Tuesday, August 27, 2019

2010 Ford F-150 SVT Raptor (4WD SuperCab / Extended Cab Short Bed) - Full Size Class 2a Light Duty 2-Door Off-Road Pickup Truck (Ford F-150 SVT Raptor) - 2015 MBX Explorers Series 118/120 Diecast Scale 1:79 by Matchbox


Ford se toma muy en serio su rol como líder de las camionetas pickup, particular pero no exclusivamente en los Estados Unidos y no es de extrañar, después de todo, este segmento involucra un gran porcentaje de su facturación... 

No es casualidad que actualmente los tres grandes jugadores de la industria automotriz norteamericana ofrecen la más amplia variedad de modelos y niveles de acabados para camionetas pickup, un privilegio reservado para sedanes familiares hace algunas décadas... 

Alguien podría reclamar que esto es solo una peculiaridad de mercado americano y eso es verdad, parcialmente, porque este fenómeno está tomando al mundo por sorpresa; de otro modo, ¿cómo explicarías que nombres como Mercedes-Benz están involucrados ahora con esta clase de vehículos?... 

Las ventas no mienten y permanecen muy fuertes cuando estamos hablando de camionetas pickup (seguidas de cerca por las VDUs); todo este éxito no vino de la noche a la mañana, las pickups han estado evolucionando desde un vehículo meramente utilitario a uno de estilo de vida por largo tiempo. 

Como he estado planteando en publicaciones relacionadas, prácticamente desde los 50s, hemos visto cambios graduales en la percepción de los consumidores con respecto a las camionetas pickup y en este caso, debemos mencionar la Chevy Cameo Carrier de 1955 (sí, hecha por uno de los rivales por el segundo lugar en ventas para este segmento en EE.UU., que puedes ver aquí). 

La Cameo introdujo una mezcla novedosa que, hasta entonces, no había sido contemplada siquiera por ningún fabricante de autos norteamericano: pickups y lujo, dos términos que no se la llevan bien y desde entonces, poco a poco, las personas se habituaron a camionetas ofreciendo las características y comodidad esperadas en berlinas suntuosas... 

Pero la revolución de las camionetas pickup no es solo acerca del lujo, aunque este aspecto considerado solo representa un gran punto de inflexión, que los creadores de los primeros vehículos de esta tipología nunca habrían anticipado. 

Diseñadores, estilistas e incluso personalizadores privados han encontrado un lienzo en estos vehículos para varios proyectos poco convencionales, como la escandalosa Dodge Ram SRT-10 (de la cual puedes encontrar un gran ejemplo aquí) y sus contrapartes: la Ford SVT F-150 Lightning y la GMC Syclone, todas ellas experimentos de alto rendimiento de fábrica. 

De hecho, la cantidad de camionetas pickup conceptuales ha estado creciendo consistentemente con los años y esto muestra claramente que la notable preferencia por este tipo de vehículos, entre los consumidores, está lejos de ser simplemente una moda pasajera. 

Mi invitada para esta reseña es uno de los conceptos ya mencionados, que, a diferencia de muchos de ellos, se le dió luz verde para producción y ha sido un hit para Ford desde su introducción: la Ford F-150 SVT Raptor (4WD SuperCab / Cabina Extendida Platón Corto) de 2010, una Camioneta Pickup Todo-Terreno de Tamaño Completo Clase 2a para Trabajo Liviano. 

Si Dios permite, habrá tiempo en una publicación futura para hablar más específicamente de este Leviatán luego, por ahora, hablemos brevemente sobre el modelo en diecast y sus características... 

Recuerdo por allá a principios de 2012, cuando publiqué mi primera camioneta de juguete (la cual puedes encontrar aquí), en términos generales, las camionetas pickup eran más bien difíciles de conseguir "en la espesura", en gran parte porque los fabricantes de coches de juguete como: Hot Wheels, Matchbox, Corgi, Majorette y similares, no tenían demasiados de estos modelos en sus catálogos, pero también por causa del odioso fenómeno del acaparamiento / especulación... 

Hasta cierto punto, el mercado del diecast refleja lo que sucede  en el mercado de los carros reales: tomó algún tiempo para las camionetas pickup convertirse en tendencia principal a los ojos de los entusiastas de los autos, pero una vez lograron estar en el centro de atención, llegaron para quedarse... 

Obviamente, los coleccionables adultos y los coches de juguete basados en camionetas pickup son en la actualidad tendencia principal para el coleccionista promedio y el hecho que varios fabricantes de diecast como: Johnny Lighthning, Greenlight, M2 Machines, Racing Champions, aparte de Hot Wheels y Matchbox, están ofreciendo una buena cantidad de modelos de esta clase, es una prueba sólida en ese sentido... 

No obstante, las dinámicas particulares del mercado del diecast hicieron este proceso más tardío al principio, pero también la aceptación generada por estos modelos fue bastante más rápida luego que las camionetas pickup fueron introducidas... 

