Sunday, March 29, 2015

2001 Subaru Impreza WRX STI 4-Door Compact Sport Saloon / Sedan 2003 Import Tuner Series Release H T03-18 Diecast Scale 1:61 by Muscle Machines/Funline Merchandise Co., Inc.


Si por casualidad, alguien me pregunta ingenuamente: "¿cómo arreglas un incómodo malentendido, si algunas vez resulta que confundes un japonés con un chino, coreano, singapurense o vietnamita?"... 

Te voy a explicar extensivamente cómo... ¡NO PUEDES =PPPPP!... 

Te digo que tengo experiencia en dicha clase de momentos incómodos, porque personas de algunos de estos países lejanos, tuvieron el discutible "placer" de conocerme, precisamente cuando era "algo" imprudente y burlón; obviamente no estoy, ni de lejos, orgulloso de eso... 

Tú sabes, todos tienen etapas en la vida y nadie nació con un doctorado en relaciones sociales debajo del brazo, eso es algo que pules en el curso del tiempo... 

Empecé a entender el quid del asunto, cuando me sentí incómodo simplemente porque alguien pensó que yo era mexicano, venezolano o panameño, por ejemplo... 

Sin ánimo de ofender, pero aunque nosotros los latinoamericanos, estamos hermanados por el español y otras cosas, también tenemos diferentes trasfondos culturales, sociales, políticos y en el caso de mí país: Colombia, tenemos notorias diferencias en nuestra manera de pensar, vivir y hablar, dependiendo de la región a la que pertenecemos... 

A través de mi afición, he conocido gente agradable e interesante, especialmente colegas coleccionistas, de Singapur, Brunei, Indonesia y otros países alrededor del mundo; afortunadamente para todos, ahora soy mucho más prudente y respetuoso, pero fue un proceso doloroso llegar a ese punto. 

Tal vez esos "desencuentros" fueron la razón de por qué tenía un cierto desapego por los autos de países asiáticos, malas relaciones con personas crean bloqueos mentales en varios niveles; pero una vez llegas a conocerlos mejor (personas y autos), los apreciarás, ¡simplemente porque son expresiones tangibles de culturas fascinantes!... 

Creo que la primera vez que ví un coche hecho por Subaru, el cual ahora sé que era en realidad un modelo Leone Coupé o Station Wagon, de los 80s, mi reacción fue algo así como: "¿no podrían haberlo hecho más feo?" o "¿alguien les mencionó que el departamento de diseño debe ser consultado, antes de lanzar un vehículo?"... 

Me tomó un tiempo, darme cuenta que este modelo "horrible", era en efecto el predecesor del más bien aclamado Subaru Impreza y parte de la familia del modelo que estoy publicando esta vez. 

El Sedán/Saloon Compacto 4 Puertas Subaru Impreza WRX STI de 2001, pertenece a la segunda generación del modelo (2000-2007) y curiosamente, su distintivo e innovador diseño de fascia, levantó tal polémica, que un facelift fue desarrollado para el modelo 2002... 

Hablando de tradicionalismos absurdos o gente de mente cerrada =/////... 

El Impreza empezó como un carro compacto modesto, más o menos como el Leon, pero este último ya se había hecho una reputación en el Campeonato Mundial de Rally, por allá en los 80s, la cual fue continuada por el primero. 

Este trasfondo ilustre, era conocido por los entusiastas del rally, pero para la gente común, el Impreza era otro auto compacto promedio y debo aclarar que las versiones hechas para el mercado internacional, fueron despojadas de muchas características de alto rendimiento. 

Sin embargo, el Impreza WRX STI (donde WRX significa Rally Mundial eXperimental por sus siglas en inglés y STI significa Subaru Técnica Internacional por sus siglas en inglés) es un bólido listo para competencia, que con dificultad estuvo disponible para el mercado americano (debido a las rigurosas regulaciones de emisiones), a diferencia del caso de Australia o algunos países europeos y sin mencionar el mercado local (japonés), donde estos coches, en sus ediciones limitadas, hacían gala de un desempeño casi impúdico. 

Hubo diferentes niveles de modificaciones hechas al modelo estándar, dependiendo de la versión específica, pero usualmente incluían una disminución de peso sustancial, reforzamiento de la estructura y el chasis, mejora de las suspensiones, entre otros ajustes. 

La planta de poder era un motor de 122 pulgadas cúbicas, 2.0 L, EJ207 Plano de 4 Cilindros, con turbocargador e intercooler, clasificado entre 280 y 320 hp (o incluso más), acoplado a una transmisión manual de 6 velocidades y tracción en todas las ruedas (AWD por sus siglas en inglés)... 

Estas máquinas "supuestamente-feas" pueden ser engañosas, ¿no crees? =PPPPP... 

