Sunday, December 22, 2013

1967 Ford Thunderbird Hardtop 2002 Ford Thunderbird Series Legendary Bad Birds of the 50’s and 60’s 5/6 Diecast Scale 1:70 by Johnny Lightning


No soy un ornitólogo, pero me encantan las aves... 

Especialmente aquellas con un hermoso plumaje de láminas metálicas cuidadosamente diseñadas, pintadas en colores glamurosos y complementadas por algunos toques de cromo... 

Aves vivaces y poderosas, energizadas por un exuberante motor V8, que emite ese delicioso trino que complace nuestros oídos... 

Por supuesto, estoy totalmente consciente que esta descripción no luce como el ave promedio del reino animal, pero describe un poco el tipo de aves que hacen latir mi corazón... 

Y no estoy hablando de cualquier ave, sino de una de largo vuelo, a través del aire de los tiempos, evolucionando, aunque no siempre para mejorar y será recordada de seguro, porque es una de las más finas muestras de diseño automotriz en la industria norteamericana. 

Como la mayoría de las viejas leyendas de los autos, el Thunderbird tuvo un inicio rutilante y de hecho, el primer modelo lanzado en 1955, es considerado el más hermoso de la toda la producción y por lo tanto, es muy buscado por los coleccionistas de coches. 

Para mí, los modelos más representativos fueron construidos en las primeras cinco generaciones; después de eso, el diseño de los T-Bird perdió mucho de su brillo y carácter así que, llegó a ser solo otro carro en la multitud... 

Este vehículo comenzó como un exquisito roadster con un aire deportivo, precisamente para crear un contrapeso al, en aquella época, recientemente lanzado Chevrolet Corvette. 

Sin embargo, en cuestión de unos pocos años, creció en tamaño dejando a un lado sus raíces deportivas, para llegar al territorio de los autos de lujo. 

El Ford Thunderbird Techo Duro de 1967, que pertenece a la quinta generación (1967-1971), está totalmente en el segmento de los coches personales de lujo y este cambio fue absolutamenmte necesario, porque el Ford Mustang (un carro con un perfil similar), fue añadido al portafolio Ford, amenazando la posición del T-Bird. 

Cuando esta clase de situación ocurre en la industria (la cual es llamada canibalización), solo hay dos opciones: cambiar la posición de mercado de uno de ellos o eliminar uno de los modelos del portafolio. 

Puesto que el Thunderbird tenía una posición fuerte entre los entusiastas de Ford, fue actualizado para emparentar con la división Lincoln. 

En esta generación, el T-Bird era más grande, la opción convertible fue abandonada e incluso un modelo de cuatro puertas fue introducido (ofreciendo "puertas suicidas" t.c.c. "puertas de apertura hacia atrás"). 

El diseño de carrocería toma elementos de la aeronáutica, hay una clara semejanza con las tomas de aire y fuselaje de jet caza F-100 Super Sabre y el trabajo en el frente, que incluía una parrilla tipo "boca de pescado" con luces delanteras ocultas, junto con las elegantes luces de cola, crearon una apariencia singular y futurista. 

En el departamento de motores, podías escojer entre tres opciones: comenzando con uno 390 pulgadas cúbicas (6.4 L) FE V8, pasando por uno de 428 pulgadas cúbicas (7.0 L) FE V8 y terminando con uno de 429 pulgadas cúbicas (7.0 L) V8 entonces, a pesar del tamaño, ¡estos coches podían tener un desempeño brillante!... 

¡Johnny Lightning ganó mi corazón hace algunos años y está aquí de nuevo para probarlo!... 

Este modelo es parte de una Serie de Thunderbird exclusiva, licenciada oficialmente por Cragar (una compañía norteamericana, especializada en diseño de rimes) y creada durante la era Playing Mantis. 

La tarjeta es grande, gruesa (obviamente es una línea para coleccionistas), impresa a todo color e incluye información sobre el Club de Coleccionistas de Johnny Lightning (el cual supongo, sigue en vigor, pero no conozco las nuevas políticas de Takara Tomy, su dueño más reciente). 

El modelo es justo lo que esperas de JL: finos detalles por todos lados (incluyendo debajo del chasis), proporción perfecta, trabajo de pintura limpio en blanco plano brillante que hacen un grandioso contraste con los interiores negros (bastante detallados, por supuesto), los tampos son deliciosos también y especialmente notables en la parrilla frontal. 

La construcción es toda en diecast (carrocería y chasis), ruedas plásticas con rimes cromados deportivos y realistas (multiparte), como es usual (pero no siempre) hay apertura de capó con motor detallado pintado en dos colores (negro y azul) así que, ¿cómo no podrían encantarme estos modelos JL?... 