Simplemente porque varios coleccionistas alrededor del mundo (como el dueño de este blog, quien les habla), en blogs, grupos y foros, estuvieron pidiendo muy a menudo estos productos y supongo que algunas personas sensatas en compañías de diecast finalmente tomaron estas solicitudes en serio, con los resultados que puedes ver hoy en día... 

Este es un asunto de puro sentido común: si escuchas a tus clientes, tus productos tienen más oportunidades de ser exitosos, pero no podrías creer cuán poco escuchan algunas compañías de diecast las quejas y solicitudes de coleccionistas experimentados y bueno, imagino que sus ejecutivos piensan que esto no tendrá consecuencias, pero están bastante equivocados... 

Este es uno de esos casos cuando los ejecutivos en Mattel, a cargo de Matchbox, escucharon nuestras solicitudes, bueno al menos parcialmente, porque la distribución es todavía un problema crítico y a ellos no parece importarles un comino. 

El modelo presentado en esta reseña es un excelente ejemplo de cómo hacer un buen auto de juguete, atractivo para coleccionistas adultos; fue lanzado originalmente en 2010, para la Serie Desert Endurance, parte de la Línea Principal y hasta aquí, todas sus 14 iteraciones han sido modelos de la categoría Regular / Estándar; aparentemente el molde fue modificado en 2015, pero debe ser algo sutil, porque no lo notas a simple vista. 

Pertenece a la Serie MBX Explorers de 2015; justo como cualquier otra camioneta pickup de tamaño completo, fue hecha en una escala más pequeña (reclama ser 1:75, pero es en realidad 1:79) y eso es de esperarse; tiene carrocería en diecast y chasis en plastico negro, la proporción de plástico / diecast es decepcionante, pero al menos el molde es muy bueno y me gusta mucho. 

El trabajo de pintura fue hecho en naranja con acabado metalizado, complementado por una decoración con tampos y/o calcomanías sobre los paneles laterales, en blanco, negro, plateado y rojo, parecido a una temática rally que se ajusta muy bien a este modelo; añadí detalles de pintura para la parrilla y luces frontales, también para las luces de cola y el rim de la llanta de repuesto sobre el platón. 

Tiene interiores en negro y ventanas ahumadas, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Ringed Gear en cromado oscuro y fue hecho en Tailandia... 

Deu 18:9-15 "Cuando entres a la tierra que JEHOVÁ tu DIOS te da, no aprenderás a hacer según las abominaciones de aquellas naciones. No sea hallado en ti quien haga pasar a su hijo o a su hija por el fuego, ni quien practique adivinación, ni agorero, ni sortílego, ni hechicero, ni encantador, ni adivino, ni mago, ni quien consulte a los muertos. Porque es abominación para con JEHOvÁ cualquiera que hace estas cosas, y por estas abominaciones JEHOVÁ tu DIOS echa estas naciones de delante de ti. Perfecto serás delante de JEHOVÁ tu DIOS. Porque estas naciones que vas a heredar, a agoreros y a adivinos oyen; mas a ti no te ha permitido esto JEHOVÁ tu DIOS. Profeta de en medio de ti, de tus hermanos, como yo, te levantará JEHOVÁ tu DIOS; a él oiréis..."

ENGLISH 
Ford takes very seriously its role as leader of pickup trucks, particularly but not exclusively in the United States and it’s no wonder, after all, this segment involves a large percentage of its turnover... 


It’s not accident that currently the big three players of the American automotive industry offer the widest variety of models and trims for pickup trucks, a privilege reserved for family sedans some decades ago... 

Someone could claim that this is just a quirk of the American market and that’s true, partially, because this phenomenon is taking the world by storm; otherwise, how you would explain that names like Mercedes-Benz are now involved with this kind of vehicles?... 

Sales don’t lie and they remain very strong when we are talking about pickup trucks (closely followed by the SUVs); all this success didn’t come overnight, pickups have been evolving from a merely utilitarian vehicle to a lifestyle one for a long time. 

As I have been posing in related publications, virtually since the mid 50s, we have seen gradual changes in the perception of consumers regarding pickup trucks and in this case, we must mention the 1955 Chevy Cameo Carrier (yeah, made by one of the rivals for the second place in sales for this segment in U.S.A., that you can see here). 

The Cameo introduced a novel mixture that, until then, had not even been contemplated by any American carmaker: pickups and luxury, two terms that didn’t get along and ever since, little by little, people get used to trucks offering the features and comfort expected in sumptuous saloons... 

But the pickup trucks revolution is not only about luxury, albeit this aspect considered alone represents a great turning point, that the creators of the first vehicles of this typology would have never anticipated. 

Designers, stylists and even private customizers have found a canvas in these vehicles for several unconventional projects, like the outrageous Dodge Ram SRT-10 (of which you can find a great example here) and its counterparts: the Ford SVT F-150 Lightning and the GMC Syclone, all of them high performance experiments from factory. 

