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Entre los múltiples temas que llegan a mi mente para abordar en este blog, hubo uno que llamó poderosamente mi atención en estos días y ese este término "imprescindible" ("must-have" o "must have"), usado para referirse a esos coleccionables o en este caso particular, esos modelos en diecast que se supone debes tener en tu colección...
Parece una expresión muy popular que escuchas o lees en cualquier lado: en blogs, grupos, foros, perfiles de redes sociales es "la moda"; se convirtió en una especie de "muletilla" o "palabra emblemática", parte de la "jerga" del coleccionismo, aparentemente...
No obstante, me hace preguntarme: ¿este término "imprescindible" es un asunto de coleccionistas o de alguien más, porque, bueno, el hecho que es usado muy a menudo, no significa que "pertenece" a nuestra afición per-se, ¿cierto?...
Podrá sonar como una mera sutileza, algo de lo que no vale la pena discutir, un asunto de terminología y eso es todo; pero una vez lo consideras con más calma, encontrarás que este término "imprescindible" es más ajeno al coleccionismo de lo que la mayoría de personas se atreven a pensar...
Ahora, debemos empezar por establecer algo bastante básico y con todo, algo que la gente tiende a omitir la mayoría de ocasiones: el coleccionismo es una ACTIVIDAD AUTO-MOTIVADA y este solo hecho tiene varias implicaciones, particularmente en qué y por qué coleccionamos: nunca ha sido lo mismo comprar coleccionables que ser coleccionista, como muchos asumen.
Si esta es una actividad auto-motivada y lo es de seguro, entonces lo haces porque quieres; nadie puede forzarte a ser un coleccionista o a apreciar el coleccionismo, quizás alguien podría sugerirte, pero dependen de ti y solo de ti decidir si vale la pena tu tiempo y tu dinero: cualquiera puede comprar coleccionables, pero ser coleccionista no es para todos.
Si lo haces porque quieres, entonces, siguiendo este razonamiento lógico, consigues lo que quieres para tu colección: nadie puede decidir por ti sobre este asunto, depende de ti de nuevo luego, no importa en absoluto si un coleccionable particular es el más popular o el mejor vendido, como coleccionista te importan un bledo esas cosas, si no lo quieres, simplemente no puedes ser tentado o forzado a comprarlo, así de simple.
No coleccionas para complacer a otros o para complacer tu ego o para mostrar cuán rico eres, eso es infantil, imbécil; coleccionas porque te encanta, es significativo para ti y eres lo suficientemente adulto como para saber qué y por qué coleccionar, a través del conocimiento que acopias en esta afición.
En ese sentido, el concepto de "imprescindible" es completamente ajeno a nosotros, no tiene lugar en la "argot" de los coleccionistas, porque implica que alguien más ha tomado la decisión que un coleccionable particular se supone que debes tenerlo en tu colección, alguien más está pensando y decidiendo por ti: bien, eso es "más o menos" un insulto a nuestra inteligencia...
Si eres un coleccionista, no se supone que impongas a alguien más que "debe ser coleccionado", porque es un atrevimiento y no permites a otros imponer un "imprescindible" para tu colección, porque tienes tus propios criterios y no eres un idiota adicto a las compras, ¿correcto?...
Entonces, la próxima vez que te sientas tentado a usar el término "imprescindible" como coleccionista, simplemente no lo hagas: tu colección está compuesta por los artículos que quieres, aquellos que importan o significan algo para ti y no necesariamente para alguien más, lo cual está bien, no hay artículos "imprescindibles".
Quiero decir, no hay siquiera artículos "imprescindibles" propios: te gustan algunos artículos en tu colección mucho más que otros, por diferentes razones y también puedes tener una lista de deseos, pero no es como, sí no tienes cierto coleccionable, tu vida dejó de tener sentido o algo por el estilo; como adulto en general y como coleccionista en particular, aprendes a dejar ir algunas cosas y lo superas, puedes vivir con eso (o sin eso), tu vida continua...
El término "imprescindible" se ajusta mejor a los compradores y promotores de marca, porque ellos asumen que comprar es el objetivo definitivo de tu vida o que estás obligado coleccionar lo que "está de moda" en este mercado y entonces alguien más alcanza la cuota de ventas...
Hablando de eso, exploro de vez en cuando el catálogo de modelos de diseñador / conceptuales / de fantasía / licenciados internamente de Hot Wheels, simplemente porque me gustan, aprecio el trabajo de compañeros diseñadores, aunque no todo se ajusta a mi gusto y, a propósito, esta es la clase de modelos que verdaderamente definen esta marca, si lo dudas, echa un vistazo a los "Dulces 16", los primeros productos lanzados por la marca del logo llameante en 1968...