Aunque no es la primera vez que un Subaru Impreza es publicado en mi humilde blog (mira el otro aquí), es en realidad el debút de una réplica en diecast escala 1:64 (eso reclama la tarjeta), hecha por Muscle Machines. 

Esta es una muestra de la época cuando era independiente (una marca registrada de Funline Merchandise Co., Inc.), ya que ahora, como parte de Maisto, esta línea fue descontinuada e incluso si esta línea es "revivida", no alcanzará el nivel de calidad que puedes ver aquí, simplemente porque Maisto está interesada en las cosas baratas... 

Pertenece a la Serie Import Tuner y está lincenciada tanto por Primedia Specialty Group Inc. (dueña de dicha revista de autos) como por Subaru. 

Venía dentro de una tarjeta grande y gruesa, impresa a todo color e incluye una fantástica reproducción en miniatura de una portada de la revista, en la forma de tarjeta de colección, impresa a cinco tintas (¡poco común y ostentosa, por lo tanto, muy bienvenida!). 

El molde mismo es excelente en detalle y proporción, pero como mencioné en publicaciones anteriores, la escala "1:64" manejada por esta marca es ligeramente más grande (1:61 de hecho). 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, la carrocería fue modificada notoriamente con guardafangos ensanchados, molduras especiales para los bómperes delantero y trasero, y un capó personalizado con abertura para un enorme turbo. 

El trabajo de pintura fue hecho en plateado con acabado de escarcha metálica fina, complementado por una decoración en negro y rosa cálido incluyendo logos de patrocinadores como: Hankook, PG, Power Slot, Arospeed, Spearco, Driver FX, Catz, Speedwell y Alpine, otros tampos fueron hechos para las luces delanteras y de cola, ventanas frontal y trasera, el deflector de aire trasero; el chasis recibió lindos toques de pintura y el exhosto trasero grande es una pieza separada con acabado cromado. 

Los interiores en negro (que extrañamente presentan timón a la izquierda / estilo occidental) tienen tampos adicionales para el sistema de sonido y están finamente detallados, como el motor cromado, que puedes ver gracias a la apertura de capó; las ruedas son multiparte con rimes de competencia en negro brillante, llantas labradas en caucho (puedes ver también los discos de freno) y fue hecho en China... =DDDDD 

Sal 50:14-17 "Sacrifica a DIOS alabanza, y paga tus votos al Altísimo; e invócame en el día de la angustia; te libraré, y tú me honrarás. Pero al malo dijo DIOS: ¿qué tienes tú que hablar de Mis Leyes, y qué tomar Mi Pacto en tu boca? Pues tú aborreces la corrección, y echas a tu espalda Mis palabras."

ENGLISH 
If by chance, someone asks me naively: "how do you fix an awkward misunderstanding, if you ever happen to mistake a Japanese with a Chinese, Korean, Singaporean or Vietnamese ?"... 

I’m gonna explain you extensively how... YOU DON’T =PPPPP!... 

I tell you that I have experience in such kind of uncomfortable moments, because people from some of these distant countries had the debatable "pleasure" to meet me, precisely when I was "kinda" ill-judged and scoffer; obviously, I’m not nowhere near proud of that... 

You know, everybody has stages in life and nobody was born with a doctoral degree in social relationships under the arm, that’s something you polish in the course of time... 

I began to understand the nub of the affair, when I felt uncomfortable just because someone thought that I was Mexican, Venezuelan or Panamanian, for instance... 

No offense intended, but although we the latin americans, are twinned by the spanish language and other things, also we have different cultural, social, political backgrounds and in the case of my country: Colombia, we have notorious differences in our way of thinking, living and speaking, depending on the region we belong... 

Through my hobby, I have met nice and interesting people, specially fellow collectors, from Singapore, Brunei, Indonesia and other countries around the world; fortunately for all, now I’m much more cautious and respectful, but it was a painful process to get to that point. 

Maybe those "disencounters" were the reason why I had a certain detachment by the cars from the asian countries, bad relationships with people create mental blocks in several levels; but once you get to know them better (people and cars), you will appreciate them, just because they are tangible expressions of fascinating cultures !!!... 

I think that the first time that I saw a car made by Subaru, which now I know that it was actually a Leone Coupe or Station Wagon model, from the 80s, my reaction was something like: "could not them having made it any uglier?" or "someone mentioned them that the design department must be consulted, before releasing a vehicle?"... 

It took some time for me, to realize that this "awful" model, was indeed the predecessor of the rather praised Subaru Impreza and part of the family of the model I’m publishing this time. 

