Ford Motor Company ha sido pionera en varios aspectos de su negocio y aunque su mayor contribución a la industria automotriz en conjunto es indudablemente la introducción del concepto de la línea de ensamblaje y la subsecuente producción en masa, hay más en esta marca para admirar...
Precisamente, la producción en masa le permitió a Ford acopiar los recursos financieros para desarrollar vehículos que atenderían la gran mayoría de segmentos del mercado automotor y eso es algo que muy pocas compañías pueden darse el lujo de decir.
Dejando a un lado al otro fabricante de autos más grande de Norteamérica: General Motors (Chrysler sería el tercero, pero ahora es parte de los activos de Fiat, en el conglomerado Fiat Chrysler Automobiles luego, no es "completamente americano"), podría pensar en Mercedes-Benz, la cual puede tener un perfil similar, con un portafolio diversificado de productos.
Uno de esos segmentos que otras compañías simplemente no se atreven a pisar, es el relacionado con los camiones para trabajo pesado, quiero decir, aquellos ranqueados como Clase 7-8 de acuerdo con la clasificación de camiones en los Estados Unidos, pero Ford ha estado allí.
Si bien su presencia ha sido intermitente en este mercado, con periodos cuando esta marca estuvo ausente, Ford ha sido capaz de ofrecer varias opciones en diferentes líneas a través del tiempo, particularmente despues de la II Guerra Mundial.
Sin embargo, cuando estamos hablando de tracto-camiones tándem (aquellos para las cargas más pesadas), deberíamos mirar a la década de los 50s y a la Serie Big Job (Ford F(C)-700 / F(C)-800 / F(C)-900), con el fin de encontrar probablemente los primeros tracto-camiones tándem (doble eje trasero) ofrecidos por la marca del óvalo azul.
Mi invitado para esta publicación es uno de los sucesores de esta antigua línea: el Tracto-Camión Ford CLT-9000 COE (CSM) Cabina de 110" (Camarote Corto), es una Tractomula COE (CSM) Clase 8 Ejes Tándem para Trabajo Pesado y pertenece a la Serie CL (1978-1991), la cual fue el reemplazo para la Serie W (1966-1977) y la Serie H (1961-1966).
No deja de sorprenderme que, en términos generales, los camiones COE (CSM - Cabina Sobre el Motor) no han sido muy populares entre los dueños-operadores en los Estados Unidos (deben haber razones para eso), los Convencionales (Capó Largo) son preferidos por lejos, mientras en Europa la historia es lo opuesto; pero todavia tienen un puñado de fanáticos leales que no temen esparcir el amor por estas bellezas cuadradas, chatas y desproporcionadamente altas.
Con todo, lo que es aún más curioso o aparentemente improbable en la vida real (en realidad no es tan improbable), es la compañía de este Ford CLT-9000 con remolque Cama Baja: un helicóptero y no cualquiera de ellos, NO, sino el Gazelle SA 341 / 342 de 1976, un Helicóptero Multipropósito Ligero de motor turbo eje sencillo, creado por la compañía francesa Sud-Aviation, después conocida como Aérospatiale (actualmente conocida como Eurocopter), usado tanto para operaciones civiles como militares; una unidad tan versátil y eficiente que está todavía en servicio a la fecha...
No tengo reparos en admitir que crecí con diecast de Majorette, no Hot Wheels o Matchbox o Corgi o Polistil o Tomica, sino Majorette y estoy bastante seguro que fui afortunado en ese sentido.
Ya sé que para muchos coleccionistas alrededor del mundo esta marca francesa es completamente desconocida, mientras que para otros es muy dificil de encontrar y muy costosa para considerarla como una compra regular...
Obviamente, no estoy hablando de modelos de la etapa actual de Majorette, ahora propiedad de Simba-Dickie Group, una corporación internacional con sede principal en Alemania, sino sobre modelos hechos en Francia, cuando Majorette era independiente y estaba en su apogeo.
Los disfruté un montón, tal vez porque traté de cuidarlos, aunque los rayones y ruedas desgastadas fueron un problema común debido al juego fuerte; sin embargo, el sistema de suspensión en estos modelos los hace no solo más realistas (los coches reales tiene suspensión, sabes), sino también menos propensos a ese horrible "camber en las ruedas" que modelos sin suspensión desarrollan después del uso pesado.
Como mencioné en una reseña anterior, solo tuve modelos de las Series 200 y 300, pero olvidé mencionar otro modelo de la Serie 3000 (una Chevy Blazer con Camper Caravana), todos ellos fueron regalos de mis padres.
Lo que nunca tuve en mi infancia, fue un solo modelo de la Serie 600 de Majorette y ya que esta línea estuvo siempre en mi lista de deseos, fue maravilloso conseguir un par de ellos (el otro fue publicado aquí), con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 5 años y por un precio muy decente, la espera valió la pena.
Este artículo particular aparentemente fue lanzado en 1983, no estoy bastante seguro, pero el catálogo de ese año lo muestra como parte de surtido de 6 modelos para la línea Super Movers, # 601 (otros fueron añadidos después y la opción de un cargador frontal en vez del helicóptero estuvo también disponible).