In fact, the amount of concept pickup trucks has been growing consistently over the years and it shows clearly that the remarkable preference by this kind of vehicles, among consumers, is far from being just a fad. 

My guest for this review is one of the concepts already mentioned that, unlike many of them, got the green light for production and it has been a hit for Ford since its introduction: the 2010 Ford F-150 SVT Raptor (4WD SuperCab / Extended Cab Short Bed), a Full Size Class 2a Light Duty 2-Door Off-Road Pickup Truck. 

If GOD allows, there will be time in a future publication to talk more specifically about this Leviathan so for now, let’s talk briefly about the diecast model and its features... 

I remember back in early 2012, when I published my first toy truck (which you can find here), in general terms, pickup trucks were rather difficult to find "in the wild", largely because manufacturers of toy cars like: Hot Wheels, Matchbox, Corgi, Majorette and the like, didn’t have too many of these models in their catalogs, but also because of the hateful hoarding / scalping phenomenon... 

Up to a point, the diecast market reflects what happens in the actual cars market: it took some time for pickup trucks to became mainstream in the eyes of car enthusiasts, but once they got into the spotlight, they came to stay... 

Obviously, adult collectibles and toy cars based on pickup trucks are currently mainstream for the average diecast collector and the fact that several diecast manufacturers like: Johnny Lighthning, Greenlight, M2 Machines, Racing Champions, aside from Hot Wheels and Matchbox, are offering a good amount of models of this kind, is a solid proof in that sense... 

Nonetheless, the particular dynamics of the diecast market made this process more belated at first, but also the acceptation generated by these models was quite faster after pickup truck were introduced, just because several collectors around the world (like the owner of this blog, the one who speaks to you), in blogs, groups and forums, were asking very often for these products and I guess some sensible people at diecast companies finally took those request seriously, with the results you can see nowadays... 

This is a matter of pure common sense: if you listen to your customers, your products have more chances to be successful, but you wouldn’t believe how little some diecast companies hear the complaints and requests of seasoned collectors and well, I guess their executives think that it will have no consequences, but they are pretty wrong... 

This is one of those cases when the executives at Mattel, in charge of Matchbox, heard our requests, well, at least partially, because distribution is still a critical issue and they don’t seem to give a damn. 

The model featured in this review is an excellent example of how to make a good toy car, appealing for adult collectors; it was released originally in 2010, for the Desert Endurance Series, part of the Mainline and so far, all its 14 iterations have been models of the Regular / Standard category; apparently the mold was modified in 2015, but it must be something subtle, because you don’t notice it naked eye. 

It belongs to the 2015 MBX Explorers Series; just like any other full size truck, it was made in a smaller scale (it claims to be 1:75, but actually it’s 1:79) and that’s to be expected; it has diecast body and black plastic chassis, the plastic / diecast proportion is disappointing but at least the mold is very good and I like it very much. 

The paint job was made in orange with metallic finishing, complemented by a decoration with tampos and/or decals on the side panels, in white, black, silver and red, resembling a rally theme that fits very well this model; I added painted details for the front lights and grille, also for the tail lights and the rim of the spare wheel on the bed. 

It has black interiors and smoked windows, the plastic wheels feature Ringed Gear rims design in dark chrome and it was made in Thailand... 

Deu 18:9-15 "When thou art come into the land which the LORD thy GOD giveth thee, thou shalt not learn to do after the abominations of those nations. There shall not be found among you any one that maketh his son or his daughter to pass through the fire, or that useth divination, or an observer of times, or an enchanter, or a witch, or a charmer, or a consulter with familiar spirits, or a wizard, or a necromancer. For all that do these things are an abomination unto the LORD: and because of these abominations the LORD thy GOD doth drive them out from before thee. Thou shalt be perfect with the LORD thy GOD. For these nations, which thou shalt possess, hearkened unto observers of times, and unto diviners: but as for thee, the LORD thy GOD hath not suffered thee so to do. The LORD thy GOD will raise up unto thee a Prophet from the midst of thee, of thy brethren, like unto me; unto him ye shall hearken..."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I recently experienced a burst tyre while driving my in-law’s van and getting the spare tyre from underneath the veh is not cool at all. So this truck makes its tyre a lot more visible and accessible when such incidents happened.

chrismandesign said...

I guess the truck the mentioned, pal, is a compact one, since usually they feature the spare wheel in such awkward place... Uhmmm, while this one has plenty of space for a spare wheel on the bed, the wheels in the SVT Raptor are humongous so I’m pretty sure changing a flat tire in this truck is anything but fun... However, for those who love big and capable pickup trucks, with pretty serious off-road features, the Raptor is a great option; I would love to own a real one, but the asking price is very high here, so much that it’s part of the Premium segment of utilitarian vehicles!...