Sunday, July 1, 2018

1998 Pontiac Grand Prix - Midsize 2-Door Coupe - NASCAR Winston Cup Series Stock Racing Car / #44 Kyle Petty (Petty Enterprises Two, Inc - Hot Wheels) - 1999 Hot Wheels Racing - Pit Crew Collector Edition Series Diecast Scale 1:64 by Hot Wheels


Muchas cosas han cambiado desde que la primera temporada oficial de carreras NASCAR tuvo lugar, por allá en 1948 y siendo el mayor organismo sancionatorio en existencia, es una buena muestra de la evolución del automovilismo a nivel mundial... 

Como cualquier otra empresa, tuvo que enfrentar los retos del método de "prueba y error", con el fin de encontrar qué es lo más atractivo para los fans y, consecuentemente, lo que le daría a NASCAR el mayor retorno de la inversión publicitaria... 

Hubo tres modalidades de competición consideradas al principio: Modified (Modificados), Roadster y Strictly Stock (Estrictamente de Producción); curiosamente, durante los 40s la Cultura Hot Rod estaba floreciendo y los roadsters fueron muy populares, pero aparentemente no en las carreras, porque esta modalidad fue descartada poco después debido a una pobre recepción entre los fanáticos. 

La modalidad Modified, por otro lado, tuvo una temporada completa en 1948, con 52 carreras en pista de tierra, cumpliendo las expectativas de NASCAR y continua hasta hoy; está designada como NASCAR Whelen Modified Tour en la actualidad y es la única división de rueda descubierta sancionada por esta corporación. 

La tercera modalidad, a saber Strictly Stock, tuvo que esperar hasta 1949, cuando las condiciones de la industria automotriz norteamericana permitieron su introducción (anteriormente las cifras de producción eran muy bajas incluso para satisfacer la demanda interna, ni hablar de suministrar vehículos para carreras), pero ahora es por lejos la más exitosa y rentable modalidad sancionada por NASCAR y está designada en la actualidad como Serie Copa NASCAR Monster Energy. 

La modalidad Strictly Stock , como su nombre implica, involucraba vehículos prácticamente sin modificar con respecto a sus contrapartes de fábrica y probablemente este fue el factor crítico para su enorme éxito: desde un punto de vista estratégico, no hay mejor publicidad para un auto, que ver uno de ellos correr y encontrar luego que es casi idéntico a uno que puedes conseguir en cualquier concesionario de la marca involucrada. 

Eso es precisamente lo que cambió de una forma radical hoy en día: los vehículos que ves corriendo en la Serie Copa (Cup Series) son básicamente un cascarón externo ligeramente diferenciado dependiendo de la respectiva marca de coche y un chasis + marco tubular que es idéntico debajo para todos así que, no hay conexión directa entre ellos y los carros de la vida real. 

En aras del entretenimeinto y la velocidad (y el dinero, mucho dinero), en la Serie Copa (Cup Series) de NASCAR falta algo esencial: los Autos de Producción dejaron de ser autos o de producción en el sentido original de las palabras (que es lo que deberías esperar), son más bien una especie de simuladores, veloces vallas sobre ruedas; comparar la clase original Strictly Stock con la clase Stock Car actual, es como comparar comida natural con comida sintética (como la comida falsa fabricada en China, de la cual escuchamos no hace mucho en noticias): se siente artificial, en un sentido general... 

Ya que NASCAR es una poderosa máquina de hacer dinero y una enorme plataforma de mercadeo para casi cualquier clase de negocio, hay una amplia oferta de souvenires y/o promocionales disponibles como: pines de solapa, morrales de cordón, lentes de sol, chancletas, accesorios para mascota, libros, videos, pijamas, entre otras cosas y obviamente modelos en diecast... 

No conozco mucho de este mercado particular del diecast, porque NASCAR no es tan interesante para mí como otras ramas de los deportes a motor, pero recientemente me di cuenta que la marca líder en ese segmento fue Racing Champions, seguida relativamente cerca por Lionel Racing (antes conocida como Action Racing Collectables). 

Sin embargo, Racing Champions tuvo mejores días y fue rescatada recientemente por Round 2 Corporation (licenciataria también de Johnny Lightning y Auto World), ahora tiene un enfoque diferente en su producción; Lionel Racing es más fuerte que antes y dueña de anteriores competidores, además han habido otros integrantes en este juego de los cuales puedo nombrar algunos: Revell, Winner’s Circle, NASCAR Authentics, RCCA Elite, Team Caliber, ERTL y otros mucho menos conocidos como: University of Legends Racing o Brookfield Collectors Guild, cada uno ofreciendo modelos en diferentes categorías, de Regular a Premium y en diferentes escalas. 