Justo como el artículo anterior publicado de esta serie, venía dentro de una caja en cartón delgado tipo funda, con una bandeja plástica transparente, la cual sujeta el modelo; el camión en sí tiene carrocería y chasis en diecast, con sub-chasis en plástico negro, que mantiene los ejes de las ruedas en sus lugares y provee el sistema de suspensión.
El chasis fue dejado sin pintar, quizás recibiendo una delgada capa de laca transparente, mientras la carrocería recibió pintura negra con acabado brillante, complementada por una decoración "cósmica" con tampos y/o calcomanías en rosado, azul y blanco.
Los interiores fueron trabajados en cromado, junto con los tubos de escape, el deflector encima de la cabina es un inserto plástico, pero el conjunto de cornetas fue hecho en diecast; el remolque cama baja fue hecho principlamente en diecast, pintado en plateado con acabado en fina escarcha metálica, pero la rampa en la parte trasera, así como lo que parece un cabrestante grande al frente, son insertos plásticos; las ruedas plásticas son multiparte, presentando rimes rojos, con detalles cromados.
El helicóptero, por otro lado, fue hecho en una escala ligeramente más grande que el camión y tiene una construcción prácticamente 50-50 diecast / plástico; la base, estabilizador y rotor de cola, y parte de la tobera de la turbina de cola fueron hechos en plástico rojo y negro, mientras la parte superior del fuselaje y el resto de la tobera de la turbina de cola fueron hechos en diecast.
El fuselaje recibió un trabajo de pintura en blanco, complementado por una decoración simple "Rescate" sobre los paneles laterales, con tampos azules; los patines de aterrizaje y los interiores fueron moldeados en una sola pieza, pero lucen como insertos, las ventanas fueron tintadas en amarillo, las tres aspas del rotor principales, que pueden ser desplegadas y puedes girarlas, fueron hechas en plástico negro y ambos modelos fueron hechos en Francia...
Ezq 18:20-25 "El alma que pecare, esa morirá; el hijo no llevará el pecado del padre, ni el padre llevará el pecado del hijo; la justicia del justo será sobre él, y la impiedad del impío será sobre él. Más el impío, si se apartare de todos sus pecados que hizo, y guardare todos mis estatutos e hiciere según el derecho y la justicia, de cierto vivirá; no morirá. Todas las transgresiones que cometió, no le serán recordadas; en su justicia que hizo vivirá. ¿Quiero yo la muerte del impío? dice JEHOVÁ el SEÑOR. ¿No vivirá, si se apartare de sus caminos? Más si el justo se apartare de su justicia y cometiere maldad, e hiciere conforme a todas las abominaciones que el impío hizo, ¿vivirá él? Ninguna de las justicias que hizo le serán tenidas en cuenta; por su rebelión con que prevaricó, y por el pecado que cometió, por ello morirá. Y si dijereis: no es recto el camino del SEÑOR; oíd ahora, casa de Israel: ¿no es recto mi camino? ¿no son vuestros caminos torcidos?"
ENGLISH
Ford Motor Company has been pioneer in several aspects of its business and albeit its greatest contribution to the automotive industry as a whole is undoubtedly the introduction of the assembly line concept and the subsequent mass production, there is more in this brand to admire...
Precisely, the mass production allowed Ford to gather the financial means to develop vehicles that would cater the vast majority of segments in the automotive market and that’s something very few companies can afford to say.
Leaving aside the other largest american carmaker: General Motors (Chrysler would be the third, but now it’s part of the assets of Fiat, in the Fiat Chrysler Automobiles conglomerate so, it’s not "completely American"), I could think in Mercedes-Benz, which can have a similar profile, with a diversified portfolio of products.
One of those segments that other companies just don’t dare to tread, is the one related with heavy duty trucks, I mean, those rated as Class 7-8 according to the trucks classification in the United States, but Ford has been there.
While its presence has been intermittent in this market, with periods when this brand was absent, Ford has been able to offer several options in different lines over time, particularly after the World War II.
However, when we are talking about tandem semi-trucks (those for the heavier loads), we should look at the 50s decade and to the Big Job Series (Ford F(C)-700 / F(C)-800 / F(C)-900), in order to find probably the first tandem (double rear axle) semi trucks offered by the brand of the blue oval.
My guest for this publication is one of the successors of this old line: the 1980 Ford CLT-9000 COE Semi Truck 110" Cab (Short Sleeper), it’s a Class 8 Heavy Duty COE Semi Truck Tandem Axle and belongs to the CL Series (1978-1991), which was the replacement for the W Series (1966-1977) and the H Series (1961-1966).
It doesn’t cease to amaze me that, in general terms, the COE (Cab Over Engine) trucks have not been very popular among owners-operators in the United States (there must be reasons for that), the Conventional (Long Hood) are preferred by far, while in Europe the story is the opposite; but they still have a fistful of loyal fans who are not afraid to spread the love for these squared, flat-nosed and disproportionately high beauties.
