Sunday, September 1, 2019

1998 Jeep Jeepster Concept - Compact 2+2 Seater Open-Bodied Off-Road Crossover Concept Vehicle (Collector 922) 1999 First Editions Series 17/26 Diecast Scale 1:58 plus 1998 Jeep Jeepster Concept - Compact 2+2 Seater Open-Bodied Off-Road Crossover Concept Vehicle (Collector 003) 2000 Future Fleet 2000 Series 3/4 Diecast Scale 1:58 by Hot Wheels


El Jeep ha tratado de estar vigente desde la introducción del primer vehículo con su nombre: el Camión del Ejército de los EE.UU., ​1/4 de tonelada, 4×4, para Comando de Reconocimiento, que vio la luz durante la II Guerra Mundial... 

Este foco en mantenerse al día es absolutamente coherente con un producto que se convirtió en marca y una marca que se convirtió en el sustantivo para designar su propia tipología: no ha sido una tarea fácil... 

Hasta ahora, Jeep ha pertenecido a cinco compañías diferentes: Willis-Overland, Kaiser-Jeep, American Motors Corporation, Chrysler y en la actualidad Fiat Chrysler Automobiles (FCA); durante estos cambios de dueños, ha tenido sus altibajos. 

Teniendo en mente todo este trasfondo, podrías entender porque ha sido tan difícil para Jeep mantener su identidad y evolucionar como producto / marca al mismo tiempo. 

Sin embargo, de alguna forma Jeep se las ha arreglado para establecer un vínculo con el pasado, con el Jeep original, mientras explora diferentes ideas que podrían enriquecer el concepto detrás de este vehículo, enfoques que podrían añadir relevancia y versatilidad a su propósito utilitario. 

Una de esas exploraciones es mi invitado para esta publicación: el Jeep Jeepster Concept de 1998, un Vehículo Conceptual Compacto 2+2 Plazas Todoterreno de Carrocería Descubierta Crossover que trató de mezclar en un solo paquete un Auto Deportivo y un Todoterreno capaz, con el pedigrí de un Wrangler. 

Si bien la recepción de este vehículo conceptual entre los periodistas automovilísticos fue más bien tibia y bueno, las expectativas fueron realmente altas con esta clase de crossovers, definitivamente rescato el diseño exterior general, porque estaba lejos de ser soso. 

El gran acierto del Jeepster de 1998 desde el punto de vista del estilo, es que fue inspirado en un automóvil exótico y singular: el Willis-Overland Jeepster de 1948 - 1950 y, hasta cierto punto, también por el Kaiser Jeep Jeepster Commando de 1966 - 1973

Las señales del diseño original están allí, es simplemente innegable, pero luce contemporáneo, incluso hoy en día y eso es lo que esperas de un buen concepto retrofuturista; no obstante, las desventajas están en el lado funcional / práctico, donde no era tan brillante como la apariencia prometía. 

Con todo, el concepto no fue descartado del todo, el vehículo original tomado como base era demasiado único para hacerlo y desperdiciar semejante activo de diseño sería un despropósito. 

Después de todo, la nostalgia es una fuerza poderosa entre los entusiastas de los coches y, por tanto, un argumento de ventas poderoso también así que, recientemente, este año para ser preciso, fue revelada una nueva interpretación del Jeepster, esta vez con la insignia Commando y de nuevo, luce realmente genial y agresivo, ¡mucho más que su antigua contraparte!... 

Cuanto más miro la oferta actual de las Líneas Principales por Hot Wheels y Matchbox, colgada en las gancheras de las tiendas minoristas de cadena (mercado primario), más estoy convencido que el pasado es el camino a seguir si quiero encontrar algo interesante como coleccionista adulto... 

En 2012, cuando empecé a coleccionar vehículos en diecast en serio, encontré que los lanzamientos más viejos de estas marcas fueron más atractivos que los más recientes, aunque no sabía las razones concretas detrás de esa percepción... 

Ahora que estoy al tanto de esas razones, estoy feliz de haber encontrado buenos artículos para mi colección, sin mucho problema y a un precio muy decente, mayoritariamente a través del mercado secundario; porque hoy en día, bueno, se está haciendo más difícil, más caro y menos satisfactorio hacer eso... 

Mis gustos han evolucionado a un ritmo rápido y soy mucho más exigente con respecto a lo que estoy consiguiendo a cambio de mi dinero ganado con esfuerzo (considero una soberana idiotez desperdiciar dinero en basura sobrevaluada y cosas como esa abundan últimamente); pero eso no significa que no aprecio un modelo bonito de lanzamientos más antiguos para la categoría Regular y hay buenas razones para eso. 

Conseguí un par de Jeepsters para esta reseña, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace casi 9 años (mercado secundario) y, por esa época, era imposible conseguirlos a través del mercado primario de todas maneras. 

Este modelo fue diseñado por Mark Jones, fue lanzado en 1999 para la Línea Principal y todas sus 11 iteraciones permanecieron como parte de la categoría Regular, hasta 2009, cuando fue descontinuado. 