The 2001 Subaru Impreza WRX STI 4-Door Compact Sport Saloon/Sedan, belongs to the second generation of the model (2000-2007) and curiously, its distinctive and groundbreaking fascia design, aroused such controversy, that a facelift was developed for the 2002 model... 

Talking about absurd traditionalisms and closed-minded people =/////... 

The Impreza began as an unassuming compact car, pretty much like the Leone, but the latter had already made itself a reputation in the World Rally Championship, back in the 80s, which was continued by the first one. 

This illustrious background, was known by the rally enthusiasts but for ordinary people, the Impreza was another average compact car and I must clarify that the versions made for the international market, were stripped of many high performance features. 

However, the Impreza WRX STI (where WRX stands for World Rally eXperimental and STI stands for Subaru Tecnica International) is a ready-to-race bolide, that was hardly available for the american market (due to stringent emissions regulations), unlike the case of Australia or some european countries and not to mention the local (japanese) market, where these cars, in their limited editions, displayed an almost unchaste performance. 

There were different levels of modifications made to the standard model, depending on the specific version, but they usually include a substantial decrease in weight, reinforcement of the structure and chassis, improvement of the suspensions, among other tweaks. 

The powerplant was a 122 cu in, 2.0 L, Flat 4-Cylinders EJ207 engine, with turbocharger and intercooler, rated at between 280 and 320 hp (or even more), coupled to a 6-speed manual transmission and all wheel drive (AWD)... 

These "supposedly-ugly" machines could be deceitful, don’t you think so? =PPPPP... 

Albeit is not the first time that a Subaru Impreza is published in my humble blog (check the other one here), is actually the debut of a 1:64 scale (it claims the card) diecast replica, made by Muscle Machines. 

This is a sample of the time when it was independent (a trademark of Funline Merchandise Co., Inc.), since now, as part of Maisto, this line was discontinued and even if this line is "revived", it will not reach the level of quality you can see here, just because Maisto is keen in cheap stuff... 

It belongs to the Import Tuner Series and is licensed both by Primedia Specialty Group Inc. (owner of such car magazine) as by Subaru. 

It came inside a big and thick card, printed in full color and includes a fantastic miniature reproduction of a cover of the magazine, in the form of a trading card, printed in five inks (uncommon and swanky, hence, very welcome!). 

The cast itself is excellent in detail and proportion, but as I mentioned in previous publications, the "1:64" scale managed by this brand is slightly bigger (1:61 in fact). 

It has diecast body and black plastic chassis, the body was notoriously modified with flared fenders, special moldings for the front and rear bumpers and a custom hood with opening for a huge turbo. 

The paint job was made in silver with a fine metal-flake finishing, complemented by a decoration in black and hot pink including sponsors logos like: Hankook, PG, Power Slot, Arospeed, Spearco, Driver FX, Catz, Speedwell and Alpine, other tampos were made for the head and tail lights, the front and rear windows, the rear spoiler; the chassis received nice paint touches and the big rear exhaust is a separate piece with chrome finishing. 

The interiors in black (which oddly feature steering wheel to the left / western style) have additional tampos for the sound system and are finely detailed, like the chrome engine, that you can see thanks to the openable hood; the wheels are multipart with racing rims in glossy black, styled rubber tires (you can see also the disk brakes) and it was made in China... =DDDDD 

Psa 50:14-17 "Offer unto GOD thanksgiving; and pay thy vows unto the MOST HIGH: and call upon ME in the day of trouble: I will deliver thee, and thou shalt glorify ME. But unto the wicked GOD saith: what hast thou to do to declare My Statutes, or that thou shouldest take My Covenant in thy mouth? Seeing thou hatest instruction, and castest My words behind thee."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

It's natural that most yellow skins alike in the eyes of many. We all look Chinese.. Heehee... The way we speak and act would likely to differential if they are Korean, Japanese, Vietnamese or Singaporean. I'm typical Singaporean cos I speak Singlish rather than English. Lol ... Anyway, the launch of Subaru WRX in Singapore, relived the reputation of this Japan car maker. Drivers in line with the introduction of Initial D at that era gave cars like this plenty of attention. Switch gears to the die-cast, I like the details however the chrome seems a bit overdose. Would prefer a more even gross realistic finish.

chrismandesign said...

HEHE... fortunately i’m in respectful "mode" and i’m planning to be in such mode for the rest of my life !!!... i didn’t understand why some people from asian countries were upset at me with those misunderstandings, until i feel the same firsthand (a dose of your own medicine LOL)...

regarding the diecast replica, well, i think that these models hit the mark, capturing the essence of the JDMs, because just like other custom cars made in America or Europe, these vehicles tend to be exaggerated and swanky (a bit too much) and personally i prefer that way, since i do have other models more realistic and they make a great contrast, also provide variety to my collection !!!... =D