Monday, May 4, 2015

1968 Chevrolet II / Nova SS 350 Compact 2-Door Sport Coupe (’68 Chevy Nova) 2011 Street Beasts Series 2/10 Diecast Scale 1:67 plus 1968 Chevrolet II / Nova SS 427 Compact Sport Coupe (’68 Nova) 2012 HW Racing Series 1/10 Diecast Scale 1:67 by Hot Wheels


Entre los propietarios / fanáticos de Chevrolet y Ford, ha habido una notoria rivalidad, la cual algunas veces es amistosa o divertida y otras veces claramente ruda... 

Esto no es solo mi elucubración, en realidad, he verificado muchas veces dicha rivalidad, en las redes sociales y en algunos foros especializados... 

Este antagonismo es de vieja data, diría yo, desde los primeros años de estas compañías y a pesar de mi amor por la mayoría de productos de ambos fabricantes de autos, concuerdo con el hecho que, aquel que golpea primero, golpea dos veces... 

En este caso, Ford llegó primero al cuadrilátero y golpeó primero... 

Ahora, debemos partir del hecho que una rivalidad, solo podría existir entre dos contendientes con características similares para la "lucha" y tanto Ford como Chevrolet, son los líderes en volúmenes de producción de sus respectivos conglomerados... 

En ese sentido, hay veces cuando Chevrolet llega con una idea innovadora para un vehículo que, como se espera, causa un gran revuelo en el mercado automotriz y Ford, que no se puede quedar atrás, toma atenta nota para responder a dicho reto; pero otras veces, es al contrario así que, es una especie de contrapunteo. 

La tarea de estas marcas es cualquier cosa menos fácil, supongo que la mayoría de personas pensaría que crear un coche para las masas, es como seleccionar ingredientes en una barra de ensaladas y mezclarlos en un tazón... 

Pero, por el contrario, en este segmento debes trabajar en medio de muchas limitaciones; las opciones y accesorios que podrías ofrecer en otros segmentos del mercado, como los carros de lujo por ejemplo, deben ser simplemente descartadas, porque estás obligado a construir algo asequible y eso significa recortes aquí, allá y un poco más allá. 

Además, debes considerar el hecho que no estás solo y marcas mundiales como Ford o Chevrolet, están en medio del mercado más concurrido. 

Este segmento de mercado, es más como un tanque pequeño, infestado de pirañas hambrientas y tú resultas ser un pedazo de carne fresca, ¡es así de duro!... 

Al final de los 50s, las reglas de juego para los fabricantes de vehículos de "consumo masivo", cambió notablemente; la tendencia hacia el gigantismo, que fue exitosa en los primeros años, no parecía ajustarse ya en los parámetros de la clase media norteamericana. 

Esto puede ser explicado, ya sea porque en dicha sociedad, el optimismo desbordante, en el cual los coches enormes eran muy bienvenidos, fue reemplazado por un escepticismo moderado, en el cual los carros más pequeños eran mejor recibidos... 

También porque en familias con mayor poder adquisitivo, un segundo auto, que no ocupara demasiado espacio en el garaje, llegó a ser una necesidad. 

La gente de los Estados Unidos, estaba pidiendo un coche compacto para llenar el vacío ya mencionado y los fabricantes norteamericanos de carros notaron el arribo de autos compactos desde Europa y Asia, que comenzaron a ser aceptados y sus ventas fueron buenas. 

Justo al comienzo de los 60s, Ford golpeó primero en la rivalidad que abrió esta reseña, creando un coche compacto: el Ford Falcon y tres años más tarde, Chevrolet respondió con el Chevy II / Nova... 

Ya que tengo planes para otra publicación, donde el Nova será el "protagonista", esta reseña no profundizará en los detalles del Coupé Compacto Chevrolet II / Nova SS 350 de 1968, que estoy mostrando esta vez así que, ¡simplemente sean pacientes! =PPPPP... 

Quizás no me creerán, pero es verdad: este par de modelos a escala, tuvo que esperar alrededor de tres años para ser publicado en mi blog; lo conseguí por allá en 2012, pero debido a diferentes circunstancias, no pude reseñarlo hasta hoy, estimo que ahora es el tiempo ideal... 

Pude haberlos conseguido a través de los canales regulares de distribución pero, por alguna razón, preferí contar con la ayuda de uno de mis mejores amigos, quien también es un colega coleccionista. 

