously was inspired in the pinstripe art, made with tampos and/or decals in black, white, silver and red; it has clear windows, black interiors, the plastic wheels feature Wire Spoke Lace Wheels rims design in chrome and unlike the previous, it was made in Thailand...
Mar 7:17-23 "And when he was entered into the house from the people, his disciples asked him concerning the parable. And he saith unto them: are ye so without understanding also? Do ye not perceive, that whatsoever thing from without entereth into the man, it cannot defile him; because it entereth not into his heart, but into the belly, and goeth out into the draught, purging all meats? And he said: that which cometh out of the man, that defileth the man. For from within, out of the heart of men, proceed evil thoughts, adulteries, fornications, murders, thefts, covetousness, wickedness, deceit, lasciviousness, an evil eye, blasphemy, pride, foolishness: all these evil things come from within and defile the man."
6 comments:
The gold plated really look stunting. I guess in real life such car if gold plated would need security. LOL
Nice collection bro!!
wow!!!! Cadillac in red is wonderful but Cadillac in pink is simply awesome!!! truly masculine!!! I would love to get this one. I've been searching and waiting for many years and still haven't got any Cadillac from Hot Wheels or even from other brands. This car reminded me of the classic BatCar, if I'm not mistaken it's from those 1970's Adam West Batman comedy TV series.
When I got these models, I was not so convinced about them honestly, but after the photo shoot I thought it was a great decision to get them after all... The Metalflake finishing in the paint job for all these Caddys looks wonderful and suits perfectly an over the top car like this, they are so shiny, blink, blink, like gold bullion, yeah, I need some bouncers around, LOL !!!... Thanks for your compliments on my collection pal !!!... =D
to Shewsbury:
The fact that Elvis Presley used to own a pink Caddy truly raised the manliness of this color to unprecedented levels, it was like a clear statement: you can’t be man enough if you don’t have something pink or pink is the new black for quarrelsome men and well, a pink ’59 Caddy is the epitome of the extravagantly manly stuff... Yet, I’m not pretty sure if a pink Batmobile would be too masculine for the alter ego of Bruce Wayne and hence, an unsuitable choice for his crusade against crime LOLOLOLOL !!!...
You seems to a constant supply of loots from your friend/collector/importer which is cool for networking. Can I call it a Pink Panther car that looks very super hero style, I’m think of the vintage Batmobile now .. oops.. out of point. All in all, it’s outstanding and those gold chrome makes it even more glorious! Nice score pal : )
Well my friend, to find good and honest sellers and/or fellow collectors in this guild is pretty much a lottery so, I thank GOD that I have been able to make good contacts, people who know about this hobby and also about the items they are selling or the items I want for my collection...
The assortment of collectibles in local stores is very disappointing in most cases and the regular channels of distribution, namely department and retail or wholesale stores care very little, if anything, about collectors so, the secondary market is the option for us... But there are also "sellers" and/or "collectors" who dishonor this guild as anywhere else...
I think I have to agree with you and with David, the ’59 Cadillac has some sort of gothic style that goes very well along with the infamous watcher of D.C. Comics... Who knows if Batman will consider pink for his next ride and/or combat suit in order to raise his masculinity levels to the stratosphere, LOLOLOLOLOLOLOLOLOLOL !!!... =D
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