Sunday, January 21, 2018

2005 Navistar International CXT (Commercial Extreme Truck) Crew Cab All Wheel Drive - Large Pickup Truck (International CXT) 2014 Matchbox On A Mission MBX Construction Series MB687 17/120 Diecast Scale 1:91 by Matchbox


Navistar International Corporation, anteriormente registrada como International Harvester Company, un conglomerado norteamericano conocido principalmente por sus camiones de trabajo mediano y pesado, fue una vez un fabricante muy diversificado de equipamiento para agricultura y construcción, buses, turbinas a gas, componentes y repuestos relacionados, camionetas pickup de trabajo liviano y VUDs (Vehículos Deportivo-Utilitarios)... 

Sin embargo, toda esta diversificación se convirtió en un asunto del pasado luego de una serie de circunstancias difíciles a finales de los 70s y principios de los 80s, y una de las consecuencias fue que la división Scout (VUDs) e International (camionetas pickup y de trabajo liviano), terminó en manos de Scout/Light Line Distributors, Inc., en 1991... 

La producción de este tipo de vehículos (VUDs y camionetas pickup - livianas), no obstante, cesó prácticamente desde 1979-80, dejando a Navistar International fuera de este negocio por un largo, largo tiempo, al menos en cuanto a la fabricación de vehículos completos hasta 2004. 

Tomó más o menos 25 años ver el retorno de esta marca al segmento de las camionetas pickup (o CDUs - Camionetas Deportivo-Utilitarias), pero no fue como podrías esperar o incluso especular, con una actualización de su antigua Serie International Harvester 1000D / 1010 / 100 de camionetas para trabajo liviano. 

NO, fue algo mucho más contundente, excesivo si quieres, pero si lo piensas un poco más detenidamente, fue también algo más acorde con la oferta actual de esta compañía; estoy hablando de la invitada para esta publicación: la Camioneta Pickup Grande - Navistar International CXT (Camión Comercial Extremo, por sus siglas en inglés) Crew Cab de Tracción en Todas las Ruedas de 2005

Este gigante es el primer lanzamiento de la Serie XT (1 de 3) de Navistar International, un producto que desafortunadamente tuvo una presencia muy corta en el mercado, que también creó un segmento en sí mismo y dió origen a algunas contrapartes de otros fabricantes, quienes vieron su enorme impacto en el público en general. 

El CXT fue construido sobre la plataforma de la Serie de Camiones para Trabajo Severo International 7300 así que, es un vehículo Clase 7-9 (en los Estados Unidos), que en algunos lugares necesitará una licencia para conductor comercial o su equivalente, una mole de más de 6,5 toneladas que te puede llevar prácticamente a cualquier sitio, dentro o fuera de la carretera, aunque no cabría en un lote de parqueo promedio (pero, ¿a quién le importa?). 

Es curioso que este vehículo sin precedentes, fue mercadeado por Navistar International como un camión de doble propósito para dueños de negocios, que quieren divertirse remolcando y transportando cosas, pero que además quieren una herramienta promocional para sus compañías (y esta CXT sí que atrae miradas, ¡puedes apostarlo!). 

Pienso que tal vez los desarrolladores de este vehículo difícilmente podrían haber imaginado que se convertiría en un juguete grande y caro para adultos ya bien creciditos o una especie de vehículo recreativo para celebridades con apetitos desmesurados y billeteras obesas. 

Aunque, qué más puedes esperar de una camioneta pickup extravagante con el tamaño de un mastodonte, el lujo de una VDU de gama alta, un motor de 466 pulgadas cúbicas, 7.6 L, 6 En Línea DT466 International turbodiesel, clasificado en 220 hp (con la opción de un motor de 530 pulgadas cúbicas, 8.7 L, 6 En Línea DT530 International turbodiesel, clasificado en 300 hp), una pinta ultra macho, un precio entre US$ 90.000 y US$ 130.000 dependiendo de los extras y una producción limitada por debajo de las 300 unidades, ¡¿EH?!... 