Este molde fue creado por el renombrado diseñador Phil Riehlman y lanzado como parte de la Serie First Editions en 2004; es un modelo debidamente licenciado por General Motors, pero algunas veces es apodado ’68 Chevy Nova y otras simplemente ’68 Nova. 

El modelo fue bien desarrollado en términos de proporción, nivel de detalle y semejanza con respecto al auto real; eso es lo que puedes esperar del trabajo de un diseñador, que representa la vieja escuela. 

Sin embargo, extrañamente, este modelo tiene dos versiones (no variaciones), con varias diferencias notables en el chasis, la fascia frontal, la cola, el baúl y el capó; haciéndolos prácticamente dos moldes separados y afortunadamente, pude conseguir ambos así que, puedes atestiguar las disparidades también. 

La primera muestra pertenece a la Serie Street Beasts, parte de las líneas Regulares; representa la versión más exacta y la menos producida, tiene carrocería en diecast y chasis en plástico gris; el trabajo de pintura fue hecho en verde satinado (actualmente, sería clasificado como Spectrafrost), complementado por una decoración con franjas deportivas blancas, sobre el capó y los paneles laterales, insignias SS/350 sobre el capó y los guardafangos delanteros, en plateado, blanco y negro, logos de Hot Wheels sobre los guardafangos traseros en blanco, las entradas de aire falsas sobre el capó también recibieron tampos negros, y tampos naranja para las luces de señal ("un poco" mal colocados); tiene interiores negros, ventanas ahumadas, ruedas plásticas con diseño Muscle Car 5 Spoke design para los rimes y un acento cromado sobre el borde exterior. 

La segunda muestra pertenece a la Serie HW Racing, parte también de las líneas Regulares; pero esta versión fue personalizada, más notablemente en el capó (con entrada de aire similar a la del Chevrolet Corvette Stingray de 1966), corresponde a la versión de motor 427 y tiene carrocería en diecast, con chasis en plástico cromado; recibió el trabajo de pintura usual para la Serie racing de esa época: azul oscuro con acabado Metalflake, complementado por varios logos de Hot Wheels sobre el capó, paneles laterales, franjas / gráficos de carreras y el número 6, en blanco, rojo y amarillo; Tiene interiores en blanco, ventanas tintadas en azul, ruedas plásticas con diseño Muscle Car 5 Spoke design para los rimes, acento rojo metalizado sobre el borde exterior y ambos modelos fueron hechos en Malasia... 

Stg 1:26-27 "Si alguno se cree religioso entre vosotros, y no refrena su lengua, sino que engaña su corazón, la religión del tal es vana. La religión pura y sin mácula delante de DIOS el Padre es esta: visitar a los huérfanos y a las viudas en sus tribulaciones, y guardarse sin mancha del mundo."

ENGLISH 
Among the Chevrolet and Ford owners / fanatics, there has been a notorious rivalry, which is sometimes friendly or funny and other times plainly rude... 

This is not just my lucubration, actually, I have verified many times such rivalry, in the social networks and in some specialized forums... 

This antagonism is longstanding, I would say, since the early years of these companies and despite my love for most products made by both carmakers, I agree with the fact that, the one who hits first, hits twice... 

In this case, Ford came first to the boxing ring and hit first... 

Now, we must start from the fact that a rivalry, may only exist between two contenders with similar features for the "fight" and both Ford as Chevrolet, are the volume production leaders of their respective conglomerates... 

In that sense, there are times when Chevrolet arrives with a cutting edge idea for a vehicle, which as expected, cause a stir in the automotive market and Ford, that cannot be left behind, takes careful note to respond to such challenge; but other times, is the other way around so, this is a sort of counterpointing. 

The task of these brands is anything but easy, I guess that most people would think that create a car for the masses, is like selecting ingredients on a salad bar and mixing them in a bowl... 

But, on the contrary, in this segment you must work amidst many limitations; the options and accessories that you could offer in other segments of the market, like the luxury cars for instance, must be simply discarded, because you are required to build something affordable and that means cuts here, there and a little further. 

Also, you should consider the fact that, you’re not alone and global brands like Ford or Chevrolet, are in the middle of the busiest market. 

This market segment, is more like a small tank infested with starving piranhas and you happen to be a fresh piece of meat, is that tough!... 