Sé que algunos coleccionistas adultos no soportan los modelos de diseñador / conceptuales / de fantasía / licenciados internamente, otros piensan que son solo un "mal necesario" y eso es respetable, pero esto no impide que tenga un lugar para ellos en mi colección; después de todo, realmente no necesito que otros estén de acuerdo conmigo en este asunto: es mi decisión, una decisión consciente, pensar por mí mismo no es una carga para mí.
Solo los diseñadores pueden entender la relevancia de esta clase de modelos y algunos de ellos pueden ser bastante atractivos desde un punto de vista estético, también algunas veces ofrecen mejores características que sus contrapartes licenciadas externamente, con todo, no estoy desconociendo que algunos modelos de esta clase simplemente no dan la talla...
Estoy introduciendo dos invitados pertenecientes a esta tipología subestimada, dos muestras más de vehículos imaginados por las mentes inquietas de diseñadores internos en Hot Wheels; el primero es el Rodger Dodger, un modelo diseñado por Larry Wood, lanzado originalmente en 1974, con construcción completa en diecast (carrocería, chasis y motor sobresaliente) y lejanamente inspirado en el Dodge Charger SE de 1973 con opción de Ventana Ópera Triple; el otro es el Twinduction, desarrollado por John Violette, un diseñador que trabajó para Hot Wheels 5 años (2006-2011), pero dejó algunos modelos buenos en su camino...
Los conseguí en el mercado secundario, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 7 años; el Rodger Dodger venía en tarjeta, pero el Twinduction era parte de un 10-Pack, así que tuve que convencer a mi amigo para dividir el paquete, con el fin de venderme solo los modelos en los que estaba interesado y el estuvo de acuerdo en hacerlo; ambos pertenecen a la categoría Regular...
Mi Rodger Dodger es parte del primer rediseño del molde, hecho en 2000 para cambiar el chasis en diecast por uno plástico (como siempre, con el fin de abaratar el producto y arruinarlo gradualmente); pertenece a la Serie Spares ’N Strikes de 2002, parte de la Línea Principal, este rediseño tuvo al menos 27 iteraciones entre 2000 y 2013, hubo otro rediseño en 2015.
Tiene carrocería y motor sobresaliente en diecast, mientras el chasis es plástico con acabado cromado; el trabajo de pintura fue hecho en verde con acabado Metalflake, complementado por tampos y/o calcomanías sobre los paneles laterales, techo y capó, en negro, blanco, dorado y rojo; las ventanas son transparentes, mientras los interiores fueron trabajados en beige, con un muy buen nivel de detalle para un artículo básico y las ruedas plásticas presentan diseño de rimes 5 Spoke en cromado.
El Twinduction, por otro lado, es el debút de este modelo que a mediados de 2012 se rediseño para hacer el motor sobresaliente parte de la carrocería y en el proceso, reducir su nivel de detalle y atractivo general; este modelo ha sido siempre parte de la Línea Principal, a diferencia del Rodger Dodger que también fue producido para líneas Adultas y De Lujo, tuvo al menos 16 iteraciones.
Tiene carrocería y motor sobresaliente en diecast, con chasis en plástico negro; el trabajo de pintura fue hecho en naranja con acabado Metalflake, complementado por tampos y/o calcomanías sobre el techo y capó, en púrpura claro y blanco, también para las luces frontales; me gusta la manera en que el molde para los interiores fue usado para añadir más detalles al capó y los paneles laterales, que incluyen un par de escapes a cada lado, todo cromado; las ventanas son ahumadas mientras que las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Phil Riehlman 5 Spoke en cromado y ambos fueron hechos en Malasia...
Hch 10:21-29 "Entonces Pedro, descendiendo a donde estaban los hombres que fueron enviados por Cornelio, les dijo: he aquí, yo soy el que buscáis; ¿cuál es la causa por la que habéis venido? Ellos dijeron: Cornelio el centurión, varón justo y temeroso de DIOS, y que tiene buen testimonio en toda la nación de los judíos, ha recibido instrucciones de un santo ángel, de hacerte venir a su casa para oír tus palabras. Entonces, haciéndoles entrar, los hospedó. Y al día siguiente, levantándose, se fue con ellos; y le acompañaron algunos de los hermanos de Jope. Al otro día entraron en Cesarea. Y Cornelio los estaba esperando, habiendo convocado a sus parientes y amigos más íntimos. Cuando Pedro entró, salió Cornelio a recibirle, y postrándose a sus pies, adoró. Más Pedro le levantó, diciendo: levántate, pues yo mismo también soy hombre. Y hablando con él, entró, y halló a muchos que se habían reunido. Y les dijo: vosotros sabéis cuán abominable es para un varón judío juntarse o acercarse a un extranjero; pero a mí me ha mostrado DIOS que a ningún hombre llame común o inmundo; por lo cual, al ser llamado, vine sin replicar. Así que pregunto: ¿por qué causa me habéis hecho venir?"