Hay varias maneras para sepultar una marca exitosa, algunas de ellas logran su propósito en el mediano y largo plazo, en tanto que otras en el corto plazo, pero las malas prácticas en cualquier industria son siempre eficientes en ese sentido, incluso más que las buenas prácticas, porque estas últimas requieren esfuerzo, inversión y compromiso, mientras que las primeras solo necesitan descuido o abandono... 

¿Es Matchbox una marca exitosa?... 

Sé que muchos dirán: "desde luego, ¿bromeas?", pero si comparas el desempeño actual de esta marca con lo que sucedía a finales de los 60s y principios de los 70s, su primera y única Edad Dorada, tendrás que cuestionarlo; con todo, estoy seguro que Matchbox conserva mucho de su grandeza. 

Sin embargo, algo está matando esta marca y es la DISTRIBUCIÓN; este problema es cualquier otra cosa menos nuevo, he estado hablando sobre esto como muchos otros coleccionistas y me atrevería a decir que este asunto ha estado empeorando prácticamente desde que Mattel tomó las riendas de Matchbox en 1997. 

Irónicamente, Mattel y su marca de diecast nativa: Hot Wheels, tiene probablemente una de las mejores redes de distribución en este segmento, si no es que la mejor y esto hace este problema de distribución con Matchbox aún más sospechoso. 

He escuchado, por otro lado, que muchos coleccionistas alrededor del mundo, especialmente en Europa, Australia y Sudamérica, están pasando dificultades consiguiendo las últimas líneas Adultas de Hot Wheels, por ejemplo, de la línea Car Culture o incluso modelos de líneas Regulares, pero eso es un tema para futuras reseñas...

Ahora, si bien la distribución es un problema muy serio para Matchbox, tanto que podría sepultar esta marca y no estoy exagerando en absoluto sobre esto, es solo una cara de este fenómeno, porque necesitas buenas cifras de producción si quieres tener algo que distribuir y eso es precisamente lo que no sientes con MBX. 

Es cuestión de hecho que, en los pasillos de juguetes, la proporción entre diecast de Hot Wheels y Matchbox, en tarjeta individual, es 10:1 respectivamente en las tiendas minoristas o por departamentos mejor abastecidas, 20:1 o 30:1 en la vasta mayoría de tiendas y el resto simplemente no tienen un solo modelo de Matchbox... 

¿Puedes ver alguna inconsistencia o arbitrariedad (descuido o abandono) en las políticas de Mattel con respecto a Matchbox?... 

Porque yo sí, pero más sobre este tema después, es momento de enfocarse en el modelo introducido en esta reseña, una muestra de lo que hace grande todavía a Matchbox, muy a pesar de su pésima distribución... 

La International CXT fue lanzada en 2006, como parte de la línea Adulta Superfast, un debút muy merecido para una interpretación muy bonita de esta pickup mamut, con más de 15 iteraciones hasta aquí. 

Conseguí la mía con ayuda de un amigo, colega coleccionista e importador, hace alrededor de 3 años; curiosamente, la tarjeta tiene un autoadhesivo en la parte trasera, el cual reclama que fue importado de Ecuador y bueno, no ví ni una de ellas localmente por la época en que fue lanzada. 

El modelo tiene carrocería en diecast y chasis en plástico plateado, la dosis de plástico en este modelo es más o menos 40% (excluyendo las ruedas), lo cual es algo decepcionante, pero al menos puedes ver un uso ingenioso de este; el nivel de detalle y realismo es muy bueno considerando la escala. 

Un gran plus para este modelo es el trabajo de pintura en azul cian y la decoración inspirada en una compañía de construcción ficticia "INC", que aparece de vez en cuando en las líneas regulares de esta marca, con tampos y/o calcomanías sobre los paneles laterales, en blanco, negro, amarillo y rojo, es en efecto bastante atractiva. 

Las ventanas son transparentes mientras que los interiores fueron trabajados en amarillo y la ingeniosidad de mencioné, es que el molde de los interiores incluye los estribos y escaleras laterales, y además los guardafangos frontales, que complementan agradablemente el esquema de color general, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Ringed Gear con acabado amarillo y fue hecha en Tailandia... 