El trabajo de Jones en esta réplica a escala es muy bueno en términos del parecido con el carro real y las proporciones, pero la característica más notable en este modelo es la buena dosis de diecast, en la carrocería y el chasis: a pesar de las singularidades del Jeepster, se siente pesado en la mano. 

Un problema importante con este modelo es cómo fueron trabajados los guardafangos plásticos (parte del molde de los interiores), su acabado brillante los hace lucir baratos, feos, poco realistas; habrían sido grandemente beneficiados por una textura sutil, la cual era perfectamente posible con la tecnología en moldes disponible en ese momento, pero ya sabemos como funciona la política de recorte de costos en Mattel para arruinar buenas ideas. 

Otro problema estuvo en el diseño de la burbuja en la tarjeta, que dobló parte del bómper delantero, como puede verse en las fotos; otro motivo por el cual mantener coleccionables en sus empaques, particularmente del tipo tarjeta, es tonto y perjudicial para un modelo.

La primera muestra pertenece a la Serie First Editions de 1999, el debút del modelo, mientras que el segundo pertenece a la Serie Future Fleet 2000 de 2000; la construcción general para ambos modelos es idéntica. 

El trabajo de pintura para el primero fue hecho en rojo con acabado brillante, reproduciendo la pinta del vehículo conceptual real, complementado por tampos y/o calcomanías para los emblemas Jeepster sobre los paneles laterales y un logo de Hot Wheels al lado izquierdo, hechos en plateado y negro; para el segundo fue hecho en negro con acabado brillante, complementado por una decoración no demasiado llamativa con tampos y/o calcomanías, sobre los paneles laterales, en plateado, azul metalizado y rojo. 

El chasis en este último recibió pintura plateada con acabado Metalflake y añadí toques de pintura para las luces frontales y traseras... 

Los interiores fueron trabajados en negro para ambos modelos, las ventanas, por otra parte, son ahumadas y tintadas en azul, recibiendo tampos plateados y negros respectivamente; las ruedas plásticas en ambas réplicas presentan diseño de rimes 5 Spoke en cromado y fueron hechos en Malasia... 

Hch 6:3-10 "Buscad, pues, hermanos, de entre vosotros a siete varones de buen testimonio, llenos del Espíritu Santo y de sabiduría, a quienes encarguemos de este trabajo. Y nosotros persistiremos en la oración y en el ministerio de la palabra. Agradó la propuesta a toda la multitud; y eligieron a Esteban, varón lleno de fe y del Espíritu Santo, a Felipe, a Prócoro, a Nicanor, a Timón, a Parmenas, y a Nicolás prosélito de Antioquía; a los cuales presentaron ante los apóstoles, quienes, orando, les impusieron las manos. Y crecía la palabra del SEÑOR, y el número de los discípulos se multiplicaba grandemente en Jerusalén; también muchos de los sacerdotes obedecían a la fe. Y Esteban, lleno de gracia y de poder, hacía grandes prodigios y señales entre el pueblo. Entonces se levantaron unos de la sinagoga llamada de los libertos, y de los de Cirene, de Alejandría, de Cilicia y de Asia, disputando con Esteban. Pero no podían resistir a la sabiduría y al Espíritu con que hablaba."

ENGLISH 
The Jeep has tried to stay current since the introduction of the first vehicle with its name: the U.S. Army Truck, ​1/4-ton, 4×4, Command Reconnaissance, that saw the light during the II World War... 


This focus into keeping up is absolutely coherent with a product that became a brand and a brand that became a noun to designate its own typology: it has not been an easy task... 

Until now, Jeep has belonged to five different companies: Willis-Overland, Kaiser-Jeep, American Motors Corporation, Chrysler and currently Fiat Chrysler Automobiles (FCA); during these owner changes, it has had its ups and downs. 

Bearing in mind all this background, you could understand why it has been so difficult for Jeep to keep its identity and evolve as product / brand at the same time. 

However, somehow Jeep has managed to establish a link with the past, with the original Jeep, while explores different ideas that could enrich the concept behind this vehicle, approaches that could add relevance and versatility to its utilitarian purpose. 

One of these explorations is my guest for this publication: the 1998 Jeep Jeepster Concept, a Compact 2+2 Seater Open-Bodied Off-Road Crossover Concept Vehicle that tried to mix in a single package a Sports Car and a capable Off-Road, with the pedigree of a Wrangler. 

While the reception of this concept vehicle among automotive journalists was rather lukewark and well, the expectations were really high with this kind of crossovers, I definitely rescue the overall exterior design, because it’s far from being bland. 

The great success of the 1998 Jeepster from the style standpoint, is that it was inspired by an exotic and singular automobile: the 1948 - 1950 Willis-Overland Jeepster and up to a point, also by the 1966 - 1973 Kaiser Jeep Jeepster Commando

The original design cues are there, it’s just undeniable, but it looks contemporary, even nowadays and that’s what you expect from a good retrofuturistic concept; nonetheless, the drawbacks are in the functional / practical side, where it was not as brilliant as the appearance promised. 