No es de extrañar que Mattel y sus marcas: Hot Wheels y Matchbox (que son fuertes en el enfoque de mercadeo para su negocio), estuvieran interesadas en tomar una tajada de este mercado y al menos desde 1997, Hot Wheels ha estado produciendo modelos en diferentes categorías por alrededor de 10 años. 

Mi invitado para esta publicación pertenece a la Serie Hot Wheels Racing - Pit Crew Collector Edition de 1999, una línea de categoría Premium que muestra cuán lejos puede ir Hot Wheels cuando se pone seria (lo cual no es muy a menudo) y bueno, es contemporánea con los primeros lanzamientos de la única línea Premium de la marca del logo llameante: Hot Wheels 100% luego, esto explica el nivel de calidad logrado aquí. 

Está basado en el Auto de Producción para Carreras Pontiac Grand Prix de 1998, usado en la Serie Copa NASCAR Winston, conducido por Kyle Petty (sí, él es el hijo del legendario Richard Petty y actualmente está retirado como piloto, pero trabajando como comentador para NBC Sports); conseguí este modelo con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más o menos 5 años, venía dentro de una tarjeta grande y gruesa (también ofrecido en caja, sin la Caja de Herramientas). 

Este modelo NASCAR ofrece construcción completa en diecast y se siente pesado en la mano, es un trabajo grandioso de Hot Wheels, no tengo reparos en admitirlo, tiene un excelente nivel de detalle y proporciones, el trabajo de pintura fue hecho en azul oscuro con acabado metalizado, la decoración profusa y realista fue hecha con una combinación de tampos y calcomanías, pero necesitaba un recubrimiento completo de laca transparente para proteger todos esos logos diminutos, ya que ese no es el caso, debe ser manipulado cuidadosamente porque es fácil de pelar; el chasis recibió pintura gris clara con acabado brillante. 

Las ventanas son transparentes, agradablemente moldeadas y recibieron tampos negros, el trabajo en los interiores en blanco es sobresaliente y me encanta, las ruedas son multiparte presentando un bonito diseño de rimes, similar al usado en el coche real, en rojo, pero no tan realista como lo que puedes encontrar en modelos Premium de Lionel Racing (como el presentado aquí) y llantas en caucho lisas con tampos amarillos Goodyear. 

El bonus es una Caja de Herramientas exclusiva, en prácticamente la misma escala, presentando construcción completa en diecast también, con decoración a juego, aunque la calidad lograda no está a la par con el vehículo, pero no me quejo: es un extra y me gustó, finalmente el vehículo y la caja de Herramientas fueron hechos en Tailandia... 

Gal 3:6-12 "Así Abraham creyó a DIOS, y le fue contado por justicia. Sabed, por tanto, que los que son de fe, éstos son hijos de Abraham. Y la Escritura, previendo que Dios había de justificar por la fe a los gentiles, dio de antemano la buena nueva a Abraham, diciendo: en ti serán benditas todas las naciones. De modo que los de la fe son bendecidos con el creyente Abraham. Porque todos los que dependen de las obras de la ley están bajo maldición, pues escrito está: maldito todo aquel que no permaneciere en todas las cosas escritas en el libro de la ley, para hacerlas. Y que por la ley ninguno se justifica para con DIOS, es evidente, porque: el justo por la fe vivirá; y la ley no es de fe, sino que dice: el que hiciere estas cosas vivirá por ellas."

ENGLISH 
Many things have changed since the first official season of NASCAR racing was held, back in 1948 and being the largest sanctioning body in existence, it’s a very good sample of the evolution of motorsports worldwide... 


Like any other venture, it had to face the challenges of the "trial and error" method, in order to find what’s more appealing to fans and accordingly, what would give NASCAR the greatest return on advertising investment... 

There were three modalities of competition considered at the start: Modified, Roadster and Strictly Stock; curiously, during the 40s the Hot Rod Culture was flourishing and roadsters were very popular, but seemingly not in racing, because this modality was discarded shortly after due to a poor reception among fans. 

The modality Modified, on the other hand, had a complete season in 1948, with 52 dirt track races, meeting expectations of NASCAR and continuing until today; it’s designated as NASCAR Whelen Modified Tour currently and is the only open-wheeled division sanctioned by this corporation. 

The third modality, namely Strictly Stock, had to wait until 1949, when the conditions of the american automotive industry allowed its introduction (previously, the figures of production were too low even to meet domestic demand, let alone supply vehicles for racing), but now it’s by far the most successful and profitable modality sanctioned by NASCAR and is currently designated as Monster Energy NASCAR Cup Series. 

The Strictly Stock modality, as its name implies, involved vehicles virtually not modified regarding their factory counterparts and probably it was the critical factor for its huge success: from a strategic point of view, there is no better advertising for a car, than to watch one of them racing and find later that it’s nearly identical to one you can get at any dealer of the brand involved. 