ENGLISH
Among the multiple topics that come to my mind to address in this blog, there was one that drew my attention powerfully on these days and is this "must-have" (or "must have") term, used to refer to those collectibles or in this particular case, those diecast models that you’re supposed to have in your collection...
It seems a very popular expression that you hear or read almost anywhere: in blogs, groups, forums, social media profiles is "the fad"; it became some sort of "tag" or "emblematic word", part of the "jargon" of collectionism, apparently...
Nonetheless, it makes me wonder: this "must-have" term is a matter of collectors or of someone else, because, well, the fact that it’s used very often, doesn’t mean that it "belongs" to our hobby per-se, right?...
It might sound like a mere subtlety, something that is not worth discussing, a matter of terminology and that’s it; but once you consider it more calmly, you will find that this "must-have" term is more alien to collectionism than what most people dare to think...
Now, we should begin by establishing something pretty basic and yet, something that people tend to skip most times: collectionism is a SELF-MOTIVATED ACTIVITY and this fact alone has several implications, particularly on what and why we collect: it has never been the same buying collectibles than being a collector, as many assume.
If this is a self-motivated activity and it’s for sure, then you do it because you want it; nobody can force you to be a collector or to appreciate collectionism, perhaps someone could suggest you, but it’s up to you and only you to decide if it’s worth of your time and money: anybody can buy collectibles, but being a collector is not for everyone.
If you do it because you want it, then, following this logical reasoning, you get what you want for your collection: nobody can decide for you about this matter, it’s up to you again so, it doesn’t matter at all if a particular collectible is the most popular or the best seller, as collector you don’t give a damn about those things, if you don’t want it, you just cannot be tempted or forced to buy it, is that simple.
You don’t collect to please others or to please your ego or to show how rich you are, that’s childish, moronic; you collect because you love it, it’s meaningful for you and you’re adult enough to know what and why to collect, through the knowledge you gather in this hobby.
In that sense, the "must-have" concept is completely alien to us, it has no place in the "slang" of collectors, because it implies that someone else has made the decision that a particular collectible is supposed to be in your collection, someone else is thinking and deciding for you: well, that’s "pretty much" an insult to our intelligence...
If you’re a collector, you’re not supposed to impose someone else what "must be collected", because it’s a dare and you don’t let others to impose a "must-have" for your collection, because you have your own criteria and you’re not an idiot shopaholic, right?...
Then, next time you’re tempted to use the term "must-have" as collector, just don’t do it: your collection is comprised by the items you want, those that matter or mean something for you and not necessarily for someone else, which is fine, there are no "must-have" items.
I mean, there are not even "must-have" items of your own: you like some items in your collection much more than others, for different reasons and you can have a wishlist too, but it’s not like, if you don’t have a certain collectible, your life ceased to make sense or something like that; as adult in general and as collector in particular, you learn to let some things go and you get over it, you can live with it (or without it), your life continues...
The "must-have" term suits better to buyers and brand promoters, because they assume that buying is the ultimate goal of your life or that you’re bound to collect what’s "hot" in this market and then someone else can reach the sales quota...
Speaking of which, I explore occasionally the catalog of designer / concept / fantasy / internally licensed models by Hot Wheels, just because I like them, I appreciate the work of fellow designers, albeit not everything fits my taste and, by the way, this is the kind of models that truly define this brand, if you doubt about it, take a look at the "Sweet 16", the first products released by the brand of the flaming logo in 1968...
I know that some adult collectors cannot bear designer / concept / fantasy / internally licensed models, others think that they are just a "necessary evil" and that’s respectable, but it doesn’t prevent me to have a place for them in my collection; after all, I really don’t need others to agree with me on this matter: it’s my decision, a conscious decision, thinking by myself is not a burden for me.
Only designers can understand the relevance of this kind of models and some of them can be quite appealing from an aesthetical standpoint, also sometimes they offer better features than their externally licensed counterparts, yet, I’m not ignoring that some models of this kind just don’t hit the mark...
I’m introducing two guests belonging to this underrated typology, two more samples of vehicles imaginated by the restless minds of in-house designers at Hot Wheels; the first one is the Rodger Dodger, a model designed by Larry Wood, originally released in 1974, with full diecast construction (body, chassis and protruding engine) and loosely inspired by the 1973 Dodge Charger SE with Triple Opera Window option; the other is the Twinduction, developed by John Violette, a designer who worked for Hot Wheels 5 years (2006-2011), but left some good models on his way...