Yet, the concept was not discarded completely, the original vehicle taken as basis was too unique to do so and squander such a design asset would be a blunder. 

After all, nostalgia is a powerful force among car enthusiasts and hence, a powerful sales pitch too so recently, this year to be precise, it was revealed a new rendition of the Jeepster, this time with the Commando insignia and again, it looks really cool and aggresive, much more than its older counterpart!... 

The more I look the current offer of Mainlines by Hot Wheels and Matchbox, hanging on the pegs of chain retail stores (primary market), the more I’m convinced that past is the way to go if I want to find something interesting as adult collector... 

In 2012, when I started to collect seriously diecast vehicles, I found that older releases of these brands were more appealing than the more recent ones, albeit I didn’t know the concrete reasons behind that perception... 

Now that I’m aware of those reasons, I’m glad to having found good items for my collection, without much trouble and at a very decent price, mostly through the secondary market; because nowadays, well, it’s getting harder, more expensive and less satisfying to do that... 

My tastes have evolved at a fast pace and I’m much more demanding regarding what I’m getting in exchange for my hard earned money (I consider a sovereign idiocy to waste money on overpriced rubbish and things like that abound lately); but it doesn’t mean that I don’t appreciate a nice model from the older releases for the Regular category, and there are good reasons for that. 

I got a pair of Jeepsters for this review, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, almost 9 years ago (secondary market) and, by that time, it was impossible to get them through the primary market anyway. 

This model was designed by Mark Jones, it was released in 1999 for the Mainline and all its 11 iterations remained as part of the Regular category, until 2009, when it was discontinued. 

The Jones’ work on this scale replica is very good in terms of resemblance with the actual car and proportions, but the most remarkable feature in this model is the good dose of diecast, in the body and chassis: despite the singularities of the Jeepster, it feels heavy in the hand. 

An important issue with this model is how it were worked the plastic fenders (part of the mold of the interiors), their glossy finishing makes them look cheap, ugly, unrealistic; they would have been greatly benefited by a subtle texture, which was perfectly possible with the technology in molds available at that moment, but we already know how the cost-cutting policy works in Mattel to ruin good ideas. 

Another issue was in the design of the bubble in the card, that bent part of the front bumper, as it can be seen in the pictures; another reason why keeping collectibles in their packaging, particularly the card type, is foolish and harmful for a model.

The first sample belongs to the 1999 First Editions Series, the debut of the model, while the second one belongs to the 2000 Future Fleet 2000 Series; the overall construction for both models is identical. 

The paint job for the first one was made in red with glossy finishing, reproducing the look of the actual concept vehicle, complemented by tampos and/or decals for the Jeepster emblems on the side panels and a Hot Wheels logo on the left side, made in silver and black; for the second one it was made on black with glossy finishing, complemented by a not too flashy decoration with tampos and/or decals, on the side panels, in silver, metallic blue and red. 

The chassis in the latter received silver paint with Metalflake finishing and I added painted touches for the front and rear lights... 

The interiors were worked in black for both models, the windows, on the other hand, are smoked and blue tinted, receiving silver and black tampos respectively; the plastic wheels on both replicas feature 5 Spoke rims design in chrome and they were made in Malaysia... 

Act 6:3-10 "Wherefore, brethren, look ye out among you seven men of honest report, full of the Holy Ghost and wisdom, whom we may appoint over this business. But we will give ourselves continually to prayer, and to the ministry of the word. And the saying pleased the whole multitude: and they chose Stephen, a man full of faith and of the Holy Ghost, and Philip, and Prochorus, and Nicanor, and Timon, and Parmenas, and Nicolas a proselyte of Antioch: whom they set before the apostles: and when they had prayed, they laid their hands on them. And the word of GOD increased; and the number of the disciples multiplied in Jerusalem greatly; and a great company of the priests were obedient to the faith. And Stephen, full of faith and power, did great wonders and miracles among the people. Then there arose certain of the synagogue, which is called the synagogue of the Libertines, and Cyrenians, and Alexandrians, and of them of Cilicia and of Asia, disputing with Stephen. And they were not able to resist the wisdom and the spirit by which he spake."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

The front bears the Jeep look and the rear has the saloon car or SUV look. The combination is pretty refreshing. I have seen Jeep brand in my country but very few and mainly the classic model. To know that the company had gone through the hands of 5 companies feels like a Jeep’s life facing tough terrains.

chrismandesign said...

Yep, this vehicle screams Jeep and that’s exactly what it should do, but you feel that it’s something else too, it definitely has a touch of sportiness... Jeep has had official distributors in my homeland also, with gaps for some years, but it has been consistent in general terms. Currently it’s sold along with products by Chrysler, Dodge and obviously Fiat... Five owners in pretty much 76 years of existence, could be a bit too much, but at least Jeep has managed to remain fully identifiable among the crowd of Off-Road vehicles available currently, that’s a great feat actually!...