Pro 12:1-5 "El que ama la instrucción ama la sabiduría; más el que aborrece la reprensión es ignorante. El bueno alcanzará favor de JEHOVÁ; más ÉL condenará al hombre de malos pensamientos. El hombre no se afirmará por medio de la impiedad; más la raíz de los justos no será removida. La mujer virtuosa es corona de su marido; más la mala, como carcoma en sus huesos. Los pensamientos de los justos son rectitud; más los consejos de los impíos, engaño."

ENGLISH 
Navistar International Corporation, formerly registered as International Harvester Company, an American conglomerate mainly known by its medium and heavy duty trucks, was once a very diversified manufacturer of farming and construction equipment, buses, gas turbines, related components and spare parts, light duty pickup trucks and SUVs (Sport-Utility Vehicles)... 


However, all this diversification became a matter of the past after a series of difficult circumstances in the late 70s and early 80s, and one of the consequences was that the Scout (SUVs) and International (pickup and light duty trucks) division, ended in the hands of Scout/Light Line Distributors, Inc. in 1991... 

The production of this kind of vehicles (SUVs and pickup - light trucks), nonetheless, ceased virtually since 1979-80, leaving Navistar International out of this business for a long, long time, at least as for the manufacturing of complete vehicles until 2004. 

It took pretty much 25 years to see the return of this brand to the segment of pickup trucks (or SUTs - Sport Utility Trucks), but it wasn’t as you could expect or even speculate, with an update of its former Series of International Harvester 1000D / 1010 / 100 light duty trucks. 

NO, it was something much more overwhelming, over the top if you will, but if you think about it a little more carefully, it’s also something more consistent with the current offer of this company; I’m talking about the guest for this publication: the 2005 Navistar International CXT (Commercial Extreme Truck) Crew Cab All Wheel Drive - Large Pickup Truck

This behemoth is the first release of the XT Series (1 of 3) by Navistar International, a product that unfortunately had a very short presence in the market, which also created a segment of its own and gave rise to some counterparts from other manufacturers, that saw its huge impact on the general public. 

The CXT was built on the International 7300 - Severe Duty Truck Series platform so, it’s a Class 7-9 vehicle (in the United States), that in some places will need a commercial driver’s license or its equivalent, an over 6.5 tons hulk that can take you virtually anywhere, on or off road, albeit it wouldn’t fit an average parking garage (but, who cares?). 

It’s curious that this unprecedented vehicle, was marketed by Navistar International as a dual-purpose truck for business owners, who want to have some fun towing and hauling stuff, but who also want a promotional tool for their companies (and this CXT does attract eyes, you can bet on it!). 

I think that maybe the developers of this vehicle hardly could have imagined that it would become a big and expensive toy for adults already well grown up or a sort of recreational vehicle for celebrities with inordinate appetites and obese wallets. 

Although, what else you can expect from an outlandish pickup truck with the size of a mastodon, the luxury of a high-end SUV, a 466 cu in, 7.6 L, Inline 6 DT466 International turbodiesel engine, rated at 220 hp (with the option of a 530 cu in, 8.7 L, Inline 6 DT530 International turbodiesel engine, rated at 300 hp), an ultra macho look, a price between US$ 90,000 and US$ 130,000 depending on the extras and a limited production below 300 units, HUH?!... 

There are several ways to bury a successful brand, some of them achieve their purpose in the medium and long term, while others in the short term, but bad practices in any industry are always efficient in that sense, even more than good practices, because the latter require effort, investment and commitment, while the first just need carelessness or dereliction... 

It’s Matchbox a successful brand?... 

I know that many will say: "of course, are you kidding?", but if you compare the current performance of this brand with what happened in the late 60s and early 70s, its one and only Golden Age, you have to question it; yet, I’m sure that Matchbox retains much of its greatness. 

However, something is killing this brand and it’s DISTRIBUTION; this issue is anything but new, I have been talking about it as many other collectors do and I would dare to say that this subject has been getting worse virtually since Mattel took the reins of Matchbox in 1997. 