I got them through the secondary market, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 7 years ago; the Rodger Dodger came carded, but the Twinduction was part of a 10-Pack, so I had to convince my friend to split the pack, in order to sell me only the models I was interested in and he agreed to do so; both belong to the Regular category...
My Rodger Dodger is part of the first retooling of this model, made in 2000 to change the diecast chassis for a plastic one (as always, in order to cheapening the product and ruining it gradually); it belongs to the 2002 Spares ’N Strikes Series, part of the Mainline, this retooling had at least 27 iterations between 2000 and 2013, there was another retooling in 2015.
It has diecast body and protruding engine, while the chassis is plastic with chrome finishing; the paint job was made in green with Metalflake finishing, complemented by tampos and/or decals on the side panels, roof and hood, in black, white, golden and red; the windows are clear, while the interiors were worked in beige, with a very good level of detail for a basic item and the plastic wheels feature 5 Spoke rims design in chrome.
The Twinduction, on the other hand, is the debut of this model that in mid 2012 received its retooling to make the protruding engine part of the body and in the process, reducing its level of detail and overall attractive; this model has been always part of the Mainline, unlike the Rodger Dodger that was produced as well for Adult and De Luxe lines, it had at least 16 iterations.
It has diecast body and protruding engine, with black plastic chassis; the paint job was made in orange with Metalflake finishing, complemented by tampos and/or decals on the roof and hood, in light purple and white, also for the front lights; I like the way the mold for the interiors was used to add more details to the hood and the side panels, that include a pair of exhaust on each side, everything chrome; the windows are smoked, while the plastic wheels feature Phil Riehlman 5 Spoke rims design in chrome and both were made in Malaysia...
Act 10:21-29 "Then Peter went down to the men which were sent unto him from Cornelius; and said, behold, I am he whom ye seek: what is the cause wherefore ye are come? And they said: Cornelius the centurion, a just man, and one that feareth GOD, and of good report among all the nation of the Jews, was warned from GOD by a holy ange to send for thee into his house, and to hear words of thee. Then called he them in, and lodged them. And on the morrow Peter went away with them, and certain brethren from Joppa accompanied him. And the morrow after they entered into Caesarea. And Cornelius waited for them, and had called together his kinsmen and near friends. And as Peter was coming in, Cornelius met him, and fell down at his feet, and worshipped him. But Peter took him up, saying: stand up; I myself also am a man. And as he talked with him, he went in, and found many that were come together. And he said unto them: ye know how that it is an unlawful thing for a man that is a Jew to keep company, or come unto one of another nation; but GOD hath showed me that I should not call any man common or unclean. Therefore came I unto you without gainsaying, as soon as I was sent for: I ask therefore for what intent ye have sent for me?"
2 comments:
I think my definition of “Must-have” item applies individual’s liking and mustn’t be crowd behaviour. My recent personally experience comes with the released of Bandai’s Metal Build Evangelion Unit 01. Mediocre reviews say it’s a ”Must-have” item for Evangelion fans but I think otherwise. The Metal Build design is too mecha for my taste and I prefer the original organic design of Unit 01 and didn’t buy. The budget can be used on other toys that I feel must-have for me.
Anyway, back to Rodger Dodger, for striking design. Think I have seen these cars race on YouTube video and they usually travel straight, taking little bends. The protruding engine is certainly unique and some shaped like horns. The decals are also very generous, especially on the green car.
You know pal, I used to believe that particular collectibles, not only diecast models, but also action figures, model kits, designer toys, gashapons, etc., were a sort of "holy grail" or "must-have", something that any reputable collector should own... But those were just concepts introduced as marketing strategies and currently, with the rise of social networks, it’s easier to do so, in order to create a halo of attractiveness in products that otherwise are not worthy of our attention, let alone our money...
In my talks with more experienced collectors, those who started way before social networks were even an idea, I found that there were no such things as "must-have" or "holy grail", only collectibles you wanted more than others and obviously speculation was not an issue as serious as nowadays... Precisely, those concepts of "must-have" or "holy grail" are tied to the current blatant speculation with prices, because one thing allegedly justifies the other: if you create a shoddy reputation for certain product so it becomes a "must-have", you’re entitled to charge more money for it, but that’s just a coarse scam...
The only "rule" (for want of a better word) you should apply in this hobby is: collect what you want, because you’re able to think by yourself, that’s it...
And yeah, Hot Wheels sometimes (not so often actually) manages to create appealing products, generous with some features, like prolix decorations or a decent amount of diecast and my guests are hard evidence in that sense... Unfortunately, that’s the exception and this brand is becoming increasingly petty-minded so I guess we should enjoy the old good times!...
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