2 Cro 19:4-7 "Habitó, pues, Josafat en Jerusalén; pero daba vuelta y salía al pueblo, desde Beerseba hasta el monte de Efraín, y los conducía a Jehová el Dios de sus padres. Y puso jueces en todas las ciudades fortificadas de Judá, por todos los lugares. Y dijo a los jueces: Mirad lo que hacéis: porque no juzgáis en lugar de hombre, sino en lugar de JEHOVÁ, el cual está con vosotros cuando juzgáis. Sea, pues, con vosotros el temor de JEHOVÁ; mirad lo que hacéis, porque con JEHOVÁ nuestro DIOS no hay injusticia, ni acepción de personas, ni admisión de cohecho."

P.D. ¡Feliz Navidad a todos mi visitantes!... Y no olviden que Navidad sin CRISTO, no significa nada...

ENGLISH 
I’m not an ornithologist but I love birds... 

Specially those with a beautiful plumage of carefully designed metal sheets, painted in glamorous colors and complemented by some touches of chrome... 

Vivacious and powerful birds, energized by a lush V8 engine emitting that delicious twitter which please our ears... 

Of course, I’m fully aware that this description doesn’t look like the average bird from the animal kingdom, but it kinda describes the type of birds that makes my heart pound... 

And I’m not talking about any bird, but one of a long flight through the airs of time, evolving, although not always for the better and it will be remembered for sure, because is one of the finest automotive design samples in the american industry. 

As most of the old car legends, the Thunderbird had a glittering start and in fact, the first model released in 1955, is considered the most beautiful of the whole production and hence, is highly sought by the car collectors. 

For me, the most representative models where built in the first five generations; after that, the T-Bird design lost much of its luster and character so, it became just another car in the crowd... 

This vehicle began as an exquisite roadster with a sporty feeling, precisely to create a counterweight to the, at that time, recently released Chevrolet Corvette. 

However, in a matter of few years, it grew in size leaving aside its sport roots to arrive at the luxury vehicles territory. 

The 1967 Ford Thunderbird Hardtop, which belongs to the fifth generation (1967-1971), is fully in the personal luxury vehicles segment and this change was absolutely necessary, because the Ford Mustang (a car with a similar profile), was added to the Ford portfolio, menacing the T-Bird position. 

When this kind of situation happens in the industry (which is called cannibalization), there are only two options: to change the market position of one of them or to remove one of the models from the portfolio. 

Since the Thunderbird had a strong position among the Ford enthusiast, it was upgraded to join in affinity with the Lincoln division. 

In this generation, the T-Bird was larger, the convertible option was dropped and even a four doors model was introduced (featuring "suicide doors" a.k.a. "rear-hinged doors"). 

The body design takes elements of the aeronautics, there is a clear resemblance with the air intakes and fuselage of the F-100 Super Sabre jet fighter and the work on the front which included a "fishmouth" grille with hidden headlights, along with the sleek tail lights, created a singular and futuristic appearance. 

In the engines department, you could choose from three options, beginning with a 390 cu in (6.4 L) FE V8, passing by a 428 cu in (7.0 L) FE V8 and finishing with a 429 cu in (7.0 L) V8 so, despite the size, these cars could have a brilliant performance!... 

Johnny Lightning won my heart some years ago and is here again to prove it!... 

This model is part of an exclusive Thunderbird Series, officially licensed by Cragar (an american company, specialized in rims design) and created during the Playing Mantis era. 

The card is big, thick (obviously is a collector’s line), printed in full color and includes info about the Johnny Lightning Collector Club (which I guess is still in force, but I don’t know the new policies of Takara Tomy, its more recent owner). 

The model is just what you can expect from JL: fine details everywhere (including bellow the chassis), perfect proportion, neat paint job in plain white glossy which makes a great contrast with the black interiors (fairly detailed, of course), the tampos are delicious as well and specially remarkable in the front grille. 

The construction is full diecast (body and chassis), plastic tires with realistic and sporty chrome wheels (multipart), as usual (but not always) there is openable hood feature with detailed engine painted in two colors (black and blue) so, how I could not love these JL models?... 

2 Chr 19:4-7 "And Jehoshaphat dwelt at Jerusalem: and he went out again through the people from Beer-sheba to mount Ephraim, and brought them back unto the LORD GOD of their fathers. And he set judges in the land throughout all the fenced cities of Judah, city by city, and said to the judges: take heed what ye do: for ye judge not for man, but for the LORD, Who is with you in the judgment. Wherefore now let the fear of the LORD be upon you; take heed and do it: for there is no iniquity with the LORD our GOD, nor partiality, nor taking of gifts."

P.S. Merry CHRISTmas to all my visitors!... And don’t forget that CHRISTmas without CHRIST, doesn’t mean anything...

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

T-bird filled the post with retro feel! Veri bold design especially to the front and rear during 1950s era. What a classic piece and beige goes well with car providing more nostalgic element.

chrismandesign said...

HEHE... actually is not beige, but white... however, is not a bright white but a color called "dirt white"...

the classic american luxury vehicles are great most of the times and the 50’s design have a special feeling, nostalgic and futuristic at the same time... this T-Bird does look surprising with a bodywork ahead of its time !!!... =)