Back in the end of the 50s, the game rules for the manufacturers of "massive consumer" vehicles, changed notably; the tendency toward the gigantism, that was successful in the earlier years, didn’t seem to fit in the parameters of the american middle class anymore. 

It can be explained because in such society, the overflowing optimism, in which the humongous cars were very welcome, was replaced by a moderate skepticism, in which the smaller cars were better received... 

Also because in families with greater purchasing power, a second car, that doesn’t take up too much space in a garage, became a necessity. 

The people from the United States, were asking for a compact car to fill the void already mentioned and the american carmakers noticed the arrival of compact cars from Europe and Asia, which began to being accepted and their sales were good. 

Right in the begin of the 60s, Ford hit first in the rivalry that opened this review, creating a compact car: the Ford Falcon and three years later, after a hectic development, Chevrolet replied with the Chevy II / Nova... 

Since I have plans for another publication, where the Nova will be the "main character", this review will not delve into the details of the 1968 Chevrolet II / Nova SS 350 Compact Coupe that I’m displaying this time so, just be patient! =PPPPP... 

Perhaps you will not believe me, but is true: this pair of scale models, had to wait around three years to be published in my blog; I got them back in 2012, but due to different circumstances, I was not able to review them until today, I guess now it’s the right time... 

I could have gotten them through the regular channels of distribution, but, for some reason, I preferred to enlist the help of one of my best friends, who is also a fellow collector. 

This cast was created by the renowned designer Phil Riehlman and released as part of the First Editions Series in 2004; it’s a model duly licensed by General Motors, but sometimes is dubbed ’68 Chevy Nova and others just ’68 Nova. 

The model was well developed in terms of proportion, level of detail and resemblance regarding the actual car; that’s what you can expect from the work of a designer, who represents the old school. 

However, oddly, this model has two versions (not variations), with several and notable differences in the chassis, the front fascia, the tail, the trunk and the hood, making them virtually two separate casts and fortunately, I could get both so, you can witness these disparities too. 

The first sample belongs to the Street Beasts Series, part of the Regular lines; it represents the most accurate and less produced version, it has diecast body with gray plastic chassis; the paint job was made in green with satin finishing (currently, it would be classified as Spectrafrost), complemented by a decoration with white sport stripes, on the hood and the side panels, SS/350 badges on the hood and front fenders in silver, white and black, Hot Wheels logos on the rear fenders in white, the faux air intakes on the hood also received black tampos, and orange tampos for the signal lights ("kinda" misplaced); it has black interiors, smoked windows, plastic wheels with Muscle Car 5 Spoke design for the rims and a chrome accent on the outer edge. 

The second sample belongs to the HW Racing Series, part as well of the Regular lines; but this version was customized, most notably on the hood (with an air intake similar to that of the 1966 Chevrolet Corvette Stingray), it corresponds to the 427 engine version and it has diecast body with chrome plastic chassis; it received the usual paint job for the Racing Series at that time: dark blue with Metalflake finishing, complemented by several Hot Wheels logos on the hood, side panels, racing stripes / graphics and the number 6, in white, red and yellow; it has white interiors, blue tinted windows, plastic wheels with Muscle Car 5 Spoke design for the rims, metallic red accent on the outer edge and both models were made in Malaysia... 

Jam 1:26-27 "If any man among you seem to be religious, and bridleth not his tongue, but deceiveth his own heart, this man's religion is vain. Pure religion and undefiled before GOD and the Father is this: to visit the fatherless and widows in their affliction, and to keep himself unspotted from the world."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I know Ford first before Chervolet on personal experience. Also due to the fact that Chervolet was introduced pretty late in country. However, looking at the car design and from your previous posts, Chervolet such has been around for a while and has its own history.

The green version gives more old-school feel while the blue with HW logo appeared more fun. The bigger rear wheels and elevated boot added more style as a muscle car.

chrismandesign said...

as far as i know, Ford was more ambitious into reach international markets than Chevrolet, from the beginning so, that explains why you have a previous reference of Ford as brand... curiously, the first vehicles made in Japan, for instance, were a blend of Ford and Chevrolet models, from the decade of the 30s of the last century...

the green one certainly is more accurate to the actual car, but the blue one looks more vigorous and the Hot Wheels racing decoration works really good here... about the bigger rear wheels, some people just hate them, but i think they give it a dragster appearance and that’s pretty fine for me... =)