Yet, what’s even more curious or seemingly unlikely in the real life (actually it’s not that unlikely), is the "companion" of this Ford CLT-9000 with Flatbed Trailer: a helicopter and not any of them, NO, but the 1976 Gazelle SA 341 / 342, a single turbo-shaft engined Multipurpose Lightweight Helicopter created by french company Sud-Aviation, later known as Aérospatiale (currently known as Eurocopter), used for both civilian and military operations; a unit so versatile and efficient that it’s still in service to date...
I have no qualms to admit that I grew with Majorette diecast, not Hot Wheels or Matchbox or Corgi or Polistil or Tomica, but Majorette and I’m pretty sure I was fortunate in that sense.
I already know that for many collectors around the world this french brand is completely unknown, while for others is very difficult to find and very expensive to consider as a regular purchase...
Obviously, I’m not talking about models from the current stage of Majorette, now property of Simba-Dickie Group, an international corporation headquartered in Germany, but about the models made in France, when Majorette was independent and it was in its apogee.
I enjoyed them a lot, maybe because I tried to take care of them, albeit the scratches and worn wheels were a common issue due to hard play; however, the suspension system in these models make them not only more realistic (real cars have suspension, you know), but also less prone to the ugly "wheels camber" that models without suspension develop after heavy use.
As I mentioned in a previous review, I only had models from the 200 and 300 Series, but I forgot to mention another model from the 3000 Series (a Chevy Blazer with Caravan Camper), all of them were gifts from my parents.
What I never had in my infancy, was a single one model of the 600 Series by Majorette and since this line was always in my wishlist, it was marvelous to get a pair of them (the other one was published here), with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 5 years ago and for a very decent price, the wait was worth it.
This particular item apparently was released in 1983, I’m not pretty sure, but the catalog of such year shows it as part of the assortment of 6 models for the Super Movers line, # 601 (others were added later and the option of a front loader instead of the helicopter was also available).
Just like the previous item published from this series, it came inside a thin cardboard holster-type box, with a clear plastic tray, which holds the model; the truck itself has body and chassis in diecast, with a black plastic sub-chassis, that keeps the wheels axles in their places and provides the suspension system.
The chassis was left unpainted, perhaps receiving a thin layer of clear lacquer, while the body received black paint with glossy finishing, complemented by a "cosmic" decoration with tampos and/or decals in pink, blue and white.
The interiors were worked in chrome, along with the exhaust stacks, the cab top deflector is a plastic insert, but the airhorns set was made in diecast; the flatbed trailer was made mainly in diecast, painted in silver with fine metal flake finishing, but the ramp at the rear, as well as what looks like a big winch in front, are plastic inserts; the plastic wheels are multipart, featuring red rimes, with chrome details.
The helicopter, on the other hand, was made in a slightly larger scale than the truck and it has virtually a 50-50 diecast / plastic construction; the base, tail boom and rotor, and part of the turbine tail pipe were made in red and black plastic, while the upper body and the rest of the turbine tail pipe were made in diecast.
The fuselage received a white paint job, complemented by a simple "Rescue" decoration on the side panels, with blue tampos; the landing skids and the interiors were molded in one piece of black plastic, but they look like inserts, the windows were tinted in yellow, the three main rotor blades, which can be deployed and you can rotate them, were made in black plastic and both models were made in France...
Ezq 18:20-25 "The soul that sinneth, it shall die. The son shall not bear the iniquity of the father, neither shall the father bear the iniquity of the son: the righteousness of the righteous shall be upon him, and the wickedness of the wicked shall be upon him. But if the wicked will turn from all his sins that he hath committed, and keep all my statutes, and do that which is lawful and right, he shall surely live, he shall not die. All his transgressions that he hath committed, they shall not be mentioned unto him: in his righteousness that he hath done he shall live. Have I any pleasure at all that the wicked should die? saith the LORD GOD: and not that he should return from his ways, and live? But when the righteous turneth away from his righteousness, and committeth iniquity, and doeth according to all the abominations that the wicked man doeth, shall he live? All his righteousness that he hath done shall not be mentioned: in his trespass that he hath trespassed, and in his sin that he hath sinned, in them shall he die. Yet ye say: the way of the LORD is not equal. Hear now, O house of Israel; is not my way equal? are not your ways unequal?"
2 comments:
Hi pal, in case you have receiving unknown comments recently is actually from me. My son kind of signed in his google account using my laptop and forgotten to sign off so it took me a while to realise and rectifying it. It should be ok now. I'm back and cool to see this awesome set from prime mover to its impressive cargo. I can tell those awesome high amount of diecast in this toy. Must contain a lot of play value to it.
Don’t worry my friend, I know your writing style so it’s kind of difficult for me to be confused about that... On the other hand, you can bet this model has a lot of play value (yeah, I still play with them sometimes, I don’t care about the "you’re too old for that" comments) and definitely it was well made and sturdy... While it lacks of the level of detail in more recent renditions of this kind of vehicles from other brands, we are talking about an item with more than 30 years in the market, so it’s actually outstanding!...
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