That’s precisely what has changed in a radical way nowadays: the vehicles you see racing in the Cup Series are basically an external shell slightly differentiated depending on the respective car brand and a chassis + tubular frame which is identical underneath for all so, there is no direct connection between them and the cars of the real life. 

For the sake of entertainment and speed (and money, big money), in NASCAR Cup Series something essential is missing: Stock Cars are no longer stock or cars in the original sense of the words (which is what you should expect), they are rather a sort of simulators, fast billboards on wheels; comparing the original Strictly Stock class with the current Stock Car class, is like comparing natural food with synthetic food (like the fake food manufactured in China, of which we heard not so long ago in news): it feels artificial, in a general sense... 

Since NASCAR is a powerful money-making machine and a huge marketing platform for nearly any kind of business, there is a wide offer of souvenirs and/or promotionals available like: lapel pins, drawstring backpacks, sunglasses, flip flops, pet gear, books, videos, sleepwear, among other stuff and obviously diecast models... 

I don’t know much about this particular market of diecast, because NASCAR is not as interesting for me as other branches of motorsports, but recently I realized that the leading brand in that segment was Racing Champions, followed relatively closely by Lionel Racing (previously known as Action Racing Collectables). 

However, Racing Champions had better days and it was recently rescued by Round 2 Corporation (licencee of Johnny Lightning and Auto World), now it has a different approach in its production; Lionel Racing is stronger than before and owner of former competitors, also there have been other players in this game of which I could name some: Revell, Winner’s Circle, NASCAR Authentics, RCCA Elite, Team Caliber, ERTL and others much lesser-known like: University of Legends Racing or Brookfield Collectors Guild, each one offering models in different categories, from Regular to Premium and in different scales. 

It’s no wonder that Mattel and its brands: Hot Wheels and Matchbox (which are heavy on the marketing approach for their business), were interested into take a slice of this market and at least since 1997, Hot Wheels has been producing models in different categories for circa 10 years. 

My guest for this publication belongs to the 1999 Hot Wheels Racing - Pit Crew Collector Edition Series, a line of the Premium category that shows how far Hot Wheels can go when it gets serious (which is not so often) and well, it’s contemporary with the first releases of the only Premium line by the brand of the flaming logo: Hot Wheels 100% so, it explains the level of quality achieved here. 

It’s based on the 1998 Pontiac Grand Prix Stock Racing Car, used in the NASCAR Winston Cup Series, driven by Kyle Petty (yeah, he’s son of the legendary Richard Petty and he’s currently retired as pilot, but working as racing commentator for NBC Sports); I got this model with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, pretty much 5 years ago, it came inside a big and thick card (also available en box, without Tool Box). 

This NASCAR model offers full diecast construction and it feels heavy on your hand, it’s a great work by Hot Wheels, I don’t have any qualms into admit it, it has an excellent level of detail and proportions, the paint job was made in dark blue with metallic finishing, the profuse and realistic decoration was made with a combination of tampos and decals, but it needed a full coat of clear lacquer to protect all those tiny logos, since that’s not the case, it must be handled carefully because it’s easy to peel off; the chassis received light gray paint with glossy finishing. 

The windows are clear, nicely molded and received black tampos, the work on the interiors in white is outstanding and I love it, the wheels are multipart featuring a nice rims design, similar to the one used in the actual car, in red, but not as realistic as what you can you can find in Premium models by Lionel Racing (like the one featured here) and slick rubber tires with yellow Goodyear tampos. 

The bonus is an exclusive Tool Box, in virtually the same scale, featuring full diecast construction too, with matching decoration, albeit the quality achieved for this item is not at par with the vehicle, but I don’t complain: it’s an extra and I liked, finally the vehicle and the Tool Box were made in Thailand... 

Gal 3:6-12 "Even as Abraham believed GOD, and it was accounted to him for righteousness. Know ye therefore that they which are of faith, the same are the children of Abraham. And the Scripture, foreseeing that GOD would justify the heathen through faith, preached before the gospel unto Abraham, saying: in thee shall all nations be blessed. So then they which be of faith are blessed with faithful Abraham. For as many as are of the works of the law are under the curse: for it is written, cursed is every one that continueth not in all things which are written in the book of the law to do them. But that no man is justified by the law in the sight of GOD, it is evident: for, the just shall live by faith. And the law is not of faith: but, the man that doeth them shall live in them."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Lots of details I see .. Yoda says.. Goes to say Hotwheels can really do it if them choose too! It wowed me to even see the crew wagon. Looks awesome when all the NASCAR cars are placed together in the group photo.

chrismandesign said...

Yes, absolutely right pal, Hot Wheels has potential for great things in the adult collector market, but most times that potential is squandered and the reality about this brand is kind of disappointing... I mean, this model looks so good and it was so well made, that it doesn’t seem something made by Hot Wheels, which is quite ironic!...