Ironically, Mattel and its native diecast brand: Hot Wheels, has probably one of the best distribution networks in this segment, if not the best and it makes this distribution issue with Matchbox even more suspicious. 

I have heard, on the other hand, that many collectors around the world, specially in Europe, Australia and South America, are having a hard time getting the latest Adult lines by Hot Wheels, for instance, from the Car Culture line or even models from the Regular lines, but that’s a topic for future reviews...

Now, while distribution is a very serious issue for Matchbox, so much that it could bury this brand and I’m not exaggerating at all about it, it’s just one side of this phenomenon, because you need good figures of production if you want to have something to distribute and that’s precisely what you don’t feel with MBX. 

It’s a matter of fact that, in toys aisles, the proportion between Hot Wheels and Matchbox diecast, in individual card, is 10:1 respectively in the best stocked retail or department stores, 20:1 or 30:1 in the vast majority of stores and the rest just don’t have a single one model of Matchbox... 

Can you see any inconsistency or arbitrariness (carelessness or dereliction) in the policies of Mattel regarding Matchbox?... 

Because I do, but more on this topic later, it’s time to focus on the model introduced in this review, a sample of what makes Matchbox still great, very in spite of its terrible distribution... 

The International CXT was released in 2006, as part of the Adult line Superfast, a very deserved debut for a very nice rendition of this pickup mammoth, with more than 15 iterations so far. 

I got mine with the help of a friend, fellow collector and importer, around 3 years ago; curiously, the card has a sticker on the back, which claims that it was imported from Ecuador and well, I didn’t see any of them locally by the time it was released. 

The model has diecast body and silver plastic chassis, the dose of plastic in this model is pretty much 40% (excluding wheels), which is kind of disappointing, but at least you can see a witty use of it; the level of detail and realism is very good considering the scale. 

A big plus for this model is the paint job in cyan blue and the decoration inspired on a fictitious construction company "INC", that pops up every now and then in the regular lines of this brand, with tampos and/or decals on the side panels, in white, black, yellow and red, it’s indeed quite attractive. 

The windows are clear while the interiors were worked in yellow and the ingenuity I mentioned, is that the mold of the interiors include the side running boards and steps, and also the front fenders, that complement nicely the overall color scheme, the plastic wheels feature Ringed Gear rims design with yellow finishing and it was made in Thailand... 

Pro 12:1-5 "Whoso loveth instruction loveth knowledge: but he that hateth reproof is brutish. A good man obtaineth favor of the LORD: but a man of wicked devices will HE condemn. A man shall not be established by wickedness: but the root of the righteous shall not be moved. A virtuous woman is a crown to her husband: but she that maketh ashamed is as rottenness in his bones. The thoughts of the righteous are right: but the counsels of the wicked are deceit."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

This is more like a pickup made to be a prime mover... The colour scheme is very LEGO like which give a bright and cheerful look... Wonder why the rear of this pickup is flat covered, without the compartment for goods?

Matchbox is indeed a big brand for the kids of my era and I guess the company slowly side into the shadow nonetheless its achieve can never be denied.

chrismandesign said...

Regarding your question pal, I think that the bed is covered just because it makes the mold simpler and probably requires less amount of diecast than an "open" bed... Anyway it looks fine for me and I’m pretty sure that there were bed covers tailored for this purpose, also, it was available the option of hydraulic lifting for the bed (pretty much like the dump trucks, for easier unloading)...

Now, regarding the management of Mattel in the case of Matchbox, it’s pretty baffling... They are announcing new releases, some of them very interesting, albeit the amount of plastic is kind of disappointing, but it matters very little if collectors or simple buyers can’t find them in the toys aisles, which is precisely the case... So, either they’re aware or unaware of the serious issue with distribution, the result will be the extinction of the brand sooner or later, because of the confluence of several factor related, including the boredom of collectors with all those inconsistencies and kids, well, are less and less interested in this kind of toys over time, so... =/